MNb schreef:heeck schreef:Er wordt een betekenis gehecht aan wat verschijnselen die vooral hen opvallen die behoefte hebben aan die ene betekenis.
Spijker op de kop. In feite is het antropisch principe een cirkelredenering. Hawking geeft dat in feite ook aan, zij het niet met zoveel woorden - ik heb het boek ruim 20 jaar geleden ook gelezen.
Het antropisch principe stelt: het universum bestaat en bevat intelligente wezens die er vragen over stellen. Als de natuurconstanten anders waren geweest, dan waren er geen intelligente wezens geweest om onderzoek te doen naar die natuurconstanten.
Op geen enkele manier is het antropisch principe een bewijs voor een Intelligente Ontwerper. Wie dat beweert voert in feite het bewijs van de horlogemaker aan. En daar heeft Hume al korte metten mee gemaakt.
Bs'd
Je hebt een verwrongen opvatting van het antropisch principe. Aangezien er net zoveel definities van het AP als mensen schijnen te zijn, is dat niet zo verwonderlijk.
Als ik het over het AP heb dan heb ik het over de finetuning van het universum benodigd om leven mogelijk te maken.
Het is een wetenschappelijk feit dat als de begintoestand van het universum en de natuurwetten iets anders was geweest, waarbij "iets" 1 deel op 10^173 delen is, dan was er geen leven, geen enkele vorm van leven, mogelijk geweest, of er was geen universum mogelijk geweest.
En die kans is zo beestachtig verschrikkelijk abnormaal klein dat Stephen Hawking daarvan zei dat je dat kan zien als bewijs voor een goddelijk doel in de schepping.
De kans is te klein voor toeval.
Dientengevolge wijs het op intelligent ontwerp, en daarmee op een Intelligente Ontwerper.
Eliyahu