¶ II. CHRISTENDOM-CHRISTENISME 5. Geest en materie

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

FonsV
Diehard

¶ II. CHRISTENDOM-CHRISTENISME 5. Geest en materie

Bericht door FonsV »

Kuhn beweert dat het belangrijkste religieuze feit in de menselijke geschiedenis is: het ontwaken van zelfbewustzijn = het weten, beseffen, beleven dat je 'er bent', dat je 'bestaat'. Precies op dat moment waren we geen dieren meer maar mensen met een 'intelligentie' en een 'ziel'. Dit gebeuren kan worden gevonden in de klassieke (mythische!!!) scheppingsverhalen zoals in Genesis 1 en 2 waar en 'geest' wordt ingeblazen.

De geboorte van alle religies had plaats op dát moment: het besef dat de 'horizontale' lijn van ons 'animal' zijn werd doorsneden door de 'verticale' lijn van zelfbewustzijn en het besef van iets goddelijks, KRST, in ons. Het kruis stelt volgens Kuhn voor: 'Het neergedaald zijn van de geest in de materie'. De technische term voor dat gebeuren is 'incarnatie' of 'vleeswording' of 'menswording'.

Het kruissymbool geeft het besef weer van wat voor die 'primitieve' mensen van toen een realiteit was. Vandaar dat het zo algemeen in het mensdom voorkomt als een voortdurende herinnering aan de werkelijkheid dat we aan de ene kant geworteld zijn in de aarde en aan de andere kant thuis horen 'in de hand van de of het Bestaan(de)' (om maar weer eens een andere formulering te gebruiken). :)

Het is bijna ontroerend te mogen vaststellen dat in het 'heidendom' en in het vroege Christendom het kruis altijd een teken van leven was en nooit een teken van dood. Wel van: 'In het lichaam zijn'.
Zo zou Jezus het wel eens bedoeld kunnen hebben toen Hij zei: "En die zijn kruis niet op zich neemt, en Mij navolgt, is Mijns niet waardig" (Mt.10:38 ) en: "Zo iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelven, en neme zijn kruis op, en volge Mij". (Mt.16:24) En wat wilde Hij anders zeggen dan: 'Breng de discipline op en accepteer de moeite en pijn die het kost om een volledig zelfbewust mens te zijn, niet alleen een 'animal' maar ook een 'spiritus'?

De Grieken noemden het lichaam een 'graftombe voor de ziel' en zij 'speelden' met de woorden soma = lichaam en sema = graf.
Het kruis symboliseerde ook de viervoudige grondvesten van de wereld, de vier elementen (aarde, water, lucht en vuur) en de onderbouwing/ondersteuning van het menselijk bestaan. Allemaal symbolieken!!!

Zo is het beter te begrijpen dat in de eerste eeuwen het werkelijke 'logo' voor het Christendom niet het 'crucifix' (Jezus aan het kruis) was maar het kale kruis, soms met een lam eraan gehecht. Decennia lang is in de catacomben nooit een afbeelding van een man aan het kruis voorgekomen.
Pas in 692 n.C., tijdens de regering van keizer Justinianus II, is op het derde concilie van Constantinopel door de Kerk bepaald dat het kruis met daaraan Jezus voortaan het kruis met lam 'zoals in vroeger tijden' moest vervangen.
En nog steeds is dat kruisbeeld prominent aanwezig in de Rooms Katholieke wereld van vandaag.

En dit heeft iets ironisch. Voor meer dan een miljard Rooms Katholieken – en voor de miljarden andersdenkenden rond hen – is het centrale icoon van een 'levende God' een menselijke figuur, vastgenageld aan een kruis, in pijn en doodstrijd. Vreemde symboliek!

Bijna een wonder dat zo'n geloof zoveel van lijden maakt en tegelijkertijd zo blind en doof blijft voor het lijden dat een aantal van zijn leerstellingen veroorzaakt. Vaticaanse uitspraken over geboortebeperking en andere 'hormonale onderwerpen' kunnen als voorbeeld dienen.
Alsof religie en spiritualiteit niet over 'leven', over 'overvloedig leven', 'zich ontplooiend leven', 'transformerend en uiteindelijk triomferend leven' gaan.
Een leeg kruis kán dat alles voorstellen. Een crucifix stelt precies het tegenovergestelde voor.

Maar… dat is op zijn minst 'even wennen'. :(

Massey blijkt alle waardering te hebben voor de geschiedenis van Christelijke liefdadigheid en bewegingen voor sociale rechtvaardigheid, maar hij kan verbitterd uithalen naar het centraal staan van het crucifix, de afbeelding van een historische Jezus aan het kruis, omdat dat het idee voedde dat 'lijden goed is voor de mens', dat je 'jezelf diende te ontkennen' en daarnaar handelen. Hij had 'iets' tegen 'dolerend'. :x

En Bhagwan drukte het op zijn boertige manier uit: "Those stupid christians, they made christianity to crossianity"!

Dat veel uit het verhaal over 'Jezus' of 'Christus' al bestond in vroegere godsdienstige literatuur en riten doet het verhaal geen schade.
Als iets waar is of een diepe waarheid aanduidt blijft het eeuwig bestaan. Dingen zijn niet waar omdat iemand ze ooit uitsprak noch omdat ze in boeken staan zoals de Bijbel of de Egyptische papyrussen.
Ze zijn waar omdat ze authentiek klinken op 'het aambeeld van onze ziel' (aldus Kuhn, die bijkbaar ook eens in een poëtische bui was). :)

Groeten.

Fons.
Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter »

Met wat er vandaag de dag allemaal verifieerbaar als hersenactiviteit valt te identificeren, is er nog maar bar weining over voor de zgn. "ziel" om te doen. Het is een 'god of the gaps' die tegenwoordig amper nog een "gap" over heeft.
Vanuit een evolutionair oogpunt is het aannemelijk dat het rechtop lopen een bepalende factor in de ontwikkeling van onze verre voorouders was. Daardoor hadden ze hun handen vrij, en kwam de evolutionaire ontwikkeling van de neocortex pas echt lekker op gang. Het onstaan van die vermogens die mensen aan de "ziel" toeschrijven is naar alle waarschijnlijkheid, en voor zover de bewijzen aanduiden, een geleidelijk proces en geen pats-boem plotselinge manifestatie. Geen magisch moment van 'leven inblazen'.
~Als je het denken aan pappa overlaat, blijf je een kind.~
The ?uestionmark Shaped Hole :a rationalist's fairytale in the making.
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Dag Jutter,

Bedankt voor je reactie.
Jutter schreef:Met wat er vandaag de dag allemaal verifieerbaar als hersenactiviteit valt te identificeren, is er nog maar bar weining over voor de zgn. "ziel" om te doen. Het is een 'god of the gaps' die tegenwoordig amper nog een "gap" over heeft.
Een bewering die ik meer heb gehoord maar die me verder niets zegt. Je mag je bewering dus wel eens duchtig onderbouwen om me van het gelijk ervan te overtuigen.
Jutter schreef:Vanuit een evolutionair oogpunt is het aannemelijk dat het rechtop lopen een bepalende factor in de ontwikkeling van onze verre voorouders was.
En wat beweer je daar nu mee? Het zich gaan kleden zal 'vanuit een evolutionair oogpunt' ook wel een 'bepalende factor' in 'de ontwikkeling' van onze 'iets minder verre voorouders' zijn geweest.
Jutter schreef:Daardoor hadden ze hun handen vrij, en kwam de evolutionaire ontwikkeling van de neocortex pas echt lekker op gang.
Nou…. ÉN?
Jutter schreef:Het onstaan van die vermogens die mensen aan de "ziel" toeschrijven is naar alle waarschijnlijkheid, en voor zover de bewijzen aanduiden, een geleidelijk proces en geen pats-boem plotselinge manifestatie.
Je zou je eens moeten verdiepen in de ontwikkeling van foetus tot mens en dan val je pats-boem van de ene onbegrijpelijkheid in de andere. En die ontwikkeling is bij de geboorte niet voltooid en wordt door sommigen zelfs nooit bereikt. :)
Jutter schreef:Geen magisch moment van 'leven inblazen'.
Allemaal beeldspraak uit een tijd toen die mens nog niet zo lang rechtop kon lopen. :)

Ik ben maar een simpele ziel en denk 'vanuit een evolutionair oogpunt' dat wat wij nu mens noemen, eerst niet beschikte over wat wij 'intellect' noemen en later wel. En dat dat intellect en de daarbij horende synapsen en transmitters en de rest – althans bij een aantal - in de loop der tijden ook nog eens een ontwikkeling hebben doorgemaakt, vind ik 'vanuit evolutionair oogpunt' de gewoonste zaak van de wereld. Wat niet wegneemt dat ik het met de grootste ver- en bewondering gadesla. :)

Groeten.

Fons.
skeptic
Erelid
Contacteer:

Re: ¶ II. CHRISTENDOM-CHRISTENISME 5. Geest en materie

Bericht door skeptic »

FonsV schreef: Kuhn beweert dat het belangrijkste religieuze feit in de menselijke geschiedenis is: het ontwaken van zelfbewustzijn = het weten, beseffen, beleven dat je 'er bent', dat je 'bestaat'. Precies op dat moment waren we geen dieren meer maar mensen met een 'intelligentie' en een 'ziel'. Dit gebeuren kan worden gevonden in de klassieke (mythische!!!) scheppingsverhalen zoals in Genesis 1 en 2 waar en 'geest' wordt ingeblazen.
Bij Intelligentie kan ik me wel iets voorstellen maar een ziel wordt al een stuk moeilijker.
Woorden als ziel en geest worden ook nogal eens door elkaar gebruikt.
Ook zaken als 'de geest die in wordt geblazen'i is nogal een vreemd begrip, vooral als je bedenkt dat een dier ook een levend wezen is, hebben die dan ook een geest ingeblazen gekregen?
Kun je trouwens uitleggen wat een ziel nu precies is?
FonsV schreef: De geboorte van alle religies had plaats op dát moment: het besef dat de 'horizontale' lijn van ons 'animal' zijn werd doorsneden door de 'verticale' lijn van zelfbewustzijn en het besef van iets goddelijks, KRST, in ons. Het kruis stelt volgens Kuhn voor: 'Het neergedaald zijn van de geest in de materie'. De technische term voor dat gebeuren is 'incarnatie' of 'vleeswording' of 'menswording'.

Groeten.

Fons.
Wat betreft die incarnatie, als het vleeswording zou betekenen, kan het ook voor dieren gelden, maar menswording geld dan zeker alleen voor mensen?
Een dier is toch ook niet alleen maar een brok materie? :?
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter »

Fons, ik zal kijken wat ik voor je opgraven kan, maar als je engels het trekt kan je om te beginnen dit artikel van de vooraanstande neurowetenschapper Steven Pinker lezen als opwarmertje.

http://www.msnbc.msn.com/id/6037905/site/newsweek/

En hou er ook even rekening mee, dat het concept van de ziel nog nooit enige wetenschappelijk verantwoorde onderbouwing heeft genoten, en primair op een gebrek aan bewijs voor het tegendeel gebaseerd is.
'We kunnen nog niet alles verklaren, en bewijs maar eens dat er geen ziel is. dat is het gebakken lucht mantra waar ik bekend mee ben, en verder heb ik nog nooit iets substantieels gehoord of gezien.
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Dag Skeptic en Jutter,
Skeptic schreef:Bij Intelligentie kan ik me wel iets voorstellen maar een ziel wordt al een stuk moeilijker.
Ik heb in beide gevallen moeite met me iets voor te stellen. Ik kan nu eenmaal onmogelijk denken en over wat in denk praten zonder voorstellingen te hebben. En dat leidt dan tot eigenlijk idiote uitspraken als: "Niets is iets dat niet is". :)
Skeptic schreef:Woorden als ziel en geest worden ook nogal eens door elkaar gebruikt.
Ja, ik weet het. Altijd weer moeilijk om niet direct waarneembare zaken onder woorden te brengen. En uitleggen wat een ziel nu 'precies' is zal me niet lukken, vrees ik.
Skeptic schreef:Ook zaken als 'de geest die in wordt geblazen' is nogal een vreemd begrip, vooral als je bedenkt dat een dier ook een levend wezen is, hebben die dan ook een geest ingeblazen gekregen?
Dat is dan weer zo'n 'manier van spreken', zo'n 'bij wijze van spreken', afhankelijk van tijd en cultuur.
Skeptic schreef:Wat betreft die incarnatie, als het vleeswording zou betekenen, kan het ook voor dieren gelden, maar menswording geld dan zeker alleen voor mensen?
'Incarnatie' etc. zijn dus allemaal pogingen om iets onder woorden te brengen dat moeilijk (of niet) onder woorden is te brengen.
Jutter schreef:… als je engels het trekt kan je om te beginnen dit artikel van de vooraanstande neurowetenschapper Steven Pinker lezen als opwarmertje.
Ik lees altijd nog het liefste Nederlands. Dat gaat het snelste en ik heb zelden of nooit een woordenboek nodig. :)

Er zijn andere vooraanstaande wetenschappers die beweren: "Al dat is is een of andere 'verschijningsvorm' van één en dezelfde energie. Energie gaat nooit verloren. Energie is in zich onstoffelijk en niet direct waar te nemen. De mens is meer energie dan alleen de energie van de som van zijn lichaamscellen".
En als ik hun verhaal lees denk ik: "Zeg er maar eens iets tegen'!

En de wereld van die laatste wetenschappers herken ik beter en voel ik mij beter thuis. Mogelijk wordt mijn vrijheid van denken daardoor wat beperkt. :)

Maar… misschien kun je met behulp van Pinker de volgende verschijnselen verklaren:

* Ik zit op een avond aan mijn pc een artikel over de rol van de Amygdala te typen en denk ineens zonder enige aanwijsbare aanleiding: 'Hoe zou het met Jos en Carolien gaan'? (Dat zijn sedert 25 jaar twee heel goede kennissen van me, wonend 240 KM hier vandaan, met wie het contact al enige tijd verwaterd is of zoiets). Ik sta op om de telefoon te pakken en zie dat het 23.30 uur is. Ik denk: 'Die liggen natuurlijk al op bed. Ik bel morgen wel'.
* De andere dag zit ik om 12.45 uur weer aan mijn toetsenbord en denk weer zonder enige aanwijsbare aanleiding: "Oja, Jos en Carolien bellen'! Ik loop naar de telefoon en… die gaat.
* 'Hallo, met Carolien. Weet je, ik ben vlak bij je in de buurt en ik heb gisterenavond tegen Jos gezegd: Ik bel, als ik tijd over heb, Fons op en als het hem gelegen komt gaan we samen uit eten om even bij te praten".
* Tijdens het bijpraten bleek dat ze de avond tevoren, net in bed gestapt, om 23.30 uur dat tegen Jos had gezegd.

Zullen we 'telepathie' zeggen en daarmee alles 'verklaard' hebben? Ik houd liever wat 'mysterietjes' over. :)

Groeten.

Fons.
Donnie Darko
Forum fan

Bericht door Donnie Darko »

Zullen we 'telepathie' zeggen en daarmee alles 'verklaard' hebben? Ik houd liever wat 'mysterietjes' over
Wat mij opvalt is dat er in de dierenwereld tal van voorbeelden van paragnosie bekend zijn,veel dieren beschikken wel degelijk over telepathische of empathische gaven, honden die weten wanneer het baasje thuiskomt(proscopie),of aanvoelen wanneer er iets ergs gebeurd is. Infrasone golven op bepaalde frequenties tussen dieren zijn een soort van telepathische interferentie,waarmee dieren van op verre afstanden kunnen communiceren.
Een ander voorbeeld is de reisduif die zonder kompas steeds de weg naar huis vind(retroscopie), of aardbevingen of rampen die voorspeld worden wanneer dieren bepaalde gedragingen of symptomen vertonen.

Indrukwekkend.
Een God die een hel schept van eeuwige duisternis en pijn, verdient als enige om erin te branden.
Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter »

Het punt met die manier van denken, is dat het heel makkelijk is om selectief de keren dat het raak is te onthouden, en de missers te vergeten. Dan worden toevalligheden al gauw meer dan toevallig, het konijnepootje brengt echt geluk etc.

Ik zal een vertaling van het artikel in elkaar proberen te flansen. Hou rekening met kleine spellingsfoutjes hier en daar.
Steven Pinker schreef: Newsweek 27 Sept.
Hoe te denken over de geest. (Neurowetenschap toont aan dat de "ziel" hersenactiviteit is.)

Elke avend vertellen onze ogen dat de zon onder gaat, terwijl we weten dat het in feite de Aarde is die van de zon wegdraait. Astronomie heeft ons eeuwen geleden geleerd dat ons "gezonde verstand" niet de meest betrouwbare gids door de realiteit is. Heden ten dage is het de neurowetenschap die ons dwingt om onze intuities aan te passen. Mensen geloven van nature in de 'geest in de machine: dat we lichamen hebben bestaande uit materie, en geesten gemaakt van iets etherisch. Ja, mensen onderkennen dat de hersenen een rol spelen in ons mentale leven. Maar ze zien die hersenen nog steeds als een soort zakcomputer voor de ziel, die informatie verwerkt ten behoeve van een spookachtige gebruiker.
De moderne neurowetenschap heeft aangetoont dat er geen "gebruiker" is. De "ziel" is in feite de informatie verwerkende activiteit van de hersenen. Nieuwe technieken om beelden te vangen hebben elke gedachte en emotie aan herseactiviteit verbonden. En elke verandering in de hersenen- door beroertes, drugs, electriciteit of chirurgie- zal letterlijk je geest veranderen. Maar dit besef is nog niet tot de conventionele wijsheid doorgedrongen. We vertellen mensen dat ze hun hersens moeten gebruiken, we speculeren over hersentransplantaties (die we eigenlijk lichaams transplantaties zouden moeten noemen) en we zijn verbijsterd hoe meditatie, educatie en psycho-therapie de hersenen daadwerkelijk kan veranderen. Hoe zouden ze anders kunnen werken?

Deze weerstand is niet verrassend. In "De baby van Descartes" stelt psycholoog Paul Bloom, dat een onderscheid tussen lichaam en geest in de manier waarop we denken zit ingebakken. Kinderen accepteren zonder probleem verhalen waarin een persoon van een kikker in een prins verandert, zijn lichaam verlaat om de wildernis in te dwalen. En hoewel kinderen weten dat de hersenen nuttig zijn bij het denken, ontkennen ze dat die hersenen iets te maken hebben met droefheid of hun liefde voor famillieleden. Het losstaan van ons 'gezonde verstand', ten opzichte van het beste wat de wetenschap ons te bieden heeft, is geen academische nieuwsgierigheid. De neurowetenschap brengt ons tot dusver onbekende problemen, en als we door blijven gaan met over onszelf te denken als schaduwachtige gebruikers van onze hersenen scheppen we nodeloze verwarring. De revolutie die Prozac veroorzaakte geeft ons een voorbeeld. Met anti-depressiva en angst-onderdrukkers waarvan het gebruik zo ingeburgerd is, vragen critici zich af of we niet het vermogen verliezen om uit de problemen te komen op eigen wilskracht. Menige onbegrijpende echtgenoot heeft al gevraagt: "waarom zet je het niet gewoon van je af?" Maar depressieve mensen hebben geen luie "ziel". Het deel van de hersenen waarmee ze het 'van zich af' zouden kunnen 'zetten' werkt niet naar behoren. In de gedachtenwereld van depressieve mensen is het objectief voordehandliggend dat hun situatie hopeloos is. De hersenen een handje helpen met medicatie kan soms de beste manier zijn om de machine die we wilskracht noemen weer op gang te krijgen.

Prozac behoort natuurlijk niet uitgedeelt te worden alsof het pepermuntjes zijn, maar de reden daarvoor is niet dat het de wilskracht ondermijnt. De reden is dat emotionele pijn, net zoals fysieke pijn, niet altijd pathologisch is. Angst is een impuls om onzichtbare dreiging te vermijden, en de meeste mensen zouden zonder dat nooit een deadline halen. Een droevige stemming kan ons helpen met het recalibreren van onze vooruitzichten na een dramatisch verlies. Maar net zoals chirurgen hun patienten geen pijn laten lijden om hun karakters te verbeteren, zouden mensen ook niet gedwongen moeten zijn om angst of depressie te ondergaan voor zover de behoefte aan zelfbezinning er niet is.

Voor velen zijn vormen van medicatie die ons beter dan gezond kunnen maken, door stemming geheugen en atentiespan te versterken, het meest beangstigende idee. Zulke medicijnen, zeggen ze, zullen ons streven en onze opoffering hinderen; het is valsspelen, alsof je de ziel laat honkballen met een knuppel die stiekem wat lichter is gemaakt. Maar alles dat ons functioneren kan verbeteren- van oefening en educatie, tot een goede nachtrust en een dubbele expresso- veranderen de hersenen. Maar zolang mensen nergens toe worden gedwongen, is het onduidelijk waarom we elke vorm van hersen-verrijking zouden toestaan behalve eentje. In de tijd van Galileo was de conta-intuitive ontdekking dat de Aarde om de zon draait beladen met morele dillema's. Nu lijkt het ons voordehandliggend dat de bewegingen van rots en gas door de ruimte niets te maken heeft met goed of kwaad. Desalnietemin is voor velen de ontdekking dat de ziel hersenactiviteit is net zo vol met Yet to many people, the discovery that the soul is the activity of the brain is just as fraught, met schadelijke implicaties voor van alles, varierend van onze criminele verantwoordelijkheid tot wat we ons bij het mensenras voorstellen. De klok terugdraaien met betrekking op de ultieme vorm van zelfkennis is niet mogelijk of begeerlijk. We kunnen leven met de nieuwe uitdaging van de neurowetenschap. Maar dat vraagt om het terzijde schuiven van kinderlijke intuities en traditionele dogma's, en een nieuwe manier van denken over wat mensen baat en schaadt.
Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter »

Nederlandstalige bronnen vinden is niet altijd even makkelijk, en ik ga niet alles vertalen, maar hier zijn nog wat relevante links. Wellicht kom je er in in elk geval achter dat de neurowetenschap al veel meer kan observeren en vastleggen dan je vermoedde.

http://www.brightsurf.com/news/june_04/ ... 1604_e.php
(Nieuwe technieken, ontwikkeld bij het UCSD voor het ontcijferen van opnames van de hersenen kunnen gedachten vangen terwijl ze plaatsvinden.)

Of hier heb je de hele zoekpagina (zoektermen "brain" en "imaging")
http://www.brightsurf.com/isearch/index ... %20imaging

En de gespecialiseerde wetenschap zoekmachine. Je moet alleen nog even "brain" in het zoek-vakje tikken, en op de zoekknop drukken.
http://www.brightsurf.com/isearch/index.php
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Dag Donnie,
Donnie schreef:honden die weten wanneer het baasje thuiskomt (proscopie), of aanvoelen wanneer er iets ergs gebeurd is.
Zo heb ik een hond gehad, die altijd lelijk deed tegen de buurvrouw, die een alleraardigst mens was. Toen het dier een keer moest ingeënt worden vertelde ik dat aan de dierenarts. Die vroeg: "Is ze bang voor honden"? IK: "Onderhand wel voor die van mij". HIJ: "Ja, honden ruiken angstzweet en reageren daar vaak agressief op".
Dan ruiken honden meer dan ik.
Donnie schreef:Infrasone golven op bepaalde frequenties tussen dieren zijn een soort van telepathische interferentie,waarmee dieren van op verre afstanden kunnen communiceren.
Ik heb gehoord dat vleermuizen in het donker een voor ons onhoorbaar geluid produceren en de weerkaatsing van dat geluid gebruiken om nergens tegen aan te vliegen. Ik heb dat in het stikdonker ook eens geprobeerd met een lantaarnpaal, maar dat ging mis.
Donnie schreef:Een ander voorbeeld is de reisduif die zonder kompas steeds de weg naar huis vind(retroscopie),
Een Brabantse beroeps duivenmelker heeft me ooit wijsgemaakt dat duiven 'gevoel hebben' voor het aardmagnetisme (net als een kompas). Nou kan ik me voorstellen dat zo'n dier zelfs in zijn krat in een wagon 'voelt' dat het naar het zuiden wordt verplaatst om later dus noordwaarts terug te vliegen. Hoe hij dan precies bij zijn duivenhok terugkomt is ook mij een raadsel.

Ik had 'n keer een dame op het spreekuur die beweerde dat ze 'aura kon lezen'. IK: Wat ziet U dan? ZIJ: Nou, ik een soort van licht rond iemand en dan kan vaak zien of die persoon aan een bepaalde kwaal lijdt. IK: Ben ik erg brutaal als ik U vraag een demonstratietje te geven? ZIJ: Nee hoor, vragen staat vrij. Of het lukt zien we wel.
Ik nam haar mee naar de recreatiezaal, wees op een patiënt, die bezoek had en vroeg: Kent U die man? ZIJ: Nee, dat is een onbekende voor me. IK: Ziet U iets bij hem? Zij stond een paar ogenblikken aandachtig naar de man te kijken en noemde toen twee diagnoses. Beide raak. :)
Donnie schreef:… of aardbevingen of rampen die voorspeld worden wanneer dieren bepaalde gedragingen of symptomen vertonen.
Vraag het aan een onderwijzer(es): als er ruw weer op til is, is de klas altijd bar onrustig.

Vreemde dingen allemaal: proscopie, retroscopie, supersonisch, infrarood. Ik heb wel eens aan proctoscopie gedaan, maar daar had ik een instrument voor nodig. :)

De wereld is vol wonderen, zowel de planten- als de dieren- als de mensenwereld. Misschien is al het bestaande ten diepste wel één groot wonder. :)

Groeten.

Fons.
Donnie Darko
Forum fan

Bericht door Donnie Darko »

Dag Fons :)
Ik heb gehoord dat vleermuizen in het donker een voor ons onhoorbaar geluid produceren en de weerkaatsing van dat geluid gebruiken om nergens tegen aan te vliegen. Ik heb dat in het stikdonker ook eens geprobeerd met een lantaarnpaal, maar dat ging mis.
Volgens de overlevering zou die techniek ook door bepaalde volkeren gebruikt zijn, wanneer een donkere ruimte, geen visuele oriëntatie biedde maakte men gebruik van geluid om via de weerkaatsing van dat geluid een weg te vinden.
Dan ruiken honden meer dan ik
Dat is dan wel zacht uigedrukt, als we een vergelijking zouden maken van de mogelijkheden van ons reukorgaan, zouden we bij de mens een postzegel kunnen gebruiken als voorbeeld, en bij een hond een grote strandhanddoek, kan je je voorstellen wat een verschil? Heeft echter niets met telepathie te maken.
Een God die een hel schept van eeuwige duisternis en pijn, verdient als enige om erin te branden.
Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter »

Fons heeft geen sonar?? :shock:
(geintje)
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Dag Jutter,
Jutter schreef:Fons heeft geen sonar?? :) (geintje)
Bij die lantaarnpaal mislukte het. In een stikdonkere gang kan ik op het gehoor vrij aardig de afstand tot het einde inschatten, zeker als dat einde wat dichterbij komt.
Heet dat 'sonar'? Dan: weer iets geleerd! :)

Groeten.

Fons.
Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter »

Hetzelfde principe met radiogolven heet radar.
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

Ik ben geen academicus, denk dus wat simplistisch.

Geest en materie intrigeert mij echter wel. Mijn zeer simpele denken brengt mij tot de conclusie dat zonder materie er geen geest is of kan zijn.
Het menselijk brein (hersenen) zorgt voor ons cognitieve functioneren.

Als we een mens met een degeneratieve hersenziekte volgen, kunnen we zien dat hij/zij afglijdt van een cognitief wezen via een dierlijke manier van reageren verwordt tot een vegetatief wezen dat op het laatst zelfs moeilijk meer reageert op pijnprikkels. De hersenschors en ook andere delen van het brein atrofiëren zodat

een ander voorbeeld zijn de materiële middelen die de geest kunnen beïnvloeden. Hoe kan iets tastbaars iets onaantastbaars beïnvloeden.
Niet alleen de stemming, maar ook het denken, waarnemen, en communicatie kunnen worden beïnvloedt. Voor mij betekent dat, dat er geen geest bestaat buiten de materie, dat de hersenen samen met de rest van het lichaam één grote chemische fabriek is.

Daar komt nog bij dat de mens evenals een dierlijk en plantaardig wezen de gevangene is van zijn genen.
Die chemische fabriek kan ook nog in zijn ontwikkeling reageren op input via beïnvloeding, zoals de "opvoeding" aantoont. Bepaalde stoffen en werking van stoffen in het brein kan door externe beïnvloeding dusdanig beïnvloedt worden, dat ze niet of nog weinig of te veel worden afgescheiden waardoor al dan niet afwijkingen kunnen optreden.

Ook kunnen via aanraking van bepaalde delen van de hersenen enorme religieuse waarnemingen optreden, of hallucinaties opgewekt worden.
De wetenschap weet nog niet half hoe het brein precies werkt, maar voor mij staat het bijna helemaal vast dat religie met al de aanverwante gevoelens ontstaan is in de hersenen van de mens.

Maar zoals ik al zei, ik ben maar een simpele ziel die geen al te hoge opleiding genoten heeft :wink:
Plaats reactie