Okke,okke schreef:1)
Je hebt een overtuiging dat religieus gelovigen vinden dat hun overtuiging onaantastbaar is.
2)
Je lijkt zelf je eigen overtuiging niet ter discussie te durven of kunnen stellen.
3)
Voor mij een bewijs dat er helemaal niet zoveel verschil zit tussen geloven en religieus geloven.
Knap? nummertje in de mondleggerij.
1)
Voor wat je mijn overtuiging noemt heb ik je verwezen naar de geloofsbelijdenissen van gelovigen zelf. Dat er zijn die zich (reli-)gelovigen noemen zonder een belijdenis is me bekend, dat er ietsisten zijn idem.
2)
Mijn overtuiging? Waarover? Waarom zal ik leuren met waar je niet naar vraagt?
Duidelijk had ik je al geschreven dat overtuigingen open dienden te staan voor . . . .
Lijkt me duidelijk ook voor mijzelf te gelden.
In het algemeen nog wat extra toegift: Zo min mogelijk geloven, dwz zonder enigerlei uitnodigend fenomeen bij voorbaat iets onafcheckbaars voor waar aannemen. Zeker vwb het principieel onaantoonbare.
2a) Signalen dat het (wat?) mogelijk anders zou kunnen zijn zie ik graag vertaald in een onderzoekbare hypothese.
Maar ja, er zijn er die er wel pap van lusten om wat metafysisch te fantaseren. Mij trekt dat wat minder.
3)
Vreemde vorm van overtuigd worden van je. Interpretatie zonder af te checken.
Dat je weer niet ingaat op het duidelijke in de nederlandse taal wel bestaande onderscheid en dat weer aan de kant wilt vegen is me nu wel duidelijk.
Mooie suggestie van Fishhook om een nieuw topic op te starten.
Roeland