http://www.tjroordaschool.nl/
http://www.tjroordaschool.nl/Onze-school/Onderwijs.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bisschopmollerstichting.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://193.16.154.76/~bisschop/bouman/i ... titeit.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
De Bisschop Möller Stichting is voortgekomen uit de Stichting Katholiek Primair Onderwijs
Friesland / Texel, die in het leven is geroepen in het kader van de bestuurlijke schaalvergroting van het
katholiek basisonderwijs in Friesland.
. .
Basale kennis van de katholieke traditie is over het
algemeen steeds minder vanzelfsprekend. En toch hebben de katholieke basisscholen een eigen sfeer, een
eigen cultuur, een eigen identiteit.
..
We hopen dat deze publicatie een inspiratiebron mag zijn voor de verdere vormgeving van de
identiteit van het katholieke basisonderwijs in de Bisschop Möller Stichting.
. .
Wij zijn een katholieke stichting en komen voort uit de katholieke traditie. Katholieken geloven
dat ieder mens uniek en bijzonder naar Gods beeld en gelijkenis geschapen is. Zij geloven dat het vrije,
menselijke leven is ontvangen van God en dat het van God is. Een mens neemt verantwoording voor wat
hij doet, in het klein en in het groot. En tegelijkertijd kent hij aan God de bron toe van de goedheid en
vrijheid die hij uitdraagt.
. .
Liefde tot de naaste is een opgave en ook een gave. In die zin geloven katholieken dat zij zich
gedragen mogen weten door de levende God. ‘Dat zij niet uit de palm van zijn hand zullen vallen’. Wat een
mens van zijn leven ook heeft gemaakt, de barmhartigheid van God is gegeven. Niemand hoeft in Gods
ogen volmaakt te zijn.
. .
In de katholieke traditie kennen we sacramenten. De sacramenten vloeien voort uit de viering van
belangrijke momenten in het leven. Geboorte (doop), het bereiken van de volwassenheid (vormsel), het
tonen van berouw en de hernieuwde opname daarna in de gemeenschap (biecht), ernstige ziekte en dood
(ziekenzalving), deelname aan gemeenschapsviering (eucharistie), een vaste relatie aangaan (huwelijk) en
het ambt in de kerk (priesterwijding) zijn gebeurtenissen die betekenis hebben. Er wordt een moment halt
gehouden zodat men zich heel bewust opnieuw laat oriënteren. In deze situatie geeft het leven zelf niet
altijd antwoord op de levensvragen. Daarbij vertrouwen katholieken op God. In Jezus Christus heeft God
voor iedereen zijn goedheid en menslievendheid zichtbaar gemaakt. In de levensgemeenschap van de kerk,
in haar bediening en viering van de sacramenten moet in belangrijke situaties van het leven de goedheid
en menslievendheid van God ervaarbaar zijn. In die zin bieden sacramenten inspirerende ondersteuning bij
menswording.
. .
Daarvoor is de schoolgemeenschap continu en actief
in dialoog met de katholieke traditie, het evangelie van Jezus van Nazareth, de Bijbel, de geloofsbeleving en
de ontwikkelingen in de samenleving.
. .
Mensen zijn uniek en leren zich
persoonlijk te ontwikkelen. Vanuit het vak godsdienst/levensbeschouwing krijgt de katholiciteit nadrukkelijk
betekenis. Kinderen maken kennis met de vele aspecten van de Schrift, de Traditie, het katholieke geloof en
de relatie van beiden met God, mens en wereld.
etc.