Kijk, daar ben ik blij om. Je had tenslotte al je aanmatigings-krediet al verspeeld in je vorige bericht waarin je probeerde voor te stellen dat jij wist wat andere mensen denken en doen. Of dacht je werkelijk dat de bal die ik je terugspeelde NIET van jou afkomstig was?Rereformed schreef:Beste Frodo, ik zal me niet aanmatigen net zo te weten wat jouw denken is als jij van mij denkt te weten.
Maak je geen illusie. Wanneer je in een auto zou rijden zet ik je ook niet in het illustere gezelschap van Senna en Schumachter.Rereformed schreef:Ik zal het slechts hebben over 'moderne gelovigen' in het algemeen die een loopje nemen met de verhalen en leer van de bijbel. Wat jouw analyse van mij betreft, met 'twee kanten van dezelfde grammofoonplaat' zet je me in het illustere gezelschap van Paulus en Nietzsche, bedankt voor het compliment, al zet je door paulinisch een synoniem te maken van zwart-wit denken Paulus wel heel kort door de bocht neer. Ik kan me niet beletten ook zo'n gevoel te krijgen dat je bij mijn geval iets te snel je conclusie 'helaas' plaatst. Verre van zoethoudertjes zijn het altijd overtuigde mensen die de wereld scheppen. En ze zijn altijd overtuigd omdat ze juist bijzonder diep vertrouwd zijn met voor én tegen! Dit neemt niet weg dat ik groot bewondering heb voor koele hoofden!
Dat is een herhaling, waarover ik het al had met het lauw vs heet en koud. Ik denk dat je mensen die niet alleen maar zwart-wit denken ernstig tekort doet door hen te verwijten weinig denkwerk te verrichten. Over het algemeen hoef je voor een extremistische visie het minste denkwerk te verrichten. Voor nuances daarentegen is wat meer hersenactiviteit benodigd.Rereformed schreef:Moderne gelovigen die een loopje nemen met de verhalen en leer van de bijbel zijn noch heet, noch koel, maar slechts lieden die weinig denkwerk verrichten. Ik weet niet of jij daartoe behoort, maar: wanneer schrijf je eens iets anders dan dat men een bijbelverhaal anders kan interpreteren. Tot nu toe heb je het nog voor niemand duidelijk gemaakt op welke manier jij iets wat voor jouw leven opbouwends is uit het Jefta verhaal kan vissen. Maar kan allemaal nog komen natuurlijk.
Verder schrijf ik hier wat ik wil, en laat me daarbij niet beïnvloeden wat de 'gedachtenpolitie' alhier vindt. Indien je meer van me zou willen weten zou je me daar naar kunnen vragen ipv je voorbarige vooroordelen tentoon te stellen. Het is maar een idee.
Het interesseert me niet wie er evt een probleem met me zou hebben. Als anderen een probleem hebben moeten die anderen daar aan gaan werken.Rereformed schreef:Indien je werkelijk van mening bent "De Bijbel zelf leert niets ", dan zal geen enkele ongelovige een probleem met jou hebben.
Spreek voor jezelf en laat een ieder ander ook voor zichzelf spreken.Rereformed schreef:In dat geval is de bijbel van evenveel waarde als bijv. Homeros of Shakespeare of Tolkien.
Wat is dit nou voor een non-vraag? Alsof jij niet zou weten dat 'Bijbel' de titel van ene boek is, en dat het in de Nederlandse Taal een gewoonte is om titels met een hoofdletter te schrijven. Maar vanwaar deze vraag naar de bekende weg?Rereformed schreef:Maar dan vraag ik jou waarom jij zo nodig Bijbel met een hoofdletter moet schrijven, en vraag ik je ook of de held Christus op dezelfde manier moet worden opgevat als de held Frodo.
Verder 'moet' er helemaal niets van mij. Dat is nu juist het kernpunt in vele discussies, dat er personen zijn die vinden dat iets 'moet'. Zoals jij bijvoorbeeld probeert bij wijze van spreken op te leggen dat de Bijbel letterlijk opgevat 'moet' worden. Een ieder vat alles op zodat het zinvol voor zichzelf is. Doe dus met Jezus of Frodo wat je wilt, maar pers hen niet in een door jou bedachte matrijs.
(Maar dan vraag ik jou waarom jij zo nodig Zarathoestra met een hoofdletter moet schrijven?Rereformed schreef:Indien de bijbel jou de invulling van je geloof geeft moet jij ons dan maar eens vertellen waarom je de bijbel boven Nietsches Zarathoestra, of de wijsheid van Shakespeare zet. Waaruit blijkt het 'goddelijk geïnspireerd' zijn, wanneer het voor iedere buitenstaander een uitgemaakte zaak is dat je met de overduidelijke letterlijke boodschap niet uit de voeten kan? Of is de koran en de avesta voor jou evenzeer geïnspireerd?
Zet ik de Bijbel boven Nietzsche of Shakespeare? Waar denk je dat uit op te maken? Of is dit slechts een weerslag van jouw hitparade-denken?
Met het begrip 'goddelijke inspiratie' kan ik niet zoveel. Het begrip is te breed en daarmee te nietszeggend. In elke persoon en in elk boek kun je zinvolle dingen vinden. Welke? Dat ik verschillend van persoon tot persoon.
Wat punt 1 betreft is er idd geen indeling in kopjes. Niettemin gaat het om twee verschillende verhalen. Daarom schreef ik ook dat het je suggestie nuanceert (anders zou dat gewoon 'je suggestei van tafel vegen' heten).Rereformed schreef:Wat denken betreft nog het volgende: ik gaf je vier punten die het verhaal van Jefta voor een moderne lezer hoofdbrekens geven, en laten zien dat de bijbelse godsdienst barbaars is.
Op punt één gaf je als reactie: "De aandachtige lezer ziet óók dat het ene vers het laatste vers is van een verhaal, terwijl het opvolgende vers het eerste vers is van een volgend verhaal. Dat nuanceert je suggestie voor een behoorlijk deel. "
Als je aandachtig wil zijn, wees het dan goed: de onderbreking in het verhaal is door het Nederlands Bijbelgenootschap aangebracht. In de oorspronkelijke tekst zijn geen hoofdstukken en kopjes. Zo'n onderbreking aanbrengen laat des te meer zien dat de gelovigen met een kwaad geweten zitten en dit slinks proberen te verdonkeremanen.
Punt twee en drie, militairheld en geloofsheld, wordt beantwoordt met "werd dat wél of níét in de context van zijn offer gezegd?" Een vergezochte opmerking, aangezien zijn militaire optreden en offeren van zijn dochter alles is wat men over hem weet. Er is helemaal geen andere contekst dan de contekst van moord en doodslag! Bovendien zou de Hebreeënschrijver keus hebben gehad uit diverse andere helden indien hij ook maar enige bedenkingen had gehad over Jefta!
Wat punt vier betreft, jouw reactie komt op mij over alsof je mijn link niet gelezen heb. Het punt dat ik wilde maken is juist Punt 4. In die link vind je mijn onderbouwing om te laten zien wat het oude bijbelse denken was, en hoe het verhaal over Jefta gelezen dient te worden.
Punt 2 en 3 lijkt mij geenszins ver gezocht. Het ligt namelijk veel meer voor de hand dat Jefta als held wordt gezien vanwege zijn zege op de Ammonieten.
Punt 4: ik heb even op je link gekeken maar zag er niet veel dat me aansprak. In mijn reactie had ik het er juist over dat je bezig was met een opsomming van wat de aandachtige lezer in de Bijbel kan vinden, maar punt 4 gaat alleen maar over je eigen hersenspinsels. Logisch dat je graag zo'n punt wil maken. Iedereen houdt er van zijn eigen stokpaardjes te berijden. Maar nogmaals: JIJ kunt helemaal niet bepalen hoe anderen het verhala van Jefta 'moeten' lezen. Je gedraagt je hier als een pedant godje.
Blijft nog steeds de vraag wat je met deze 4 punten eigenlijk wil zeggen, want de discussie ging steeds over of Jefta Gods wil deed, en niet over het morele gehalte van Jefta's daad (want daar was tot nu toe geen verschil van mening over).
Maar hoe kom je nu weer bij die laatste onzin-conclusie? Alsof ik (of wie dan ook) stel(t) dat je maar volgens je eigen behoeften kan uitleggen! Een uitleg dient altijd consistent en logisch te zijn.Rereformed schreef:Dat er geen eenduidig bijbels denken bestaat ben ik in zoverre met je eens dat een boek opgevat als heilig en ontstaan in de loop van honderden jaren, natuurlijk altijd verschillende leringen zal opleveren. Zo heeft de koran ook verschillende moslimstromingen teweeggebracht. Maar dat wil nog niet zeggen dat zulke boeken willekeurig volgens de behoeften van een moderne gelovige mogen worden uitgelegd.
Rereformed schreef:Een goed voorbeeld van schriftverkrachting vind je in het Nieuwe Testament zelf: de evangelieschrijvers doen het voorkomen alsof het Oude Testament vol staat van profetieën over Jezus. In werkelijkheid spelen ze een allerdomst spelletje met de bijbel. (zie http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... egenstrijd )
Dat heet inlegkunde en, aannemende dat je weet wat dat inhoudt, was het je vast al opgevallen dat jij in je deze reactie precies hetzelfde doet! Maar dat schreef ik ook al in mijn vorige reactie: orthodox vóór of orthodox tegen, er is feitelijk geen verschil.
doeidoei
Frodo
Hebr 6: