Op weg naar huis schoot het Hendrikse opeens weer te binnen wie de ordeverstoorder was. "'Verrek', dacht ik, 'Van hem heb ik nog college gehad'." Geen fijn gevoel. "Dat voelde als een schok. Iemand van wie je het niet had verwacht. Dat iemand zó agressief kan zijn, zo boos."
God bestaat niet en Jezus is zijn zoon
Moderator: Moderators
- Hiëronymus
- Ervaren pen
Re: God bestaat niet en Jezus is zijn zoon
Het boek heb ik binnen. Inmiddels ben ik gevorderd tot Jezus. En er bekruipt mij een opgetogen gevoel. Klaas Hendrikse is een betere schrijver geworden. Echter ook iemand die uiterst voorzichtig is. Het voorwoord is geschreven door de advocaat Hendrikse. Hij bakent de doelgroep af; voor wie is het bedoelt en wie niet. Hij legt zijn schrijfstijl uit. Het leest bijna als een verontschuldiging. Een zinsnede als 30-jaar oude college aantekeningen. Heeft elders (forum Trouw) schamperende opmerkingen veroorzaakt. Het is eigenlijk jammer. Het zegt ook iets over het religieuze klimaat. De boeken van Ouweneel zijn niet voorzien van een verwijzing naar de doelgroep. Billy Graham doet geen stap achteruit om mogelijke afkeer voor te zijn. Als een atheïstische dominee dit wel doet, dan is er dus nog een wereld te winnen.
Maar daarna komt de pen in beweging. En Klaas Hendrikse blijkt goed op de hoogte te zijn. Recente ontwikkelingen kom je tegen (scheppen/scheiden). Van religieuze antropologie gaat Hendrikse naar hedendaagse archeologie. Van Mesopotamie naar de Hebreeuwse mythen. Zorgvuldig legt hij de aanbidding van de zon uit. De plaats van El, Asjera en de opkomst van het monotheïsme. Zijn referenties vliegen van Marcel Hulspas, Karen Armstrong, Drewermann, Gijs Dingemans en nog veel anderen.
Het inleidende deel is prettig om te lezen en de schrijver heeft het vermogen en inzicht om de grote lijnen vast te houden. Het is een aanwinst voor de algemene ontwikkeling van elk individu die zich op enigerlei mate interesseert voor religie.
Maar daarna komt de pen in beweging. En Klaas Hendrikse blijkt goed op de hoogte te zijn. Recente ontwikkelingen kom je tegen (scheppen/scheiden). Van religieuze antropologie gaat Hendrikse naar hedendaagse archeologie. Van Mesopotamie naar de Hebreeuwse mythen. Zorgvuldig legt hij de aanbidding van de zon uit. De plaats van El, Asjera en de opkomst van het monotheïsme. Zijn referenties vliegen van Marcel Hulspas, Karen Armstrong, Drewermann, Gijs Dingemans en nog veel anderen.
Het inleidende deel is prettig om te lezen en de schrijver heeft het vermogen en inzicht om de grote lijnen vast te houden. Het is een aanwinst voor de algemene ontwikkeling van elk individu die zich op enigerlei mate interesseert voor religie.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Het hoofdstuk over Jezus heb ik net uit. En zag tot mijn verbazing dat een CIP lid twitterde; Jezus stierf en Christus stond op en hij verwees naar Klaas Hendrikse. Nu zijn dit soort berichten kort, echter ik heb een donkerbruin vermoeden dat hij de boodschap van Hendrikse niet heeft begrepen.
Laat ik ook maar even een twitter-bericht plaatsen afkomstig van Klaas Hendrikse.
“Christus is een van oorsprong heidense mythologische figuur die door de Bijbelschrijvers is voorzien van joods vlees en bloed in de persoon van Jezus van Nazareth.
En Hendrikse geeft hierna een bloemlezing rond mythologische personen die de dood hebben overleeft. En stapt de kerk binnen om de opstandologie te bespreken; de tijdloze mythe veranderde in een feitelijke gebeurtenis.
Over de opstanding wijdt hij enkele bladzijden uit. Hij duikt in de Joodse context en laat zien met het boek Daniel in zijn bereik, dat het een recente ontwikkeling is. Die hoogstwaarschijnlijk onder Griekse invloed stond. Het paste precies in het straatje van de stervende en herrijzende godheid. Het succes bij de heidenen had hier sterk mee te maken. Hoe heidenser, hoe geloofwaardiger. De evangeliën werden aangepast aan de al bekende verhalen. Paulus had hier al een basis voor gelegd. Allerhande Joodse blokkades , wetten en voorschriften, ruimde hij op. De overstap van Mithras naar het Christendom was slechts een naam. Verder besteedt Hendrikse de nodige zinnen aan de maagdelijke geboorte. Dit doet hij op een uiterst originele manier. Na dit gelezen te hebben kwam er een gevoel bovendrijven; wat zich laat beschrijven als: "Je moet wel erg beperkt zijn om deze maagdelijkheid klakkeloos in je bewustzijn te parkeren”!. Terstond ruimt hij het dogma van de drie-eenheid op. Voor Klaas Hendrikse is Jezus iemand met een uiterst gebrekkige levensgeschiedenis , wat niet de naam biografie verdient. Door het mythologische mengsel wat de auteurs van de evangeliën er aan hebben toegevoegd. Is het onmogelijk om Jezus van de verkondigde Christus te destilleren.
Laat ik ook maar even een twitter-bericht plaatsen afkomstig van Klaas Hendrikse.
“Christus is een van oorsprong heidense mythologische figuur die door de Bijbelschrijvers is voorzien van joods vlees en bloed in de persoon van Jezus van Nazareth.
En Hendrikse geeft hierna een bloemlezing rond mythologische personen die de dood hebben overleeft. En stapt de kerk binnen om de opstandologie te bespreken; de tijdloze mythe veranderde in een feitelijke gebeurtenis.
Over de opstanding wijdt hij enkele bladzijden uit. Hij duikt in de Joodse context en laat zien met het boek Daniel in zijn bereik, dat het een recente ontwikkeling is. Die hoogstwaarschijnlijk onder Griekse invloed stond. Het paste precies in het straatje van de stervende en herrijzende godheid. Het succes bij de heidenen had hier sterk mee te maken. Hoe heidenser, hoe geloofwaardiger. De evangeliën werden aangepast aan de al bekende verhalen. Paulus had hier al een basis voor gelegd. Allerhande Joodse blokkades , wetten en voorschriften, ruimde hij op. De overstap van Mithras naar het Christendom was slechts een naam. Verder besteedt Hendrikse de nodige zinnen aan de maagdelijke geboorte. Dit doet hij op een uiterst originele manier. Na dit gelezen te hebben kwam er een gevoel bovendrijven; wat zich laat beschrijven als: "Je moet wel erg beperkt zijn om deze maagdelijkheid klakkeloos in je bewustzijn te parkeren”!. Terstond ruimt hij het dogma van de drie-eenheid op. Voor Klaas Hendrikse is Jezus iemand met een uiterst gebrekkige levensgeschiedenis , wat niet de naam biografie verdient. Door het mythologische mengsel wat de auteurs van de evangeliën er aan hebben toegevoegd. Is het onmogelijk om Jezus van de verkondigde Christus te destilleren.
-
siger
Volgende publieke verontschuldiging van de paus (tijdens een bidbijeenkomst van a-atheisten: "Sorry dat we jullie de hele tijd bij de neus hebben genomen..."
Nou Sigersiger schreef:Volgende publieke verontschuldiging van de paus (tijdens een bidbijeenkomst van a-atheisten: "Sorry dat we jullie de hele tijd bij de neus hebben genomen..."
De fans van Hendrikse komen weer in opstand. De rechtervleugel van de PKN is het nu goed zat. Eerst God naar de prullenbak en nu zijn zoon. Meer kunnen ze niet verdragen. Er zal weinig veranderen; Klaas Hendrikse is een veelgevraagd spreker. Die ook buiten de vrijzinnigen zijn weg heeft gevonden. Of de synode zich hier aan wil branden?
-
siger
Ik voel een pittig boek over de synode komen!PietV. schreef:De fans van Hendrikse komen weer in opstand. De rechtervleugel van de PKN is het nu goed zat. Eerst God naar de prullenbak en nu zijn zoon. Meer kunnen ze niet verdragen. Er zal weinig veranderen; Klaas Hendrikse is een veelgevraagd spreker. Die ook buiten de vrijzinnigen zijn weg heeft gevonden. Of de synode zich hier aan wil branden?
- Hiëronymus
- Ervaren pen
De Gereformeerde Bond heeft volgens mij nooit anders gezegd. In die kringen wordt hij steevast afgeschilderd als de Antichrist en een verschrikkelijk mens. Volgens mij zijn ze uit op nieuwe Dordtse Leerregels.
Het was een tijd angstvallig stil. Echter dit is koren op de molen voor Klaas Hendrikse. Wat heeft hij te verliezen? Die incidentele preek voor een handvol mensen in Middelburg of de weg van het martelaarschap. Gepaard gaande met grote koppen in alle kranten, ook in het buitenland.Hiëronymus schreef:De Gereformeerde Bond heeft volgens mij nooit anders gezegd. In die kringen wordt hij steevast afgeschilderd als de Antichrist en een verschrikkelijk mens. Volgens mij zijn ze uit op nieuwe Dordtse Leerregels.
- Hiëronymus
- Ervaren pen
Je moet hem niet zien als een Zeelandse dominee die volstrekt alleen staat. Het gaat niet alleen om Hendrikse zelf, ook om zijn zielsverwanten binnen de Protestantse Kerk. Een veroordeling van zijn standpunten zou de doodsteek van de vrijzinnig protestantse beweging binnen de Protestantse Kerk betekenen. Dominees in het grensgebied zouden hun preken wat orthodoxer moeten opstellen, wat z'n weerslag zal hebben op de modale gelovige.
Er zit nog leven in dit topicHiëronymus schreef:Je moet hem niet zien als een Zeelandse dominee die volstrekt alleen staat. Het gaat niet alleen om Hendrikse zelf, ook om zijn zielsverwanten binnen de Protestantse Kerk. Een veroordeling van zijn standpunten zou de doodsteek van de vrijzinnig protestantse beweging binnen de Protestantse Kerk betekenen. Dominees in het grensgebied zouden hun preken wat orthodoxer moeten opstellen, wat z'n weerslag zal hebben op de modale gelovige.
- Blackadder
- Ervaren pen
morgen ga ik dat boek maar eens kopen, heb ik wat te lezen van het weekend...
Vandaag was het 19 graden op mijn balkon! Lekker in het zonnetje in November.
Het is vrij bizar, maar ik heb hier nu in 10 van de 12 maanden (niet in hetzelfde jaar) een temperatuur meegemaakt waarbij je in t-shirt en zwembroek kon gaan zonnen. Alleen in December en Januari is me dat nog nooit gelukt.
Vandaag was het 19 graden op mijn balkon! Lekker in het zonnetje in November.
Het is vrij bizar, maar ik heb hier nu in 10 van de 12 maanden (niet in hetzelfde jaar) een temperatuur meegemaakt waarbij je in t-shirt en zwembroek kon gaan zonnen. Alleen in December en Januari is me dat nog nooit gelukt.
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
PietV. schreef: De rechtervleugel van de PKN is het nu goed zat. Eerst God naar de prullenbak en nu zijn zoon. Meer kunnen ze niet verdragen.
De goddelijke kopstukken hebben van hem toch maar de mooiste euthanasie gekregen die men zou kunnen wensen.
Born OK the first time
Melkert banen in het oude Carthago? Die was er vroeg bij ....Jim schreef:Zou zomaar kunnen, ik lees momenteel een boek over Carthago, en ook daar zie je in de versmelting van Herkules en Melquert elementen die je ook in het (nabijgelegen) Jodendom terug vind.
Het Middelandsezeegebied (oostelijk) was in die tijd een grote smeltkroes van culturen en religies.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Ik hoef zijn boeken niet te lezen. Ik wéét dat er geen god bestaat. Daarnaast heb ik nog heel veel te lezen
Maar zijn opstelling vind ik mooi. Bijna Boedhistisch. Het zit allemaal in jezelf. Je doet het allemaal zelf.
(ook niet waar, maar dat terzijde
)
Als er nu velen (vanaf de kansel) zijn zoals deze dominee zou de wereld er veel beter uit zien.
Voor deze meneer kan ik waardering opbrengen.
Maar zijn opstelling vind ik mooi. Bijna Boedhistisch. Het zit allemaal in jezelf. Je doet het allemaal zelf.
(ook niet waar, maar dat terzijde
Als er nu velen (vanaf de kansel) zijn zoals deze dominee zou de wereld er veel beter uit zien.
Voor deze meneer kan ik waardering opbrengen.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)