Pasen
Moderator: Moderators
Re: Pasen
Even gelezen:lanier schreef:Ook heeft het grootste gedeelte van de Tenach zijn definitieve vorm gekregen tijdens de Babylonische ballingschap.
Wist je dat niet? Dat is algemeen bekend hoor, ook in christelijke kringen.nantio schreef:Vanwaar die stelligheid?
http://www.katholieknederland.nl/abc/de ... 39143.html
......."Onderdelen van de oudste boeken, onder meer uit de Tora, gaan terug op mondelinge tradities uit het tweede en eerste millennium voor Christus en hebben waarschijnlijk voor of tijdens de Babylonische ballingschap (587 voor Christus) hun eindredactionele vorm gekregen. De jongere boeken van het Oude Testament zijn na de ballingschap geschreven en geredigeerd: ergens tussen 538 en 100 voor Christus".
Wat jij met grote stelligheid beweert en als 'algemeen bekend' poneert blijkt een citaat te zijn dat wordt ingeluid met 'waarschijnlijk', waarna vervolgens de aanduiding 'voor of tijdens' volgt. Helemaal niet zo stellig dus als jij beweert.
Ik merk vaker op dit forum dat men dingen met grote stelligheid poneert. Het komt eerlijk gezegd nogal onzeker op me over: mij overtuig je er niet mee. Jezelf wel? Waarom steeds die grote woorden hier op dit forum?
Blijk ik met mijn vraag in een eerdere posting in de roos geschoten te hebben, namelijk dat vrijdenkers vooral ex-christenen lijken te zijn, die er grote behoefte aan schijnen te hebben met hun verleden in het reine te komen door vooral maar veel af te geven op de Bijbel? Indien ja, dan zou ik daar nog begrip voor hebben ook: weinig dingen zo lastig af te schudden als een extreem-zware bevindelijk gereformeerde opvoeding.
Het machtsmisbruik doet me denken aan een bisschop Ignatius. Een van de grondleggers van het christendom. Alle andersdenkende christenen schold hij uit voor "beesten in mensengedaante" en hun leer "stinkend vuil". Ignatius die aan de basis stond van een hiërarchische organisatie die het christendom kansen bood om haar positie verder uit te bouwen. Vervuld van de heilige geest wordt er door christenen geroepen als ze het hebben over de oudvaders. Maar de vraag is altijd hoeveel christenen hebben zich verdiept in hun eigen geschiedenis?nantio schreef: Oh.
Als ik een vraag tegenkom; waarom is deze beweging zo gegroeid. Ten koste van andere geloofsrichtingen. Antwoord: "De andere stromingen werden bestreden en uitgeroeid"!
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Nou ja, als het bij woorden was gebleven, dan heb ik dat toch liever dan het zalvende geneuzel dat je nu regelmatig hoort van kerkelijke leiders.PietV. schreef: Het machtsmisbruik doet me denken aan een bisschop Ignatius. Een van de grondleggers van het christendom. Alle andersdenkende christenen schold hij uit voor "beesten in mensengedaante" en hun leer "stinkend vuil". Ignatius die aan de basis stond van een hiërarchische organisatie die het christendom kansen bood om haar positie verder uit te bouwen. Vervuld van de heilige geest wordt er door christenen geroepen als ze het hebben over de oudvaders. Maar de vraag is altijd hoeveel christenen hebben zich verdiept in hun eigen geschiedenis?
Als ik een vraag tegenkom; waarom is deze beweging zo gegroeid. Ten koste van andere geloofsrichtingen. Antwoord: "De andere stromingen werden bestreden en uitgeroeid"!
Ik heb al eens elders (volgens mij op een ander forum) vermeld dat ik de christelijke kerkgeschiedenis als een van de zwartste bladzijden beschouw uit de menselijke geschiedenis. Ik zie vooralsnog geen aanleiding om deze mijn woorden te herroepen.
Wat mij wel opvalt is dat een onderzoek van 2(!!) archeologen enorm wordt opgeblazen, waarna vervolgens de reactie van christenen (of het gebrek daaraan) ook enorm wordt opgeblazen.
Jammer voor je maar ik ben geboren en getogen atheist. Overigens wordt iedereen geboren als atheist maar dat even terzijde...
Blijk ik met mijn vraag in een eerdere posting in de roos geschoten te hebben, namelijk dat vrijdenkers vooral ex-christenen lijken te zijn, die er grote behoefte aan schijnen te hebben met hun verleden in het reine te komen door vooral maar veel af te geven op de Bijbel? Indien ja, dan zou ik daar nog begrip voor hebben ook: weinig dingen zo lastig af te schudden als een extreem-zware bevindelijk gereformeerde opvoeding.
Zoek op dit forum maar naar Babylonische ballingschap en je zult er genoeg over vinden. Die link die ik je gaf is niet heilig hoor...
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Lees dan maar http://nl.wikipedia.org/wiki/Babylonische_ballingschap
Tip voor je: wanneer in een document wordt gesproken over Coca-Cola, vanaf welke periode zou je dat document dateren? Hetzelfde principe geld voor de bijbelboeken. Sorry voor je maar dit gegeven is wel degelijk algemeen aanvaard.
Tip voor je: wanneer in een document wordt gesproken over Coca-Cola, vanaf welke periode zou je dat document dateren? Hetzelfde principe geld voor de bijbelboeken. Sorry voor je maar dit gegeven is wel degelijk algemeen aanvaard.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Nee, het boek is door 2 archeologen geschreven.nantio schreef:Wat mij wel opvalt is dat een onderzoek van 2(!!) archeologen enorm wordt opgeblazen, waarna vervolgens de reactie van christenen (of het gebrek daaraan) ook enorm wordt opgeblazen.
De verwijzing naar bronnen beslaat 22 pagina's.
Als er zo'n uitgebreid verslag over wetenschappelijk onderzoek naar de bronnen van jouw geloof geschreven wordt, en je wuift dat zomaar weg, vraag ik mij af of je niet gewoon je hoofd in het zand steekt hier.
I rest my case.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Mooi, ik rust mijn zaak ook. ik ga thans ter sponde, wellicht dat ik er binnenkort nog even op terugkom. Welterusten! Overigens, United heeft een volkomen verdiende overwinning behaald.Fishhook schreef:Nee, het boek is door 2 archeologen geschreven.nantio schreef:Wat mij wel opvalt is dat een onderzoek van 2(!!) archeologen enorm wordt opgeblazen, waarna vervolgens de reactie van christenen (of het gebrek daaraan) ook enorm wordt opgeblazen.
De verwijzing naar bronnen beslaat 22 pagina's.
Als er zo'n uitgebreid verslag over wetenschappelijk onderzoek naar de bronnen van jouw geloof geschreven wordt, en je wuift dat zomaar weg, vraag ik mij af of je niet gewoon je hoofd in het zand steekt hier.![]()
I rest my case.
nantio schreef:Welterusten! Overigens, United heeft een volkomen verdiende overwinning behaald.
Ook zo. En inderdaad volkomen verdient.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
-
a.r.
Helaas voor jou, ik ben zeker geen ex-christen en/of gelovige van welke godsdienstwaan dan ook en heb bovendien zeker geen enkele reden noch behoefte met mijn verleden in het reine te komen. De bijbel leerde ik pas een aantal jaren geleden eens goed kennen, toen ik door omstandigheden gedwongen op zoek ging naar wát er nu precies in dat en andere zg "heilige" boeken geschreven stond. Ik had vanuit mijn jeugd meegekregen dat ik respect moest hebben voor de overtuigingen van andersdenkenden en daarmee werd vooral bedoelt religieus overtuigden. Wel, ik heb jarenlang eea stevig doorgepluisd en van het één kwam het ander....een boekje hier, een forum van ex-religieuzen daar, een beter boek, een christelijk jongerenforum, een nog beter boek, een gereformeerd christelijk forum, een e-boek dat alle gordijnen breeduit open deed gaan en mij op dit forum terecht deed komen......oh my goodness....alle boeken daarna....het is een lange, loodzware maar eerlijke zoektocht geweest naar waarheid! Heb ik nu "de waarheid" gevonden, nou nee niet helemaal en/of wellicht helemaal niet zelfs, maar ik heb wél de ultieme onwaarheid weten te ontmaskeren.....en dáár ben ik trots op en blij mee omdat het ontmaskeren van die ultieme onwaarheid, mij leerde dat ik heel vér kon zien, dat IK op eigen benen sta en mijn eigen meester ben, dat ik geen sprookjes(boeken) nodig heb om gewoon te kunnen en mogen ZIJN, WIE ik ben! En dát is slechts voor héél weinigen weggelegd! Geen enkel religieus "overtuigde" zal ooit op dát punt (durven) komen, omdat de religieus "overtuigde" te bang is om de werkelijkheid onder ogen te durven zien.Blijk ik met mijn vraag in een eerdere posting in de roos geschoten te hebben, namelijk dat vrijdenkers vooral ex-christenen lijken te zijn, die er grote behoefte aan schijnen te hebben met hun verleden in het reine te komen door vooral maar veel af te geven op de Bijbel? Indien ja, dan zou ik daar nog begrip voor hebben ook: weinig dingen zo lastig af te schudden als een extreem-zware bevindelijk gereformeerde opvoeding.
Ik heb al je posten gelezen Bigal en allen stemmen mij tot triestheid....je zet een grote bek op en wentelt je in zelfmedelijden, je schopt en trapt, kronkelt en glibbert, slaat en beschuldigt om je "gelijk" te moeten behalen! Ik zou mijn schouders erover op moeten halen en denken "laat hem in zijn waan", ....en toch....ik lig er wakker van....niet voor jou persoonlijk...maar wel om al die onvolwassen mensen die hun religieballonnetje vast willen moeten houden en die maar niet op eigen benen durven te gaan staan! Net als alle opmerkingen van anderen én mijn schrijven zul je onderstaande link ook af doen met een neerbuigende opmerking...soit, het zij zo...het moest er bij mij even uit!
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... aindex.htm
Ga ik nu even gewoon mijn bedje opzoeken om na mijn late (of héél vroege) schrijven een welverdiende nachtrust te hebben (ter sponde klinkt nl wél "duur" maar maakt net als "de bijbel" of "God's woord" of jouw jammerlijk pathetisch arrogante gedrag en woorden, geen enkele indruk op mij)!
Rust zacht Nantio. Laat je niet wakker houden door deze intellectuele nederlaag. Geef het wat tijd om de feiten tot je door te laten dringen, opdat het moge leiden naar beter inzicht in wat er waar blijkt te zijn en wat niet in voor waar aangenomen gecompileerde schrijfsels uit bepaalde heilige boeken, zoals ook heden ten dage nog op jonge leeftijd al door de strot gedrukt bij het gros van ons mensens kinderen, waarbij, bij de vraag over welke heilige geschriften dan wel sprake is, geografisch culturele traditie hierin, overduidelijk en niet te ontkennen, het primaire verschil maakt.nantio schreef:Mooi, ik rust mijn zaak ook.Fishhook schreef: I rest my case.
Alleen dit feit al roept voldoende twijfel op over het hechten van waarde aan dat wat er in het verleden te schrift is gesteld aangaande het concept Goden an sich, laat staan over het veronderstelde verhouden tot zoiets goddelijks in de specifieke zin, hetgeen gelovigen aller denominaties aanhangen maar nimmer rationeel kunnen verdedigen, dat geconcludeerd mag worden dat zo'n concept niets van doen heeft met daadwerkelijke kennis, maar eerder onoverkomelijk, met menselijk wensdenken.
P.S. Ook ik ben ongelovig geborenen. Ik kan ik me nog als de dag van vandaag herinneren dat mijn vader antwoordde op mijn vraag naar God en Jezus (meegekregen op school): "Veel mensen geloven hierin. Ik niet.".
De kinderbijbel vond ik later in mijn boekenkast. Ik kon het met de beste wil niet serieuzer nemen dan de pil met lugubere sprookjes van Grimm dat ernaast stond. Van die sprookjes kreeg ik hooguit nachtmerries.
Mijn persoonlijke domein als kind besloeg de gehele zolder incluis ketelruimte, alwaar nóg een boekenkast stond, gevuld met boeken van mijn ouders die mijn toenmalige leeftijd wellicht óók veruit overstegen. Met rode oortjes las ik zo stiekem Turks Fruit voordat ik ook maar naar de middelbare school toog en De Naakte Aap (Tieten verklaard!).
Religie kwam pas echt mijn leventje binnendonderen na 9/11. Ik moest even wennen aan het moreel verwerpelijke feit dat niet elk kind automatisch het voorrecht geniet van de mogelijkheid tot het zelf kritisch leren denken.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Goedemorgen allemaal.
Wat een rare reacties opnieuw, zeg, iedereen lijkt zich mijn vraag persoonlijk aan te trekken, terwijl ik die algemeen stelde. "intellectuele nederlaag, pathetisch arrogant gedrag....." Alleen maar omdat ik niet meega in jullie gedachten? Maar goed, het is maar een forum, en schelden doet geen zeer. Sterkte allemaal!
Wat een rare reacties opnieuw, zeg, iedereen lijkt zich mijn vraag persoonlijk aan te trekken, terwijl ik die algemeen stelde. "intellectuele nederlaag, pathetisch arrogant gedrag....." Alleen maar omdat ik niet meega in jullie gedachten? Maar goed, het is maar een forum, en schelden doet geen zeer. Sterkte allemaal!