Lucide dromen

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Klikzoi
Ervaren pen

Re: Lucide dromen

Bericht door Klikzoi »

Een voorbeeld van een lucide droom (die ik zelf regelmatig heb) is dat ik droom dat ik op een bepaalde tijd dien wakker te worden om naar mijn werk te gaan. Ik droom dat ik telkens kijk naar mijn wekker en ik interpreteer de tijdsduur die ik nog heb te gaan om daadwerkelijk op te staan. Ik heb zelfs weleens meegemaakt dat ik droomde dat ik daadwerkelijk opstond en stond te douchen om vervolgens weer (in mijn droom) in mijn bed te belanden waar ik vervolgens weer droomde opnieuw wakker te worden.

Het kan je best een creepy gevoel geven indien je werkelijk wakker bent en je vervolgens staat te douchen. (droom ik nog of......? :wink: )
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Klikzoi schreef:Het kan je best een creepy gevoel geven indien je werkelijk wakker bent en je vervolgens staat te douchen. (droom ik nog of......?)
Slaapwandelen in dit geval? :)

Ik denk dat dat de reden is waarom het mensen zo intrigeert.
Lucide dromen zijn lang niet altijd leuk, al wil men je dat op die speciale sites wel eens wijsmaken.
Het is maar net wat je droomt.
Vliegen en uittreden lijkt vaak leuk.
Zijn ook heel goede verklaringen voor.
Als je wilt ontsnappen aan je situatie van nu, dan schijn je vaker dit soort dromen te hebben, en is dat dan ook fijn.
Gaan douchen in je droom kan eng zijn, omdat je daarna de gedachte kunt hebben:
"Wat ga ik nog meer doen in mijn onderbewuste?"
Een steeds weerkerende nachtmerrie is echt niet leuk.

Mi. wordt er teveel betekenis gegeven aan de leuke dromen en de nachtmerries worden afgedaan met: "Dromen zijn bedrog".
Terwijl beiden je in gelijke mate heel veel kunnen zeggen over je psyche en het functioneren daarvan in je onderbewuste.

Soms slaap ik slecht en ben dan vaak gewoon wakker.
Soms heb ik een nacht, dat een groot gedeelte "lijkt" alsof het een waak/slaap nacht is.
Als ik een paar dagen veel zit te legpuzzelen, heb ik soms, dat ik de halve nacht in een waak/slaap toestand puzzelstukjes zit te zoeken.
Vaak lig ik dan heel bewust te puzzelen.
Als me dat niet lukt, en de stukjes niet duidelijk zijn, dan denk ik bewust, in een meer oppervlakkige bewustzijnstoestand, dat het een leuke droom is. :lol: :lol:
Wordt dan wakker en slaap weer in.
Maar ik blijf aan het puzzelen.
Voor mij weer een teken/bewijs, wanneer het gewoon een diepe heldere droom is en wanneer de droom lucide is.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Loekie1
Diehard

Bericht door Loekie1 »

Let wel, een lucide of heldere droom is als je er bewust van bent dat je droomt. Als je droomt dat je naar de wekker kijkt, dus je droomt dat je wakker ligt in bed, dan is dat niet lucide. Dan herinner je je gewoon een droom zoals elke andere droom. Pas als je in je droom denkt: dit droom ik, is het lucide. Een stap verder is als je in dat besef je droom zelf gaat sturen. Er zijn maar weinig mensen die vaak lucide dromen hebben. Ik heb het eens in de zoveel tijd, ook niet vaak. Bovendien schijnen klokken niet goed te functioneren in lucide dromen. Boeken lezen gaat ook niet in lucide dromen. De teksten zijn niet coherent.

Lucide dromen blijven langer hangen dan andere dromen, ik weet er nog wel een paar van lang geleden.
Vliegen in een droom is ook pas lucide als je weet dat je droomt en het vliegen dus helemaal zelf aanstuurt in je droom. Als je gewoon heb gedroomd dat je vloog, is dat niet lucide.
Het mooie van lucide dromen is dat je geen angst hebt. Je kunt alles doen, want je droomt, het heeft dus nooit ernstige gevolgen. Ik heb wel eens gedroomd dat ik vloog en was bewust van de droom, en vloog expres zo hoog mogelijk en zo ver mogelijk. Terwijl als je niet weet dat je droomt en je vliegt, je een beetje angstig blijft, of je niet ergens tegenaan botst of niet hard naar beneden valt.
Klikzoi
Ervaren pen

Bericht door Klikzoi »

Ik vraag me af of je dromen daadwerkelijk doelbewust kunt sturen. Ik heb genoeg dromen gehad dat ik in mijn droom bewust was dat ik droomde. Juist bij de wat bizarre en onaangename dromen komt veelal het besef dat ik droom. (als een soort van beschermingsmechanisme)

Vreemd genoeg ervaar ik dergelijke dromen juist als een soort van ontlading wanneer ik wakker wordt en besef dat het een droom was. Dromen zijn voor mij een middel om onafgewerkte indrukken en ideeën te verwerken.

Ook bij het inslapen zit ik vaak in een toestand van enerzijds wakker zijn en een beginnende toestand van dromen.
Loekie1
Diehard

Bericht door Loekie1 »

Klikzoi schreef:Ik vraag me af of je dromen daadwerkelijk doelbewust kunt sturen.
Zodra je beseft dat je droomt, is de volgende stap uit het verhaal stappen en iets raars zeggen, of zomaar ergens heen lopen, en je steeds realiseren dat alles nep is, niet echt. De clou is om na het bewustworden, actie te gaan ondernemen. Je hoeft namelijk nergens bang voor te zijn want het is toch niet echt. Je niet meer laten meeslepen door wat er gebeurt, maar zelf je lichaam aansturen. Het is een kwestie van oefenen.
Vaak neem ik me voor als ik slaap: alles wat er nu gebeurt, is niet echt. Sindsdien heb ik wel vaker lucide dromen.

En het klopt dat je de droom niet helemaal zelf kunt aansturen, je kunt alleen jezelf aansturen in de droom. Dat is ook juist zo fascinerend, al die karakters die je tegenkomt e.d. die praten gewoon terug als jij je ze bewust iets vraagt. Het is net alsof je in een toneelstuk zit waar van alles gebeurt, en jij bepaalt zelf wat je doet. Jij hebt door je gedrag en door wat je zegt invloed op de personages en op wat er gebeurt.

Ik heb ook weleens halflucide dromen, waar ik ergens bewust ben dat ik mezelf kan sturen maar niet helemaal besef dat ik droom. Die had ik een tijd geleden vaker, en dan ging ik express heel agressief te keer tegen iemand of ging seksueel lekker m´n gang, bijvoorbeeld met een knappe bouwvakker hoog op een steiger die ik al vliegend bezocht en dan een seksueel avontuur mee aanging.
De droom zoals in het eerste bericht, heb ik nog niet eerder gehad, in de zin dat ik de droom in feite wilde saboteren omdat ik geen zin had in die onzin. Ik was gewoon boos dat ik een gebruiksaanwijzing kreeg die geen normale tekst bevatte.
qualia
Forum fan

Bericht door qualia »

Leuk, ik droom niet zo vaak meer lucide sinds ik een kleine heb maar (ik denk mede door het doorlezen van dit topic gister), vannacht een hele mooie gehad.

Meestal kom ik erachter dat ik droom doordat een lichtknopje het niet doet. Ze doen het nooit in dromen bij mij (ik weet van een andere persoon bij wie dit ook geldt, en doordat zij mij dit vertelde, begon ik met lucide dromen). Maar nu maakte ik een sprongetje en werkte de zwaartekracht niet naar behoren, en daardoor werd ik wakker in de droom.

Ik vraag me af of ik mezelf nog een keer zo ver kan krijgen dat ik kan transformeren in een droom...in een boom, schildpad of wat dan ook. Iemand dat wel eens gedaan?

Maar ook vannacht merkte ik weer dat het voor mij echt wel moeilijk is de controle vast te houden, het zweven lukte me het ene moment prima en het volgende moment niet meer bijvoorbeeld. Zwaartekracht is altijd een bitch in mijn lucide dromen, niet onder controle te krijgen dat ding, het fluctueert als een zee :)

Die spiegel en lucht bekijken ga ik eens proberen!
the possible ranks higher than the actual
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Heeft iemand wel eens bedacht, dat je kunt dromen, dat je lucide aan het dromen bent?
qualia
Forum fan

Bericht door qualia »

Dat is een lastige. Wat is het verschil tussen dromen (of denken) dat je je bewust bent (van je droomtoestand) en het je eigenlijk echt bewust zijn?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

qualia schreef:Dat is een lastige. Wat is het verschil tussen dromen (of denken) dat je je bewust bent (van je droomtoestand) en het je eigenlijk echt bewust zijn?
Laat dat "(of denken)" even weg.
Dromen, dat je droomt lijkt me puur een droom.
Je bewust zijn, dat je droomt en verder gaat in die droom, wat dus lucide dromen is, lijkt me toch anders.
Loekie1
Diehard

Bericht door Loekie1 »

qualia schreef: Ik vraag me af of ik mezelf nog een keer zo ver kan krijgen dat ik kan transformeren in een droom...in een boom, schildpad of wat dan ook. Iemand dat wel eens gedaan?
Volgens mij kan dat niet, als dat gebeurt, droom je niet bewust. Zogauw je van jezelf bewust bent in de droom én weet dat je droomt, zit je aan jezelf vast volgens mij. Maar zeker weet ik het niet.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Hoe zit dat dan met de lucide dromen, dat je kunt vliegen en dan richting kunt bepalen waarheen je wil?
Loekie1
Diehard

Bericht door Loekie1 »

qualia schreef: Maar ook vannacht merkte ik weer dat het voor mij echt wel moeilijk is de controle vast te houden, het zweven lukte me het ene moment prima en het volgende moment niet meer bijvoorbeeld. Zwaartekracht is altijd een bitch in mijn lucide dromen, niet onder controle te krijgen dat ding, het fluctueert als een zee :)
Dit herken ik ook, dat zijn misschien ook halflucide dromen te noemen. Je hebt door dat je jezelf de lucht in kunt stuwen, maar het lukt niet aldoor. Pas als je helemaal bewust in de droom zit - weten dat je droomt en weten de droom vast te houden en niet wakker te worden - kun je eindeloos jezelf de lucht instuwen, totdat de droom stopt. Dan is de droom een deel onderbewuste en een deel van jou, een beetje van maggi en een beetje van jezelf.

In denk dat angst de oorzaak is dat je niet aldoor kunt vliegen. Maar als je helemaal zeker bent dat je droomt, is die angst er niet en kun je doorgaan met vliegen. Zolang je jezelf omhoog stuwt en vooruit stuwt met je armen, blijf je dromen, is mijn idee. Zodra je alleen maar wat gaat zweven, loop je de kans dat de droom stopt.

Het schijnt dat je de droom kan laten voortduren door om je as te draaien in je droom. Daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Elektrische apparaten schijnen niet goed te werken in dromen. Ik wilde vannacht een foto nemen van iets en terwijl ik daarmee bezig was, stopte de droom. Ik denk dat dromen heel vaak stoppen zodra het licht wordt aangedaan, op de klok wordt gekeken, een tekst wordt gelezen e.d. Zo komt de dromenschepper weg met die onvolkomendheden! Gemeen! 8*)

Wat ik fascinerend vind is dat het schijnt dat je handen heel rimpelig zijn in lucide dromen. Ooit hoop ik dat te kunnen meemaken, ik bedoel, te kunnen ervaren.
qualia
Forum fan

Bericht door qualia »

Loekie1 schreef:Dit herken ik ook, dat zijn misschien ook halflucide dromen te noemen. Je hebt door dat je jezelf de lucht in kunt stuwen, maar het lukt niet aldoor. Pas als je helemaal bewust jezelf hebt 'gepositioneerd' in de droom - weten dat je droomt en weten de droom vast te houden en niet wakker te worden - kun je eindeloos jezelf de lucht instuwen, totdat de droom stopt
Dat lijkt voor mij toch anders. Ik blijf me bewust, ook als het me niet lukt de natuurwetten naar mijn hand te zetten (het lukt me overigens wel altijd bij andere mensen, ik kan ze gewoon vragen even te zweven en dat doen ze dan, dit zou ook kunnen werken voor klokkijken en voorlezen).
Het vasthouden van de lucide droom is niet moeilijk, als ik er maar eenmaal inzit is het zelfs vrij onmogelijk eruit te komen.
Het is zo jammer dat je dit soort dingen niet samen kunt doen, zodat je echt de verschillen kunt bekijken tussen verschillende lucide dromers.
Loekie1 schreef:Ik denk dat dromen heel vaak stoppen zodra het licht wordt aangedaan, op de klok wordt gekeken, een tekst wordt gelezen e.d.
Dat licht aandoen (wat niet werkt) is voor mij dus juist de aanzet naar luciditeit.
Kleine lampjes (zaklampjes) doen het overigens wel bij mij. Misschien dat een klein klokje het ook doet :)
Loekie1 schreef:Volgens mij kan dat niet, als dat gebeurt, droom je niet bewust. Zogauw je van jezelf bewust bent in de droom én weet dat je droomt, zit je aan jezelf vast volgens mij. Maar zeker weet ik het niet.
Ik vermoed dat het allemaal hetzelfde is; natuurwetten, zelfbeeld etc.. We zijn zo verknoopt met onze (wakkere) realiteit, dat we dat soort dingen maar moeizaam loslaten in een droom. Maar het lijkt me niet onmogelijk dat wel te doen.
Mariakat schreef:Dromen, dat je droomt lijkt me puur een droom.
Dat heb ik nooit gehad geloof ik, dus ik kan er niet zoveel zinnigs over zeggen. Ik ken wel het (lucide) terug in bed gaan liggen omdat ik wakker wil worden. Meestal zonder veel succes.
Mariakat schreef:Hoe zit dat dan met de lucide dromen, dat je kunt vliegen en dan richting kunt bepalen waarheen je wil?
Ja, je realiseert je op dat moment ook dat je de plekken schept waarheen je gaat. Je denkt 'ik ga naar het station' en voila, het station doemt op.
Getses
Forum fan

Bericht door Getses »

Het blijft allemaal toch een beetje gissen.

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat te warm slapen het dromen bevorderd. Maar ook dat dromen komt door het afknijpen van het nodig moeten plassen. :o
Met hard fietsen heb je altijd wind tegen.
Yoyo
Ervaren pen

Bericht door Yoyo »

Ik droom heel vaak lucide, meestal ga ik dan vliegen of uhm.. seks hebben :P . Maar ik heb ook een keer gedroomd dat ik niet wakker kon worden. Ik wist dat ik droomde maar het lukte me niet om wakker te worden. Dat was best eng. :( Als ik een enge droom heb doe ik meestal (in mijn droom) m'n ogen heel hard dichtknijpen en als ik ze dan weer open doe ben ik wakker.
The most disturbing, heartbreaking and *disgusting thing about the idea of heaven and hell is not that so many people BELIEVE it to be the truth, but that they WANT it to be. ~ yoyo
Plaats reactie