Israel laat Human Right Watch niet toe in Israel

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Jinny

Re: Israel laat Human Right Watch niet toe in Israel

Bericht door Jinny »

Eberveld,
Kijk, mensenrechten moeten voor iedereen gelden, en ook voor Palestijnen.
Misschien zo Israël zich ook eens kunnen houden aan al die resoluties ipv deze stelselmatig te negeren?
De mensen zijn niet gek.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Daar staat echter tegenover dat mensenrechten niet alleen voor Palestijnen moeten gelden, en als de UNHRC alleen maar op dit thema blijft drammen, kan ik wel begrijpen dat Israel geen zin meer heeft om met die club samen te werken.
Hoewel dit geen reden is om resoluties te negeren, is het wel waar. De focus ligt steeds op Israel. In de landen rondom Israel zijn aanzienlijk ernstigere schendingen van mensenrechten aan de gang, waar niemand zich druk om maakt.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Elberfeld
Forum fan

Bericht door Elberfeld »

Jim schreef:Eberveld,
Kijk, mensenrechten moeten voor iedereen gelden, en ook voor Palestijnen.
Misschien zo Israël zich ook eens kunnen houden aan al die resoluties ipv deze stelselmatig te negeren?
De mensen zijn niet gek.
Dat zou zeker een idee zijn.

Maar het blijft een feit dat Israel veel meer resoluties (44) aan zijn broek heeft gekregen dan Sudan (9), Iran (2), Somalie (6), Libië (2), Syrië (5) en Jemen (2) samen. (zie http://www.eyeontheun.org/browse-un.asp ... Resolution" onclick="window.open(this.href);return false; )

En ergens heb ik toch niet het idee dat er in Israel meer mensenrechten worden geschonden dan in de rest van het midden-oosten bij elkaar.
"Wie ben ik? Wat doe ik hier? Waar is mijn Roddelflop?"
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf
Elberfeld
Forum fan

Bericht door Elberfeld »

Overigens, één van de redenen voor Israel om op te stappen was de recente resolutie (hier: http://www.eyeontheun.org/assets/attach ... an2012.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; ) die Israel opriep om te vertrekken uit de Golan-Hoogte en dit gebied over te dragen aan Syrië (althans, dat maak ik eruit op).

Nu kan ik me vergissen, maar het lijkt me gezien de recente ontwikkelingen in Syrië nu niet het beste ogenblik om deze resolutie uit te voeren.

Heeft iemand een andere mening?
"Wie ben ik? Wat doe ik hier? Waar is mijn Roddelflop?"
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

lost and not found yet! schreef:Als je, zoals ik, als Israelganger naar Israel en de bezette gebieden gaat, dan besef je pas dat dit alleen een buitenlands probleem is! Dit probleem speelt niet in het dagelijkse leven in Israel en de bezette gebieden! Ik was een maand geleden in Hebron, en ik werd ook gestenigd door Palestijnse kinderen in mijn gehuurde auto! Zolang het mis gaat met onderwijs zal dit altijd blijven bestaan! Maar dit soort berichten komen niet in de media! Mijn advies, ga gewoon een keer op vakantie naar Israel, en de bezette gebieden, en ervaar het zelf! Het is altijd makkelijk lullen als je beinvloed wordt door de Nederlandse of buitenlandse media! Go.....and see for yourself! Dat is het beste advies wat ik iedere blinde vink, die denkt dat hij of zij er wat over weet, kan geven! Just do it!
Velen hebben de doku's Checkpoint en De Muur gezien op de TV. (VPRO ) Daar was duidelijk te zien hoe de Palestijnse bevolking wordt behandeld en n.b. in gebieden die aan de Palestijnen werden toegewezen!
Je mooie verhaaltje dat dit een buitenlands probleem is is gewoon een leugen. Die Palestijnen lijden wel degelijk onder de bezetting van HUN gebieden en de plaatsing van die muur/hekken die ver op Palestijnse gebieden werden gebouwd waardoor veel landarbeiders niet of heel moeilijk bij hun landbouwgronden en/of olijfgaarden kunnen komen. Schoolkinderen moeten lang wachten totdat een grenswachter belieft een hek te openen zodat die kinderen naar school kunnen gaan. Vele olijfboomgaarden van Palestijnen werden geruimd met bulldozers van de IDF. Mensen verloren daardoor hun inkomen. Waterbronnen werden ingepikt door z.g. kolonisten waardoor de Palestijnse boer van water verstoken bleef en zijn land verdorde. Om op de westbank ( Palestijns bezet gebied!) van A naar B te rijden moeten Palestijnen via verschillende checkpoints met doorlaatpasjes rijden terwijl de bezetter daar de dienst uitmaakt en illegaal nederzettingen blijft bouwen. Gaza is nog maar 1/3 van wat aan de Palestijnen was toebedeeld door de VN. Dat gebied is ook nog eens als een getto getransformeerd door de bezetters. Als de UNHCR geen levensmiddelen en andere noodzakelijkheden stuurt dan zouden deze mensen gewoon verhongeren want Israel laat niets door van andere landen. Een in aanbouw zijnde haven in Gaza door Nederland (!) werd door het IDF verwoest evenals een vliegveldje.Vrij verkeer over zee of land is gewoon onmogelijk gemaakt door de bezetters.
Yeah, go ! Just do it ! Nu de VN-HRW wil gaan om de zaken daar te beoordelen wordt die geweigerd! Wat een nep democratie zonder een grondwet!
Aan jouw partijdige visie hebben wij helemaal niets!
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

@"gerard_m
Hoewel dit geen reden is om resoluties te negeren, is het wel waar. De focus ligt steeds op Israel. In de landen rondom Israel zijn aanzienlijk ernstigere schendingen van mensenrechten aan de gang, waar niemand zich druk om maakt.
Israel doet zich voor als een beschaafd, democratisch en in zekere zin westers land ! Het is als het ware een filiaal van de VS. Wij zouden het ook niet accepteren als westerse landen zich zo bruut en onbeschaafd gedragen als Israel al sinds 1948 doet. Dan zouden die niet eens lid mogen worden van de EU ! Israel doet zelfs mee aan EU sport evenementen zoals voetbal en andere. M.i. behoort Israel niet tot de EU ! Maar afijn, als sport verbroedert, dan zou Israel maar sport moeten gaan beoefenen met landen in die regio.
Kortom, het land doet zich voor als een beschaafd westers land maar negeert intussen meer dan 60 VN resoluties en laat nu de VN HRW niet toe.
Zeker , er zijn veel andere landen waar ook aanzienlijke mensenrechten geschonden worden en die behoren óók bezocht te worden en bekritiseerd. Ik maak hiervoor geen uitzondering.
Israel is in the picture omdat het een enorme negatieve invloed heeft op de situatie in het midden oosten en op het wereldgebeuren. Indien er geen mensenrechten geschonden zouden worden dan zou Israel gewoon geen redenen hebben om die VN-HRW delegatie te weigeren om hun werk te doen.
In tegendeel......
Als daar alles koek en ei was dan zou de VN-HRW dit ook rapporteren! Dus waar is Israel bang voor????
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

Elberfeld schreef:Overigens, één van de redenen voor Israel om op te stappen was de recente resolutie (hier: http://www.eyeontheun.org/assets/attach ... an2012.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; ) die Israel opriep om te vertrekken uit de Golan-Hoogte en dit gebied over te dragen aan Syrië (althans, dat maak ik eruit op).

Nu kan ik me vergissen, maar het lijkt me gezien de recente ontwikkelingen in Syrië nu niet het beste ogenblik om deze resolutie uit te voeren.

Heeft iemand een andere mening?
Gewoon uitvoeren wat de UN resoluties al jaren geleden hebben geëist.
Dat de huidige situ in Syrië verschrikkelijk is mag geen reden zijn om Israel toe te laten om de VN resoluties aangaande de Golan Hoogte te negeren.
Die waren er al lang voordat die strijd in Syrië uitbrak. Vergeet ook niet dat israel er ook geen probleem mee had om Gaza dagenlang verrot te schieten waarbij zo'n 1400 doden vielen. In principe zie ik geen verschil tussen het verrot schieten van Homs en Gaza. Beide aanvallen op dicht bevolkte gebieden zijn in strijd met de rechten van de mens en met nog enkele andere Int. verdragen.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

@ Cactus:

Het lijkt erop alsof voor westerse / democratische landen een hogere norm geldt dan voor bijv. Arabische landen. Daar zit wel wat vreemds in. Syrie is nu in de picture, maar in de meeste andere landen in die regio zijn de demonstraties al eerder met keiharde hand neergeslagen. Shiieten worden onderdrukt (Saoudi Arabie bijvoorbeeld), vrouwenrechten zijn onbekend, de voor jou zo belangrijke palestijnen leven er hooguit als 2e rangsburger (voor zover ze moslim zijn en niet iets anders). Er is veel mis met Israel, maar het is wel het enige land met enige vrijheid + democratie in de regio. Waarom dan de pijlen en resoluties daar steeds op richten? Het ene land komt probleemloos weg met het executeren van homo's of andersgelovigen, het andere land wordt op het matje geroepen voor van alles.
Israel is in the picture omdat het een enorme negatieve invloed heeft op de situatie in het midden oosten en op het wereldgebeuren.
Israel mag misschien een negatieve invloed op het middenoosten hebben, maar regimes die dit soort misdrijven plegen hebben dat ook. Dit zijn zeer ernstige mensenrechten schendingen. Alleen veroorzaken die geen oorlogen, verzetsgroepen, raketaanvallen of VN resoluties.
Misschien komt dat door invloed van deze regimes in de VN, of de rijke hoeveelheden olie in hun bodem waardoor we met zijn allen een oogje dichtknijpen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Jinny

Bericht door Jinny »

Hele punt is dat Israël nooit gesticht had moeten worden.
Dan hadden we fijn naar de overkant gekeken hoe de moslims elkaar de tent uit vochten zonder dat het een explosief (atoom)kruitvat was.
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

@ "gerard_m v@n Cactus:
Het lijkt erop alsof voor westerse / democratische landen een hogere norm geldt dan voor bijv. Arabische landen. Daar zit wel wat vreemds in. Syrie is nu in de picture, maar in de meeste andere landen in die regio zijn de demonstraties al eerder met keiharde hand neergeslagen. Shiieten worden onderdrukt (Saoudi Arabie bijvoorbeeld), vrouwenrechten zijn onbekend, de voor jou zo belangrijke palestijnen leven er hooguit als 2e rangsburger (voor zover ze moslim zijn en niet iets anders). Er is veel mis met Israel, maar het is wel het enige land met enige vrijheid + democratie in de regio. Waarom dan de pijlen en resoluties daar steeds op richten? Het ene land komt probleemloos weg met het executeren van homo's of andersgelovigen, het andere land wordt op het matje geroepen voor van alles.
Dus, Gerard, omdat andere landen ook niet deugen wat mensrechten betreft kan Israel gewoon zijn gang gaan. :o Je mag idd hogere eisen stellen aan een land als Israel omdat dit zo goed als bij het westen behoort . Hoor ik niet altijd rondtoeteren dat Nederland Israel steunt omdat we dezelfde Judeo- Christelijke religie aanhangen? M.a.w. dezelfde reli roots? Die Judeo-Christelijke normen en waarden vereisen ook dat je je tegenover je medemens op een humane wijze opstelt en de medemens humaan behandelt. Dan luister je naar de VN en volgt de verzoeken en resoluties op . Dan pik je geen land in dat NOOIT aan je is toebedeeld door de VN. Je schrijft dat Israel de enige democratie is.Nou, als men de gevluchte Palestijnen had toegestaan terug te keren zoals de VN dat in een resolutie heeft vastgelegd dan zou het aandeel Palestijnse Israeliers vele malen groter zijn dan die nu is. Of er dan nog vrije en democratische verkiezingen zouden zijn geweest betwijfel ik. Dat andere landen wegkomen met het executeren van homo's is evenzeer een raadsel als waarom Israel wegkomt met zoveel bloedvergieten en landroof. Er zitten b.v., duizenden Palestijnen in administratieve detentie. Is dát een democratie? Men pikt mensen op en die worden zonder enige vorm van proces opgesloten.Haleluja...hoe noem je dit?
Dat zijn communistische praktijken!

Israel is in the picture omdat het een enorme negatieve invloed heeft op de situatie in het midden oosten en op het wereldgebeuren.
Israel mag misschien een negatieve invloed op het middenoosten hebben, maar regimes die dit soort misdrijven plegen hebben dat ook. Dit zijn zeer ernstige mensenrechten schendingen. Alleen veroorzaken die geen oorlogen, verzetsgroepen, raketaanvallen of VN resoluties.
Misschien komt dat door invloed van deze regimes in de VN, of de rijke hoeveelheden olie in hun bodem waardoor we met zijn allen een oogje dichtknijpen.
Niemand neemt er daar enige aanstoot aan als er homo's worden geëxecuteerd.
Er komt een foto van in de krant en that's it. Natuurlijk is het belang van de olie enorm. De VS hebben altijd nauwe banden onderhouden met de oliesheiks van Saudi Arabië waar democratie nog niet eens bekend is in hun woordenschat. Ook daar zijn krachten bezig om die oliesheiks te verdrijven. Bin Laden was er een voorbeeld van. 17 Saudis waren de daders van 9/11 ! Van je vrienden moet je het hebben :D
Wat ik echter niet begrijp dat er forummers zijn die ondanks alle misdaden van Israel, landroof, onderdrukking, massale bombardementen met 1400 doden in Gaza en iets van 1000 doden in Libanon,het doorgaan met de bouw van illegale nederzettingen, de bouw van die muur/hek op Palestijnse gebieden, het vormen van getto Gaza enz enz nog steeds Israel verdedigen ipv eens eerlijk die misdaden af te keuren . Ik ben geen Islamiet en moet zelfs niets hebben van de Islam. Die religie heeft mij te veel middeleeuwse hersenspinsels. Maar ondanks dat blijf ik achter de Palestijnse strijd staan omdat ze recht hebben op zeker 50% van v.m. Palestina en recht hebben op een eigen Palestijnse staat.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Cactus schreef:Wat ik echter niet begrijp dat er forummers zijn die ondanks alle misdaden van Israel, landroof, onderdrukking, massale bombardementen met 1400 doden in Gaza en iets van 1000 doden in Libanon,het doorgaan met de bouw van illegale nederzettingen, de bouw van die muur/hek op Palestijnse gebieden, het vormen van getto Gaza enz enz nog steeds Israel verdedigen ipv eens eerlijk die misdaden af te keuren .
Ik denk dat het anders ligt. Ik geloof niet dat hier forummers zijn die geen kritiek op Israel hebben. Misschien is het eerder zo ze minder op Israel focussen dan jij doet.

In de landen eromheen zie je nog veel meer ellende. Als homoseksuele palestijn kun je maar beter in Israel wonen dan ernaast.

Dat maakt Israel niet ineens een goed land natuurlijk. Maar een beetje relativeren kan geen kwaad. Er is meer leed op de wereld dan de staat Israel.
Wormpje
Forum fan

Bericht door Wormpje »

Ik vind sowieso de obsessie met Israël een schande. Al die hype en dat drama omtrent een paar dode Palestijnen, waar ondertussen velen naar de hemel verwezen worden in Afrika. Zag ook eens op de voorkant van de krant hoofddoeken stilte houden, omdat er 6 doden waren aan Palestijnse kant. Ondertussen vielen de negers bij bosjes wegens het onaangename karakter van Mugabe. Maar daar verschenen geen emotionele en hoogdravende opiniestukken over die de halve krant vulden.
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Dat gevoel heb ik ook wel eens wormpje.. je moest 'ns weten hoeveel van die onzin je op facebook langs ziet komen de hele dag.. elke platgetrapte olijf krijgt een protestactie (ondertussen zijn er pak m beet 10.000 Syriers dood en daar heb ik weer 'ns niks over gelezen).. Nee hoor het ene leed praat het andere niet goed, dat mantra heb ik ook al 100 keer gelezen.. Maar zo onderhand beginnen al die discussies over Israël averechts te werken: ik krijg bijna onterecht sympathie met ze gewoon omdat die andere me beginnen te irriteren! Het moet niet lang meer duren of ik zou nog bijna wensen dat ze die hele strook gewoon platgooien, dan doen we nog 1 boze protestactie en kunnen we daarna weer over andere dingen praten.

Trouwens, de javaanse neushoorn is bijna uitgestorven... is het niet eens tijd dat elk topic daar op uitdraait?

Weet je wat ook zo treurig is.. Palestijnen uit de gazastrook die op twitter zitten te klagen de hele dag dat de stroom is uitgevallen... ja echt een prioriteit hoor.. "Twitter.. kun je dat eten????" denken ze in de hoorn van afrika...
Luck
Ervaren pen

Bericht door Luck »

gerard_m schreef:
Daar staat echter tegenover dat mensenrechten niet alleen voor Palestijnen moeten gelden, en als de UNHRC alleen maar op dit thema blijft drammen, kan ik wel begrijpen dat Israel geen zin meer heeft om met die club samen te werken.
???

Daar maken een heleboel mensen zich druk om. De mensenrechtenschendingen van Egypte, Libië en Syrië worden zeer nauwkeurig in de gaten gehouden door activisten.

En wat dan nog dat de focus op Israel ligt. Ze hebben er maar wat aan te doen, willen ze hun reputatie als 'enige democratie in het Midden-Oosten' waarmaken. Je kan van een dictatuur moeilijker verwachten dat ze mensenrechten naleven. Democratie lijkt mij daar namelijk een voorwaarde daarvoor, laten we eerst dat regelen.

Het valt me op dat wanneer er op de tekortkomingen van Israel wordt gewezen, je vaak naar de omringende landen verwijst waar het nog veel droeviger gesteld is. Hoezo rechtvaardigen de mensenrechtenschendingen van dictaturen de mensenrechtenschendingen van de democratie Israel?
Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.
Plaats reactie