de definitie van tijd?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

sytze
Diehard

Re: de definitie van tijd?

Bericht door sytze »

wat ik weet is dat het verschil met de andere 3 dimensies is dat je er niet door kunt reizen. in de lengte kun je op en neer, in de breedte kun je op en neer en in de hoogte kun je op en neer. in tijd kun je alleen vooruit. of niet? tijd maakt zichzelf dus een bijzondere dimensie die andere eigenschappen bezit als de andere 3 dimensies. + lengtes, breedtes en hoogten zijn tastbaar. maar niet in een lege ruimte. terwijl ook in een lege ruimte deze 3 dimensies bestaan. dus misschien valt een ruimte zo op te vullen dat ook tijd tastbaar word. aargh ik maak mezelf gek :wink: misschien kan iemand mijn gedachten ophelderen :p

groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

sytze schreef:wat ik weet is dat het verschil met de andere 3 dimensies is dat je er niet door kunt reizen. in de lengte kun je op en neer, in de breedte kun je op en neer en in de hoogte kun je op en neer.
Niet zonder tijd.
Zonder hoogte kun je niet de diepte in, en zonder diepte niet da breedte in, etc. etc. Om de hoedanigheid van een object basaal vast te leggen (waar is het object, hoe ziet het object eruit) heb je dimensies nodig.

MAW een object met een hoogte van x, een diepte van y en een breedte van z, kan op 2 plekken zijn in de ruimte. Laten we zeggen de aarde. Die kan zich bevinden op verschillende punten in zijn baan om de zon.

Maar, en dat weet jij ook, dit als je de aarde op bepaalde coordinaten waarneemt, dan is direct de informatie beschikbaar dat deze niet aarde niet elders is. De aarde is echter ook elders waargenomen. Dit is bij talloze waarnemingen bevestigd. Er is dus een iets nodig om die vele waarnemingen mogelijk te maken, dat noemen we doorgaans tijd. Echter om het model wiskundig kloppend te maken moeten we tijd relatief maken. Dit wiskundige model wordt opmerkelijk genoeg bevestigd door vele waarnemingen.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

@ bob, ik ga dit even een paar keer doorlezen en zal morgen reageren!

groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Tijd is een extra dimensie, in theorie is tijd te verenigen met elke dimensie.

Even over wat ik eerder meldde (@ Fenomeen: ik heb het al zo vaak uitgelegd, ik kan het wel dromen :D )

Thermodynamische pijl: stel je gooit een kopje kapot op de grond. De tijspijl is voorwaarts gericht. De wanorde is toegenomen want het hele kopje bestaat nu uit kapotte fragmenten. Andersom gebeurt nooit: losse fragmenten komen nooit plotseling samen en vormen een heel kopje. Dit volgt uit de 2e wet van de Thermodynamica.

Psychologische tijdstip: voor je gevoel gaat de tijd altijd vooruit en nooit terug. De natuurkunde maakt geen verschil tussen werkelijke tijd en imaginaire tijd, maar wij wel. Zelfs een spiegelbeeld van ons wat bestaat uit antimaterie kent reële tijd.

Kosmologische tijdstip: lijkt me logisch, het heelal dijt uit. Toen er geen heelal was, was er sprake van een singulariteit en was er geen tijd. Ook in het centrum van een zwart gat bestaat tijd niet.

Je moet dus met alle drie tijdspijlen rekening houden wanneer je praat over tijd.
Wormpje
Forum fan

Bericht door Wormpje »

Ik definieer tijd als een non-existent iets. Het is simpelweg de naam die men geeft aan het verstrijken der dingen; het is een aanduiding, die niet te meten is. Het is niet te meten omdat we alleen maar onze eigen percepties van tijd (seconden, uren) kunnen weergeven, het is niet zoals wanneer men een stuk land zou meten, het opmeten van een bestaand object met door de mens bedachte meetdefinities, zoals de meter. De tijd is dus niet te meten, de mens ziet met een klok niets dan zijn eigen perceptie van tijd, waar hij zijn dag naar indeelt.

Tijdreizen enzo zie ik als niet mogelijk en ik begrijp niet hoe zoiets zou kunnen, aangezien er geen ''database'' is van het verleden, of dat wij voortbewegen over een tijdbalk als het rondje over de rode balk van een YouTubefilmpje. Elke seconde is direct verloren. Maar geniale en geleerde meneren suggereren dan weer dat het kan. Ik begrijp dit niet, mede door gebrek aan kennis.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Zeer interessant:

BBC Horizon - Time Trip

https://www.youtube.com/watch?v=SfEnyxxSu4c" onclick="window.open(this.href);return false;
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

De (speciale) Relativiteitstheorie zegt bijna alles over tijd wat we weten.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

@Lanier
hear hear.
Overigens de psychologische pijl is ook relatief, en afhankelijk van aan welke kant van de w.c. deur je staat.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
a.r.

Bericht door a.r. »

lanier schreef:Tijd is een extra dimensie, in theorie is tijd te verenigen met elke dimensie.

Even over wat ik eerder meldde (@ Fenomeen: ik heb het al zo vaak uitgelegd, ik kan het wel dromen :D )

Thermodynamische pijl: stel je gooit een kopje kapot op de grond. De tijspijl is voorwaarts gericht. De wanorde is toegenomen want het hele kopje bestaat nu uit kapotte fragmenten. Andersom gebeurt nooit: losse fragmenten komen nooit plotseling samen en vormen een heel kopje. Dit volgt uit de 2e wet van de Thermodynamica.

Psychologische tijdstip: voor je gevoel gaat de tijd altijd vooruit en nooit terug. De natuurkunde maakt geen verschil tussen werkelijke tijd en imaginaire tijd, maar wij wel. Zelfs een spiegelbeeld van ons wat bestaat uit antimaterie kent reële tijd.

Kosmologische tijdstip: lijkt me logisch, het heelal dijt uit. Toen er geen heelal was, was er sprake van een singulariteit en was er geen tijd. Ook in het centrum van een zwart gat bestaat tijd niet.

Je moet dus met alle drie tijdspijlen rekening houden wanneer je praat over tijd.
Oh my goodness....dit begrijp ik zelfs! :D . Maar Lanier "tijd" is dus "iets" dat wij mensen met elkaar hebben afgesproken. De term tijd zoals wij mensen die hebben afgesproken is ontstaan uit de beweging van de sterren en planeten en doordat één jaar één volledige cirkel van de aarde rond de zon is, en 1 dag een volledige cirkel om de eigen as van de aarde is. Maar zouden we tijd niet eerder uit moeten drukken in een andere term en schaal indeling omdat dit meer te maken heeft met het licht en eventuele snelheden hiervan....oftewel moet er dan niet een natuurkundige term voor "tijd" komen/benoemd worden?

(hoop dat je me kunt volgen??...Ik krijg het niet beter onder woorden gebracht, zelfs niet behulp van mijn zoon)
Valère
Banned

Bericht door Valère »

-Als we aannemen, dat alles een logische evolutie is- dus een logisch voortschrijden of verandering en beweging . Dan is de tijd de maat voor dit voortschrijden of voortbewegen ...; en de ruimte de vormen waarin dit gebeurt ...
-Doch beide begrippen bestaan slechts in onze geest- of in de geest- (kant) , zodat zowel vorm als maat van beweging slechts ideeën zijn ...;en aldus ook de dingen zelf, die volgens deze matigheid en in deze vorm of ruimte worden voortbewogen :absoluut idealisme ?
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Maar Lanier "tijd" is dus "iets" dat wij mensen met elkaar hebben afgesproken. De term tijd zoals wij mensen die hebben afgesproken is ontstaan uit de beweging van de sterren en planeten en doordat één jaar één volledige cirkel van de aarde rond de zon is, en 1 dag een volledige cirkel om de eigen as van de aarde is. Maar zouden we tijd niet eerder uit moeten drukken in een andere term en schaal indeling omdat dit meer te maken heeft met het licht en eventuele snelheden hiervan....oftewel moet er dan niet een natuurkundige term voor "tijd" komen/benoemd worden?
Voor ons als 'normaal mens' is het inderdaad zo dat tijd altijd hetzelfde is voor alles en iedereen. Maar die menselijke wetmatigheid is niet geldig overal in het heelal en is ook niet geldig onder alle omstandigheden.

Tijd is niet absoluut. Stel dat de zon een planeet zou zijn. Een astronaut laat er een stuk gereedschap vallen en een seconde later ziet hij het op de grond vallen. Stel dat je met een telescoop naar deze astronaut zou kijken; jij ziet dan het stuk gereedschap 8 minuten later op de grond vallen. Een gebeurtenis in de tijd speelt voor de één dus eerder af dan voor de ander.

Ruimte en tijd zijn gebonden; wanneer er ruimte is, is er sprake van tijd.
Je kunt in een ruimte bijv. voor- en achteruit en opzij, maar in de tijd kun je niet achteruit. Dat is het enige onderscheid. Voor de rest zijn ze aan elkaar gebonden.
Het niet terug kunnen reizen in de tijd heeft te maken met de snelheid van het licht, deze kan niet worden overschreden.

Een zwart gat is een zeer ernstige vervorming van ruimte-tijd en een extreme zwaartekracht; zelfs licht kan niet ontsnappen. Dit betekent dat des te dichter je bij het centrum van het zwarte gat komt, des te trager de tijd gaat. Helaas kun je in dat centrum niet overleven want anders zou je met een telescoop duizenden jaren aardse geschiedenis kunnen observeren :wink:

Tijd zoals wij die kennen is een opeenvolging van tijdstippen (momenten) en tijdens die opeenvolging vinden gebeurtenissen plaats. De aardrotatie gebruiken we overigens al lang niet meer om de tijdseenheid seconde te bepalen. Sinds 1955 is bepaald dat één seconde de overgang is tussen twee hyperfijnenergieniveaus van de grondtoestand van een Cesiumatoom (133) in rust bij een temperatuur van 0Kelvin. ..
hanscoomans

Bericht door hanscoomans »

Tijd is de ruimte tussen momentopnamen van ons bestaan.
Ons brein ontvangt ontelbare stilstaande beelden per seconde en zet die vervolgens om in beweging.
Het kan vergeleken worden met een standaard film van 24 foto's per seconde die ons doet geloven dat we beweging zien. Tijd geeft onze hersenen dus de gelegenheid om stilstaand beeld om te zetten in beweging.
Beweging is dus alleen mogelijk als er tijd bestaat. Zonder tijd staat alles stil en is er dus geen leven mogelijk.
Tijd is dus een dimensie. Maar omdat ik aangegeven heb dat tijd ook ruimte is en ruimte meerdere dimensies heeft, zal tijd ook meerdere dimensies hebben.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

hanscoomans schreef:Tijd is de ruimte tussen momentopnamen van ons bestaan.
Off-topic: Welkom hanscoomans!!
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Luck
Ervaren pen

Bericht door Luck »

Het bestaan van tijd is alleen waar te nemen door de duur van gebeurtenissen welke in de wereld om ons heen plaats vinden. Iedere soort in de levende natuur heeft een ander tijdsbesef afhankelijk van zijn levenscycli. [Davies, Comte-Sponville]

http://www.newsstream.nl/new%204.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Tijd is een maat voor verandering,
Iets zonder verandering is statisch of tijdloos.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Plaats reactie