Bomexplosie bij overheidsgebouw Oslo

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: Bomexplosie bij overheidsgebouw Oslo

Bericht door Jagang »

siger schreef:Ik zei "verering van helden", niet "verering door helden".
Je bedoelt dat die VN troepen helden zijn?
Anders volg ik je even niet meer.

Voor mij is er geen goede oorlog, en ik zie de VN-ers daar niet als helden.
Men kan beter weggaan en wegblijven uit dat gebied.
Je kan een bevolking alleen "op poten" krijgen wanneer een overweldigende meerderheid dat wil.
Jagang schreef:Volgens mij zijn legers en terroristen even cynisch over burgerslachtoffers. Ik herinner me de tranen van Bush toen de eerste Amerikaanse soldaat stierf in Irak. Tegen die tijd waren er al veel burgers gestorven.

Denk ook aan Dresden en Hiroshima.
Ik betwist dan ook niet dat beiden uiterst cynisch omgaan met mensenlevens.
Want zowel burgerdoelen als "aanvaardbare verliezen" onder de burgerbevolking zijn m.i. vrij cynisch.

Dat neemt het verschil in tactiek echter niet weg.

Iemand ophangen of wurgen met een plastic zak zijn ook beiden even cynisch, maar het zijn wel andere methoden.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
BadAssChick
Ervaren pen

Bericht door BadAssChick »

in elke oorlog en bij elke terroristische aanslag vallen er onschuldigen burger-slachtoffers en dat is m.i nooit aanvaardbaar .maar ook elke dode soldaat is onaanvaardbaar,want de nabestaanden verliezen hun geliefde familielid
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.

http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Volgens mij gaat de discussie helemaal de verkeerde kant op.
Aan allen: Heb ik ergens in de discussie een onderscheid in waarde uitgesproken?

Zo ja: Waar?

Ik meende namelijk dat ik me slechts uitsprak over verschillen in werkwijze.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
siger

Bericht door siger »

Ik denk dat we het eens zijn.
Chronos
Ervaren pen

Bericht door Chronos »

BadAssChick schreef:in elke oorlog en bij elke terroristische aanslag vallen er onschuldigen burger-slachtoffers en dat is m.i nooit aanvaardbaar .maar ook elke dode soldaat is onaanvaardbaar,want de nabestaanden verliezen hun geliefde familielid
Onzin, alles is aanvaardbaar zolang men wint. :D

Je bedoelt dat het voor jou onaanvaardbaar is? :lol:
siger

Bericht door siger »

Chronos schreef:Onzin, alles is aanvaardbaar zolang men wint.
Chronos,

Ik denk dat je geen sociopaat bent, dus moet ik besluiten dat je niet weet wat "aanvaardbaar" betekent.
qualia
Forum fan

Bericht door qualia »

Marinus schreef:Deze bron heeft de diepgang van een surfplank, gewoon het volgende stukje islamofiele propaganda.
Hoewel ik erbij blijf dat ik niet weet hoe betrouwbaar de bron is, vind ik het moeilijk zo'n sterke mening te aanvaarden zonder een serieuze (re) bron of verwijzing. Ik weet dus ook niet goed hoe ik hier verder op moet reageren.
Jagang schreef:Degenen die in onze maatschappij willen leven zouden zich moeten forceren.

Maar wat is 'onze' maatschappij. De grenzen tussen 'us and them' zijn niet duidelijk. Nederland heeft een cultuur die net als andere culturen een samenraapsel blijkt van zoveel verschillende invloeden en elementen. Ik ben tegen deze rigoreuze indeling tussen anderen en onszelf omdat ik vind dat het uiteindelijk niet voldoende hard gemaakt kan worden wie wij en wie zij zijn. Politieke grenzen zijn kunstmatige afbakeningen en dat blijkt eens te meer nu we geconfronteerd worden met grensoverschrijdend geweld.

Los hiervan ben ik er niet van overtuigd dat er sprake is van een moslim-problematiek (iemand had het nog over het verschil tussen islam en moslims - dit is mij volstrekt onduidelijk dus misschien kan er even een linkje geplaatst worden naar het deel van het forum waar deze discussie gevoerd wordt). Is het merendeel van wat wordt beschouwd als moslim- problemen niet meer een sociaal-economisch probleem? En is het fair om de oplossing van dit probleem in de handen te leggen van de mensen die er onderdeel van zijn?
Jagang schreef:Daarnaast horen "atheïsten" niet in het rijtje thuis, maar "communisten" wellicht wel.
Anders wil ik a-kabouteristen nog even aan het rijtje toevoegen, die van allen ongetwijfeld nog de meeste mensen hebben gedood.
point taken. Maar dit versterkt wat mij betreft mijn vraag omtrent islam en/of socaal-economische omstandigheden.
Een van mijn beste vriendinnen is toevallig een moslima. Ik merk er niet zoveel van behalve dat ze geen varkensvlees eet en haar zoontje besneden is. Verder gelooft ze precies als ik dat geloof van haarzelf is en dat haar geloof geen wetten op mag leggen aan anderen dan haarzelf. Als ik de cijfers moet geloven is de secularisering van moslims in Nederland goed op gang. Tegelijkertijd radicaliseert een heel klein gedeelte. Een probleem van de Islam? Dat vind ik heel moeilijk te geloven.
Jagang schreef:Statistieken zeggen me niets.
Nou ja, dat is lastig. Ze zijn niet zaligmakend maar ze kunnen als uitgangspunt dienen voor een interpretatie en debat. Op zichzelf zijn ze betekenisloos en een schijnbaar klakkeloze vertaling naar een analyse van maatschappelijke tendensen lijkt me zelfs levensgevaarlijk. De hele heisa rondom moslims lijkt me gedeeltelijk gebaseerd op een al dan niet juiste interpretatie van statistieken.
Jagang schreef:Opvattingen die zich daar niet mee laten verenigen, moeten gezien worden als gevaren die althans binnen de huidige democratieën bestreden moeten worden.

Je kan niet tolerant zijn tegenover intolerantie.
Tolerantie betekent voor mij ook: tegen wil en dank blijven luisteren, redelijk blijven, niet buiten de grenzen van het voor jezelf toelaatbare treden. Intolerantie moet bestreden worden, ja, maar niet met intolerantie. Wat dit in de praktijk betekent, is dat er niet met twee maten gemeten wordt. Dat we dus 'vreemde' burgers hetzelfde blijven behandelen als 'eigen' burgers.

Of er echt sprake kan zijn van universele waarden, die 'paraplu-waarden', weet ik niet. Ik heb daar echt heel veel over nagedacht en gelezen maar heb er gewoon nog geen duidelijke mening over. Ik denk wel dat het in individuele gevallen meestal meer dan duidelijk is voor mensen wat goed is en wat slecht. Komen we terug op het 'ingebouwde' moraliteitsbesef.
Wat ik wel zeker weet is dat 'onze' bedrijven deze universele waarden geenszins naleven in de landen waar het mogelijk is ze niet na te leven. Van kinderarbeid tot bloeddiamanten, ernstige milieuvervuiling, noem het maar op. Wij zijn hier als Westers volk óók verantwoordelijk voor, aangezien we in een democratie leven. Ik krijg meer en meer de indruk dat we achter een muur leven die ons in staat stelt een redelijk vredig bestaan te leiden, ten koste van heel veel ellende van andere mensen. Op het moment dat de ellende binnensijpelt, is de wereld te klein. Ik vermoed dat mensen als Breivik dit niet helemaal in perspectief kunnen zien en echt denken dat we ons welvaartsniveau zouden kunnen handhaven zonder uitbuiting. Daar heb ik op zijn minst zeer sterke twijfels over.
dit is een minder absurde uitspraak dan het op het eerste oog lijkt denk ik. "history favors the winners'. Zoals in dat stuk over de Yanomamo stond, wordt de oorlog altijd verdedigd met de hoogste doelen. En deze zullen hun weg vinden naar de geschiedenisboeken. Toch denk ik dat we ook op een punt zijn aanbeland dat minstens een deel van de eigen fouten onderkend worden en dat we ook ons eigen gedrag niet meer zonder meer acceptabel vinden. Maar het blijft een serieuze waarschuwing.
the possible ranks higher than the actual
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

qualia schreef:
Marinus schreef:Deze bron heeft de diepgang van een surfplank, gewoon het volgende stukje islamofiele propaganda.
Hoewel ik erbij blijf dat ik niet weet hoe betrouwbaar de bron is, vind ik het moeilijk zo'n sterke mening te aanvaarden zonder een serieuze (re) bron of verwijzing. Ik weet dus ook niet goed hoe ik hier verder op moet reageren.
Hoe denk je dat de islam is verspreidt over de wereld? Via de verovering van het Arabisch schiereiland, Noord Afrika, het Iberisch schiereiland, de Balkan, Zuidwest Azie en India. Dit ging gepaard met "bloedige aanvalsoorlogen" die werden gestart door moslims. Er zijn ook de nodige doden bijgevallen, en dat de oorspronkelijke culturen vaak (vrijwel) geheel verdwenen zijn is ook een veeg teken. En dan komen ze alleen aanzetten met de Irak-Iran Oorlog? Puh-lease. De Irak-Iran oorlog was een uit de hand gelopen pyjama feestje vergeleken met bijvoorbeeld de verovering en kolonialisatie van India.

Natuurlijk zullen moslims beweren dat het om een vreedzame expansie ging, maar dat valt in de categorie Islamitische Suikersprookjes. De Islam is met vrij veel geweld door de strotten van onschuldige omstanders gepropt. Ik zal eens kijken of ik een eerlijkere bron kan vinden, maar het is lastig om de geschiedenis van de Islam (of elke andere godsdienst) samen te vatten in een stapel lijken. Het is wel duidelijk dat deze bron niet deugt.

Hier kun je zelf je bloedige aanvalsoorlogen uit destilleren dunkt me. Niet om moslims zwart te maken, maar de bloedigste conflicten uit de historie van anderen plukken, en vervolgens één redelijk triviaal conflict uit de eigen historie halen en dan pochen over je vreedzaamheid is niet echt de manier, dunkt me.
http://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_Muslim_history" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Chronos
Ervaren pen

Bericht door Chronos »

siger schreef:
Chronos,

Ik denk dat je geen sociopaat bent, dus moet ik besluiten dat je niet weet wat "aanvaardbaar" betekent.
Kan jij je inleven in een sociopaat? :lol:
Het lijkt mij wel handig dat je in eerste instantie begrijpt dat iedereen niet hetzelfde is.
VB: Voor een west Europeaan is het eten van honden onaanvaardbaar, voor een Koreaan echter uiterst aanvaardbaar. 8*)
dit is een minder absurde uitspraak dan het op het eerste oog lijkt denk ik. "history favors the winners'. Zoals in dat stuk over de Yanomamo stond, wordt de oorlog altijd verdedigd met de hoogste doelen. En deze zullen hun weg vinden naar de geschiedenisboeken. Toch denk ik dat we ook op een punt zijn aanbeland dat minstens een deel van de eigen fouten onderkend worden en dat we ook ons eigen gedrag niet meer zonder meer acceptabel vinden. Maar het blijft een serieuze waarschuwing.
Oorlog voert men om macht, rijkdom etc..
Inderdaad wordt de geschiedenis geschreven door de winnaars, deze maken altijd mooier dan ze zijn.
En de doelen worden vaak naderhand bedacht.
Het gras is altijd groener bij de buren.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

qualia schreef:
Jagang schreef:Degenen die in onze maatschappij willen leven zouden zich moeten forceren.

Maar wat is 'onze' maatschappij. De grenzen tussen 'us and them' zijn niet duidelijk. Nederland heeft een cultuur die net als andere culturen een samenraapsel blijkt van zoveel verschillende invloeden en elementen.
Ik denk niet zozeer in de context van de Nederlandse, maar meer de westerse metacultuur van democratie en mensenrechten, die in de regel een onderdak biedt aan allerlei verschillende opvattingen en invloeden.
Mits men zich aan een aantal spelregels houdt.
Ik ben tegen deze rigoreuze indeling tussen anderen en onszelf omdat ik vind dat het uiteindelijk niet voldoende hard gemaakt kan worden wie wij en wie zij zijn. Politieke grenzen zijn kunstmatige afbakeningen en dat blijkt eens te meer nu we geconfronteerd worden met grensoverschrijdend geweld.
Onder "wij" versta ik diegenen die zich kunnen identificeren met de hierboven genoemde metacultuur, en onder "zij" versta ik degenen die die dat niet kunnen of willen.
Natuurlijk zijn politieke grenzen kunstmatig, net als landsgrenzen, de grens tussen politiek en religie, of leeftijdsgrenzen, maar dat wil nog niet zeggen dat men zich derhalve alles moet laten welgevallen..

We zeggen ook niet dat kinderen van veertien maar auto moesten gaan rijden omdat leeftijdsgrenzen kunstmatig zijn.

Het kan zijn dat een grens, zelfs al is het een kunstmatige, gewoon bewaakt moet worden.
Het alternatief neigt gevaarlijk richting cultuurrelativisme, en daarmee moreel relativisme.

En moreel relativisme en religieus absolutisme zijn ware "partners in crime", daar beiden morele progressie uitsluiten.
Absolutisme gaat uit van een eigen ingebakken superioriteit, die vanzelfsprekend niet verbeterd kan worden, terwijl relativisme ontkent dat er zoiets is als een referentiekader, waarmee progressie evenzeer uitgesloten zou zijn.

Het referentiekader kan echter vrij eenvoudig zijn: Het menselijk welzijn als standaard in plaats van een zonnegod, waarmee je zowel absolutisme als relativisme het nakijken geeft, met consequentionalisme als alternatief.
Los hiervan ben ik er niet van overtuigd dat er sprake is van een moslim-problematiek (iemand had het nog over het verschil tussen islam en moslims - dit is mij volstrekt onduidelijk dus misschien kan er even een linkje geplaatst worden naar het deel van het forum waar deze discussie gevoerd wordt).
Er is altijd een verschil tussen een opgetekende ideologie of religie, en de mensen die het (in naam) uitdragen.

Geschreven documenten veranderen niet, maar interpretatie's en meningen wel.
Scriptie wordt gedragen door een onveranderlijke informatiedrager, interpretatie en meningen door beïnvloedbare hersenen.

Dit verschil is het sterkst bij teksten zoals die in de Bijbel staan.
Teksten die elkaar tegenspreken, waardoor men gedwongen wordt te kiezen.
Wat men uit de bijbel zegt te halen bijvoorbeeld, is vaak een gevolg van de eigen moraal die op het boek wordt geprojecteerd.

Maar niet alle boeken zijn zo dubbelzinnig als bijv. de Bijbel.
Weliswaar kent ook de Koran relatief vredige passage's, maar het grootste probleem is abrogatie.
De latere gewelddadige verzen moeten binnen de meeste leerscholen voorrang krijgen op de vredige verzen, al zijn er een handjevol hervormers die beweren dat het omgekeerd moet.

De uitgesproken vreedzame Islam-leerscholen, zoals in de regel het Soefisme en het Alevitisme, zijn vrij marginale subgroepen.
De grootste groep mslims bestaat uit soennieten, waarvan de meer "gestudeerden" zich op zijn minst niet verbonden voelen aan vrijheid, democratie en mensenrechten. Anderen staan er zelfs uitgesproken vijandig tegenover.
Is het merendeel van wat wordt beschouwd als moslim- problemen niet meer een sociaal-economisch probleem? En is het fair om de oplossing van dit probleem in de handen te leggen van de mensen die er onderdeel van zijn?
Er zijn natuurlijk ook sociaal-economische factoren, maar het is nog wel eens de vraag wat er nou precies door wat wordt veroorzaakt.
Het puur op sociaal-economische factoren gooien komt me toch wat te gemakkelijk voor, temeer omdat in Islamitische landen de onverdraagzaamheid jegens andersdenkenden vaak groot is, terwijl men vanuit diezelfde landen met oliedollars de bouw van moskeën in het westen sponsort, en er vervolgens ook Imams uit het Midden-Oosten op zet.
point taken. Maar dit versterkt wat mij betreft mijn vraag omtrent islam en/of socaal-economische omstandigheden.
Een van mijn beste vriendinnen is toevallig een moslima. Ik merk er niet zoveel van behalve dat ze geen varkensvlees eet en haar zoontje besneden is. Verder gelooft ze precies als ik dat geloof van haarzelf is en dat haar geloof geen wetten op mag leggen aan anderen dan haarzelf. Als ik de cijfers moet geloven is de secularisering van moslims in Nederland goed op gang. Tegelijkertijd radicaliseert een heel klein gedeelte. Een probleem van de Islam? Dat vind ik heel moeilijk te geloven.
Het is zo dat het moskeebezoek onder moslims afneemt.
Of we daarmee van secularisering kunnen spreken, is nog de vraag.
Er zijn Islamitische fora en ook Jihadistische website's te over, waar zeer onfrisse zaken zijn te lezen.

Je maakt echter een denkfout, door te spreken over secularisatie onder moslims, terwijl je dat secularisatie-argument aangrijpt om te beweren dat er geen Islam probleem is.
In feite bevestig je met het aanhalen van secularisatie juist dat er wél een Islam probleem is, daar secularisatie anders overbodig was geweest.

Secularisatie betekent uiteindelijk per saldo minder religie, ofwel het minder serieus nemen daarvan.
Tolerantie betekent voor mij ook: tegen wil en dank blijven luisteren, redelijk blijven, niet buiten de grenzen van het voor jezelf toelaatbare treden. Intolerantie moet bestreden worden, ja, maar niet met intolerantie. Wat dit in de praktijk betekent, is dat er niet met twee maten gemeten wordt. Dat we dus 'vreemde' burgers hetzelfde blijven behandelen als 'eigen' burgers.
Tolerantie impliceert afkeuring.

Tolerantie betekent: "Ik keur jou(w denkbeelden) af, maar ik duld je omdat je het recht hebt om anders over zaken te denken/te zijn dan ik."
Een beetje als Voltaire's "Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen."

Ik denk echter niet dat ik met twee maten meet, wanneer ik stel dat er van tolerantie alleen sprake kan zijn bij de gratie van wederkerigheid.
Wanneer één partij zich tolerant opstelt tegen een intolerante partij, krijg je een situatie waarin de ene partij steeds geeft, en de ander alleen eist en neemt. Over meten met twee maten gesproken. :wink:

Deze eenzijdige tolerantie laat zich beter beschrijven als permissiviteit of appeasement, en lijkt me geen optie voor iemand die gesteld is op zijn/haar vrijheden.
We zijn allen mensen, dus met mensenrechten kan men geen koehandel gaan bedrijven.
Zelfkritiek is goed, maar je moet jezelf niet doodbekritiseren.
Of er echt sprake kan zijn van universele waarden, die 'paraplu-waarden', weet ik niet. Ik heb daar echt heel veel over nagedacht en gelezen maar heb er gewoon nog geen duidelijke mening over.
Denk maar aan de vrijheden die je zelf hebt, en aan de vraag of je die met mij, met ons wil behouden.
Dat zou voldoende moeten zijn om je meningsvorming een boost te geven.

De vraag of het mogelijk is om dergelijke waarden naar een universeel niveau te tillen, zou minder zwaar moeten wegen dan de vraag "Wat wil jij?", waarbij je in overweging zou kunnen nemen dat mensen in vergelijkbare situatie's vergelijkbare emotie's kennen.

Niemand wil vrijheden verliezen, dus kunnen we niet toestaan dat iemand ze toch tracht te nemen.
Ik denk wel dat het in individuele gevallen meestal meer dan duidelijk is voor mensen wat goed is en wat slecht. Komen we terug op het 'ingebouwde' moraliteitsbesef.
Wat ik wel zeker weet is dat 'onze' bedrijven deze universele waarden geenszins naleven in de landen waar het mogelijk is ze niet na te leven. Van kinderarbeid tot bloeddiamanten, ernstige milieuvervuiling, noem het maar op.

Bedrijven zijn geen moraalridders, maar moeten gewoon winst maken.
De moraliteitsbal ligt bij overheden, die de kaders opstellen waarbinnen bedrijven kunnen/mogen opereren.
En in mindere mate bij burgers, die ook niet altijd even goed kunnen controleren waar en hoe hun goederen vervaardigd worden.

Daarnaast zijn we allen verweven met een wereldeconomie, en wordt niemand er beter van wanneer we deze door boycots op z'n gat gooien.
Zelfs de burgers in die corrupte landen niet.

Daarnaast gaan kinderarbeid en armoede hand in hand.
Nog niet zo heel lang geleden was kinderarbeid hier ook nog gemeengoed.

Afhankelijk van de arbeid hoeft het ook niet per sé alleen maar slecht te zijn, en het zou een slecht idee zijn om te denken dat je het in één keer moet willen stoppen.
Denk hierbij aan situatie's waarin kinderen met zieke ouders de enige kostwinner zijn, en bij wie een plotsklaps verdwijnen van kinderarbeid de bodem onder hun bestaan weg zou slaan.

Eerder zou men zich bezig moeten houden met de aard van de arbeid (kinderen die zich kapotsjouwen in steengroeve's zijn m.i."not done") en met de vraag of en hoe men dit kan combineren met scholing.
Welvaartsgroei zou de rest moeten doen.

De UVRM is een intentieverklaring, maar het is aan andere mogendheden om er "lid" van te worden, en actief bij te dragen aan de mensenrechtensituatie in eigen land.
Wij zijn hier als Westers volk óók verantwoordelijk voor, aangezien we in een democratie leven. Ik krijg meer en meer de indruk dat we achter een muur leven die ons in staat stelt een redelijk vredig bestaan te leiden, ten koste van heel veel ellende van andere mensen. Op het moment dat de ellende binnensijpelt, is de wereld te klein. Ik vermoed dat mensen als Breivik dit niet helemaal in perspectief kunnen zien en echt denken dat we ons welvaartsniveau zouden kunnen handhaven zonder uitbuiting. Daar heb ik op zijn minst zeer sterke twijfels over.
Ik denk dat het te conserveren welvaartsineau meer samenhangt met het immer groeiende aantal mensen op aarde.
Wanneer je de redenering volgt dat wij zouden moeten inleveren om anderen meer welvaart te gunnen, komt dit er op neer dat we steeds meer zouden moeten gaan inleveren naarmate er meer mensen komen.
Wanneer we dit verder doortrekken, zou dat betekenen dat zelfs de meest basale mensenrechten voor niemand meer bereikbaar zijn.

Het bevolkingsvraagstuk moet dus ook op de politieke agenda worden gezet als onze welvaart en die van anderen ons lief is.
Een duurzame welvaart wordt gedragen door een duurzame hoeveelheid mensen.

(Ps. Aan de mods: Het is een interessante discussie, maar Oslo verdwijnt wel een beetje uit het zicht..)
Henry Ford
qualia
Forum fan

Bericht door qualia »

Marinus schreef:Hier kun je zelf je bloedige aanvalsoorlogen uit destilleren dunkt me
Dit heb ik gedaan en ik geef je gelijk. Ik had mijn bron beter moeten inschatten en/of vergelijkingsmateriaal moeten zoeken. Fijn dat jij wel even oplette ~-~.
Marinus schreef:Natuurlijk zullen moslims beweren dat het om een vreedzame expansie ging, maar dat valt in de categorie Islamitische Suikersprookjes
dit vind ik dan weer een te grove veralgemenisering. Ook veel moslims zullen beter weten dan ik en dit ook erkennen.
Jagang schreef:Het kan zijn dat een grens, zelfs al is het een kunstmatige, gewoon bewaakt moet worden.
Het alternatief neigt gevaarlijk richting cultuurrelativisme, en daarmee moreel relativisme.
De vraag is denk ik waar de grens ligt tussen een descriptieve vorm van cultuurrelativisme en een normatieve vorm. Cultuurrelativisme is onmisbaar om inzicht te krijgen. Het is misbaar om -aan de hand van dat inzicht- een standaard op te stellen zoals de universal declaration of human rights. Maar daarmee hoeft het niet te vuilnisbak in. Het is volgens mij de juiste leidraad om andere culturen mee te benaderen.
Dat er in een geglobaliseerde wereld steeds meer behoefte is aan een absolutistische (/objectivistische) standaard ligt voor de hand. Maar het blijft gevaarlijk gebied waarin het relativisme nooit uit het oog verloren moet worden.
Misschien een raar voorbeeld: een groot deel van de wereldbevolking kan niet lezen en schrijven. Het schrift is een bepaalde manier van omgaan met kennis en informatie die -vergeleken met mondelinge kennisoverdracht- heel erg lineair is. De discontinuïteit van het gesproken woord geeft een hele andere verhouding tot kennis en informatie. Hoe moeten de universele rechten van de mens in dit perspectief geplaatst worden?
Jagang schreef:En moreel relativisme en religieus absolutisme zijn ware "partners in crime", daar beiden morele progressie uitsluiten.
waar religieus absolutisme overgaat in moreel absolutisme, is moreel relativisme geen 'partner in crime' meer denk ik. Moreel relativisme zal erop wijzen dat er geen absolute standaard mogelijk is. In feite lijkt me de stelling dat moreel relativisme juist tolerantie impliceert even geldig als de stelling dat moreel relativisme het absolutisme niet afwijst. In het ene geval verdedig je het recht van degene die iets aangedaan wordt vanwege een morele standaard om er een andere standaard op na te houden. In het andere geval verdedig je het recht van degene die iemand anders iets aandoet om zijn eigen standaard in de praktijk te brengen.
Jagang schreef:waarmee je zowel absolutisme als relativisme het nakijken geeft, met consequentionalisme als alternatief.
Ik begrijp dat dit in de extreemste zin 'het doel heiligt de middelen' betekent. Dit lijkt me geen goed uitgangspunt voor het opstellen van parapluwaarden. Is het een (religieus) vooroordeel dat een daad inherent goed moet zijn om goed te zijn? De vreselijkste dingen kunnen tot de mooiste dingen leiden, toch? Of begrijp ik je opvatting van consequentionalisme verkeerd?
Jagang schreef:De vraag of het mogelijk is om dergelijke waarden naar een universeel niveau te tillen, zou minder zwaar moeten wegen dan de vraag "Wat wil jij?", waarbij je in overweging zou kunnen nemen dat mensen in vergelijkbare situatie's vergelijkbare emotie's kennen.
Als ik het helemaal naar me toe mag trekken, is er geen twijfel mogelijk, dan wil ik natuurlijk geen onrecht tolereren. Maar ik ben ervan overtuigd dat wat ik zomaar wil, of wat wij willen, niet genoeg is. Er moet echt inzicht zijn voor we keuzes maken die mensen zullen beïnvloeden die daar niet om gevraagd hebben.
Jagang schreef:Je maakt echter een denkfout, door te spreken over secularisatie onder moslims, terwijl je dat secularisatie-argument aangrijpt om te beweren dat er geen Islam probleem is.
Ik geloof dat je gelijk hebt.

Ik heb de laatste tijd ook wat vreemde fora voorbij zien komen waar dingen serieus besproken werden waar ik eigenlijk om zou willen lachen, ware het niet dat het om te huilen is. Tegelijkertijd zag ik (bijv in een topic over handen afhakken van dieven) een bepaalde dubbele standaard: bijna iedereen is er voor maar tegelijkertijd wordt er ook gezegd (door iemand die naar eigen zeggen in een Islamitisch land woont) dat het nergens gebeurt. Ik vermoed dat dit blijkbaar een bepaalde geloofs-logica is die mensen in staat stelt hun god niet af te vallen en tegelijkertijd hun eigen standaard te bepalen. In plaats van dus meteen te veronderstellen dat ze in de middeleeuwen zitten, wat mijn eerste gedachte was, moet er toch genuanceerder gekeken worden. Het lastige is dat je dit soort dingen niet 'mag' expliciteren van de gelovige. En hiermee is niet gezegd dat er geen onrechtvaardige dingen gebeuren in de naam van de Islam.
Jagang schreef:Bedrijven zijn geen moraalridders, maar moeten gewoon winst maken.
De moraliteitsbal ligt bij overheden
ik denk niet dat je enerzijds kunt zeggen dat je met mensenrechten geen koehandel kunt drijven en van de andere kant dat de bal bij de overheden ligt. We zijn allemaal grote mensen die in verreweg de meeste van deze gevallen precies weten waar de grens ligt maar op de een of andere manier weigeren we gewoon en blijven we hangen in een dubbele standaard. Die bedrijven vinden het wel best. Hoe kan dat? Hoe kan het dat wij, burgersconsumenten, ons bewust zijn van de vreselijke dingen die er gebeuren en toch blijven kopen zonder mokken, zonder een eis van 'herkomstingrediënten'? Bekijk de commercie eens als een religie, de vergelijking is redelijk nutteloos (het geeft weinig aanknopingspunten om het beter te maken) maar het verduidelijkt mijn standpunt misschien.

Ik weet dat de wandaden van mijn eigen cultuur de wandaden van de culturen van anderen niet goed maken. Ik wil vooral dat 'wij' ons realiseren in wat voor dubbele situatie we ons gewrongen hebben met onze politieke democratie en bedrijfsmatige/commerciële anarchie. Dat hier niets aan lijkt te veranderen, zaait veel haat.
Jagang schreef:Het puur op sociaal-economische factoren gooien komt me toch wat te gemakkelijk voor, temeer omdat in Islamitische landen de onverdraagzaamheid jegens andersdenkenden vaak groot is, terwijl men vanuit diezelfde landen met oliedollars de bouw van moskeën in het westen sponsort, en er vervolgens ook Imams uit het Midden-Oosten op zet.
Dat is waar. De situatie in Islamitische landen is vaak bar. Maar de situatie in veel niet-islamitische landen is ook bar. Ik kan er zo weinig zinnigs over zeggen. Wij sponsoren onszelf toch ook met de grondstoffen uit andere landen? En het perspectief van een of andere bizarre en bloederige consumentenrevolutie schiet ook even door mijn hoofd nav de Londonse rellen. Het heet dan dat we daar geen oorzaak voor kunnen aanwijzen. De Islam is wel een oorzaak die we gemakkelijk kunnen aanwijzen.
Jagang schreef:Het bevolkingsvraagstuk moet dus ook op de politieke agenda worden gezet als onze welvaart en die van anderen ons lief is.
dat zijn wijze en gevaarlijke woorden. Ik ben redelijk bang voor een genetisch klassenstelsel waarin de rijkeren, als ware het de natuurlijke gang van zaken, zich natuurlijk het beste handhaven. We zijn hard op weg naar een biologisch-materialistisch verklaringsmodel waar nog maar heel weinig ruimte is voor de macht/kracht van de omgeving. Dat ruikt wat mij betreft al een beetje naar eugenetica. Maar goed, dat is weer een totaal ander hoofdstuk.

Is er een goed boek over Islam en moslimextremisme dat iemand me kan aanbevelen? Ik merk dat mijn gebrek aan kennis me echt parten gaat spelen.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

qualia schreef:
Jagang schreef:Het kan zijn dat een grens, zelfs al is het een kunstmatige, gewoon bewaakt moet worden.
De vraag is denk ik waar de grens ligt tussen een descriptieve vorm van cultuurrelativisme en een normatieve vorm.
Da's een hele simpele: De beschrijvende vorm legt verschillen bloot, en normatief cultuurrelativisme vaart een koers van maatschappelijk appeasement richting andere culturen, waarmee belangrijke basiswaarden onder druk kunnen komen te staan.

Eigenlijk is "normatief cultuurrelativisme" een beetje een oxymoron: Het mist juist een duidelijke norm, en heeft meer het karakter van een windvaan.
Cultuurrelativisme is onmisbaar om inzicht te krijgen. Het is misbaar om -aan de hand van dat inzicht- een standaard op te stellen zoals de universal declaration of human rights. Maar daarmee hoeft het niet te vuilnisbak in. Het is volgens mij de juiste leidraad om andere culturen mee te benaderen.
Nee, beleefdheid en geïnteresseerdheid lijken me een leidraad om andere mogendheden te benaderen.
Niet cultuurrelativisme.
Met cultuurrelativisme verandert men nooit iets.
Cultuurrelativisme impliceert een neutrale houding ten aanzien van verschillen, wat niet te combineren valt met geïnteresseerdheid.

Binnen de westerse samenleving zou er geen noodzaak moeten zijn om verschillende culturen op verschillende wijzen te benaderen. Dat zou juist in strijd zijn met de mensenrechten voor wat betreft de gelijke behandeling.
Dat er in een geglobaliseerde wereld steeds meer behoefte is aan een absolutistische (/objectivistische) standaard ligt voor de hand. Maar het blijft gevaarlijk gebied waarin het relativisme nooit uit het oog verloren moet worden.
Misschien een raar voorbeeld: een groot deel van de wereldbevolking kan niet lezen en schrijven. Het schrift is een bepaalde manier van omgaan met kennis en informatie die -vergeleken met mondelinge kennisoverdracht- heel erg lineair is. De discontinuïteit van het gesproken woord geeft een hele andere verhouding tot kennis en informatie. Hoe moeten de universele rechten van de mens in dit perspectief geplaatst worden?
1. Onderwijs maakt deel uit van de UVRM.
2. Beleidsmakers van zelfs de ergste bananenrepubliek zijn doorgaans geen analfabeten.
Jagang schreef:En moreel relativisme en religieus absolutisme zijn ware "partners in crime", daar beiden morele progressie uitsluiten.
waar religieus absolutisme overgaat in moreel absolutisme, is moreel relativisme geen 'partner in crime' meer denk ik. Moreel relativisme zal erop wijzen dat er geen absolute standaard mogelijk is. In feite lijkt me de stelling dat moreel relativisme juist tolerantie impliceert even geldig als de stelling dat moreel relativisme het absolutisme niet afwijst.
Het verschil tussen religieus absolutisme lijkt me nauwelijks relevant.
Bovendien sta ik helemaal geen absolutisme voor, omdat een moralistisch stelsel bestaande uit absolute waarden intern conflictueus is. Vroeg of laat strijden twee absolute waarden om voorrang.

Voor wat de geldigheid van beide stellingen betreft: Nee.
Zoals eerder gezegd impliceert tolerantie afkeuring. Relativisme impliceert dit niet.
Relativisme impliceert slechts dat allerlei opvattingen maar als gelijkwaardig worden gezien.
In het ene geval verdedig je het recht van degene die iets aangedaan wordt vanwege een morele standaard om er een andere standaard op na te houden. In het andere geval verdedig je het recht van degene die iemand anders iets aandoet om zijn eigen standaard in de praktijk te brengen.
Relativisme verdedigt niets.
Relativisme is amoreel, net als absolutisme, dat goed en kwaad gelijkstelt aan het al dan niet opvolgen van bevelen.
Ik begrijp dat dit in de extreemste zin 'het doel heiligt de middelen' betekent. Dit lijkt me geen goed uitgangspunt voor het opstellen van parapluwaarden. Is het een (religieus) vooroordeel dat een daad inherent goed moet zijn om goed te zijn? De vreselijkste dingen kunnen tot de mooiste dingen leiden, toch? Of begrijp ik je opvatting van consequentionalisme verkeerd?
Ik ben een consequentionalist met de gouden regel in het achterhoofd.
Ik ben er van overtuigd dat het welzijn van de mens het morele zwaartepunt moet zijn, en dat er bij het nemen van beslissingen dan ook primair moet worden gekeken naar wat de gevolgen daarvan zijn voor mensen.
En niet naar wat een toornige god er van zou vinden.
Jagang schreef:Als ik het helemaal naar me toe mag trekken, is er geen twijfel mogelijk, dan wil ik natuurlijk geen onrecht tolereren. Maar ik ben ervan overtuigd dat wat ik zomaar wil, of wat wij willen, niet genoeg is. Er moet echt inzicht zijn voor we keuzes maken die mensen zullen beïnvloeden die daar niet om gevraagd hebben.
Ik vraag ook niet om iemand met een pistool tegen het hoofd akkoord te laten gaan met de mensenrechten.
Maar wanneer landen zich willen aansluiten bij de welvarende landen, zullen ze zonder mensenrechten niet ver komen.
Jagang schreef:Bedrijven zijn geen moraalridders, maar moeten gewoon winst maken.
De moraliteitsbal ligt bij overheden
ik denk niet dat je enerzijds kunt zeggen dat je met mensenrechten geen koehandel kunt drijven en van de andere kant dat de bal bij de overheden ligt. We zijn allemaal grote mensen die in verreweg de meeste van deze gevallen precies weten waar de grens ligt maar op de een of andere manier weigeren we gewoon en blijven we hangen in een dubbele standaard. Die bedrijven vinden het wel best. Hoe kan dat? Hoe kan het dat wij, burgersconsumenten, ons bewust zijn van de vreselijke dingen die er gebeuren en toch blijven kopen zonder mokken, zonder een eis van 'herkomstingrediënten'? Bekijk de commercie eens als een religie, de vergelijking is redelijk nutteloos (het geeft weinig aanknopingspunten om het beter te maken) maar het verduidelijkt mijn standpunt misschien.
Mensen, en ironisch genoeg vooral de minst welvarenden binnen onze maatschappij, kiezen produkten met hun portomonnee.
Het zal met name mensen uit de lagere sociaal-economische klasse een zorg zijn waar hun produkten vandaan komen.
Ze zullen niet gaan hongeren om onrecht elders te bestrijden, en ik denk ook niet dat je dat van hen kan verwachten.

Een eis van "herkomstingrediënten" zal dan ook maar weinig druk van de ketel nemen.
Ik weet dat de wandaden van mijn eigen cultuur de wandaden van de culturen van anderen niet goed maken. Ik wil vooral dat 'wij' ons realiseren in wat voor dubbele situatie we ons gewrongen hebben met onze politieke democratie en bedrijfsmatige/commerciële anarchie. Dat hier niets aan lijkt te veranderen, zaait veel haat.
We kunnen bedrijven nou eenmaal niet vebieden om zaken te doen in het buitenland.
Dat valt niet onder onze jurisdictie.

Wanneer bedrijven mensen in andere landen uitbuiten, komt dat doorgaans vooral omdat de overheden aldaar, die vaak ook het grootste deel van de baten opstrijken, het toestaan.
Het zijn vaak ook vooral die overheden die onder het volk een haat zaaien tegen het westen, zodat ze niet snel zullen gaan demonstreren voor zgn. "westerse waarden".
Dat is waar. De situatie in Islamitische landen is vaak bar. Maar de situatie in veel niet-islamitische landen is ook bar. Ik kan er zo weinig zinnigs over zeggen. Wij sponsoren onszelf toch ook met de grondstoffen uit andere landen? En het perspectief van een of andere bizarre en bloederige consumentenrevolutie schiet ook even door mijn hoofd nav de Londonse rellen. Het heet dan dat we daar geen oorzaak voor kunnen aanwijzen. De Islam is wel een oorzaak die we gemakkelijk kunnen aanwijzen.
Ja, omdat de Islam opvalt als een vlag op een modderschuit.

1. Integenstelling tot veel andere dictaturen, zijn landen uit het Midden-Oosten niet arm.

2. Er worden op dit moment nauwelijks internationale terroristische aanslagen gecoördineerd vanuit niet-Islamitische landen. Dat is al ongeveer zo sinds het communisme gemarginaliseerd is na het wegvallen van de Sovjet-Unie, Noord Ierland even buiten beschouwing latend.

Wel ben ik het met je eens dat we zelf voor een groot deel ons eigen terrorisme financiëren. Dat laat in mijn ogen zien dat er andere dan alleen milieu-overwegingen zijn om in dit geval vaart te maken met andere energiebronnen.
Jagang schreef:Het bevolkingsvraagstuk moet dus ook op de politieke agenda worden gezet als onze welvaart en die van anderen ons lief is.
dat zijn wijze en gevaarlijke woorden. Ik ben redelijk bang voor een genetisch klassenstelsel waarin de rijkeren, als ware het de natuurlijke gang van zaken, zich natuurlijk het beste handhaven. We zijn hard op weg naar een biologisch-materialistisch verklaringsmodel waar nog maar heel weinig ruimte is voor de macht/kracht van de omgeving. Dat ruikt wat mij betreft al een beetje naar eugenetica. Maar goed, dat is weer een totaal ander hoofdstuk.
Volgens mij is de kracht van de omgeving ook een biologisch en/of materialistisch gegeven.

Ik bestrijd echter de sluimerende notie dat wie spreekt over een bevolkingsbeleid, een blanke man is die zwarte mensen vertelt dat ze geen kinderen mogen maken.
Het is echter een gegeven dat een wereld van "eerlijk delen" met de huidige populatie, en die van de komende decennia niet tot de reële mogelijkheden behoort.

Een vorm van "bevolkingsgroeicommunisme" is met zekerheid een doodlopende (lijdens)weg, en zeker niet meer ethisch dan "eugenetica", al kan het de illusie dat we er niet verantwoordelijk voor waren na een catastrofe beter in stand houden.

Kijk en leestip: http://www.overpopulationawareness.org/ ... /home.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En kende je de "Utterly Dismal Theorem" van Malthus al?: http://www.colorado.edu/econ/Kenneth.Bo ... dy.12.html" onclick="window.open(this.href);return false;
If the only check to population is misery, the result of any improvement is ultimately to enable a larger population than before to live in misery, so that resource-improvement actually increases the sum of misery.
Henry Ford
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

qualia schreef:dit vind ik dan weer een te grove veralgemenisering. Ook veel moslims zullen beter weten dan ik en dit ook erkennen.
Dat klopt, al heb ik wel het idee dat moslims over het algemeen meer geneigd zijn om hun koloniale verleden, inclusief zaken als slavernij, cultuurvernietiging en vervolgingen te ontkennen/bagatelliseren dan Westerlingen. Dat is overigens een persoonlijke observatie van mij.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

Marinus schreef:Dit ging gepaard met "bloedige aanvalsoorlogen" die werden gestart door moslims. Er zijn ook de nodige doden bijgevallen,
Waarom het bijvoeglijk naamwoord "bloedige"? Waren er in de 6e, 7e en 8e eeuw dan ook "niet-bloedige aanvalsoorlogen"? Die per definitie gevoerd werden door "beschaafde Europeanen"? Nee? Wat is dan het verschil met de aanvalsoorlogen die rond 600 gevoerd werden door het Byzantijnse en het Perzische Rijk? Of de oorlog tussen het Byzantijnse Rijk en de Oost-Gothen een paar decennia eerder, waarin alle restanten van de Romeinse beschaving vernietigd werden?
Geen? Dan maak je je schuldig aan suggestief taalgebruik.

Het zal je wellicht interesseren dat
a) er christenen meevochten aan Arabische kant;
b) de Arabische veroveraars uit de woestijn geen flauw benul hadden hoe een georganiseerde samenleving te bestuderen en daarom de Romeins/Byzantijnse bestuursstructuur intact lieten, om daar lekkertjes de vruchten van te plukken. Dat gaat niet samen met cultuurvernietiging.

http://www.militaryhistoryonline.com/me ... horde.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Begrijp je ook waarom de joden de komst van de Arabieren verwelkomden.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
qualia
Forum fan

Bericht door qualia »

Jagang schreef:Relativisme verdedigt niets.
Relativisme verdedigt het standpunt dat er onder geen enkele voorwaarde een absolute waarde verdedigd kan worden. Ik meen uit dit standpunt te kunnen afleiden dat het opleggen van waarden aan anderen dus ook minder logisch is dan het niet opleggen van waarden aan anderen.
Jagang schreef:Met cultuurrelativisme verandert men nooit iets.
Met opvattingen als cultuurrelativisme hebben we de notie veranderd dat onze eigen cultuur inherent superieur is en dat we daarom het recht hebben alle eigen waarden zonder meer op te dringen aan anderen. Het valt in deze zin te verdedigen dat cultureel relativisme mede aan de basis staat van de udhr en dat (naïef) objectivisme juist de waarden van udhr in de weg heeft gestaan en staat.
Jagang schreef:Eigenlijk is "normatief cultuurrelativisme" een beetje een oxymoron: Het mist juist een duidelijke norm, en heeft meer het karakter van een windvaan.
Nou ja, de norm is de cultuur, dat is op zich een duidelijk ethisch uitgangspunt. Het mist enkel een hard ijkpunt maar dat maakt het oordeel niet minder 'ethisch' van aard. Wat ik probeer te verdedigen is dat je enerzijds kunt zeggen dat de norm bij de cultuur ligt en dat je anderzijds kunt zeggen dat de norm bij het individu ligt. In de culturele variant kunnen we het individu niet verdedigen tov de groep. In de individuele variant kunnen we het individu aanvallen op het moment dat hij zijn waarden aan een ander op wil leggen. Er is immers in een (individualistische variant van) relativistische logica geen grond voor het opleggen van waarden aan anderen dan jezelf. Maak ik een denkfout?
Jagang schreef:Cultuurrelativisme impliceert een neutrale houding ten aanzien van verschillen, wat niet te combineren valt met geïnteresseerdheid

Staat oprechte interesse in de ander niet aan de basis van cultuurrelativisme? Die neutrale houding is al een hele verbetering ten opzichte van de superieure houding, in die zin was/is het een vooruitgang.

Jagang schreef:Ik ben er van overtuigd dat het welzijn van de mens het morele zwaartepunt moet zijn, en dat er bij het nemen van beslissingen dan ook primair moet worden gekeken naar wat de gevolgen daarvan zijn voor mensen.
ik denk dat dit eerder neigt richting de categorische imperatief (Kant), waarbij je andere mensen nooit alleen als middel maar ook als doel op zichzelf moet beschouwen.
Jagang schreef:1. Integenstelling tot veel andere dictaturen, zijn landen uit het Midden-Oosten niet arm.
.

Hierin heb je waarschijnlijk gelijk.
Jagang schreef:2. Er worden op dit moment nauwelijks internationale terroristische aanslagen gecoördineerd vanuit niet-Islamitische landen. Dat is al ongeveer zo sinds het communisme gemarginaliseerd is na het wegvallen van de Sovjet-Unie, Noord Ierland even buiten beschouwing latend.
Hierin heb je denk ik geen gelijk, even afhankelijk van wat je bedoelt met 'internationale'. Bedoel je dat het geweld van buiten de eigen natie moet komen? En waarom zou dat een maatstaf moeten zijn? (dat is geen cynische vraag).

Slechts een ondergeschikt deel van de aanslagen in Europa komt in ieder geval van moslims. Ik quote uit de groene Amsterdammer van 4 augustus 2011:

"Europol, bijvoorbeeld, publiceert jaarlijks een gezaghebben rapport, het Terrorism Situation and Trend Report (TE-SAT). Hierin komen alle vormen van terrorisme aan bod en wordt gewezen op het feit dat de meeste terroristische incidenten die gerapporteerd worden het werk zijn van andere groeperingen dan islamitische. Van de vijfhonderd aanslagen in Europa had slechts een handjevol een jihadistische achtergrond -waarbij wel moet worden aangetekend dat de Franse en Spaanse separisten daar zwaar aantikken, terwijl die voor de rest van Europa niet of nauwelijks gevaarlijk zijn." (Beatrice de Graaf en Edwin Bakker 'wat moet je met een eenzame terrorist')
Jagang schreef:Bovendien sta ik helemaal geen absolutisme voor, omdat een moralistisch stelsel bestaande uit absolute waarden intern conflictueus is.
De paraplu- waarden zijn toch absolutistisch of objectivistisch? Het enige verschil met vervelendere varianten is dat ze de naïviteit van het geloof in de eigen culturele/religieuze superioriteit proberen te ontstijgen. Dit komt mijns inziens óók doordat relativisme gezien en erkend is.
Jagang schreef:Volgens mij is de kracht van de omgeving ook een biologisch en/of materialistisch gegeven.
Ik bedoel met biologisch-materialistisch dat alles verklaard wordt vanuit het organisme van de mens zelf (het nature/nurture debat wordt gewonnen door nature). Kijk bv naar het groeiende aantal kinderen dat medicijnen krijgt. Dit komt hoe dan ook voort uit een medicalisering van ons mensbeeld, waarbij 'zachte' factoren als de omgeving waarin een kind opgroeit, de opvoeding die een kind krijgt worden weggestreept tegenover de biologische aanleg van het kind. Sommige wetenschappers verdedigen ook een biologische oorzaak voor bijvoorbeeld criminaliteit. Als deze trend doorzet, wat me niet onwaarschijnlijk lijkt gezien onze voorliefde voor materialistische verklaringsmodellen, wordt sociaal ingrijpen in sociale omgevingen een symptoombestrijding genoemd over niet al te lange tijd. Stel dat de wetenschap hard bewijs denkt te vinden voor een genetisch verklaringsmodel voor criminaliteit. Mag er dan gediscrimineerd worden op basis van je genetische opmaak? Is er, met andere woorden, draagvlak voor een wetenschappelijk gestuurde politiek? En zo ja, hoe moeten we dan 'democratie' daarin zien?
Jagang schreef:Ik bestrijd echter de sluimerende notie dat wie spreekt over een bevolkingsbeleid, een blanke man is die zwarte mensen vertelt dat ze geen kinderen mogen maken.
Nee, dat lijkt een doembeeld dat niet snel realiteit zal worden. Maar bijvoorbeeld mensen verzekeren aan de hand van hun mogelijke DNA 'defecten' is al iets minder onwaarschijnlijk. Het is niet moeilijk voor te stellen hoe dit tot een indirect bevolkingsbeleid zou kunnen leiden. Hetzelfde voor werkgevers, scholen e.d..
Jagang schreef:If the only check to population is misery, the result of any improvement is ultimately to enable a larger population than before to live in misery, so that resource-improvement actually increases the sum of misery.
Hoe moet ik 'check' vertalen in deze zin?
Ik zie de logica niet helemaal, het kan zijn dat dat door mijn vertalingsmoeilijkheid komt. Het is toch zo dat economische vooruitgang leidt tot minder kinderen? Als er meer hulpbronnen ter beschikking komen, en we gaan uit van een eerlijke verdeling, zou de wereldbevolking volgens deze logica vanzelf moeten dalen.
Jagang schreef:Een eis van "herkomstingrediënten" zal dan ook maar weinig druk van de ketel nemen
Dat weet ik zo net nog niet. Het is toch net even anders als er op je Nikes staat te lezen wat het maandinkomen is van het kindje dat ze gemaakt heeft. Veel van onze producten ontlenen hun waarde vooral aan hun imago. Op het moment dat dat imago in direct contrast komt te staan met de arbeidsomstandigheden van de makers, denk ik dat veel mensen andere keuzes zouden maken. Stukjes lezen in krant of tijdschrift is iets anders dan op de plaats en op het moment dat je iets aankoopt geconfronteerd worden met de achtergrond van het product. De Marxistische áchterkant' van het product moet naar voren worden getrokken. Voorlichting zou verplicht moeten plaatsvinden op de plaats van verkoop. Dat is toch niet teveel gevraagd in een democratische samenleving die menswaardigheid probeert uit te dragen naar andere culturen?

Wijs me er vooral op als ik elementen van de discussie over het hoofd zie, ik probeer niet al te selectief te reageren. Ik begin wel een beetje verdwaald te raken in de discussie en denk dat er wel wat afgesplitst mag worden. Misschien is het tijd voor een nieuwe (probleem)stelling? Oslo is inderdaad ver te zoeken iig.
Plaats reactie