Kunnen ongelovigen naar de hemel gaan?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Kunnen ongelovigen naar de hemel gaan?

Bericht door Rereformed »

Ali schreef:
Rereformed schreef: schreef:daarna zijn er twee mogelijkheden: 1.) Het is afgelopen en dan is alles dus voor niets geweest. 2.) Er is een leven na de dood, en dus is er een God, die rechtvaardig zal oordelen over alle mensen, zonder aanzien des persoons.
Wat 2. betreft, als er leven na de dood is, dan volgt daar op zich niet uit dat er een God is.

Er zijn dus ten minste drie opties i.p.v. twee.

Over opletten gesproken: dit waren niet mijn woorden, maar de woorden van een christen die me een e-mail schreef. MNb was dus iets te onzorgvuldig door er mijn woorden van te maken, en jij ook door het topic blijkbaar alweer niet door te lezen en de woorden van MNb klakkeloos over te nemen.

Voor de goede orde: de domheid van deze redering komt dus op rekening van een christen.
Born OK the first time
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Rereformed schreef:
Ali schreef:
Rereformed schreef: schreef:daarna zijn er twee mogelijkheden: 1.) Het is afgelopen en dan is alles dus voor niets geweest. 2.) Er is een leven na de dood, en dus is er een God, die rechtvaardig zal oordelen over alle mensen, zonder aanzien des persoons.
Wat 2. betreft, als er leven na de dood is, dan volgt daar op zich niet uit dat er een God is.

Er zijn dus ten minste drie opties i.p.v. twee.

Over opletten gesproken: dit waren niet mijn woorden, maar de woorden van een christen die me een e-mail schreef. MNb was dus iets te onzorgvuldig door er mijn woorden van te maken, en jij ook door het topic blijkbaar alweer niet door te lezen en de woorden van MNb klakkeloos over te nemen.

Voor de goede orde: de domheid van deze redering komt dus op rekening van een christen.
Excusi. Ja, ik heb er niet bij stil gestaan dat MNb zich kon vergissen. Maar ja het goede nieuws is dat Heeck, die op zijn beurt weer dacht dat ik me niet kon vergissen, desgevolg ook even doorpakte en met een leuk idee kwam. Weliswaar gebaseerd op mijn logica.
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

Rereformed schreef:MNb was dus iets te onzorgvuldig door er mijn woorden van te maken.
Eveneens mijn excuses. Ik was de aanhalingstekens vergeten.
Rereformed schreef:"daarna zijn er twee mogelijkheden: 1.) Het is afgelopen en dan is alles dus voor niets geweest. 2.) Er is een leven na de dood, en dus is er een God, die rechtvaardig zal oordelen over alle mensen, zonder aanzien des persoons."
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
voetzoeker

Bericht door voetzoeker »

Rereformed schreef:
schreef:daarna zijn er twee mogelijkheden: 1.) Het is afgelopen en dan is alles dus voor niets geweest. 2.) Er is een leven na de dood, en dus is er een God, die rechtvaardig zal oordelen over alle mensen, zonder aanzien des persoons.
een paar vragen na aanleiding van de opmerking:

1)hebben wij mensen een doel in ons leven of zijn we een schakel van een ketting die oneindig is (of vergaat de wereld zoals zo vaak wordt voorspeld)?
2)als er een leven na de dood is, gaat dan iedereen naar de hemel? als er dan toch geen scheiding wordt gemaakt en iedereen naar de hemel gaat, dan maakt het ook niet uit hoe je leeft.
3)Wat is die rechtvaardigheid dan, als er een God is, die de mensen oordeelt? Welke maatstaven zijn daarvoor en door wie zijn die bedacht?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

voetzoeker schreef:
Rereformed schreef:
schreef:daarna zijn er twee mogelijkheden: 1.) Het is afgelopen en dan is alles dus voor niets geweest. 2.) Er is een leven na de dood, en dus is er een God, die rechtvaardig zal oordelen over alle mensen, zonder aanzien des persoons.
een paar vragen na aanleiding van de opmerking:

1)hebben wij mensen een doel in ons leven of zijn we een schakel van een ketting die oneindig is (of vergaat de wereld zoals zo vaak wordt voorspeld)?
2)als er een leven na de dood is, gaat dan iedereen naar de hemel? als er dan toch geen scheiding wordt gemaakt en iedereen naar de hemel gaat, dan maakt het ook niet uit hoe je leeft.
3)Wat is die rechtvaardigheid dan, als er een God is, die de mensen oordeelt? Welke maatstaven zijn daarvoor en door wie zijn die bedacht?
Welkom op dit forum Voetzoeker. Ik neem aan dat je dit hele topic hebt doorgelezen, waar ik m'n pet voor afneem.

Kijk, als je een antwoord van een christen wil moet je op een christelijk forum zijn. Maar ik zou deze antwoorden geven:

1) Het mensenleven heeft niet 'een doel', maar een mens schept zichzelf zingeving in het leven. Iedere dag dat jij niet besluit tot zelfdoding heeft jouw leven bijgevolg zin. Een zin die je jezelf gegeven hebt.

Religieuze mensen die over 'het doel' spreken, oftewel zich een eeuwig hiernamaals fantaseren, zijn juist de ultieme ontkenners van zingeving, want er is niets doellozer en zinlozer en waardelozer dan een eeuwig bestaan. Uiteraard is de gelovige zich hiervan niet bewust. Men gebruikt het idee van een hiernamaals slechts om zich in dít leven gemakkelijker te kunnen redden.

Uiteraard zijn wij allen een schakel in een oneindige keten. En uiteraard vergaat de wereld eens. Lees er eens wat wetenschappelijke beschouwingen op na.

2) Leven na de dood en hemel zijn allebei fantasieën van de menselijke geest, dus zeg het zelf maar wat je een leuke fantasie vindt. Jouw fantasie doet niet onder voor welke andere dan ook. Maar serieus gaan discussiëren welke fantasie waar zou zijn is het toppunt van dwaasheid. Een fantasie werkt slechts wanneer je ophoudt rationeel kritisch te zijn en je er met volle teugen aan overgeeft.

3) Alle maatstaven zijn bedacht door mensen. God is bedacht door mensen en hoe die god eruitziet en wat 'hij' wil en doet, inclusief alle rechtvaardigheid, dus ook.
Born OK the first time
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

Waarom streeeft een ongelovige om de hemel te mogen betreden, die bestaat dan toch echter niet?
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
voetzoeker

Bedankt voor de antwoorden!!
God is bedacht door mensen en hoe die god eruitziet en wat 'hij' wil en doet, inclusief alle rechtvaardigheid, dus ook.
Wat ik wel apart vind is dat mensen een god bedenken die regels stelt die ze zelf niet willen. Bij de joden bijvoorbeeld het ritueel slachten dat is alleen maar lastig, bij moslims het varkensvlees eten, dat is toch hartstikke lekker!!, bij de christenen het liegen, dat doe je toch zo!! en bij de hindoeisten een dier doden, daar doe je toch niet moeilijk over?

Wanneer de wereld is vergaan dan is er gewoon niets meer neem ik aan, maar waardoor zal de wereld vergaan?
Is dat door een komeet of is het door het opraken van alle fossiele brandstoffen en het broeikaseffect en zulk soort zaken?
Degene die geloven zullen waarschijnlijk zeggen dat hun god er een einde aan maakt of zo iets.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

voetzoeker schreef:Wanneer de wereld is vergaan dan is er gewoon niets meer neem ik aan, maar waardoor zal de wereld vergaan?
Is dat door een komeet of is het door het opraken van alle fossiele brandstoffen en het broeikaseffect en zulk soort zaken?
Uiteindelijk zal de zon door zijn brandstof raken, einde aarde.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

voetzoeker schreef:als er dan toch geen scheiding wordt gemaakt en iedereen naar de hemel gaat, dan maakt het ook niet uit hoe je leeft.
Dat is een christelijke drogreden vol van christelijke immoraliteit. Het maakt voor mijn vriendin, mijn zoon, mijn collega's en mijn leerlingen heel veel uit hoe ik leef. En dan heb ik het niet eens over mezelf.
biajas schreef:Waarom streeeft een ongelovige om de hemel te mogen betreden, die bestaat dan toch echter niet?
Ik ben ongelovig. Waarom zou ik ernaar streven de hemel te mogen betreden? Ik wil er niet eens naar toe. Toch hebben vanmiddag nog 9 studenten (stuk voor stuk gelovig; stuk voor stuk op de hoogte van mijn ongeloof) mij uitgebreid bedankt omdat ik hen heb geholpen een hogere onderwijsbevoegdheid te halen.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Een paar regels van jou MNb en ik weet waarvoor ik leef.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Remind me please! Daarvoor leef je ook alweer, Mariakat?
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Er valt hier weinig te "reminden", dacht ik.

Misschien kun je je vraag wat duidelijker stellen, Fjedka?
Want nu begrijp ik niet wat jij bedoeld.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
voetzoeker

mariakat schreef:
Misschien kun je je vraag wat duidelijker stellen, Fjedka?
hij bedoelde waarschijnlijk waarvoor leef je ook al weer
MNb schreef:
voetzoeker schreef:als er dan toch geen scheiding wordt gemaakt en iedereen naar de hemel gaat, dan maakt het ook niet uit hoe je leeft.
Dat is een christelijke drogreden vol van christelijke immoraliteit. Het maakt voor mijn vriendin, mijn zoon, mijn collega's en mijn leerlingen heel veel uit hoe ik leef. En dan heb ik het niet eens over mezelf.
Ik dacht, ik zal het even heel krom stellen maar ik denk inderdaad ook wel dat iedereen zijn eigen normen en waarden heeft. Maar voor het naar de hemel gaan (waar jij toch niet heen wil gaan) maakt het niet uit hoe je leeft. Christenen en moslims hebben natuurlijk bepaalde regels/eisen waar je aan moet voldoen om naar de hemel te gaan.

zie jij het vergaan van de wereld ook als gebrek aan brandstof van de zon trouwens?
Believer in YHWH
Banned

Bericht door Believer in YHWH »

De Bijbel stelt zeer helder dat er maar 1 naam gegeven is aan mensen waardoor men gered kan worden (naar de hemel zal gaan).

Die naam is Jezus.

Alverzoening is een dwaalleer en dus niet Bijbels.
Sit down before fact as a little child, be prepared to give up every preconceived notion, follow humbly wherever and to whatever abyss nature leads, or you shall learn nothing. Thomas Henry Huxley

En als de feiten je niet bevallen BAN je de poster gewoon. BIY
a.r.

Bericht door a.r. »

En natuurlijk heb jij de enige, echte Waerheid in pacht....de BIJBEL! :lol:
Plaats reactie