Godsdienst hoort niet thuis in het onderwijs

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Otter
Forum fan

Bericht door Otter »

Frodo schreef:Jammer dat er geen Jenaplan-middelbare scholen zijn
http://www.vernieuwingsonderwijs.nl/html/jenaplan.htm:
In ons land zijn zo’n 220 Jenaplanscholen. Dat zijn voor het overgrote deel basisscholen,maar er is ook een aantal Jenaplanscholen voor Voortgezet onderwijs.
Gegroet
Some minds are like concrete, thoroughly mixed up and
permanently set......
Frodo
Forum fan

Bericht door Frodo »

Otter schreef:
Frodo schreef:Jammer dat er geen Jenaplan-middelbare scholen zijn
http://www.vernieuwingsonderwijs.nl/html/jenaplan.htm:
In ons land zijn zo’n 220 Jenaplanscholen. Dat zijn voor het overgrote deel basisscholen,maar er is ook een aantal Jenaplanscholen voor Voortgezet onderwijs.
hallo Otter,

Bedankt voor het opzoekwerk, maar helaas geen Jenaplan-middelbare scholen bij mij in de buurt....

doeidoei
Frodo
anders is niet hetzelfde als slechter; anders is ook niet hetzelfde als beter
Eco

Bericht door Eco »

Wow, ik zie hier weer een hoop filosofische antwoorden als antwoord op een simpele vraag... Laat ik er een vrij simpel antwoord tussendoor gooien:

Ik wil niet betalen voor religieuze opvoeding, dat hoort niet op een basisschool thuis. Op school moet je leren lezen, schijven, rekenen en communiceren. Als je wilt dat je kinderen een godsbesef meekrijgen, moet je ze dat zelf bijbrengen. Punt.

Wat mij betreft worden alle scholen dus openbare, religieloze scholen. Niet dat er geen aandacht mag zijn voor godsdienst. Niet op een wervende of indoctrinerende manier, maar op een beschouwende manier.

Als iemand me een reden kan geven waarom ik wel zou moeten betalen voor bijzonder onderwijs hoor ik dat graag. Maar vooralsnog ben ik van mening dat bijzonder onderwijs afgeschaft moet worden. En wel zo snel mogelijk.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Wat mij betreft worden alle scholen dus openbare, religieloze scholen. Niet dat er geen aandacht mag zijn voor godsdienst. Niet op een wervende of indoctrinerende manier, maar op een beschouwende manier.

Volledig mee eens we hebben ten slotte ook geen communistische scholen (oei wat zeg ik nu weer)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
SjaanTje
Forum fan

Bericht door SjaanTje »

doctorwho schreef:Volledig mee eens we hebben ten slotte ook geen communistische scholen (oei wat zeg ik nu weer)
Ik heb helemaal geen bezwaar tegen communistische scholen. Als ik er maar niet voor hoef te betalen. Door de overheid gefinancieerde scholen dienen openbaar en dus confessieloos, of op z'n minst neutraal, te zijn. Als je wilt dat je kind hele dagen halve en hele onwaarheden en allerlei rituelen door de strot geduwd krijgt, richt je maar een priveschool op.
Ik heb verder het idee dat de 'christelijke' scholen momenteel alleen maar door veel ouders gebruikt worden om hun kinderen ver van immigranten en hun nakomelingen weg te houden. (jawel, dit is een on-vrijdenkerig buikgevoel, want toon het maar eens aan / weerleg het maar eens)
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

doctorwho schreef:
Je kan het vergelijken met de evolutietheorie. Sceptici wijzen wel eens op fouten in de boeken van Darwin, en trekken daar hun eigen conclusies uit. De realiteit is dat in de loop der tijd de evolutietheorie is aangepast aan nieuwere onderzoeksresultaten. Dat missen die sceptici doordat ze willen vasthouden aan een punt dat allang gepasseerd is.

Op dezelfde manier werkt het ook met religies. Teksten worden voortdurend hergeduid door nieuwe inzichten. En dát bedoel ik dus met verdiepen in de Islam: verdiepen in de dagelijkse praktijk van de Ummah ipv conclusies trekken op basis van tekstinterpretaties die percentueel nauwelijks aanhangers heeft.
Als vergelijking lijkt dit aardig maar bij de evolutietheorie gaat het over een "theorie"in de zin van een wetenschappelijk model. Kenmerk hiervan is daarbij de onderlinge samenhang van de waarnemingen te kunnen beschrijven en te verklaren. Dit is bij het herduiden van religieuze teksten een ander geval omdat het hier vooral een kwestie van interpretatie is.
fbs33 schreef:De tekst blijft staan als vast punt en beperkt hoe dan ook de interpretatiemogelijkheden ervan

Noodzakelijke aanpassingen van de tekst zijn vanwege de (aangenomen) goddelijke oorsprong ervan onmogelijk

Het is juist die starheid van religismen die de progressieve menselijke ratio iedere keer weer terugwerpt op duizenden jaren geleden gangbare denkpatronen.

'Durf te denken' zou het motto moeten zijn ipv. 'durf te bidden' :D

En niet alleen dát, maar óók de consequenties van dat denken in de praktijk doorvoeren!

I.p.v. de boel de boel maar laten onder het motto, 'God's wil geschiede!'
groet fbs33
fbs33
Bevlogen

Re: Godsdienst hoort niet thuis in het onderwijs

Bericht door fbs33 »

janviet schreef:
Sergej schreef:GODSDIENST HOORT NIET THUIS IN HET ONDERWIJS
Ik ben het roerend met je eens!

Voor mij was het extreem moeilijk om me op latere leeftijd los te weken van de onzin die van jongs af aan over me is uitgestort. M'n ouders zijn geen trouwe kerkgangers, maar wel gelovig. De basisschool in de buurt was een christelijke school, dus alleen al vanwege de locatie was het logisch dat ik daar naartoe ging. Ten tijde van de middelbare school was het nog eenvoudiger: de enige school in m'n woonplaats waar ik naar het VWO kon was een christelijke school. Als ik terugdenk aan de onzin die me tijdens de biologie lessen over evolutie is verteld, dan wordt ik nog kwaad :evil:. Jammer genoeg was ik in die tijd niet zo'n onafhankelijke geest en slikte ik al die onzin voor zoete koek. Helaas gaan m'n kinderen nu ook naar een bijzondere school (in dit geval 'interconfessioneel'; blijkbaar is alles beter dan helemaal niet geloven) vanwege de locatie. Gelukkig zijn ze hier in Brabant wat 'losser' dan in de Nederlandse bible-belt waar ik ben opgegroeid, maar toch zorg ik dat m'n kinderen thuis voldoende 'tegengif' krijgen tegen de indoctrinatie die ze op school ondergaan.

Ik ben pas op late leeftijd 'tot verstand gekomen' (zoals ik dat graag mag uitdrukken), en deze indoctrinatie op jonge leeftijd maakt dat ik nu zo gedreven ben in mijn atheisme, dus misschien is het toch nog ergens goed voor geweest... :wink:
Hoe heb je je 'los'
geweekt?
groet fbs33
Frodo
Forum fan

Bericht door Frodo »

SjaanTje schreef:Ik heb verder het idee dat de 'christelijke' scholen momenteel alleen maar door veel ouders gebruikt worden om hun kinderen ver van immigranten en hun nakomelingen weg te houden. (jawel, dit is een on-vrijdenkerig buikgevoel, want toon het maar eens aan / weerleg het maar eens)
Ik ken de motieven niet van alle mensen die hun kinderen op christelijke scholen doen. Maar INDIEN jouw veronderstelling idd het motief is DAN kan ik wel concluderen dat ze hun doel voorbij schieten.

'Immigranten en hun nakomelingen' hebben namelijk een overduidelijke voorkeur om hun kinderen (bij gebrek aan islamitische scholen) op een christelijke school te doen. De achterliggende gedachte schijnt te zijn dat christenen mensen van het boek zijn, en daarom te prefereren boven 'goddelozen'.

In grote steden zijn er tal van 'christelijke' scholen die direct hun poorten kunnen sluiten indien er geen moslimkinderen meer op zouden zitten.

doeidoei
Frodo
anders is niet hetzelfde als slechter; anders is ook niet hetzelfde als beter
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Vaak is er voor ouders weinig keus. Als de school met een christelijke inslag om de hoek ligt in een verkeersluw gebied is de keus snel gemaakt. Ken in eigen vrienden/familiekring drie stellen waarbij de (niet gelovige) ouders thuis de op school opgedane religieuze ijver een beetje moeten temperen. Het blijft een vorm van inprenting/beeldvorming waar kinderen beter van gevrijwaard kunnen blijven.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Plaats reactie