Emigreren - uit onvrede of als positieve kijk op de toekomst

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Emigreren - uit onvrede of als positieve kijk op de toekomst

Bericht door Maria »

Blues-Bob schreef: Ps. Ik stel voor dat als het over bureaucratie en muggeziften van ambtenaren gaat, er een ander topic gestart wordt. Voorwaarde voor mij is dat er op goede en inhoudelijke manier alternatieven aangedragen worden. Mijn ervaring van dichtbij en veraf is dat mensen in het buitenland ook zichzelf meenemen. Wat is beter in andere landen tov hier? En wat slechter?
Goed voorstel.
Vooral het aandragen van de redenen, waarom het ergens anders beter zou zijn.

In mijn ervaring en beleving uit mijn vroeg adolescente jaren hadden 50% van de mensen, waarmee ik studeerde, de ambitie naar het buitenland te gaan.
Dat was op de grens van de 60er en 70er jaren.

Daarop inspelend werd zelfs heel erg gepromoot om na je studie 1 of 2 jaar ontwikkelingshulp te gaan doen, voor je het besluit nam je definitief te settelen.
Veel jonge mensen deden dat toen ook.
Dat was een teken des tijds.
Ook kregen meerdere jonge mensen van hun ouders de gelegenheid om tijdelijk te vertrekken.
Dit dan met de rugzak en de mogelijkheid de ouders om een thuis ticket te vragen, als ze naar huis wilden.
Verder voorzien in eigen levensonderhoud.

Velen vonden dit verstandig om niet later te hoeven horen zeggen:
"Dat heb ik altijd al gewild maar......."

Dit is van alle tijden geweest, evenals dat mensen zeiden, dat ze "weg wilde van hier".
Dit dan ook bij volwassenen, maar dan vooral uit onvrede met hun persoonlijke leven.

De redenen kunnen terecht zijn, tijdelijk of niet.
Ook door mensen betiteld als "wegvluchten", voor de nederlandse maatschappij of voor je eigen persoonlijke situatie (in die maatschappij).
Ik heb dat later nog heel vaak gezien, vooral weer in de 80er jaren, waar ikzelf ook al plannen had, na mijn echtscheiding.

De negatieve vorm van het benoemen als "wegvluchten" wordt gebruikt als het gaat om situaties, die van zeer persoonlijke aard zijn, die niet door anderen als zodanig ervaren wworden.
Dan zegt men: "Wil je voor jezelf wegvluchten, dan neem je jezelf mee."

Het lijkt duidelijk voor de objectieve buitenstaander, dat als iemand vertrekplannen heeft, eerst helder moet zijn, waarvoor je eigenlijk wil vertrekken en op welke verbetering je hoopt daarna.
Daarvoor zul je ook de kennis moeten hebben van waarvoor je dit alles in Nederland inruilt.
Anders zal de enige conclusie zijn van een buitenstaander:

"Het gras is altijd groener bij de buren."

En dat is het inderdaad ook voor enkele beroepsgroepen zoals bijvoorbeeld een landbouwer en melkveehouder.
Maar ook hier.
Velen redden het als ze alles goed op een rijtje hebben en anderen redden het niet, tegenover de velen die het ook in Nederland wel zouden hebben gered.

Vroeger al werd gezegd:
Van degenen, die zijn vertrokken en het hebben gered, zouden er velen het in Nederland ook hebben gered.
Van degenen, die nu zeggen, als ik maar was vertrokken, want dan was mijn leven heel wat beter geweest, zouden velen het ook in het buitenland niet hebben gered.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Jinny

Re: Emigreren - uit onvrede of als positieve kijk op de toek

Bericht door Jinny »

Vroeger al werd gezegd:
Van degenen, die zijn vertrokken en het hebben gered, zouden er velen het in Nederland ook hebben gered.
Van degenen, die nu zeggen, als ik maar was vertrokken, want dan was mijn leven heel wat beter geweest, zouden velen het ook in het buitenland niet hebben gered.
En dat heeft mij ook altijd weerhouden, ik red het hier ook wel, waarom zou ik naar het buitenland gaan.
Voor al die buitenlanders hier?
En dan ga je naar het buitenland, wat kom je daar tegen denk je? :D
me2
Forum fan

Bericht door me2 »

Naar het buitenland vertrekken vanwege "al die buitenlanders hier" vind ik zeer verwerpelijk, maar ik neem aan dat Jim dat niet zo heeft bedoeld. Dat lijkt erg veel op het terugsturen van 'buitenlanders' (vaak Nederlanders) van de PVV. Die mentaliteit is overigens één van de redenen waarom ik graag naar het buitenland wil gaan.

Naast het verslechterende (koude) leefklimaat hier in Nederland zou ik ook graag naar het buitenland willen gaan vanwege dat andere klimaat waar ik maar niet aan kan wennen; ook koud, en veel te nat.
Vaak is het een combinatie van; vluchten voor het één, op naar beter.
In warme landen zijn de mensen zelf ook meestal warmer, dat lijkt me dus niet zo moeilijk te vinden.
Exdeo
Forum fan

Bericht door Exdeo »

De negatieve vorm van het benoemen als "wegvluchten" wordt gebruikt als het gaat om situaties, die van zeer persoonlijke aard zijn, die niet door anderen als zodanig ervaren wworden.
Je legt wel heel veel de nadruk op weg gaan als vlucht, en heel zwart wit:dat het ergens anders beter of slechter moet zijn. Ik kan mij voorstellen dat een boer in het buitenland meer mogelijkheden ziet. Waarom zou je jezelf beperken tot dit piepkleine landje?

Ik heb zelf veel gereisd, en zie andere landen niet als beter of slechter, maar als anders. En bij thuiskomst leert het je dingen relativeren.

Nog een losse opmerking: Nederland is een van de rijkste landen ter wereld, dus ook 1 van de duurste. In 90% van de wereld is het leven goedkoper, dus waarom zou je als je gepensioneerd bent in de winter hier blijven?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Exdeo schreef:De negatieve vorm van het benoemen als "wegvluchten" wordt gebruikt als het gaat om situaties, die van zeer persoonlijke aard zijn, die niet door anderen als zodanig ervaren wworden.
Je legt wel heel veel de nadruk op weg gaan als vlucht,
Ik geef alleen diverse mogelijkheden aan en redenen, waarom mensen zouden willen emigreren en dit is er één van.
Ik zie niet waar ik een nadruk op één reden leg.

Ik probeer juist te stellen dat emigratie met duidelijk een omschreven doel en een duidelijke reden een positieve kijk op de toekomst in kan houden.
en heel zwart wit:dat het ergens anders beter of slechter moet zijn.
Ook dit is niet wat ik schrijf.
Dat is wat ik stel:
Zet dat voor jezelf op een rijtje.
Het helpt je bij een rationeel besluit.
Ik kan mij voorstellen dat een boer in het buitenland meer mogelijkheden ziet. Waarom zou je jezelf beperken tot dit piepkleine landje?
en
Nog een losse opmerking: Nederland is een van de rijkste landen ter wereld, dus ook 1 van de duurste. In 90% van de wereld is het leven goedkoper, dus waarom zou je als je gepensioneerd bent in de winter hier blijven?
Dan zijn we het dus helemaal eens.
Ik zal de eerste zijn die mensen, die zo gauw ze de mogelijkheid ervoor zien, zal zeggen, dat ze dat direct moeten doen.
Nadat ze alle voor en nadelen tegen elkaar hebben opgewogen. :wink:
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Ikzelf,
Ik had heel graag een huis gekocht in Frankrijk ergens op het platteland.
In midden Frankrijk zijn de huizen spotgoedkoop en het stikt er al van de nederlanders.
Eén probleem.
Het is er niet voor niets zo goedkoop.
De fransen zijn er weggetrokken en ook alles wat het leefbaar moet maken voor ons verwende nederlanders.
Het enige wat over is, is de schitterende natuur en het fraaie klimaat.
Alleen jammer dat ik absoluut binnen een kwartier een huisarts wil hebben en binnen een half uur een ziekenhuis.
Dat kun je daar vergeten.

Als je op vakantie bent daar en terugdenkt aan het ingekrompen Nederlandje heb je in gedachten al -tig maal een huisje gekocht.
Maak je dan 1x nacht met een partner met hartkwaal mee met de veel pijn op de borst, dan denkk je gelijk totaal anders.
En idd.
Geef mij dan maar mijn eigen huis hier in Nederland.
Zo zie ik heel veel 75 plussers weer in Nederland terugkomen.
Als ze kunnen.
Want dit bekrompen landje is toch altijd nog wel heel goed voor onze zwakkeren.

En dan is Frankrijk nog een westers land met heel goede medische voorzieningen.
Als je er maar dichtbij zit.
Maar minder voor als je bij het ouder worden hulp nodig gaat krijgen.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Mijn vader heeft jaren lang in het buitenland gewoond en gewerkt (Jordanie, Iran, etc. etc.)
Om voor de hand liggende redenen is hij voor de geboorte van zijn dochter (mijn grote zus dus) niet daar verder gegaan en daarom zijn we (gelukkig) in de lage landen opgegroeid. Inmiddels wonen mijn ouders nabij Brussel, na jaren in Nederland gewerkt te hebben.

Mijn vader (zoals een jurist betaamt) houdt veel meer dan ik van regeltjes, en de zaken vooraf voorzien, zodat zo min mogelijk achteraf geregeld of gedaan moet worden. Bovendien houdt hij er nog meer dan ik van om vooraf verantwoordelijkheden vast te leggen en daar afspraken over te hebben. Dat moet allereerst gezegd worden.

Als ik zie door wat voor een woud aan regeltjes die net even wat anders of heel anders mijn vader zich heeft doorgeworsteld eer hij de zaken zo voor elkaar had dat het de moeite was en voldoende was om te verhuizen van Nederland naar Belgie.

Zorgverzekeringen, hypotheken, spaarrekeningen, pensioenen, belastingen, subsidies, etc. etc. Uiteindelijk zie je volgens mij in iedere westerse staat, land en stad de zelfde papieren maar dan net even, of totaal anders uitgevoerd. Mijn ouders zitten aardig in Belgie, mijn oude overburen bleken wat minder voordelig uit met het Franse verzekeringsstelsel dan ze dachten na een ziekenhuisopname. Ze moesten zelfs het bestek verkopen...

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Hiëronymus
Ervaren pen

Bericht door Hiëronymus »

Zelf heb ik twee jaar in Duitsland gewoond, hoewel niet verder dan 20 kilometer van de Nederlandse grens. Of die ervaring echt in dit topic past weet ik niet, Nordrhein Westfalen is immers niet te vergelijken met landen als Jordanië of Iran... Ik was in Duitsland gaan wonen om tijdens mijn studie in Nijmegen goedkoop wat te huren, dat was heel lastig in Nijmegen.

Achteraf zou ik niet zo snel meer voor korte tijd in Duitsland te wonen en iemand die er nog niet heeft gewoond zou ik het al helemaal afraden. Emigreren hangt samen met een enorme bende bureaucratie, dat lijkt niet zo erg omdat je dat in Nederland ook gewend bent, maar daar ben je als Nederlander tenminste enigszins mee bekend, je weet wel ongeveer welke formulieren je moet invullen. Als je in Duitsland gaat wonen heb je werkelijk geen idee, dingen die je verwacht gaan automatisch en vice versa. Wel zou ik mocht ik later in de grensregio werk vinden graag in Duitsland kijken of ik daar een goedkope woning zou kunnen vinden met veel grond, zeker mocht die woning uitzicht hebben op het Reichswald.

Een heleboel mensen die ik heb horen spreken over 'naar het buitenland gaan' in mijn omgeving roken weleens een joint. Dat was een van mijn grootste ergernissen, al die keren dat mijn bus bij de grens werd tegengehouden en dat de Zoll of Bundespolizei de bekende drugsdealers meenamen, of aandachtig de cake van mijn oma bekeken en vroegen of er 'Haschisch' inzat. De mensen die dat graag doen zouden zich gelukkig moeten rekenen in Nederland. Andere mensen die de grenzen van het legale opzoeken ook trouwens, de Duitse politie houdt net iets minder van 'deëscaleren'. Dat zal in veel andere landen ook het geval zijn, ik denk dat alleen in Ierland de politie nog vriendelijker is dan hier.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Moet je de fransen horen klagen over de regelgeving en bureaucratie.

Overal is het zo als je iets voor elkaar wil krijgen, maar veel landen hebben dan nog een enorme corruptie daarbij, dus als je genoeg geld hebt, is er te leven.
Maar wil je daarvoor weg van ons kleine landje?

Bovendien, in geval van werkloosheid en zeker als je wat ouder wordt; Ga maar in een krotje ergens zitten, als je zelf geen geld meer hebt, want meer kans op een baan is er niet, waar dan ook in Europa.
De Nederlandse economie is al sinds jaar en dag één van de meest gunstige en de zorg voor de zwakken is er altijd nog één van de beste.

Natuurlijk is dat aan regels gebonden.
Ik zou als belastingbetaler niet anders willen.
me2
Forum fan

Bericht door me2 »

In het voorjaar staat mijn huis te koop en als het verkocht is dan vertrek ik naar Griekenland.
Mooi weer, mooi land, vriendelijke mensen, goede voorzieningen, lekker eten en over een paar jaar heel goedkope huizen!
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Mariakat schreef:Maar minder voor als je bij het ouder worden hulp nodig gaat krijgen.
Ja, kom daar maar eens met een 'aanrijtijd' van 15 minuten.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

me2 schreef: Mooi weer, mooi land, vriendelijke mensen, goede voorzieningen, lekker eten en over een paar jaar heel goedkope huizen!
Lijkt hier in Zeeland wel :D
En gedeelde eerste plaats met Texel de meeste zon-uren van Nederland.
Het loopt hier vol met gepensioneerden uit de Randstad.
me2
Forum fan

Bericht door me2 »

Als ik binnen Nederland nog een keer zou verhuizen dan zou dat inderdaad naar Zeeland zijn.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

http://nos.nl/artikel/335530-hoogopgele ... rtrek.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik plaats dit er even tussen. Het verhaal onvrede t.a.v. hoge werkloosheid en een gebrek aan toekomst perspectief. Een jeugdwerkloosheid van bijna 50%. En wat ook opvalt is, dat de jong volwassenen met regelmaat kinderen zijn van migranten. Ze zijn er mee bekend en spreken soms al een vreemde taal.
Dus als deze tendens zich doorzet dan wordt de Griekse gemeenschap in Nederland snel groter. Net als in de jaren vijftig/zestig met het grote verschil dat er toen sprake was van veelal laagopgeleide personen. Nu dus mensen met een goede opleiding. Aan de andere kant nemen veel goedopgeleide Turkse Nederlanders de wijk naar Turkije. Uit onvrede door bijvoorbeeld het politieke programma van de PVV.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Vorige week was er een programma op TV waarin te zien was hoe nederlandse intermediairs (headhunters) hoogopgeleidde technici in Spanje zochten.
Sommige spaanse sollicitanten kwamen 600-800 km rijden om een kans te krijgen op een baan in Nederland.

Als ze aan bepaalde eisen voldoeden konden ze verder in het sollicitatie proces.
Plaats reactie