Seculariseer die feestdagen

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Wat vinden wij van deze feestdagen?

Ik heb geen behoefte om gedwongen mee te doen aan Christelijke aangelegenheden
9
30%
Dit is een eeuwenoude traditie; waar ook de geseculariseerde burger bij stil moet staan.
3
10%
De achtergrond van mijn vrije dagen interesseert mij geen moer.
6
20%
Wat een flauwekul, direct afschaffen en gewoon vijf extra vakantiedagen erbij. Die ik zelf wel ga invullen.
6
20%
Dit is een onderdeel van mijn geloof en ik ben blij dat het nog bestaat.
1
3%
Wat; het gaat toch om de paashaas, paaseieren en de meubelboulevard. De rest ontgaat me elk jaar.
5
17%

Totaal aantal stemmen: 30

Bram Kaandorp
Ervaren pen

Re: Seculariseer die feestdagen

Bericht door Bram Kaandorp »

siger schreef:Het van bovenaf opleggen is net: christelijke feestdagen laten vieren door hindu's, joden, boeddhisten, confucianisten en atheisten. Geen idee wat een seculiere feestdag zou zijn.

Misschien is het een redelijk standpunt om feestdagen te veranderen in onderhandelde verlofdagen binnen de perken van de arbeidswetgeving (vb minimum aantal vrije dagen.) Ga je bij een hindu werken die wil dat je de hindufeestdagen vrijaf neemt moet je dat maar doen. Als je overeenkomt dat de dagen vrij te nemen zijn, ook goed. Of als je christen bent en je gaat bij een atheist werken die ermee instemt dat je de christelijke feestdagen neemt, ook goed. Trouwens, een christen die gaat werken in een joodse school volgt nu ook de joodse feestdagen.
Zo denk ik er ook al lange tijd over. Op die manier kan ook de zondagswet afgeschaft worden, en dan kunnen werkgever en werknemer zelf beslissen wanneer de werknemer vrij is, in plaats van de "Oh ja, het is zondag, dus ik kan (insert object) niet kopen" momenten.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Ik geloof dat traditionele handelingen goed zijn voor de band binnen een groep. Of we nu willen of niet, tja, we zijn tot elkander veroordeelt, op micro-niveau (buurman en buurvrouw), en op macro-niveau (de weg waarover ik naar mijn vakantieadres fiets, is betaald met jullie belastingcenten, waarvoor dank).

De meeste feestdagen zijn overigens reeds compromissen tussen eerdere religies en het latere christendom. Ik vind het niet chic wat afgelopen eeuwen gebeurd is, namelijk het kapen van die dagen voor het winnen van zieltjes. Laten we die dagen gebruiken om te vieren dat ik op vakantie ga over de weg die jullie betaald hebben! MAW saamhorigheid en eendracht, wat welliswaar communistisch klinkt, maar de andere dagen staan we gewoonweg veel te vaak stil bij onze eigenbelangen en hoe verschillen tussen ons, deze belangen in de weg staan. Gelukkig, want per saldo levert dat geklaag de meeste winst op voor jezelf. Maar tijdens die vrije dagen elkaar op de schouder tikken en bedanken voor de vreedzame en constructieve bijdrage die eenieder in Nederland levert vind ik persoonlijk een goed idee. Niet zo handig om dat allemaal op een andere dag te doen.

http://www.youtube.com/watch?v=C9wyAHfKIgk" onclick="window.open(this.href);return false;
Daarom is fietsen leuker!

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
siger

Bericht door siger »

Blues-Bob schreef:Daarom is fietsen leuker!
De mooiste fietspaden liggen wel de hele week verlaten.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

siger schreef:[Het van bovenaf opleggen is net: christelijke feestdagen laten vieren door hindu's, joden, boeddhisten, confucianisten en atheisten.
Je kan ook van bovenaf opleggen dat ik maar gewoon moet werken op die dagen.

Zoals gesteld in de pool interesseert de oorsprong van de bekende feestdagen me niet: Ik vind het gewoon prettig dat ik (samen met de nodige familie en bekenden) een aantal keren per jaar op min of meer vaste tijden een "lang weekend" heb.
Vandaar dat ik van de oorsprong ook geen halszaak wil maken, waarmee ik mezelf in de vingers zou snijden.
Geen idee wat een seculiere feestdag zou zijn.
Net dáárom ben ik zo schaamteloos opportunistisch om me niet te storen aan de Christelijke oorsprong van onze traditionele feestdagen.
Misschien is het een redelijk standpunt om feestdagen te veranderen in onderhandelde verlofdagen binnen de perken van de arbeidswetgeving (vb minimum aantal vrije dagen.) Ga je bij een hindu werken die wil dat je de hindufeestdagen vrijaf neemt moet je dat maar doen. Als je overeenkomt dat de dagen vrij te nemen zijn, ook goed. Of als je christen bent en je gaat bij een atheist werken die ermee instemt dat je de christelijke feestdagen neemt, ook goed. Trouwens, een christen die gaat werken in een joodse school volgt nu ook de joodse feestdagen.
Dan word ik spontaan een "vakantiechristen".
Laatst gewijzigd door Jagang op 12 apr 2012 01:37, 7 keer totaal gewijzigd.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Bram Kaandorp schreef:Zo denk ik er ook al lange tijd over. Op die manier kan ook de zondagswet afgeschaft worden, en dan kunnen werkgever en werknemer zelf beslissen wanneer de werknemer vrij is, in plaats van de "Oh ja, het is zondag, dus ik kan (insert object) niet kopen" momenten.
Nee, niet "de werkgever en de werknemer" beslissen dat, maar "de klant en de werkgever".
MAW: Als de vrije zondag geheel verdwijnt, dicteren de klant en mijn wergever mijn agenda voor de zondag.

Klant en werkgever dicteren mijn agenda al 6 dagen per week.
Daar wil ik geen 7 dagen van maken, temeer daar het voor de economie niets uitmaakt of men nou 6 of 7 dagen per week werkt.

Er wordt daardoor niet meer omgezet, terwijl de kosten per manuur stijgen. ( "Dunnere" uren.)

Ik denk dat de huidige koopzondagen een heel aardig compromis zijn, maar men gaat mij niet zo ver krijgen dat ik instem met een algehele afschaffing van de zondag als vrije dag.
Fuck de funshoppers.
Die gaan buiten de koopzondagen maar op zaterdag.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Bram Kaandorp
Ervaren pen

Jagang schreef:Nee, niet "de werkgever en de werknemer" beslissen dat, maar "de klant en de werkgever".
MAW: Als de vrije zondag geheel verdwijnt, dicteren de klant en mijn wergever mijn agenda voor de zondag.

Klant en werkgever dicteren mijn agenda al 6 dagen per week.
Daar wil ik geen 7 dagen van maken, temeer daar het voor de economie niets uitmaakt of men nou 6 of 7 dagen per week werkt.

Er wordt daardoor niet meer omgezet, terwijl de kosten per manuur stijgen. ( "Dunnere" uren.)

Ik denk dat de huidige koopzondagen een heel aardig compromis zijn, maar men gaat mij niet zo ver krijgen dat ik instem met een algehele afschaffing van de zondag als vrije dag.
Fuck de funshoppers.
Die gaan buiten de koopzondagen maar op zaterdag.
Goed punt. Why fix what ain't broken.

Aan de andere kant heeft de zondagswet niet alleen maar betrekking op winkels, zie ik na wat googlen. Het slaat ook op het houden van optochten en bijeenkomsten op openbare plaatsen.

Relevante info:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0002120/g ... 12-04-2012" onclick="window.open(this.href);return false;
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Bram Kaandorp schreef:Relevante info:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0002120/g ... 12-04-2012" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is verboden op Zondag voor 13 uur optochten of bijeenkomsten op openbare plaatsen te houden, daartoe gelegenheid te geven, of daaraan deel te nemen.
So what?
Voor 13.00, terwijl de meeste bijeenkomsten en festiviteiten toch al niet op openbaar terrein plaatsvinden.

Een autorodeo bij Boer Biet op het erf op zondagochtend 11.00.
Gewéldig.
Henry Ford
Bram Kaandorp
Ervaren pen

Jagang schreef:So what?
Voor 13.00, terwijl de meeste bijeenkomsten en festiviteiten toch al niet op openbaar terrein plaatsvinden.

Een autorodeo bij Boer Biet op het erf op zondagochtend 11.00.
Gewéldig.
Dit valt een beetje onder dezelfde noemer als een wet in Engeland die het verbiedt (verbood?) voor vrouwen om zich voor te doen als man.

Over het algemeen is de wet niet belangrijk, omdat vrouwen zich over het algemeen niet voordoen als man.

"Hoe vaak komt dat nou voor?" of "wie doet dat dan ook?" zijn niet genoeg rechtvaardiging om een wet te behouden.

Afslanken, misschien wel. Maar volledig behouden, nee.

Douglas Adams
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Even terug naar Nederland: Wel zo lekker voor mensen die graag eens lekker uitslapen.
Henry Ford
Bram Kaandorp
Ervaren pen

Jagang schreef:Even terug naar Nederland: Wel zo lekker voor mensen die graag eens lekker uitslapen.
Niet alle openbare plaatsen zijn dicht bij huizen, toch?

Douglas Adams
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Bram Kaandorp schreef:
Jagang schreef:Even terug naar Nederland: Wel zo lekker voor mensen die graag eens lekker uitslapen.
Niet alle openbare plaatsen zijn dicht bij huizen, toch?
Dan moet je dáár weer wetten voor gaan maken.
Henry Ford
Bram Kaandorp
Ervaren pen

Jagang schreef:Dan moet je dáár weer wetten voor gaan maken.
Wat ik bedoelde was dat er ook openbare plaatsen zijn die buiten de bebouwde kom zijn, en dat als de wet slechts op binnen de bebouwde kom slaat, dat het dan vrijer is.

Misschien dat mijn ideeën hierover te veel gekleurd worden door mijn beroep. Ik werk in een theater, waardoor ik geen vastomlijnd week-beeld heb. Voor mij is het week-einde de vrije dag(en) nadat ik meerdere dagen opeen heb gewerkt, en niet zaterdag en/of zondag.

Douglas Adams
Plaats reactie