a.r. schreef:En natuurlijk heb jij de enige, echte Waerheid in pacht....de BIJBEL!
de Bijbel spreekt zich zelf meerdere keren tegen ,en is totaal niet compleet ,maar voor degene die geloven is het idd Jezus
Moderator: Moderators
a.r. schreef:En natuurlijk heb jij de enige, echte Waerheid in pacht....de BIJBEL!
Maar de bijbel is ook een dwaalleer dus wat doet het ertoe.Believer in YHWH schreef:Alverzoening is een dwaalleer en dus niet Bijbels.
Het is de atheïstenplicht om christenen zoals jij zoveel mogelijk de realiteit voor te schotelen.maartje schreef:Ik vind het een heel vreemdsoortig topic voor een atheïstenforum. Geen hond hier die in god(en) gelooft, dus wat is het nut van zo'n onderwerp anders dan welgelovigen belachelijk maken. Waarom maken jullie je toch steeds zo druk over iets waarvan je niet gelooft dat het bestaat?
Voor wat mij persoonlijk betreft, Maartje, is het antwoord eenvoudig. Ik ben helemaal niet in God, de hemel of de hel geinteresseerd. Maar gelovigen baren me wél zorgen.maartje schreef:Ik vind het een heel vreemdsoortig topic voor een atheïstenforum. Geen hond hier die in god(en) gelooft, dus wat is het nut van zo'n onderwerp anders dan welgelovigen belachelijk maken. Waarom maken jullie je toch steeds zo druk over iets waarvan je niet gelooft dat het bestaat?
Maartje, je zou je opmerking net zo goed tegen jezelf kunnen maken: "Maartje wil van niets wat vrijdenkers zeggen weten, dus wat is het nut van haar regelmatig bezoek aan Freethinker anders dan een commentaar van ongenoegen achter te laten. Waarom maak je je zo druk over kritiek waar je geen enkele waarde aan hecht?"maartje schreef:Ik vind het een heel vreemdsoortig topic voor een atheïstenforum. Geen hond hier die in god(en) gelooft, dus wat is het nut van zo'n onderwerp anders dan welgelovigen belachelijk maken. Waarom maken jullie je toch steeds zo druk over iets waarvan je niet gelooft dat het bestaat?
Het is m.i goed om je te verdiepen in de achtergrond van het gedachtengoed van gesprekspartners. Evenzo is het aardig al diegenen die in schepping geloven en daarmee de evolutietheorie verwerpen zich toch verdiepen in de materie om volwaardig deelnemer aan gedachtenuitwisseling hierover te zijn. Voortschrijdend inzicht door meer kennis kan zelfs tot andere gedachten leiden.maartje schreef:Ik vind het een heel vreemdsoortig topic voor een atheïstenforum. Geen hond hier die in god(en) gelooft, dus wat is het nut van zo'n onderwerp anders dan welgelovigen belachelijk maken. Waarom maken jullie je toch steeds zo druk over iets waarvan je niet gelooft dat het bestaat?
Wel apart dat het christendom nog steeds over de mensen heerst, het geloof in heksen heeft vooral in het begin van de middeleeuwen geheerst, het christendom al veel langer. Je zou zeggen dat het binnenkort dan ook eens te niet gedaan zou moeten worden na zo'n lange tijd. Bij het christendom maken mensen het dan wel moeilijk trouwens, een wet die hun wordt opgelegd. En die wet gaat nog tegen hun eigen levenswijze in, dus ze moeten nog zelf gaan veranderen ook. Zou dat dan door angst komen voor de hel? Ik zou daar wel graag een toelichting op hebben!Rereformed schreef: Het is wel degelijk nuttig belachelijke zaken neer te zetten als belachelijk. Nog maar 500 jaar geleden leefden we in een wereld waar heksen via toverformules kwaad konden doen, of dacht men dat geestelijk gehandicapten door demonen waren bezeten. En de wereld wordt nog steeds overspoeld met bijgeloof, van geluks- en ongeluksgetallen tot geluksstenen, van godswonderen tot satansstreken. Hoe zouden we ooit van belachelijke zaken bevrijd kunnen worden als niemand het ooit duidelijk maakte hoe belachelijk ze zijn?
Helgeloof dient ter bevrediging van wraakgevoelens en vanuit een ander oogpunt om angst in te boezemen en mensen op die manier in de klauwen van de godsdienst te houden. Op dezelfde manier als de hemel is uitgevonden om beloning en genoegdoening te krijgen en om mensen voor je godsdienst te kunnen paaien.
Met de waarheid hebben deze zaken verder totaal niets te maken, noch met ontwikkelde mensheid. Ze zijn eerder per definitie leugens, zaken die uitgevonden zijn vanwege de egoïstische behoeftes en primitieve neigingen van de mens.
voetzoeker schreef:Wel apart dat het christendom nog steeds over de mensen heerst, het geloof in heksen heeft vooral in het begin van de middeleeuwen geheerst, het christendom al veel langer. Je zou zeggen dat het binnenkort dan ook eens te niet gedaan zou moeten worden na zo'n lange tijd.
In Europa heeft het christelijk geloof steeds minder aanhangers aangezien steeds meer mensen inzien dat het gebaseerd is op bijgeloof. Het wegsterven ervan is echter een zeer langgerekt proces. Dat komt enerzijds omdat christenen bijzonder veel aan de weg timmeren hun ideologie uit te dragen (evangelisatie), en anderzijds doordat het christelijk geloof ten diepste beslag op je leven legt, wanneer je je er eenmaal aan overgeeft. Het christelijk geloof heeft beter dan welke andere ideologie/religie de kunst verstaan om het meest sluwe pakket te maken om mensen mee te bespelen, namelijk enerzijds zich opwerpend als de hoogste ethiek en mooiste vruchten producerend (de liefde) en anderzijds mensen met de allergrootste dreiging (het eeuwig verloren gaan indien het geloof wordt afgewezen) te confronteren.voetzoeker schreef:Wel apart dat het christendom nog steeds over de mensen heerst, het geloof in heksen heeft vooral in het begin van de middeleeuwen geheerst, het christendom al veel langer. Je zou zeggen dat het binnenkort dan ook eens te niet gedaan zou moeten worden na zo'n lange tijd.
Goed gezien. Maar het is niet enkel de angst. Vanwege onmogelijke eisen (benadrukt in het orthodoxe geloof) wordt een christen ook elke dag geconfronteerd met zijn eigen zondig zijn. Dit gevoel drukt een christen teneer en ontneemt de gelovige de kracht en moed om zich eraan te ontwringen. Wanneer je als christen een opstandigheid voelt ten aanzien van je eigen geloof, dan voel je ook tegelijkertijd de enorme druk op je schouders dat je aan de zonde toegeeft. Hoe meer je je eraan wil onttrekken, hoe meer je naar je eigen gevoelens en gedachten gaat luisteren, des te meer je geloof je aanklaagt dat je een slecht persoon bent. Zoiets ontneemt je je eigen innerlijke kracht.Bij het christendom maken mensen het dan wel moeilijk trouwens, een wet die hun wordt opgelegd. En die wet gaat nog tegen hun eigen levenswijze in, dus ze moeten nog zelf gaan veranderen ook. Zou dat dan door angst komen voor de hel? Ik zou daar wel graag een toelichting op hebben!