God sprak hier met zijn zonen. Verder op kun je lezen dat die zonen een oogje op de:genesis 1:26
26 God zei: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn,
Genesis 6:2 Dat Gods zonen de dochteren der mensen aanzagen
Moderator: Moderators
God sprak hier met zijn zonen. Verder op kun je lezen dat die zonen een oogje op de:genesis 1:26
26 God zei: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn,
En ook niet vrijgemaaktcollegavanerik schreef:oh natuurlijk een heldere bijbeltekst volledig omgebogen naar jouw idee dat afvalligen nooit echte christenen zijn geweest.Jrkamsterdam schreef: Wat in Hebr. 6 staat is juist, iemand die tot geloof gekomen is kán niet een twee keer tot geloof komen, diegene ís namelijk al christen (en blijft dat). De Hebreeenbrief is een brief over groei, niet zozeer een brief over het behoud (zie hebr 5:12 bijvoorbeeld). De christen die weer in zonden teruggevallen is hoeft niet weer de beginselen van het geloof te leren, en kan zich ook niet opnieuw bekeren maar moet weer op de goede oude weg doorgaan. En anders zal diegene schade lijden en, zo zegt (waarschijnlijk) Paulus, anders is diegene 'nabij de vervloeking'. Dat houdt in, diegene lijdt schade, maar zal 'als door vuur behouden worden'.
Weet je, jij bent ook geen echte christen, want je bent niet Rooms-Katholiek.
Mooie jongen ben jij. Wat je mij dus nu vertelt is dat wanneer Jezus bad om vergeving voor hen die hem aan het kruis nagelden hij God dus vroeg om onrechtvaardig te zijn.Jrkamsterdam schreef:God zou dan onrechtvaardig zijn. Dan krijg je een soort Islamistische 'god', hij vergeeft, maar er is geen boetedoening gedaan.Rereformed schreef:Als u dus gewoon eens wat meer naar uzelf in de gedaante van uw zoon luistert, en wat afkoelt en tot bedaren komt en die eis om genoegdoening voor de zonde kan intrekken, dan hoeft u in de gedaante van een mens ook niet naar die aarde om die film van Mel Gibson te ondergaan en kan u gewoon papa god blijven waar mensen nog een touw aan vast kunnen knopen.
De Drieëenheid is een poging om de verschillende eigenschappen die God van zichzelf toont in de Bijbel te omschrijven.siger schreef:De Drieëenheid steunt in feite op verouderde fysica. De drie personen van God hebben dezelfde substantie, en substantie was sinds Aristoteles: het zijnde (afgeleid van Plato: de vorm en de stof.)
In die tijd splitsten filosofen een paard bijvoorbeeld in het paard zelf (het "wat") en in zijn paardheid (het "hoe": de substantie of essentie.) Zoals men weet is deze zienswijze achterhaald door het atomisme.
Ten eerste was Jesaja zich niet eens bewust van de opstanding. Dat denkbeeld werd pas later uitgevonden door de gelovige fantasten. Jesaja kan dus onmogelijk bedoeld hebben dat die lijken op de één of andere manier bewustzijn hadden. Het blijven dus nog steeds eenvoudig lijken waar hij het over had.Jrkamsterdam schreef:Er wordt in Openbaringen ook gesproken over de tweede dood, dat zegt niet dat men daarna geen bewustzijn heeft zoals bij de dood die wij kennen, het zegt alleen wat over de geestelijke staat van die persoon. Zoals Efeze het heeft over christenen (geen alleen-in-naam-christenen) die overgegaan zijn van de dood (ze waren niet écht dood, maar geestelijk dood, een geestelijke gesteldheid dus) naar het leven. Als de 'worm eeuwig knaagt' als straf dan is het eigenlijk geen straf als het gaat om een echte dood. Onlogisch in de context.Rereformed schreef: Jes. 66:24:
"Bij het verlaten van de stad zien ze de lijken van hen die tegen mij in opstand kwamen: de worm die aan hen knaagt zal niet sterven, en het vuur waarin ze branden zal niet doven; ze worden verafschuwd door alles wat leeft."
Meneer Jrkamsterdam, in de tekst staat heel duidelijk dat het gaat om een grote hoop lijken die voor eeuwig blijkbaar tentoongesteld worden. Lijken zijn dood meneer, wist u dat niet?
Of er nu als straf voor eeuwig een worm aan mijn lijk knaagt en of het vuur dat mijn lijk verbrandt voor eeuwig niet uit zal doven omdat ik zo'n harde noot ben om te kraken, zal voor mij verder niet zoveel van belang zijn. Blijkbaar vinden de gelovigen het leuk eeuwig Schadenfreude over mij te hebben, maar in deze tekst is in geen velden of wegen uw hel te bekennen.
Hoe kunt u nog voor bijbeluitlegger doorgaan indien u de betekenis van het eenvoudige woord lijk niet eens kent?
Wat een zotteklap weer om contradictoire bijbelpassages met elkaar in overeenstemming te laten komen. Het is overduidelijk dat wanneer iemand afvallig is geworden hij niet maar enkel in zonden is gevallen, maar in het geheel geen christen meer is. Hoe kun je woorden zo oneerlijk verdraaien? Ook is het overduidelijk dat het gaat om iemand die eerst wel degelijk christen is geweest, dat wordt in geuren en kleuren duidelijk gemaakt in de tekst.Jrkamsterdam schreef:Wat in Hebr. 6 staat is juist, iemand die tot geloof gekomen is kán niet een twee keer tot geloof komen, diegene ís namelijk al christen (en blijft dat). De Hebreeenbrief is een brief over groei, niet zozeer een brief over het behoud (zie hebr 5:12 bijvoorbeeld). De christen die weer in zonden teruggevallen is hoeft niet weer de beginselen van het geloof te leren, en kan zich ook niet opnieuw bekeren maar moet weer op de goede oude weg doorgaan. En anders zal diegene schade lijden en, zo zegt (waarschijnlijk) Paulus, anders is diegene 'nabij de vervloeking'. Dat houdt in, diegene lijdt schade, maar zal 'als door vuur behouden worden'.collegavanerik schreef:lees mijn onderschrift: Want wie ooit door het licht beschenen is, geproefd heeft van de hemelse gave en deel gekregen heeft aan de heilige Geest, wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd...Jrkamsterdam schreef:Iemand die geen christen is, is het nooit geweest.
Dat zijn geen twee verschillende zaken; het kenmerk van een christen is dat diegene eeuwig behouden is (Joh 10), als het duidelijk is dat iemand geen christen is, is het daarmee uitgesloten dat diegene ooit christen is geweest.
Zoals in het gebed staat sprak Hij met de Vader. Tegelijkertijd zei Hij ook dat Hij één was met de Vader, die tekst ken je. De drie-eenheid is één en kan gelijkertijd onderscheiden worden. Dus de Heer Jezus kon één zijn met de Vader en tegelijk bidden tot de Vader.BadAssChick schreef:wat je ook zegt Jrkamsterdam,en hoe je het ook draait Jezus en God zijn 2 verschillende personen,want tot wie bad Jezus dan,niet tegen zich zelf want dat zou betekenen dat hij zich gelijk aan God stelde terwijl hij duidelijk altijd zei>> mijn Vader die in de hemelen is
Welk vrouwbeeld?collegavanerik schreef:Jrkamsterdam schreef:Lees even verder in vers 27; 'En God schiep den mens naar Zijn (!) beeld'. Dat is de ik-vorm die slaat op de Ons in vers 26.
Hoe past het vrouwbeeld dan in het beeld van God de Vader?
Het begrip drie-eenheid komt niet voor in de bijbel, dus ik vraag mij een beetje af wat het nut is van het ontleden van deze term. Maar om te voorkomen dat iemand denkt "3 personen kunnen nooit 1 persoon zijn, dus God bestaat niet" maar een kleine verduidelijking.Stanhope schreef:Dag vuurtje,
Je schreef:Blijft het dan bij die vraag of kom je dan ook bij het antwoord? Heb jij het antwoord al?Waarschijnlijk kom je dan uit bij de vraag wat we precies onder "God" moeten verstaan.
Ajuus,
Stan
Vind je het mooi om God als een sado-masochist neer te zetten?Jrkamsterdam schreef:De Vader en de Heer Jezus zijn één, de schuld wordt zodoende gedragen door degene die de schuld oplegt.
De Heer Jezus was van een geheel ander kaliber, en daarom kon hij in een paar uur lijden vereffenen wat wij gedurende een hele eeuwigheid aan straf uit te boeten hebben?Jrkamsterdam schreef:Het probleem is dat wij sowieso de schuld niet af kunnen betalen (vandaar een eeuwige straf), de Heer Jezus was van een geheel ander kaliber, wat God in Zijn oneindige wijsheid alleen aan ons wilde meegeven is dát de Heer Jezus de straf in het geheel kon dragen. Een juridische specificatie achtte Hij niet nodig.Het christelijk geloof is werkelijk het malste wat uit het brein van mensen maar kan ontspruiten. Geen enkele logica in velden of wegen te bespeuren. Leg mij nu ook eens uit hoe het nou zit met de volgende kwestie (even for the sake of argument aangenomen dat het zou kunnen om morele schuld van iemand te laten vereffenen door een ander): jij vertelt ons dat we allemaal eeuwige helstraf verdienen. Maar Jezus heeft die straf zogenaamd op zich genomen. Wel, dan zou hij toch nu voor eeuwig in de hel moeten zitten om die straf te ondergaan? Als hij de eeuwige helstraf niet uitzit dan heeft hij dus ook niet die straf die voor ons bedoeld was ondergaan en dan kan hij ons ook niet ervan verlossen.
Of indien hij niet voor eeuwig in die hel zit, dan is er blijkbaar helemaal geen dreiging van helstraf.
Wat bedoel je?Het vers uit Jesaja houdt zich echter helemaal niet bezig met straf. Die hoop lijken van de tegenstanders van God die daar voor eeuwig te zien is, is enkel bedoeld als een afschrikwekkend gezicht voor alle levenden die er voortdurend langs lopen: ze hebben hun straf gekregen.
Met eeuwige straf, sorry. Het is een eeuwig beeld van afschrikking.Vuurtje schreef:Wat bedoel je?Het vers uit Jesaja houdt zich echter helemaal niet bezig met straf. Die hoop lijken van de tegenstanders van God die daar voor eeuwig te zien is, is enkel bedoeld als een afschrikwekkend gezicht voor alle levenden die er voortdurend langs lopen: ze hebben hun straf gekregen.
pffffffffffffffffffffffffff. Wat een gedoe.Vuurtje schreef:Het begrip drie-eenheid komt niet voor in de bijbel, dus ik vraag mij een beetje af wat het nut is van het ontleden van deze term. Maar om te voorkomen dat iemand denkt "3 personen kunnen nooit 1 persoon zijn, dus God bestaat niet" maar een kleine verduidelijking.Stanhope schreef:Dag vuurtje,
Je schreef:Blijft het dan bij die vraag of kom je dan ook bij het antwoord? Heb jij het antwoord al?Waarschijnlijk kom je dan uit bij de vraag wat we precies onder "God" moeten verstaan.
Ajuus,
Stan
Dan kom je dus bij de eigenschappen die de drie personen één God maken. Zaken als eeuwig, almachtig (geen beperking in de uitvoering van zijn wil), de harmonieuze wil zelf.
Overigens: "personen" is een menselijke term. Echter je moet nu eenmaal op zoek naar bestaande woorden om over te brengen wat je ongeveer bedoeld. In ieder geval scheiden de entiteiten zich op bepaalde punten van elkaar. Zo is Jezus bijvoorbeeld gekruisigd en de Vader niet.
Als de term 'zonen Gods' in het OT worden gebruikt slaat dat meestal op engelen. Vergelijk Job 38:7. In Genesis is het de Godheid die schept, nergens worden 'Gods zonen' of engelen genoemd als medescheppers.Stanhope schreef:BadAssChick schreef:God sprak hier met zijn zonen. Verder op kun je lezen dat die zonen een oogje op de:genesis 1:26
26 God zei: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn,
Genesis 6:2 Dat Gods zonen de dochteren der mensen aanzagen
Onzin.Jrkamsterdam schreef:Als de term 'zonen Gods' in het OT worden gebruikt slaat dat meestal op engelen. Vergelijk Job 38:7. In Genesis is het de Godheid die schept, nergens worden 'Gods zonen' of engelen genoemd als medescheppers.Stanhope schreef:BadAssChick schreef:God sprak hier met zijn zonen. Verder op kun je lezen dat die zonen een oogje op de:genesis 1:26
26 God zei: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn,
Genesis 6:2 Dat Gods zonen de dochteren der mensen aanzagen
Hetzelfde als in Genesis 1 vinden we in Jesaja 6:8; Wie zal Ik zenden, wie zal voor Ons heengaan. Overigens in dat beeld van God wat Jesaja daar ziet, daarvan zegt Johannes (in Joh. 12:41) dat Jesaja Christus zag, dat terwijl het óók duidelijk over de Heer der heirscharen gaat (God, en hier dus Christus).