Toen ik dit weekend besloot de Tardis eens een opknapbeurt te geven begon ik vol goede moed aan één van de vele vertrekken. Alles leeghalen zeil op de grond, lamp van plafond, stekkerdooskapjes verwijderen en veel ja heel veel afplakken. Het kamertje moest in stralend wit gezet. Gelukkig had ik vorig jaar een voorraadje histor monodek aangelegd welke vanwege het zoveel jarig bestaan van een bouwmarkt fors in prijs verlaagd was.
Maar in plaats van verf zat er een soort hüttenkäse in de emmers. Vrijstaande schuur zonder verwarming gecombineerd met minus 18 en wateroplosbare verf dus. Met nieuwe en héle dure verf van de schildersvakhandel (de enige waar ik voor sluiting nog terecht kon) is het uiteindelijk toch een geslaagd project geworden. Maar omdat het hier over techniek gaat de volgende vraag. Is de eenmaal bevroren verf reddeloos verloren of met bijvoorbeeld een stucmixer weer tot leven te wekken?
zo kan het natuurlijk ook
http://www.flixxy.com/mr-bean-house-paint.htm
bevroren verf
Moderator: Moderators
bevroren verf
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Re: bevroren verf
Bevroren verf is redeloos verloren, zelf kwam ik daar gisteren achter...
Probleem is het water, bindmiddel etc. in de verf die door vorst (ijskristallen) een andere moleculaire structuur krijgen. De verf vriest in principe kapot. Verschil tussen verf in blik en aangebrachte verf is dat het vocht uit de verf verdampt is. Dan is vorst geen probleem. Gebruikte blikken kun je het beste op zolder bewaren. Blikken luchtdicht eerst even omdraaien om velvorming te voorkomen. Aangebroken blikken blijven zo'n twee jaar goed.
Probleem is het water, bindmiddel etc. in de verf die door vorst (ijskristallen) een andere moleculaire structuur krijgen. De verf vriest in principe kapot. Verschil tussen verf in blik en aangebrachte verf is dat het vocht uit de verf verdampt is. Dan is vorst geen probleem. Gebruikte blikken kun je het beste op zolder bewaren. Blikken luchtdicht eerst even omdraaien om velvorming te voorkomen. Aangebroken blikken blijven zo'n twee jaar goed.
Re: bevroren verf
jammer dan 
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden