Hahnemann, toverdokter? De onzin van homeopathie
Moderator: Moderators
Re: Hahnemann, toverdokter? De onzin van homeopathie
Yoyo, als je het aan je dokter zou vragen, zou hij waarschijnlijk een pijnstiller zoals apranax voorschrijven. Maar als je goed voelt met dat bepaald mengseltje blijf er dan bij. Het is in ieder geval minder belastend voor het lichaam dan sterke pijnstillers. Minder effectief ook natuurlijk, maar helpt het dan helpt het.
PS ben wel geen dokter.
PS ben wel geen dokter.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Dat meng ik altijd door het gehakt?Cluny schreef:Is het wel homeopathisch?Ingredienten: Stoomdestillaat uit: citroenmelisse
4,5%, nootmuskaat 2,2%, kaneel 1,5%, grote engelwortel
1,1%, koriander 0,75%, kruidnagel 0,66% en
etherische olie van citroen 0,06%.
Andere bestanddelen (hulpstoffen) zijn alcohol en
water. Bevat ca. 63% (v/v) alcohol.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Behalve de alcohol, die drink ik er meestal naast.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Het verhaal illustreert wel mooi dat de "leek" inderdaad gewoon geen idee heeft van het onderscheid tussen "echte" homeopathie en bv. kruiden of andere "natuurlijke" middeltjes of recepten van grootmoeder. Die onduidelijkheid is waarschijnlijk een troef die de homepaten weten te waarderen en dus stilletjes koesteren....
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
De opmerking van Fishhook, dat hij het mengsel bij het aanmaken van gehakt gebruikt, zou ik ter harte nemen!Yoyo schreef:Tja, ik gebruik alleen dat, en maar een paar keer per maand (tijdens m'n ongesteldheid dus) en lang niet altijd, alleen als het echt ongelooflijk veel pijn doet. En tja, ik weet niet, ik koop het gewoon in een winkel en niet bij een of andere waarzegster ofzo dus ik denk wel dat dit kan...
of heb ik het mis?...
Na twee keer doorlezen besefte ik dat hij gewoon gelijk heeft en gezien de hoeveelheden die ik door een pond gehakt doe sta ik paf dat ik na het eten niet voor 24 uur gevoelloos neerzijg.
Maar jij hebt een zich steeds bevestigende ervaring en dan werkt je verwachting mee in de richting van het gewenste resultaat. Gewoon houden zo.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Ja, 63% alcohol vind ik ook teveel in mijn gehaktbal.pallieter schreef:Behalve de alcohol, die drink ik er meestal naast.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
@ Fishhook
*
Dat betekent dat jij in een kilootje gehakt 22 gram nootmuskaat mengt?
*
Dat betekent dat jij in een kilootje gehakt 22 gram nootmuskaat mengt?
- OMG!
Fishhook schreef:<< >>
Ingredienten:
nootmuskaat 2,2%,
<< >>
Dat meng ik altijd door het gehakt?
- WikipediA schreef:
Nootmuskaat
<< >>
Hallucinerende en toxische werking
In een lage dosis geeft nootmuskaat geen merkbare psychische of neurologische effecten. Bovenmatig gebruik van nootmuskaat kan hallucinaties veroorzaken.
<< >>
Bij volwassenen leidt inname van ca. 5 gram of meer van de geraspte noot al tot duidelijke klinische symptomen (buikpijn, braken, duizeligheid, onrust en bewustzijnsstoornissen). Myristicine is al eerder beschreven als een sterk hallucinogeen. Verder bevat de olie van de muskaatnoot nog andere etherische oliën die precursors (chemische voorlopers) zijn voor geestverruimende middelen (safrol, MDMA, elemicine, mescaline). Safrol en het ook in nootmuskaat voorkomende methyleugenol blijken bij dierproeven en ander onderzoek gentoxisch te zijn en daarmee mogelijk kankerverwekkend. Of nootmuskaat kankerverwekkend blijkt te zijn voor mensen moet uit nader onderzoek blijken.
Gebruik als recreatieve drug
<< >>
In zijn autobiografie beschrijft Malcolm X incidenteel gebruik van nootmuskaat onder gevangenen. Dit wordt dan verdund met water ingenomen om een effect als dronkenschap te verkrijgen. De penitentiaire medewerkers ontdekten deze praktijken en verboden uiteindelijk het gebruik ervan in de gevangenis. William S. Burroughs beschreef in het nawoord van Naked Lunch dat het gebruik van nootmuskaat te vergelijken is met dat van marihuana met als verschil dat het misselijkheid kan veroorzaken in plaats van verhelpen.
Gebruik bij zwangerschap
Nootmuskaat werd eens beschouwd als middel dat spontane abortus teweeg kan brengen maar is bij normaal gebruik in de keuken veilig tijdens de zwangerschap. Wel remt het de prostaglandine productie en bevat het hallucinogenen die de foetus kunnen beschadigen bij gebruik in grote hoeveelheden.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
(='.'=)
(")_(")
- Freedom's just another word for nothing left to lose!
*
What is mind? No matter! If you don't mind, it doesn't matter ...
What is matter? Never mind: Consciousness matters: Nothing Else Matters!
- Materie ...
- ... bestaat niet!?!?
- Materie ...
Procenten zijn een andere eenheidsmaat dan grammen.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
*
En wat betekent dat als Fishhook 2,2% nootmuskaat door een kilootje gehakt mengt?
En wat betekent dat als Fishhook 2,2% nootmuskaat door een kilootje gehakt mengt?
Dat betekent nog steeds dat hij door een kilootje gehakt 22 gram nootmuskaat mengt!Cluny schreef:Procenten zijn een andere eenheidsmaat dan grammen.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
(='.'=)
(")_(")
*
- Materie ...
- ... bestaat niet!?!?
- Materie ...
Net zoals de andere stofjes, dit zal het pijnstillende werkingsmechanisme zijn.Wiki schreef:Wel remt het de prostaglandine productie
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Ik zie dat anders.GayaH schreef:*
Dat betekent nog steeds dat hij door een kilootje gehakt 22 gram nootmuskaat mengt!Cluny schreef:Procenten zijn een andere eenheidsmaat dan grammen.
In de gehaktkruiden zit 2,2 % nootmuskaat. Waarschijnlijk belandt er dan minder dan 1/10 gram nootmuskaat in de bal.
4 zout
3 gemalen of vers geraspte nootmuskaat
2 gemalen witte peper
1 gemalen foelie
1 gemberpoeder
1 uipoeder
1/2 gemalen koriander
1/2 knoflookpoeder
(eventueel 1/2 gemalen kruidnagel, maar niet iedereen houdt daarvan)
Zo'n 3 a 4 theelepels zijn voldoende voor een pond gehakt. De rest kan bewaard (en eventueel nog aangepast) worden
# Cluny
-
Mijn denkfout, je hebt natuurlijk gelijk,
het mengsel (wat in de gehakt gaat) bevat 2,2% nootmuskaat en
niet de gehakt zelf bevat die 2,2% nootmuskaat en
dan zit er inderdaad bij lange na geen 22 gram in een kilootje ballen ...
-
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
(='.'=)
(")_(")
*
- Materie ...
- ... bestaat niet!?!?
- Materie ...
Maar ehm, die eigenschappen van nootmuskaat worden toch via allerlei mysterieuze stralingen overgeven aan de andere moleculen in gehaktGayaH schreef:# Cluny
-
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
*
Altijd al gezegd dat het een slechte zaak is ...
Altijd al gezegd dat het een slechte zaak is ...
... als de barkeeper zelf ook alcohol nuttigt!Blues-Bob schreef:<< >>
Maar ehm, die eigenschappen van nootmuskaat worden toch via allerlei mysterieuze stralingen
overgeven aan de andere moleculen in gehakt?
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
(='.'=)
(")_(")
*
- Materie ...
- ... bestaat niet!?!?
- Materie ...