siger schreef: Integratie heeft te maken met een plurale samenleving en individuele mensenrechten.
Nee hoor dat is niet zo, als ik wil integreren in een indianenstam in Borneo moet ik er niet raar van opkijken als ik bijvoorbeeld kanibalisme in de praktijk moet brengen.
Als jij wil integreren in een kannibalistische stam in Borneo ben ik de laatste om daar een mening over te geven.
Ja Siger zo doe jij het gemakkelijk af door integratie te voorzien van allemaal ideaalbeelden maar met een simpel voorbeeld geef ik aan dat integratie geen moer met democratie, pluralisme of wat dan ook te maken heeft. Integratie is slechts aanpassen aan de gangbare zeden en gebruiken.
I dare you God to challenge me. On these wild and stormy seas. A spirit spoke, a spirit cursed this ship. To dwell eternaly. Across the seven seas, she dwells eternally. Help me, join me. On my endless voyage.
En integratie is niet de autochtone bewoners jouw normen, waarden en cultuur annex religie dwingend opleggen.
Dat hebben de zendelingen al voldoende gedaan.
Nu wordt ik ook dagelijks door moslima's aangesproken op mijn gedrag en worden hun zeden mij opgelegd (?)
Tijdens het uitgaan heb ik vaker last van dronken blanke mannen die zich niet kunnen gedragen. Ben nog nooit aangesproken door een molim of moslima over mijn gedrag of kledij.
Kijk, ik vind de Islam verre van ideaal, maar datzelfde geld ook voor het christendom. Maar om me dan gaan overgeven aan dat xenofobe gelul gaat me ook te ver. De rede moet wel de boventoon vieren....
I dare you God to challenge me. On these wild and stormy seas. A spirit spoke, a spirit cursed this ship. To dwell eternaly. Across the seven seas, she dwells eternally. Help me, join me. On my endless voyage.
karin schreef:Ja Siger zo doe jij het gemakkelijk af door integratie te voorzien van allemaal ideaalbeelden maar met een simpel voorbeeld geef ik aan dat integratie geen moer met democratie, pluralisme of wat dan ook te maken heeft. Integratie is slechts aanpassen aan de gangbare zeden en gebruiken.
Nee Karin, wat je aan gaf is dat integratie de ene keer met democratie en pluralisme te maken heeft, en de andere keer niet. Ikzelf had het deze keer toevallig over integratie in de moderne plurale samenleving, niet in een kannibalistische stam. Vreemd dat je dat niet hebt opgemerkt. De eerste problematiek interesseert me nu eenmaal veel meer dan de tweede.
Ik had het niet opgemerkt omdat je dat niet had geschreven, dus voortaan wat duidelijkheid van jouw kant voorkomt dit soort misverstanden beste Siger.
Maar wat heeft jouw stelling dan te maken met de integratie van moslima's, zijn deze een bedreiging voor de plurale samenleving?
karin schreef:Maar wat heeft jouw stelling dan te maken met de integratie van moslima's, zijn deze een bedreiging voor de plurale samenleving?
Ik weet niet welke stelling je hebt afgeleid.
Die is in elk geval dat integratie in de onze moderne wereld geen kwestie is van maatjes en bloemkool eten, maar van je bekennen tot individuele mensenrechten, ook van vrouwen, kinderen en minderheden. Dát is een belangrijkere en noodzakelijke aanpassing van moslim(a)s. Als ze dat niet doen zijn ze in wisselende mate een objectieve bedreiging van de plurale samenleving. Zoals iedereen trouwens.
Dus moet ik nu afleiden dat men er a-priori maar vanuit gaat dat iedere moslima de mensenrechten etc. niet erkent?
Wat is nu het probleem met een foto van een moslima die op het punt staat een haring te verslinden?
volgens mij gaat het er meer om dat de buitenlander...,moslim of niet ,zich aan past aan de normen en waarden die wij hier in nederland hanteren en ook nog is behoorlijk de taal leren spreken . en dat ze zich gedragen ,dat is intergratie
nou valt een moslim eerder op ,en die doen veel minder moeite om te intergreren ,dan buitenlanders die geen moslims zijn
mijn nichtje is getrouwd met een canadees en die begint al behoorlijk nederlands te spreken...klint af en toe wel grappig ,maar dan is hij net aan 1 jaar in nederland,ruim tegen de 60 en heeft psygische problemen ,maar hij doet wel moeite om een nederlander te worden...kunnen de moslims nog een voorbeeld aan nemen
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.
Een hoop (oudere) moslims en zeker moslima's spreken abominabel slecht of zelfs geen Nederlands.
De jongere generaties die hier geboren zijn vaak weer wel, maar die zitten soms weer gevangen in de religie van hun ouders en raken onder andere daardoor onhandelbaar.
Dus wat is echt Nederlands?
Moslims die hun religie niet meer serieus nemen, zoiets als de katholieken die nog wel een keer per jaar naar de kerstmis gaan.
En die zijn er ook.
Ik ken er een paar.
Oudere en jongere, hier of daar geboren.
En die zijn over het algemeen slecht te spreken over hun niet of slecht Nederlands sprekende fundi geloofsgenoot.
karin schreef:Dus moet ik nu afleiden dat men er a-priori maar vanuit gaat dat iedere moslima de mensenrechten etc. niet erkent?
Wat is nu het probleem met een foto van een moslima die op het punt staat een haring te verslinden?
Ik heb niets beweerd over "iedere moslima". Je ben een beetje overhaast met je conclusies. Mijn mening over die foto heb ik hierboven gegeven en herhaald. Die is kort gezegd dat haring eten er niet toe doet. Je kan een hele moderne en geintegreerde moslima zijn en toch haring vies vinden, of andersom, of tussenin.
@ BAC
Volgens mij is de problematiek bij de tweede en derde generatie zorgwekkender dan een groep die in al die tijd hard werken weinig geleerd hebben, dus ook de taal niet. Met inderdaad een zorgwekkende taalachterstand bij de tweede generatie tot gevolg.
Toch denk ik dat er voor wat betreft integratieproblematiek de problemen van / met de tweede en derde generatie zorgwekkender zijn dan fundamentalisme en taalproblematiek bij de eerste generatie.
Groet,
Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Als Cluny's standaard voor de echte Nederlander waar / juist is, dan ben ik blij dat Cluny mij excludeert van de echte Nederlanders. Echt wel. Alleen vraag ik mij af welke nationaliteit ik dan zal aannemen... De fryske vrijheidsstaat, of zal ik toch liever zuideling zijn en als reserve belg de belgische nationaliteit aannemen (hoewel de gemiddelde tolerantie van de vlaming ook welleens tegen zou kunnen vallen, als ik mijn ouders zo hoor).
Groet,
Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.