Des te meer reden om de vrijheid van godsdienst nog eens ter sprake te brengen. De kleine lettertjes zijn verplicht bij medicianel zaken, en waarom zijn ze er niet bij religie?"Een disclaimer?erikketik schreef:Dit is geen nieuws. Álle genootschappen verbieden het. Groeten is zelfs verboden. Het staat bij wijze van spreken in de grondwet. Vaak wordt zelfs van vaders, moeders, broers en zussen verwacht dat zij de uitgeslotene zo veel mogelijk mijden. Iedere gemeente heeft zo z'n afvalligen die genegeerd worden.Volgens kerkverlaters in Engeland en Nederland verbieden veel genootschappen van Jehovah's Getuigen omgang met afvalligen.
Meestal weten de leden van een gemeente niet eens waarom iemand is uitgesloten. Het kan zijn omdat de uitgeslotene een 'afvallige' is, maar hij kan ook een pedofiel zijn. Voormalige vrienden van de uitgeslotene komen er vaak dus ook niet eens achter wat iemand 'verkeerd' heeft gedaan.
WAARSCHUWING: RELIGIE KAN DODELIJK ZIJN.
Trouw heeft een exemplaar van het voor besloten kring bedoelde tijdschrift in zijn bezit gekregen.
Dit is wel waar. Er is een publieke wachttoren, en een wachttoren met studieartikelen. Deze wordt NIET aangeboden aan de deur en dat is wat er wordt bedoeld.Onzin. De tijdschriften worden deur aan deur aangeboden. Een besloten kring is het tegenovergestelde. Ik vind dit een schadelijke vorm van journalistiek, want JG's zien hun vertekende wereldbeeld bevestigd. Ongelovigen begrijpen het niet. De duivel verspreidt leugens.
Nee, dit is geen onwaarheid. Je probeert met mist de feiten te verdrukken. Het feit is dat omgang met ex-JG verboden is.Nog een onwaarheid. Omgang met buitenstaanders mag best. Er zijn zelfs gemengde huwelijken. Dat wordt dan een 'verdeeld gezin' genoemd. Het wordt wel hier en daar wat ontmoedigt. Ze zijn immers 'geen deel van deze wereld.'
Tweede Kamerlid Ronald van Raak (SP) drong onlangs bij minister Opstelten (Justitie) aan op een onderzoek naar sekten. 'Soms is religieus gedrag eerder bedreigend dan strafbaar. In zulke gevallen is een meldpunt wellicht zinvol. Misschien kunnen we een onderzoek instellen of ex-Jehova's een luisterend oor bieden.'
Ik bijvoorbeeld, zat in een huwelijk met een JG, ben zelf ex-JG (Ja, ik -mocht- wel vertrekken hoor!) en ben gescheiden omdat normale gesprekken niet meer mogelijk waren. Het ging altijd over angst, duivel en afvalligen en andere ziekten die ik zou hebben. Voor mij reden om er een punt achter te zetten.
Heel toevallig, werd mij dementie verweten. Ik was (daarvoor) zo'n goede JG maar was de waarheid vergeten. Dit staat niet zwart-op-wit in de Wachttoren, maar DIT artikel, 'geestelijk ziek' dat is wat via sublimal advertizing duidelijk wordt overgebracht in de Wachttorens aan de JG-adepten.
Bijsluiter:
WAARSCHUWING: "RELIGIE KAN SCHADELIJK ZIJN VOOR JE HUWELIJK."