Goed voorstel.Blues-Bob schreef: Ps. Ik stel voor dat als het over bureaucratie en muggeziften van ambtenaren gaat, er een ander topic gestart wordt. Voorwaarde voor mij is dat er op goede en inhoudelijke manier alternatieven aangedragen worden. Mijn ervaring van dichtbij en veraf is dat mensen in het buitenland ook zichzelf meenemen. Wat is beter in andere landen tov hier? En wat slechter?
Vooral het aandragen van de redenen, waarom het ergens anders beter zou zijn.
In mijn ervaring en beleving uit mijn vroeg adolescente jaren hadden 50% van de mensen, waarmee ik studeerde, de ambitie naar het buitenland te gaan.
Dat was op de grens van de 60er en 70er jaren.
Daarop inspelend werd zelfs heel erg gepromoot om na je studie 1 of 2 jaar ontwikkelingshulp te gaan doen, voor je het besluit nam je definitief te settelen.
Veel jonge mensen deden dat toen ook.
Dat was een teken des tijds.
Ook kregen meerdere jonge mensen van hun ouders de gelegenheid om tijdelijk te vertrekken.
Dit dan met de rugzak en de mogelijkheid de ouders om een thuis ticket te vragen, als ze naar huis wilden.
Verder voorzien in eigen levensonderhoud.
Velen vonden dit verstandig om niet later te hoeven horen zeggen:
"Dat heb ik altijd al gewild maar......."
Dit is van alle tijden geweest, evenals dat mensen zeiden, dat ze "weg wilde van hier".
Dit dan ook bij volwassenen, maar dan vooral uit onvrede met hun persoonlijke leven.
De redenen kunnen terecht zijn, tijdelijk of niet.
Ook door mensen betiteld als "wegvluchten", voor de nederlandse maatschappij of voor je eigen persoonlijke situatie (in die maatschappij).
Ik heb dat later nog heel vaak gezien, vooral weer in de 80er jaren, waar ikzelf ook al plannen had, na mijn echtscheiding.
De negatieve vorm van het benoemen als "wegvluchten" wordt gebruikt als het gaat om situaties, die van zeer persoonlijke aard zijn, die niet door anderen als zodanig ervaren wworden.
Dan zegt men: "Wil je voor jezelf wegvluchten, dan neem je jezelf mee."
Het lijkt duidelijk voor de objectieve buitenstaander, dat als iemand vertrekplannen heeft, eerst helder moet zijn, waarvoor je eigenlijk wil vertrekken en op welke verbetering je hoopt daarna.
Daarvoor zul je ook de kennis moeten hebben van waarvoor je dit alles in Nederland inruilt.
Anders zal de enige conclusie zijn van een buitenstaander:
"Het gras is altijd groener bij de buren."
En dat is het inderdaad ook voor enkele beroepsgroepen zoals bijvoorbeeld een landbouwer en melkveehouder.
Maar ook hier.
Velen redden het als ze alles goed op een rijtje hebben en anderen redden het niet, tegenover de velen die het ook in Nederland wel zouden hebben gered.
Vroeger al werd gezegd:
Van degenen, die zijn vertrokken en het hebben gered, zouden er velen het in Nederland ook hebben gered.
Van degenen, die nu zeggen, als ik maar was vertrokken, want dan was mijn leven heel wat beter geweest, zouden velen het ook in het buitenland niet hebben gered.