Een verrassende opmerking, want er is (voor zover ik kan zien) nergens sprake geweest van een strijd tussen atheisme en christenen. Het gaat om de tegenstelling pluralisme/oogkleppen. Ik ken geen enkel atheist die wil dat zijn of haar kinderen opgroeien in een afgeschermde atheistische omgeving.Blues-Bob schreef:Echter zou het onwijs zonde vinden als kinderen de dupe worden van de strijd tussen atheisten en christenen mbt onderwijs.
Blues-Bob schreef:Verder vind ik dat je teveel verantwoordelijkheid wilt dragen voor de inspraak in het onderwijs waar andermans kinderen in gaan leren. Ik wil mijn kind niet in een plurale school hebben...
In een moderne democratie is het onderwijs van het grootste belang, voor het behoud van de open samenleving en dus voor de toekomst van mij en mijn kinderen. Er zijn dus redenen genoeg, behalve het belang van jouw kind, om te wensen dat alle kinderen zonder beperkingen opgroeien.Blues-Bob schreef:Wie ben jij om te beweren dat die school pluraal moet zijn? Je hebt daar niets mee te maken. Hoe hard dit ook mag klinken, het gaat ons er niet om of de school pluraal is, maar dat ons kind de beste toekomstkansen krijgt.
Blues-Bob schreef:....wij hebben gekozen voor een school waar voornamelijk de kinderen van rijkere (over het algemeen blanke) ouders omdat deze aansluit op wat wij willen bieden aan onze kinderen en welke aansluit op onze ideeen.
De financiele kant is niet de kwestie in deze discussie, maar nu je het er toch over hebt, ik denk dat je de verhouding van jouw bijdrage tot die van de gemeenschap hierin overschat. Vergeet niet dat alle verscheidenheid in het onderwijs (ook de iets duurdere school) mede door alle burgers betaald wordt. Tenzij je een rijke weldoener bent die een privéschool zonder subsidies opgericht hebt. Onderwijs, net als gezondheidszorg en veiligheid, zijn dingen waar een moderne samenleving zich als geheel mee bezighoudt. Ik denk niet dat er één Nedederlander of Belg bestaat die zich op die gebieden volledig zelf kan bedruipen.
Blues-Bob schreef:Je stuurt aan naar plurale scholen, maar ik zou liever het onderwijs als geheel pluraal willen beschouwen.
Je mist echt het punt. Ik stuur aan op een plurale samenleving. Kinderen mogen niet in afgezondering worden, omdat dat slecht is voor hen en voor anderen (samen is dat de samenleving.)
Dat is niet de kwestie.Blues-Bob schreef:Als een ouder meer kan / bereid is meer te betalen voor onderwijs wat aan andere kenmerken voldoet is dat een groot recht, wat goed is voor het kind van die ouder.
Het belang van het kind is een zaak van de samenleving, als ouders het fout aanpakken. Zoals eerder betoogd.De keuze in het belang van het kind, DAT is wat mij betreft een taak en wisselwerking tussen ouder en school, waarbij het kind dus centraal staat.