Destinesia schreef:Geloof in goden in het algemeen is schadelijk. In de eerste plaats omdat hetgeen zij geloven niet waar is en dat dan ook nog aan anderen wijsmaken. Daar krijg je een rare wereld van. 
Misschien is een geloofsstandpunt niet hetzelfde als een objectiveerbaar standpunt. Maar goed, jij maakt dat onderscheid niet en dan is het logisch dat je die geloofsstandpunten verwerpt.
Een 'gewone' wereld is al gek genoeg om rationeel in staande te blijven.  Wat christenen betreft: Elke christen die Johannes 3 vers 16 onderschrijft en geloofd dat je behouden moet worden door geloof is voor mij een fundamentalist omdat deze gelovigen een mentale oorlog voeren met diegenen die zij zoeken te bereiken met een manipulerend  hel/hemel geloof. Je dient te kiezen!
Eens?
Dit vers richt zich tot de gelovige die als gevolg hooguit wordt opgeroepen tot een 'mentale oorlog' met zichzelf. Waarmee ik niet zeg dat er geen gelovigen zijn die het zo interpreteren als jij doet, maar ik kan het er niet uithalen.
 De (auto-didact) 'behandeling' lijkt me vanzelfsprekend. 
Zegt Dawkins in zijn boek dat hij alleen doelt op een autodidact-behandeling?
Volgens mij zegt hij juist niets over 'de behandeling'.
(anderen doen dat wel, zoals ik al aangegeven heb, en dat is weinig belovend)
Ik lees al een tijdje mee maar ik snap niet dat je zo veel woorden en berichten nodig hebt voor heel eenvoudige zaken en dat je zo gepikeerd bent over hoe Dawkins 'God en gelovigen' aan de kaak stelt.
Ik heb juist keer op keer herhaald dat ik niet de godsdienstkritiek als zodanig niet bekritiseer. Ik snap best dat het veel comfortabeler is om dat in mijn schoenen te schuiven dan de kritiek die ik daadwerkelijk geef onder ogen te zien. (Zoals diverse posters voor je ook al hebben geprobeerd) Maar een nette manier van discussieren is het natuurlijk niet. En verder lijkt 'gepikeerd' toch een beetje over the top, zeker als je mijn reacties vergelijkt met sommige ontspoorde reacties die anderen op mijn stukjes hebben gegeven.
 Ik denk dat hij voorál de nog nét niet gelovigen wil beschermen voor waanideeën en de twijfelaars onder de gelovigen tot de orde roept.
Hmm, als je een groep mensen als 'ziek' bestempeld omdat ze ideeen hebben die jij niet deelt en ze ook nog collectief neerzet als potentiele Bin ladens, dan doe je echt wel meer dan een beetje voorlichting geven. Je kunt daar omheen lopen, maar daarmee poets je het niet weg. Toen een aantal opiniemakers afgelopen zomer Geert Wilders en zijn aanhang in verband brachten met Breivik waren veel mensen terecht verontwaardigt, zoiets doe je niet in een gelijkwaardig debat. (ook niet met iemand met de verwerpelijke ideeen als Wilders) Toch is dit precies wat Dawkins doet in het door mij aangehaalde Bin Laden-voorbeeld.
Behandeling: Het is zo simpel. Om te beginnen was er nooit een pratende slang. Waarom dat dus aan kinderen leren? En om te eindigen was er nooit een opstanding uit de dood van een Jezus die op een wolk de dampkring uit vloog. Klaar. Simpel. Daar ga je dús niet serieus je leven naar inrichten. 
Persoonlijk ken ik geen christenen die hun leven inrichten naar een pratende slang, maar ik geef je gelijk dat dit op zijn minst een opgetrokken wenkbrauw waard zou zijn. Maar goed, zoals jij het beschrijft is het eerder een voorbeeld van de Yeti-myth, wat inhoudt dat je religie zoveel mogelijk terugbrengt tot een onnozel geloof in een bizarre entiteit, liefst in de meest orthodoxe of fundamentalmistische variant, alle andere aspecten van religie (zingeving, ethiek) negeert en dit als ultieme vorm van religie te zien en te bekritiseren. 
Want wat betekend dat? Christenen die deze wonderlijk zaken wérkelijk geloven leven en lopen met een gevaarlijk waanidee rond.
Ze hebben een zendingsopdracht voordat de hele wereld naar de oordelen Gods vergaat in vuur. Zij denken in termen van verloren of behouden. (Johannes 3 vers 16) Helaas is het ernstig schadelijk iedereen te vertellen dat zij een christen zullen moeten worden teneinde een vreselijke hel te ontlopen waar je vreselijke pijnen ondergaat. Eeuwigdurend! De eerste 100 miljard jaar zit er bijvoorbeeld lekker op, maar het eind is nooit in zicht. Ben je dan wel normaal wanneer je dat allemaal wérkelijk geloofd? .... <etc> 
Even opmerken dat dit alleen betekenis heeft voor diegene die daarin gelooft.
En jij vind Dawkins vijandig?
Ik heb toch nergens gezegd dat Dawkins de enige is die vijandig is?