Dag Achnaton,
Je schreef:Wanneer je gaat zoeken op het net….
Dan dien je wel even op te letten bij wie je terecht bent gekomen. Ik heb tenminste even moeten zoeken voor ik een onbevooroordeelde en professionele site had gevonden.
Inderdaad: zuiver medisch gezien wordt er geen besnijdenis gedaan tenzij in geval van noodzaak. Hetzelfde geldt voor knippen van amandelen, het weghalen van de blindedarm etc. Ik sta dan ook wat verwonderd dat aan het verzoek van moslim ouders zo vlot gehoor wordt gegeven. Zeker uit angst dat ze anders ’n rabbi (of hoe heet zo’n figuur) met zijn aardappelschilmesje laten komen.
Toch wil heden ten dage een arts eerst nog wel eens proberen de voorhuid geleidelijk op te rekken. Lukt dat niet, dan moet je wel wat.
De ingreep zelf behoort nog tot de eenvoudige. Totale narcose wordt zelden of nooit gegeven a) omdat die altijd enig risico met zich meebrengt; in feite dus alleen als b.v. het kind hysterisch bang is of zoiets en b) omdat de mogelijkheden tot pijnstilling tegenwoordig zó uitgebreid zijn dat narcose helemaal niet nodig is.
Iedere operatie brengt min of meer risico met zich mee vandaar dat opereren altijd de laatste optie is. De door het ziekenhuis meegegeven verbandmiddelen (dat hoort zo!), de uitwendig te gebruiken ontstekingsremmers en het uitgebreide arsenaal aan pjinbetrijdingsmiddelen waaruit kan worden gekozen maken de risico’s al behoorlijk kleiner.
En héél belangrijk is het gedrag van de volwassenen om het patiëntje, zeker als die met de vraag lopen: ‘Wat heb ik dit kind aangedaan’? Natuurlijk is het voor het kind geen lolletje, dat gaat liever buiten spelen of in bad. Maar gelukkig genezen ze zo goed als allemaal bijzonder snel
De besnijdenis is waarschijnlijk (natuurlijk zijn er weer meerdere theorieën) in de oudheid in zwang gekomen bij vee houdende nomadenstammen. In acht nemend dat de hygiëne daar niet zo bijzonder was ontwikkeld kun je je daarbij wel iets voorstellen.
En dan denk
ik maar dat er ooit een Joods stamhoofd op grond van een paar rot ervaringen op het idee is gekomen om de besnijdenis ‘voor de zekerheid’ in zijn stam tot voorschrift te promoveren. En dan zou het
mij weer niets verbazen als hij er een ‘openbaring’ heeft bijgehaald om zijn voorschrift kracht bij te zetten. Zo leken ze dat in die dagen regelmatig te doen. En van daar naar besnijdenis als ‘bewijs voor lidmaatschap van het Uitverkoren Volk’ is maar één stapje.
Je schreef:Ik denk dat wanneer iemand gezond is er geen reden is deze onnodig te verminken en zeker niet wanneer deze minderjarig is, wat volwassenen met zichzelf doen moeten ze uiteraard zelf weten.
Helemaal met je eens. Tegen die ‘volwassene’ zou ik zeggen: “U mag zelf beslissen wat u met uw lichaam wilt doen, maar in dit geval zult u iemand anders moeten vinden om voor u de klus te klaren.
Bedankt voor je reactie en groeten.
Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.