Ellendige rotzakken

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

caius
Technologist

Re: Ellendige rotzakken

Bericht door caius »

Nietweten en Geweten schreef:Goed, caius, als het je punt is om vaagheid te voorkomen en duidelijk te benoemen wat je bedoelt, dan ben je nu duidelijker. Behalve dan in het laatste stuk van je laatste zin, aangezien daar je daarin het volgens jou vage begrip 'ellendige rotzakken' alsnog gebruikt.
Dat is een verwijzing naar wat ik eerder over die andere vraag ('hoe ontstaan rotzakken?') zei: stigmatisering, onvermogen zich kenbaar te maken. Voeg daar gekwetst of gekrenkt aan toe en je hebt een mooie verzameling die onder het paraplubegrip gewezene kan vallen.
Er zat ook een metafysische knipoog naar de twee-eenheid 'benoemer en benoemde' in, waarbij benoemer de mogelijkheid heeft om zich snel te verspreiden.
Om de discussie helder te houden gebruik ik 'vagerik'.
Eerst is er niets aan de hand. Dan besluit een benoemer iemand uit te maken voor vagerik. Diegene zal (mogelijk) zeggen of denken 'wat je zegt ben je zelf'. Vervolgens keert de benoemde terug in de groep en doet verhaal. De groep van benoemde is eensgezind in de veroordeling van de eerste benoemer die zich nu geconfronteerd ziet met 5 benoemers ipv 1 benoemde en hulp zal inschakelen, et cetera en zo voort... poppen aan het dansen.
Zolang niemand benoemer wordt, bestaan er geen benoemden.
Dat betekent niet dat je niets mag benoemen. Indien het benoemde correct gedefinieerd is treed de verspreiding in veel mindere mate op en is dus beter te controleren. Je kan het met enige zekerheid sturen (door het rechtssysteem).
Tot zover deze zelfanalyse 8*)
Anarchism really stands for the liberation of the human mind from the dominion of religion; the liberation of the human body from the dominion of property; liberation from the shackles and restraint of government.- Emma Goldman
Global Mind Change
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Uncle Rat schreef:Dat is waar: kapotnuanceren is niet helemaal mijn stijl.
Ach, een olifant in een porseleinkast maakt anders ook genoeg kapot hoor.

Maar zonder gekheid: Er bestaat niet zoiets als "kapotnuanceren".
Dat is holle populistische retoriek.
Laatst gewijzigd door Jagang op 19 aug 2011 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

caius schreef:
Nietweten en Geweten schreef:Goed, caius, als het je punt is om vaagheid te voorkomen en duidelijk te benoemen wat je bedoelt, dan ben je nu duidelijker. Behalve dan in het laatste stuk van je laatste zin, aangezien daar je daarin het volgens jou vage begrip 'ellendige rotzakken' alsnog gebruikt.
Dat is een verwijzing naar wat ik eerder over die andere vraag ('hoe ontstaan rotzakken?') zei: stigmatisering, onvermogen zich kenbaar te maken. Voeg daar gekwetst of gekrenkt aan toe en je hebt een mooie verzameling die onder het paraplubegrip gewezene kan vallen.
Er zat ook een metafysische knipoog naar de twee-eenheid 'benoemer en benoemde' in, waarbij benoemer de mogelijkheid heeft om zich snel te verspreiden.
Om de discussie helder te houden gebruik ik 'vagerik'.
Eerst is er niets aan de hand. Dan besluit een benoemer iemand uit te maken voor vagerik. Diegene zal (mogelijk) zeggen of denken 'wat je zegt ben je zelf'. Vervolgens keert de benoemde terug in de groep en doet verhaal. De groep van benoemde is eensgezind in de veroordeling van de eerste benoemer die zich nu geconfronteerd ziet met 5 benoemers ipv 1 benoemde en hulp zal inschakelen, et cetera en zo voort... poppen aan het dansen.
Zolang niemand benoemer wordt, bestaan er geen benoemden.
Dat betekent niet dat je niets mag benoemen. Indien het benoemde correct gedefinieerd is treed de verspreiding in veel mindere mate op en is dus beter te controleren. Je kan het met enige zekerheid sturen (door het rechtssysteem).
Tot zover deze zelfanalyse 8*)
Behoorlijk vaag, zou ik zo zeggen :) maar ik neem aan dat dat je bedoeling was. Dingen benoemen heeft zowel voor als nadelen. Door te benoemen voorkom je dat je telkens een uitgebreide beschrijving moet geven, en kun je je verhaal met minder woorden doen. Het nadeel is dat zo'n woord niet altijd helemaal de lading dekt. Maar ook het gebruik van een uitgebreide omschrijving heeft nadelen. Sommigen zien niet in dat er iets omschreven wordt, en denken dat er van alles wordt beweerd over een reeds begrepen begrip.

Maar laat je niet ontmoedigen. Vaag zijn noch benoemen zijn kenmerken van ellendige rotzakken, Anderen proberen te dwingen te doen wat jij wil, dat is het kenmerk van wat ik er mee bedoel. Maar ik ga er van uit dat je dat nu ondertussen wel begrepen hebt.
Ik had mijn verhaal wellicht in "Columns" moeten schrijven, maar ik had die verzameling nog niet ontdekt.
Ik wens u alle goeds
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Waarom staat een discussie over ellendige rotzakken eigenlijk onder politiek? Of denk je bij politiek meteen aan ellendige rotzakken. 8*)
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Jinny

Bericht door Jinny »

Meestal denk ik bij politiek aan onbetrouwbare gladjakkers, en dat kunnen dan gerust ellendige rotzakken zijn ja.
Dus wat mij betreft is de associatie tussen topic titel en politiek er wel degelijk. :D
Peter van Velzen
Site Admin

Kitty schreef:Waarom staat een discussie over ellendige rotzakken eigenlijk onder politiek? Of denk je bij politiek meteen aan ellendige rotzakken. 8*)
Altijd even het openingsbericht lezen:
Ik schreef:Toevallige berichten over Birma, Syrië en Somalië deden mij ineens denken over de aard van ellendige rotzakken. Onze media trachten vaak waardenvrij verslag te doen van de toestand in de wereld, maar slagen daar maar zelden in. Een van de redenen is dat ze sommige zaken niet bij hun naam noemen, maar bij de naam die anderen er aan geven. Een van die zaken zijn de ellendige rotzakken. De media geven ellendige rotzekken allerlei namen, maar nooit noemen ze ze ellendige rotzakken. Meestal geven ze de ellendige rotzakken de onverdiende naam die de betreffende ellendige rotakken zichzelf geven.

Ellendige rotzakken noemen zich van alles, behalve ellendige rotzakken. Ze noemen zich soldaten, vrjiheidstrijders, Mujahedin, Kruisvaarders, partizanen, partijvoorvechters, tijgers of wolven en wat je maar meer kunt verzinnen. Laat je er niet door afleiden. Ze zijn slechts ellendige rotzakken.
Als je hiervoor een beter hoofdstuk weet dan politiek, zeg het dan maar.
Ik wens u alle goeds
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ja, ik las de openingspost uiteraard, maar ik vond het meer maatschappijkritisch en mediakritisch dan politiekkritisch.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Peter van Velzen
Site Admin

Kitty schreef:Ja, ik las de openingspost uiteraard, maar ik vond het meer maatschappijkritisch en mediakritisch dan politiekkritisch.
Maatschappij kritisch ? Nauwelijks!
In hoeverre steunt onze maatschappij de gangsters die de baas spelen in Birma, de criminelen in Somalie of slager Assad van Syrie? In hoeverre steunt welke maatschappij dan ook ze? Ze steunen vooral op hun wapens en hun soldaten.

Nediakritisch? Wellicht.

Maar mijn kritiek geldt vooral het geteisem zelf, dat beweert ergens goed voor te zijn terwijl het gewoonweg misdadig tuig is.

Naast deze evidente booswichten zijn er natuurlijk ook nog degenen die denken dat het doel de middelen heiligt. Maar aan de vruchten herkent men de boom, en wie een goed doel voorstaat, moet ook goede middelen gebruiken, want anders plukt met slechts wrange vruchten. NIet is heilig. De middelen dienen dus even zwaar te wegen als het doel. Wie immorele middelen gebruikt, moet ze bovendien niet alleen afwegen tegen het beoogde doel, maar ook tegen de morele gevolgen van het slechte voorbeeld.
Ik weet eerlijk gezegd niet bij welk onderwerp die overweging thuishoort. Waarschijnllijk wel bij 5 verschillende. Maar je moet nu eenmaal kiezen,

En bij kiezen denk ik aan politiek.
Ellendige rotzakken doen dat niet, die denken alleen aan politiek bij het gebruik van wapens, en bij het onderdrukken van vrije menigsuiting.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie