Geplukt van de site van Het Apostolisch Genootschap. Ook zogenaamd christelijk net als onze vriend Job.
Pasen is voor veel mensen synoniem met het voorjaar. De vernieuwing die in de natuur opvalt, kunnen we ook in onszelf ontdekken. Als we daardoor geraakt worden, kunnen we het wonder van het leven in onszelf ervaren. Apostolische mensen willen zich ervan bewust zijn dat geestelijke vernieuwing van binnenuit moet komen en dat dit verdieping in onszelf vraagt. Een nieuw begin, waarvoor we ‘opstanding’ als symbool zien.In Het Apostolisch Genootschap is Pasen geëvolueerd naar het feest van loslaten en opnieuw verbinden. Een moment waarop we opnieuw beseffen dat we de samenleving kunnen versterken met onze medemenselijkheid. De wil daartoe vindt z'n basis in ons geloof dat God beleefbaar kan worden als liefdemacht en dat ieder mens deel is van en voortgekomen uit dezelfde schepping. Dan stijgen we boven het individuele uit en geven we ons leven een diepere betekenis.
Goede Vrijdag en Pasen vormen voor ons een eenheid, waarin we de levenshouding van Jezus gedenken. Ze vormen bij uitstek momenten van bewustwording om de waarden die Jezus heeft voorgeleefd in ons eigen leven waar te willen maken.
Voor ons staat Pasen tevens in het teken van verbondsvernieuwing. Allen die een bijzondere verantwoordelijkheid dragen in Het Apostolisch Genootschap komen met Pasen samen om het geloof in onszelf en ons gedachtegoed te vernieuwen. De aanwezigen vertegenwoordigen daarbij alle leden van Het Apostolisch Genootschap. De bijeenkomst versterkt ons gevoel van verbondenheid met de schepping, de samenleving en de apostolische cultuur en de verantwoordelijkheid die we hiervoor voelen.
Famous Sam McCloud quotes: -Will you hold my bomb just a minute? Just a minute. I got a pebble in my boot.
-*There* yuh go!
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".
Het is inderdaad vaag. Zouden de leden van het apostolisch genootschap wel door hebben waar het eigenlijk over gaat. Het verbaast mij vaak dat er zoveel wollig taalgebruik aan te pas moet komen om ergens zingeving in te pompen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Het is inderdaad vaag. Zouden de leden van het apostolisch genootschap wel door hebben waar het eigenlijk over gaat. Het verbaast mij vaak dat er zoveel wollig taalgebruik aan te pas moet komen om ergens zingeving in te pompen.
Op hun website staat:
Het Apostolisch Genootschap is een vrijzinnige geloofsgemeenschap met wortels in de joods-christelijke traditie.
Het zijn vrijzinnigen, dan weet je wel. Zo vaag als een konijn (ik weet er alles van ).
Famous Sam McCloud quotes: -Will you hold my bomb just a minute? Just a minute. I got a pebble in my boot.
-*There* yuh go!
Tja, ik voel met je mee; was vroeger gereformeerd synodaal. Werd een beetje een humanistisch clubje. Niet dat daar iets mis mee is, maar noem je dan geen christen meer...
We wachten trouwens nog steeds met smart op de reactie van Job...
Stanhope schreef:
Het zijn vrijzinnigen, dan weet je wel. Zo vaag als een konijn (ik weet er alles van ).
Ik weet er alles van. Ik heb weleens een blaadje gekregen van remonstranten. Deze blaadjes behandelen zingeving. Het schrijven geeft inderdaad bezigheid; de inhoud blinkt uit in vaagheid. Maar er schijnt behoefte aan te zijn; om zaken zo te verpakken dat het gaat ruiken naar iets bijzonders.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Is 'Jovatov' een tweede nickname van Job? Bedoel je dat?
Bij het googelen van deze naam kwam ik uit bij Jonathan Bergmann.