De 'twijfelende' Christen "ZWP" start een topic over de 'historische betrouwbaarheid van de bijbel' en de discussie gaat al snel over op evolutie. ZWP geeft als, 'advocaat van de duivel', goed parij tegen zijn mede refo-christenen (kennelijk hier vaak rondgeneusd
Lees hier de discussie : http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=10140" onclick="window.open(this.href);return false;
'Frappante' uitspraken van de bijbelaars in de discussie :
- Wij lezen 's avonds van F Bettex 'De Bijbel Gods Woord'. Uit 1904, maar best wel actueel. De grondtoon van het boek is: de Bijbel is Gods Woord en daaraan moet alle onderzoek getoetst worden. En niet andersom.
- De vreze des Heeren is tenslotte het beginsel der wetenschap. (Het is de Bijbelse norm. Jammer voor de wetenschap wanneer die daar niet zou gelden)
-Zo is dat... beter Gods Woord aan je kant dan een hele horde wetenschappers!
-....Bovendien kan je beter je verstand op nul hebben, dan je geloof.
-Verder stel je dat de evolutie-theorie falsifieerbaar is. Het is ook al voldoende malen als onwaarschijnlijk aangetoond. Materieel bewijs is er nooit gevonden. Wat dus evolutie een onbewezen stelling maakt. Niet minder onbewezen, dan de Schepping. Verder: Een paradigma wat uitgaat van God en de Schepping, kan méér verklaren dan een paradigma wat uitgaat van de evolutie.
- Evolutie en Schepping zijn beide een geloof. De ene zegt dat dit leven toeval is en dat er geen eeuwig leven is. De ander gaat uit van een goede God die alles geschapen heeft, in stand houdt, en de Zijnen straks een eeuwige toekomst geeft bij Hem. De vraag naar evolutie en schepping is de vraag: Wat geloof je?
- Evolutie is net zo goed iets wat je moet geloven als de schepping. Je hebt er m.i. nog veel meer geloof voor nodig zelfs.
-Niettemin moet toch wat de evolutietheorie beschrijft als verschijnsel aan de Schrift worden getoetst. En dat lijkt me niet zo vreselijk ingewikkeld.
-Als meetbare resultaten op basis van wetenschappelijk onderzoek in strijd zijn met de tekst: "In den beginne schiep God de hemel en de aarde", kunnen wij deze resultaten met een gerust hart afwijzen. Als christen zouden wij dit soort meetbare resultaten niet zwaarder mogen laten wegen dan het meest betrouwbare, nl. het Woord van God.
-Als je iets ziet van het oneindige van het heelal zie je ook iets van de grootheid van de Schepper van het heelal.
-De wereld kan op zn kop gaan staan, maar voor mij is het credo Ik geloof in God, de Almachtige, Schepper van hemel en van aarde onopgeefbaar.
-Al zou 100% van de wetenschappers het eens zijn met de stelling dat Genesis 1:1 niet klopt, dan hebben ze toch géén gelijk! Dat heeft niets te maken met bepaalde wetenschappelijke resultaten naast je neer leggen, dat is een kwestie van betrouwbaarheid.
-Al eerder gezegd: de Bijbel is geen feitelijk verslag. Maar wat van dat soort zaken in de Bijbel staat is vele malen betrouwbaarder dan alle wetenschappers bij elkaar jou willen laten geloven.
-Evolutietheorie heeft echter (in tegenstelling wat blijkbaar vaak gedacht wordt) niets met het ontstaan van de aarde te maken.
Neehoor..... En in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht heeft de bovenste verdieping van een flat ook helemaal niets met de fundering te maken...
Dit soort opmerkingen tonen dus het failliet van de evolutietheorie.
-Ten diepste valt er niet te discussiëren, want een christen gelooft de Bijbel en een ongelovige wetenschapper gelooft zijn theorieën. De laatste mogelijk met nog meer geloof dan de eerste.
-Ik hou me maar bij de Bijbel waarin alle miskleunen uit vroegere eeuwen - dat de zon om de aarde draait, dat uit stof leven ontstaat - van oude tijden af al zijn ontkracht als men maar wilde lezen. Ook de huidge evolutietheorie wordt in de Bijbel ontkracht maar de evolutionisten weten het beter en verdoen hun tijd met het zoeken naar bewijzen voor een theorie waarvan de Bijbel al zegt dat het onzin is. Ik heb een hekel aan verliezen, dus ik doe er niet aan mee.
-Toch stel je vermeende wetenschap boven de Bijbel. De Heere Jezus zegt: 'Ik ben de Waarheid". Wij zijn van gisteren en weten niets. De oplossing voor de worsteling is te vinden in de binnenkamer en bij het onderzoeken van Gods Woord.
-Theologisch is mijn stelling: Het niet geloven van de Schepping door God in 6 dagen heeft als consequentie dat uiteindelijk de hele christelijke theologie op de helling staat. Wie zulks gelooft, is dus in consequentie geen christen meer.
-Er is geen enkel hard bewijs voor de evolutie. Men past bevindingen / hypothesen in in het model i.p.v. andersom.
-Dan kan het niet anders of iets moet er niet kloppen aan deze (evolutie) theorie. Want hoewel de Bijbel geen wetenschappelijk boek is, handelt deze wel over waarheid en werkelijkheid. En er is uiteindelijk maar één waarheid, ook al kunnen wij niet alles vatten.
-Ik wil maar zeggen dat er geen wetenschapper is die echt neutraal zijn werk doet. Iedere wetenschapper heeft een wereldbeschouwing; de evolutietheorie valt daar ook onder.
-Het 'experiment' schepping of evolutie is niet over te doen.Vandaar dat de evolutietheorie meer onder de noemer 'levensbeschouwing' valt dan onder die van 'wetenschappelijke theorie'. En zolang een levensbeschouwing de meesten van de wetenschappers welgevallig is, zal er van die kant weinig tegen de pretenties van de evolutietheorie worden ingebracht.
-Een groot probleem van veel polulaire vertolkingen van "de evolutietheorie" is dat men uitspraak A wetenschappelijk onderbouwt en dan het geheel van de theorie (A t/m Z) als goed onderbouwd voorstelt.
-de Bijbelse boodschap laat zich niet verenigen met de evolutietheorie: De schepping goed, de mens goed geschapen naar Gods beeld, het menselijk geslacht uit enen bloede voortgekomen, de Mens Christus Jezus als tegenbeeld van de eerste Adam, enzovoort, enzovoort - al deze noties zouden nergens op slaan als de evolutietheorie juist was.
-Overigens stop ik nu met de discussie, de zinloosheid om hierop door te gaan begint me tegen te staan. In de Bijbel staat: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Vindt je nu de Bijbel belangrijk of de wetenschap?