vegan schreef:Het feit dat bepaalde kerkvaders lukraak wat schrijsels bijeengeraapt hebben en daar een Bijbel van gewrocht hebben wil niet zeggen dat al die schrijfsels noodzakelijkerwijs ook iets met elkaar te maken zouden moeten hebben.
Laat me niet lachen vegan. Die kerkvaders studeerde hun hele leven op de bijbel en trokken deze conclusies. Vervolgens zal vegan dat wel even betitelen als "bijeenschrapen" omdat hij z'n hippie Jezus en z'n eigen interpretatiekunsten als juist wil betitelen.
Ook weer waar jij een steekje laat liggen:
vegan schreef:
En iedereen die iets ten nadele van de Mensenzoon zegt, zal worden vergeven.
Zo'n uitspraak zul je in de Koran niet over de "profeet" Mohammed aantreffen!
Die vergiffenis is alleen wanneer jij Jezus accepteert als jouw heiland:
Nu kwam er iemand naar Jezus toe met de vraag: ‘Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwige leven te verwerven?’ 17 Hij antwoordde: ‘Waarom vraag je me naar het goede? Er is er maar één die goed is. Als je het leven wilt binnengaan, houd je dan aan zijn geboden.’ ‘Welke?’ vroeg hij. ‘Deze,’ antwoordde Jezus, ‘pleeg geen moord, pleeg geen overspel, steel niet, leg geen vals getuigenis af, 19 toon eerbied voor uw vader en moeder, en ook: heb uw naaste lief als uzelf.’ De jongeman zei: ‘Daar houd ik me aan. Wat kan ik nog meer doen?’ Jezus antwoordde hem: ‘Als je volmaakt wilt zijn, ga dan naar huis, verkoop alles wat je bezit en geef de opbrengst aan de armen; dan zul je een schat in de hemel bezitten. Kom daarna terug en volg mij.’
Dus naast al die goede en fantastische dingen die je doet zal je Jezus moeten volgen. Jij als atheïst kan al die goede dingen doen maar met de ontkenning van God en Jezus ga jij gewoon branden in de hel:
Iedereen die mij zal erkennen bij de mensen, zal ook ik erkennen bij mijn Vader in de hemel. Maar wie mij verloochent bij de mensen, zal ook ik verloochenen bij mijn Vader in de hemel.
Toen Jezus in het gebied van Caesarea Filippi kwam, vroeg hij zijn leerlingen: ‘Wie zeggen de mensen dat de Mensenzoon is?’ Ze antwoordden: ‘Sommigen zeggen Johannes de Doper, anderen Elia, weer anderen Jeremia of een van de andere profeten.’ Toen vroeg hij hun: ‘En wie ben ik volgens jullie?’ ‘U bent de messias, de Zoon van de levende God,’ antwoordde Simon Petrus. Daarop zei Jezus tegen hem: ‘Gelukkig ben je, Simon Barjona, want dit is je niet door mensen van vlees en bloed geopenbaard, maar door mijn Vader in de hemel.
Zoals het onkruid bijeengebonden wordt en in het vuur verbrand, zo zal het gaan bij de voltooiing van deze wereld: de Mensenzoon zal zijn engelen eropuit sturen, en ze zullen uit zijn koninkrijk allen die anderen ten val hebben gebracht en de wetten hebben verkracht bijeenbrengen....
De wetten zijn hier niet de wetten van het land maar de wetten van het oude testament! Ik hoop dat jij die wetten naleeft anders heb je een groot probleem...jammer dus voor de homosexuelen...
Als jij de mensenzoon wil volgen zal je deze wetten ook moeten volgen beste vegan
Vervolgens wordt zeker niet alles vergeven:
En iedereen die iets ten nadele van de Mensenzoon zegt, zal worden vergeven. Maar wie kwaadspreekt van de heilige Geest zal niet worden vergeven, noch in deze wereld, noch in de komende.
Beetje vervelend is nu de drie-eenheid...
vegan-revolution schreef:Ga nou eens in op die overdrachtelijkheid, want dat doe je nog steeds niet.
Daar ben ik veelvuldig op ingegaan, jij verherinterpreteerd alle geweldadige texten als zijnde overdrachtelijk en probeert zo een liefdevolle en tolerante hippie Jezus te creëeren. Ik laat duidelijk keer op keer zien aan de hand van texten dat die Jezus niet zo tolerant is en dan ga jij steeds keer op keer verherinterpreteren zodat er een hippie Jezus onstaat. Dit doe jij omdat Jezus een paar parabels verteld en dat geeft jouw kennelijk het idee dat je Jezus kan portretteren als een hippie in plaats als de oud-testamentische messias die zwart op wit stelt dat er niets van het oude testament verloren gaat. Die veelvuldig verwijst naar het oude testament. Jij verherinterpreteerd en denkt meer dan de helft weg. Ik moet maar op jouw herinterpretaties ingaan, ik zou het omdraaien...op welke gronden zijn jouw verherinterpretaties geldig?
En in deze text is niets overdrachtelijk:
Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. Want ik kom een wig drijven tussen een man en zijn vader, tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; 36 de vijanden van de mensen zijn hun eigen huisgenoten! Wie meer van zijn vader of moeder houdt dan van mij, is mij niet waard, en wie meer houdt van zijn zoon of dochter dan van mij, is mij niet waard. 38 Wie niet zijn kruis op zich neemt en mij volgt, is mij niet waard. Wie zijn leven probeert te behouden zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, die zal het behouden.
Beste vegan, ik hoop dat veel mensen jouw overdrachtelijke manier zullen volgen dat is mijn probleem niet. Misschien zullen ze dan ook gaan inzien dat je de bijbel en deze verhaaltjes ook niet nodig heb om vrede te bewerkstelligen. Misschien dat ze dan ook zullen inzien dat je je leven niet hoeft te verzaken en dat het waardevol is.
Maar ik heb hier oorspronkelijk gereageerd op Peter van Velzen die stelde dat de dader dit niet zou kunnen afleiden uit Jezus zijn vredelievende texten. Ik ben van mening dat deze uitspraak komt door het niet kennen van de bijbel nog de christelijke leer en zeker niet zoals deze gehanteerd wordt in conservatieve kringen. Maar let wel, juist in deze conservatieve kringen (en dat weet ik uit ervaring) wordt de bijbel meer bestudeert dan waar dan ook. Het beeld van de hippie Jezus is gewoon niet juist als je de bijbel er op naslaat. Jouw verherinterpretaties zijn misschien wenselijk maar gewoonweg onjuist. Als je wilt kan ik nog zoveel texten aanhalen uit het oude of nieuwe testament en je komt niet uit op een tolerant vredelievend geloof.
Waar ik eveneens (relevant tot deze discussie) gewag van heb gemaakt is dat juist dat extreme "wij zij"denken van dit soort personen zeer goed de wortels kan vinden in juist het christelijk geloof.
Het laat weinig te raden wanneer Jezus zegt dat mensen die hem niet volgen automatisch zijn volgelingen haten waar deze extreme "wij zij"beelden vandaan komen. Dat is uiteindelijk ook het christelijk geloof en dat is ook de reden waarom je nooit een volwassen discussie op argumenten kan voeren met een overtuigd christen. Immers, wij haten christus en zijn zijn vijand i.p.v. een discussie partner die met argumenten komt.
Maar goed, toon jij nu maar eens aan dat jouw herinterpraties van geweldadige texten juist zijn.
I dare you God to challenge me. On these wild and stormy seas. A spirit spoke, a spirit cursed this ship. To dwell eternaly. Across the seven seas, she dwells eternally. Help me, join me. On my endless voyage.