Sneller dan bovennatuurlijk geschapen

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: Sneller dan bovennatuurlijk geschapen

Bericht door Jagang »

Jim schreef:Jagang, digitaal is niets anders dat analoog aan en uit zetten.
Je kunt zelfs een digitale schakeling met radiobuizen bouwen.
Kost alleen 'iets' meer energie.

Op de link die ik je heb gegeven staat zelfs ergens een opamp (operationele versterker) iets wat normaliter een blokje is van 4 bij 2 mm met radiobuizen, met verrassend weinig componenten overigens.

De contactpuntenschakeling in jouw oude auto's is ook niets anders dan een ding dat digitaal schakelt.
Het zaakje is veel minder gecompliceerd dan je denkt.

Het verschil is alleen dat een robot die analoog werkt, het licht kan zoeken in een vloeiende beweging.
(om maar wat te noemen)
Een analoog circuit werkt niet alleen met 1 en 0, maar ook met verschillende stroomsterkte's.

Een digitale computer zou steeds de beslissing moeten nemen, moeten "berekenen" welke lichtgevoelige cel nu de hoogste/laagste uitgangswaarde heeft, om vervolgens tot een beslissing te komen welke 1 en welke 0 is.

Een analoge schakeling verspint (inderdaad) geen energie (en circuits) aan dat soort rekenwerk.
Daarmee staat een analoge schakeling dichter bij een biologisch brein dan een digitale schakeling.

Daarnaast kan een analoge schakeling als vanzelf paralelle signalen verwerken (Bijv. van twee lichtgevoelige cellen tegelijkertijd), waar een digitale schakeling een seriële verwerker is. (Bijv. twee lichtgevoelige cellen om en om.)

Dit kan je nog deels opvangen met "parallel processing", maar een processor blijft een seriele verwerker.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jinny

Bericht door Jinny »

Hmm, juist een biologisch brein werkt bij uitstek digitaal.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Jim schreef:Hmm, juist een biologisch brein werkt bij uitstek digitaal.
http://en.wikipedia.org.nl.mk.gd/wiki/BEAM_robotics" onclick="window.open(this.href);return false;

Waar zit de systeemklok, in een biologisch brein?
Waar zit bij ons de hardware, en waar de software?
(Een onderscheid dat bij het biologische brein afwezig is.)

Als er ooit zoiets gaat komen als AI, dan denk ik dat dat op analoge basis zal zijn.
(Misschien zelfs voortkomend uit synthetische "wetware".)
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jinny

Bericht door Jinny »

Ik ben geen hersendeskundige, ik meen dat eens begrepen te hebben.
Maar misschien zijn er FT'ers die uitsluitsel kunnen geven?
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Jim schreef:Ik ben geen hersendeskundige, ik meen dat eens begrepen te hebben.
Maar misschien zijn er FT'ers die uitsluitsel kunnen geven?
Een zenuw kan een impuls afgeven of niet, zover gaat de "digitale vergelijking" zowiso op.

Het brein (of delen van het brein) kunnen een neurale pool genoemd worden. (als je daar last van hebt, kun je bij de PVV terecht :D ) Een neurale pool kent op zijn beurt ook weer een prikkeldrempel hetgeen een respons geeft, echter je zult begrijpen dat dit een wat "dynamischer" geheel is, dan 1 zenuw. Zeker ook omdat sommige neuronen door lichte prikkels beter "ompoolbaar" (exciteerbaar, facilitatie) worden. Ook kunnen bepaalde prikkels juist de zenuwen minder "ompoolbaar" (exciteerbaar, inhibitie) maken. Het is dus al-met-al nogal een dynamisch geheel aan facilitatie en inhibitie wat aardig wat grijstinten geeft in het overbrengen van een pulsje (EPSP).

Om het goed uit te leggen zal ik moeten verwijzen naar een internetlinkje, omdat ik niet goed uit mijn worden kom als ik het zelf uitleg met mijn inzicht.
Een mooi linkje als het gaat op sensorische input aan het brein is het volgende:
http://www.zowerkthetlichaam.nl/1953/ze ... eceptoren/" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je daarnaast alle andere mogelijke reacties op die input ziet (hetgeen weer gevolgen kan hebben voor de input), dan weet ik niet of je echt van een digitaal brein kan spreken.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Jinny

Bericht door Jinny »

Bob, bedankt voor de uitleg tot nu toe.
EMCees
Geregelde verschijning

Bericht door EMCees »

digitaal bestaat niet, niets veranderd tijdloos van 1 naar nul. Dus digiloog bestaat niet behalve voor god, die bestaat wat geloof uitsluit of bestaat niet, wat geloof impliceert.

Dat de detectie systemen, al dan niet in de hersenen, onder bepaalde signaal drempels signalen niet herkent is niet het probleem van analoog of digitaal maar het probleem van het detectie systeem.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

EMCees schreef:digitaal bestaat niet, niets veranderd tijdloos van 1 naar nul.
De snelheid van het licht is groot genoeg.
Henry Ford
siger

Bericht door siger »

Jagang schreef:
EMCees schreef:digitaal bestaat niet, niets veranderd tijdloos van 1 naar nul.
De snelheid van het licht is groot genoeg.
En bovennatuurlijke snelheid is het helemaal.
Plaats reactie