Chinaman schreef:Jagang schreef:
Omdat ze dat begrip hebben gejat, Chinaman.
Het begrip "mensenrechten" is in het westen uitgevonden.
Zucht...
http://en.wikipedia.org/wiki/Peng_Chun_Chang" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is toch meer een rol van vredssstichter dan van uitvinder, nietwaar?
Niet onbelangrijk, maar dat was niet waar ik het over had.
Jagang schreef:Laten Islamieten en dictators hun gekaapte versie's maar ergens steken waat het daglicht nooit komt.
Het zijn geen "gekaapte versies" alleen zijn het uitleg van intrepetaties...
Een verschil van mening over de intrepretatie van een tekst, kan je alleen hebben wanneer je allemaal dezelfde tekst hebt.
Andere "mensenrechtenverklaringen", zijn gewoon eigen versie's die men naar eigen goeddunken heeft gefabriceerd.
Een Islamitische versie die onderscheid maakt tussen gelovigen, en niet-gelovigen, herbergt geen "interpretatie" van het non-discriminatieprincipe in zich, maar gooit dat principe simpelweg het raam uit.
Jagang schreef:Article 35. Citizens of the People's Republic of China enjoy freedom of speech, of the press, of assembly, of association, of procession and of demonstration.
Far too many people exercise their rights without much moral consideration or concern for others.
John Adams and other classical liberal thinkers believed that personal liberty without virtue becomes license to do whatever we want, and we certainly see the negative effects of this self-indulgence in today's society.
Confucius would say that we have no sense of shame.
Over de schadelijke (psychische) gevolgen van een schaamtecultuur kan je ook hele boeken vullen, maar de essentie van het bovenstaande verhaal (zonder een bredere context) is dus eigenlijk dat rechten alleen maar een formaliteit zijn. Bedoeld om te verstrekken, maar ook meteen weer in te trekken wanneer iemand daar een beroep op wil doen.
Waarschijnlijk vindt hij hier vooral zichzelf geschikt om te bepalen wat "virtuous" is, en wat niet.
Adams zei echter ook:
http://www.liberty1.org/virtue.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
"Human nature itself is evermore an advocate for liberty. There is also in human nature a resentment of injury, and indignation against wrong. A love of truth and a veneration of virtue. These amiable passions, are the "latent spark"... If the people are capable of understanding, seeing and feeling the differences between true and false, right and wrong, virtue and vice, to what better principle can the friends of mankind apply than to the sense of this difference?"
John Adams
Die quote lijkt in tegenspraak te zijn met de eerste quote, die mensen eigenlijk neerzet als een stel van moreel gevoel gespeende zombie's, (op een paar zelfbenoemde moralistische elitairen na) in welk geval je je kan afvragen wie er dan goed genoeg is om voor jou en mij te bepalen wat goed genoeg is, wat we mogen zien en lezen, en wat we mogen zeggen.
Wat we mogen weten.
Wie is er goed genoeg om dat voor ons, burgers, te bepalen?
Aan wie vertrouw jij die taak toe, en waarom?
Of hang je het principe "Might is Right" aan?
Het blijft een kwestie van intrepetatie, freedom of speech betekent in China en vele andere landen niet dat je dan gewoon pornografie, laster, leugens en "oproer" mag veroorzaken of anderen zomaar mag schaden... velen zien dit vaak wel als "freedom of speech"...
Oproepen tot geweld en laster zijn ook hier verboden, want dat is objectief anders dan je mening uiten.
Maar indachtig het stukje dat ik hierboven neerzette, vraag ik me af hoe censuur de moraal moet bewaken, wanneer mensen kennelijk niet tegen bepaalde informatie kunnen.
Want degenen die censureren, moeten natuurlijk eerst bekijken wat ze censureren, en die weten dus donders goed wat ze achterhouden.
Wat maakt hen beter gekwalificeerd om met onwelgevallige informatie in aanraking te komen dan anderen?
Of is het probleem meer dat sommige informatie de machtsbasis van de politieke elite zou kunnen aantasten?
http://www.elsevier.nl/web/Artikel/1784 ... print=true" onclick="window.open(this.href);return false;
In dit boek kun je er veel over te weten komen... en dan merk je dat de "westerse wereld" eigenlijk in de minderheid is, als het gaat om hun "versie en intrepetatie" van de "mensenrechten"
Dat zegt niets over de juistheid.
Opvattingen van politici over mensenrechten (of hun distorsie daarvan) mogen dan verschillen, maar mensen zijn niet zo anders, over de hele wereld.
Het beginsel volgens de UVRM is dat mensenrechten het eigendom zijn van mensen, en niet van staten.
Ze zijn bedoeld om een grens te stellen aan de tirannie van staten jegens hun eigen volk.