Markerwaard.
Moderator: Moderators
Markerwaard.
Zet de pompen maar aan.
De tijd is rijp om die typische eeuwenoude en één van de meest succesvolle nederlandse gewoontes weer nieuw leven in te blazen.
Inpolderen dit stukje braakliggend water waar nu bijna niemand wat aan heeft!
De tijd is rijp om die typische eeuwenoude en één van de meest succesvolle nederlandse gewoontes weer nieuw leven in te blazen.
Inpolderen dit stukje braakliggend water waar nu bijna niemand wat aan heeft!
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Re: Markerwaard.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Met als bestemming natuurgebied of zo, aansluitend op de Oostvaardersplassen? Lijkt me leuk, hoewel ik niet kan inschatten of het ook haalbaar is.
De volgorde van urgentie.nantio schreef:Met als bestemming natuurgebied of zo, aansluitend op de Oostvaardersplassen? Lijkt me leuk, hoewel ik niet kan inschatten of het ook haalbaar is.
Wonen, werken, akkerbouw, veeteelt, natuurgebied en recreatie.
Wat is er actueel aan deze discussie? Volgens mij denkt niemand in de politiek meer serieus aan dit project.
Niet dat het geen goed idee zou zijn trouwens. Een enorme boost voor de werkgelegenheid en een oplossing voor de grote ruimteproblemen rond Amsterdam (neem Schiphol als voorbeeld). Bestemming voor veeteelt en akkerbouw lijkt me trouwens niet echt logisch nu de boeren er op veel plaatsen al mee kappen.
Niet dat het geen goed idee zou zijn trouwens. Een enorme boost voor de werkgelegenheid en een oplossing voor de grote ruimteproblemen rond Amsterdam (neem Schiphol als voorbeeld). Bestemming voor veeteelt en akkerbouw lijkt me trouwens niet echt logisch nu de boeren er op veel plaatsen al mee kappen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Het zou weer actueel moeten worden.gerard_m schreef:Wat is er actueel aan deze discussie? Volgens mij denkt niemand in de politiek meer serieus aan dit project.
Zeker actueel nu Nederland, net als andere landen en de EG verplicht is een gedeelte van zijn grond ter beschikking te stellen voor het natuurbehoud.
Dit denkt men op EEG te kunnen beslissen.
http://www.compendiumvoordeleefomgeving ... ml?i=19-22
Voor mij te ingewikkeld om de details in mijn hoofd te hebben.
Alleen zie ik dat Nederland door heel het land kostbare, gedurende eeuwen bevochten en vruchtbare gronden terug aan het schenken is aan de natuur.
Blijkbaar wordt er niet gekeken naar de bevolkingsdichtheid en naar in cultuur gebrachte gronden.
Daar waar bijvoorbeeld Frankrijk slechts een paar grenzen hoeft te trekken rond gebieden, waar geen vuile industrie meer mag komen, moet Nederland zijn duur bevochten landbouwgronden weer terug schenken aan de zee.
Zie de discussie rond de gebieden in Zeeland, die weer onder water moeten komen voor de vogels.
Na jarenlange touwtrekkerij rond landbouwgronden in Zuid Beveland is dit toch maar afgeblazen, maar nu moet Zeeuws Vlaanderen er (alweer) aan geloven.
Dit denkt men op EEG te kunnen beslissen.
http://www.compendiumvoordeleefomgeving ... ml?i=19-22
Voor mij te ingewikkeld om de details in mijn hoofd te hebben.
Alleen zie ik dat Nederland door heel het land kostbare, gedurende eeuwen bevochten en vruchtbare gronden terug aan het schenken is aan de natuur.
Blijkbaar wordt er niet gekeken naar de bevolkingsdichtheid en naar in cultuur gebrachte gronden.
Daar waar bijvoorbeeld Frankrijk slechts een paar grenzen hoeft te trekken rond gebieden, waar geen vuile industrie meer mag komen, moet Nederland zijn duur bevochten landbouwgronden weer terug schenken aan de zee.
Zie de discussie rond de gebieden in Zeeland, die weer onder water moeten komen voor de vogels.
Na jarenlange touwtrekkerij rond landbouwgronden in Zuid Beveland is dit toch maar afgeblazen, maar nu moet Zeeuws Vlaanderen er (alweer) aan geloven.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
*
Mooi plekje voor een nieuwe vlieghaven, daarna kan Schiphol worden opgedoekt.
Prima aan- en afvliegroute mogelijk boven water zodat er veel minder overlast is.
Ruime mogelijkheden tot uitbreiden ...
*
Mooi plekje voor een nieuwe vlieghaven, daarna kan Schiphol worden opgedoekt.
Prima aan- en afvliegroute mogelijk boven water zodat er veel minder overlast is.
Ruime mogelijkheden tot uitbreiden ...
*
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
(='.'=)
(")_(")
- Freedom's just another word for nothing left to lose!
*
What is mind? No matter! If you don't mind, it doesn't matter ...
What is matter? Never mind: Consciousness matters: Nothing Else Matters!
- Materie ...
- ... bestaat niet!?!?
- Materie ...
Cluny,
Moet dat nu echt? Of wist je wel wat ik heb gedaan en pest je gewoon wat?
http://www.antiqbook.nl/boox/bschu/8386.shtml
http://public.deltares.nl/display/KWI/1 ... +Waterlely
Dacht je nu echt dat de opgetelde expansielusten daarmee zouden worden getemd?
Dat het vlieglawaai zou verminderen of beheerst?
Al die lawaaimodellen destijds al doorgerekend. Inclusief aannames over verminderd lawaai per motor.
Inclusief ruimtegebruik per persoon, gezinsverdunning etc., etc. .
Roeland
Al die lawaaimodellen destijds al doorgerekend. Inclusief aannames over verminderd lawaai per motor.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Dankzij die aardige mevrouw uit België wist ik dat je watersporter was, de rest is nieuw voor mij.heeck schreef:Cluny,
Roeland
En jou pesten, ik wil dat niet en ik durf het eigenlijk ook niet.
Ik ben zelf een randstedeling, vandaar de wens van lekker inpolderen die handel.
En omdat het plan Waterlely uit de jaren 70 nieuw voor mij is, toch maar even het bijbehorende plaatje erbij.

Cluny,
Dan gewoon even dóórpakken en die gaten tussen de waddeneilanden dicht.
Roeland
PS
Welke aardige dame uit België is ons op een of andere wijze gemeenschappelijk?
Ohh, wacht: dat was die naderhand veroordeelde genezeres op afstand, Ingrid Holvoet, die mijn karakter had afgelezen vanaf een foto!!
De boete deerde haar kennelijk niet, want ze gaat gewoon door met haar misleidende handel.
r.
Dan gewoon even dóórpakken en die gaten tussen de waddeneilanden dicht.
Roeland
PS
Welke aardige dame uit België is ons op een of andere wijze gemeenschappelijk?
Ohh, wacht: dat was die naderhand veroordeelde genezeres op afstand, Ingrid Holvoet, die mijn karakter had afgelezen vanaf een foto!!
De boete deerde haar kennelijk niet, want ze gaat gewoon door met haar misleidende handel.
r.
Wat was eigenlijk de reden dat die Markerwaard, tot nu toe dan, nooit is ingepolderd? Lijkt mij inderdaad geen slecht plan om hier eens serieus weer naar te gaan kijken. Zeker in crisis tijd zijn dit soort projecten buitengewoon goed voor de werkgelegenheid. Ik ben wel voor. Het Ijselmeer is toch al langzaam maar zeker leeggevist dus dat moet ook geen belemmering zijn lijkt mij.
Naar mijn mening vnl. geldgebrek tgv. de crisis in de jaren 70 en 80.nihat schreef:Wat was eigenlijk de reden dat die Markerwaard, tot nu toe dan, nooit is ingepolderd? Lijkt mij inderdaad geen slecht plan om hier eens serieus weer naar te gaan kijken. Zeker in crisis tijd zijn dit soort projecten buitengewoon goed voor de werkgelegenheid. Ik ben wel voor. Het Ijselmeer is toch al langzaam maar zeker leeggevist dus dat moet ook geen belemmering zijn lijkt mij.
De Deltawerken hadden in die jaren alle prioriteiten en daarvan waren de kosten al gigantisch uit de hand gelopen.
Na de bijna-watersnood ramp in 1995 hadden opeens na lange jaren verwaarlozing van de rivierdijken, de opknapbeurt daarvan de eerste prioriteit.
Dan volgt in het begin van deze eeuw de kredietcrisis.
Er zijn een fiks aantal andere protesten gehoord, maar de praktijk leert, dat als er maar voldoende geld was geweest, de onderzoeken en de ontwikkelingen van zo'n plan wel doorgegaan zouden zijn.
Hopelijk gaan ze nu voor in de toekomst wel meer mogelijkheden zien om verder te ontwikkelen, want Nederland heeft zich in het verleden ook nooit laten ophouden door water-technische problemen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Markermeer
http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/) ... d_1995.xml
http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... _plain.xml
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Nihat,
Mooie redenering:
Zoveel schade aan een gebied toebrengen dat die positief mee kan tellen bij vervolgbesluiten.
Ook het passeren van iedere overweging door gelijk kort te sluiten naar het nut van arbeidsverschaffing sluit daar naadloos op aan.
Het strand omspitten is dan ook een goede kandidaat.
Dan heb ik bovendien zo het idee dat in het buitenland wat zinvollers kan worden gepresteerd met de polder- en waterbeheerskennis dan hier doelloos in de weer te gaan.
Het was overigens inderdaad zo dat de inpoldering niet doorging omdat de te verwachten economische winst in elkaar zakte.
Roeland
Mooie redenering:
Zoveel schade aan een gebied toebrengen dat die positief mee kan tellen bij vervolgbesluiten.
Ook het passeren van iedere overweging door gelijk kort te sluiten naar het nut van arbeidsverschaffing sluit daar naadloos op aan.
Het strand omspitten is dan ook een goede kandidaat.
Dan heb ik bovendien zo het idee dat in het buitenland wat zinvollers kan worden gepresteerd met de polder- en waterbeheerskennis dan hier doelloos in de weer te gaan.
Het was overigens inderdaad zo dat de inpoldering niet doorging omdat de te verwachten economische winst in elkaar zakte.
Roeland
Als de voedsel prijzen maar blijven stijgen wordt landbouw grond weer interessant voor ons. De Markerwaard zou dan zomaar weer in de aandacht kunnen komen bij de beleidsbepalers.
Misschien dan het Oldambtmeer ook maar weer droogmalen.
Misschien dan het Oldambtmeer ook maar weer droogmalen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.