voetzoeker schreef:Rereformed schreef:
schreef:daarna zijn er twee mogelijkheden: 1.) Het is afgelopen en dan is alles dus voor niets geweest. 2.) Er is een leven na de dood, en dus is er een God, die rechtvaardig zal oordelen over alle mensen, zonder aanzien des persoons.
een paar vragen na aanleiding van de opmerking:
1)hebben wij mensen een doel in ons leven of zijn we een schakel van een ketting die oneindig is (of vergaat de wereld zoals zo vaak wordt voorspeld)?
2)als er een leven na de dood is, gaat dan iedereen naar de hemel? als er dan toch geen scheiding wordt gemaakt en iedereen naar de hemel gaat, dan maakt het ook niet uit hoe je leeft.
3)Wat is die rechtvaardigheid dan, als er een God is, die de mensen oordeelt? Welke maatstaven zijn daarvoor en door wie zijn die bedacht?
Welkom op dit forum Voetzoeker. Ik neem aan dat je dit hele topic hebt doorgelezen, waar ik m'n pet voor afneem.
Kijk, als je een antwoord van een christen wil moet je op een christelijk forum zijn. Maar
ik zou deze antwoorden geven:
1) Het mensenleven heeft niet 'een doel', maar een mens schept zichzelf zingeving in het leven. Iedere dag dat jij niet besluit tot zelfdoding heeft jouw leven bijgevolg zin. Een zin die je jezelf gegeven hebt.
Religieuze mensen die over 'het doel' spreken, oftewel zich een eeuwig hiernamaals fantaseren, zijn juist de ultieme ontkenners van zingeving, want er is niets doellozer en zinlozer en waardelozer dan een eeuwig bestaan. Uiteraard is de gelovige zich hiervan niet bewust. Men gebruikt het idee van een hiernamaals slechts om zich in dít leven gemakkelijker te kunnen redden.
Uiteraard zijn wij allen een schakel in een oneindige keten. En uiteraard vergaat de wereld eens. Lees er eens wat wetenschappelijke beschouwingen op na.
2) Leven na de dood en hemel zijn allebei fantasieën van de menselijke geest, dus zeg het zelf maar wat je een leuke fantasie vindt. Jouw fantasie doet niet onder voor welke andere dan ook. Maar serieus gaan discussiëren welke fantasie waar zou zijn is het toppunt van dwaasheid. Een fantasie werkt slechts wanneer je ophoudt rationeel kritisch te zijn en je er met volle teugen aan overgeeft.
3) Alle maatstaven zijn bedacht door mensen. God is bedacht door mensen en hoe die god eruitziet en wat 'hij' wil en doet, inclusief alle rechtvaardigheid, dus ook.