De Islam komt op voor vrouwen. Of toch niet?

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Samsa
Bevlogen

Re: De Islam komt op voor vrouwen. Of toch niet?

Bericht door Samsa »

Standaardvertalingen Engels:
YUSUFALI: Men are the protectors and maintainers of women, because Allah has given the one more (strength) than the other, and because they support them from their means. Therefore the righteous women are devoutly obedient, and guard in (the husband's) absence what Allah would have them guard. As to those women on whose part ye fear disloyalty and ill-conduct, admonish them (first), (Next), refuse to share their beds, (And last) beat them (lightly); but if they return to obedience, seek not against them Means (of annoyance): For Allah is Most High, great (above you all).

PICKTHAL: Men are in charge of women, because Allah hath made the one of them to excel the other, and because they spend of their property (for the support of women). So good women are the obedient, guarding in secret that which Allah hath guarded. As for those from whom ye fear rebellion, admonish them and banish them to beds apart, and scourge them. Then if they obey you, seek not a way against them. Lo! Allah is ever High, Exalted, Great.

SHAKIR: Men are the maintainers of women because Allah has made some of them to excel others and because they spend out of their property; the good women are therefore obedient, guarding the unseen as Allah has guarded; and (as to) those on whose part you fear desertion, admonish them, and leave them alone in the sleeping-places and beat them; then if they obey you, do not seek a way against them; surely Allah is High, Great.
Van koranonline.nl:
34. Mannen zijn voogden over de vrouwen omdat Allah de enen boven de anderen heeft doen uitmunten en omdat zij van hun rijkdommen besteden. Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die gehoorzaam zijn en heimelijk bewaren, hetgeen Allah onder haar hoede heeft gesteld. En degenen, van wie gij ongehoorzaamheid vreest, wijst haar terecht en laat haar in haar bedden alleen en tuchtigt haar. Als zij u dan daarna gehoorzamen
Tafsir Al-Jalalayn:
Men are in charge of, they have authority over, women, disciplining them and keeping them in check, because of that with which God has preferred the one over the other, that is, because God has given them the advantage over women, in knowledge, reason, authority and otherwise, and because of what they expend, on them [the women], of their property. Therefore righteous women, among them, are obedient, to their husbands, guarding in the unseen, that is, [guarding] their private parts and otherwise during their spouses’ absence, because of what God has guarded, for them, when He enjoined their male spouses to look after them well. And those you fear may be rebellious, disobedient to you, when such signs appear, admonish them, make them fear God, and share not beds with them, retire to other beds if they manifest such disobedience, and strike them, but not violently, if they refuse to desist [from their rebellion] after leaving them [in separate beds]. If they then obey you, in what is desired from them, do not seek a way against them, a reason to strike them unjustly. God is ever High, Great, so beware of Him, lest He punish you for treating them unjustly.
Tafsir ibn-Abbas:
(Men are in charge of women) they are in charge of overseeing the proper conduct of women, (because Allah hath made the one of them) the men through reason and the division of booty and estates (to excel the other) the women, (and because they spend of their property (for the support of women)) through paying the dowry and spending on them, which the women are not required to do. (So good women) He says: those wives who are kind to their husbands (are the obedient) they are obedient to Allah regarding their husbands, (guarding) their own persons and the wealth of their husbands (in secret) when their husbands are not present (that which Allah hath guarded) through Allah's protection of them in that He gave them the success to do so. (As for those from whom ye fear) know (rebellion) their disobedience to you in bed, (admonish them) by means of sacred knowledge and the Qur'an (and banish them to beds apart) turn your faces away from them in bed, (and scourge them) in a mild, unexaggerated manner. (Then if they obey you) in bed, (seek not a way against them) as regards love. (Lo! Allah is ever High Exalted) above every single thing, (Great) greater than every single thing. Allah has not burdened you with that which you cannot bear, so do not burden women with that which they cannot bear of affection.
Klinkt alsof Surrendered de enige is die het een beetje vrouwvriendelijk leest. Maar alles om de aandacht af te leiden van de slavernijversen natuurlijk, dat snap ik..
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

free_me, wat dacht je van alle beschrijvingen van het paradijs, waar de man zich mag verlustigen aan ontelbare mooie paradijsvrouwen, vrij van aardse onzuiverheden als zwangerschap en ongesteldheid? Lekker he voor de vrouw die op aarde de kids mag krijgen, met alle ongemakken van dien, en dat ook nog als onzuiverheid krijgt verweten. In het paradijs, daar wordt het pas echt feest! Ik heb zelfs ahadith gelezen waar stond dat die rondborstige vrouwen in mooie paleizen zaten te wachten op de man, kuis en niet zichtbaar voor andere mannen. En ze worden na elke sexbeurt weer maagd. Maar niet getreurd voor de moslima, want die is de beste van allemaal en hoogste van aanzien. Maar moet haar man dan wel delen met al die anderen. Ik vond het altijd heel erg, heb heel lang geprobeerd excuses te verzinnen maar je maakt mij echt niet wijs dat de islam hiermee vrouwvriendelijk is.
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

en deze dan:

The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “Woman is ‘awrah, and if she goes out, the shaytaan raises his hopes (of misguiding her). She is never closer to Allaah than when she stays in her house.” Narrated by Ibn Hibbaan and Ibn Khuzaymah; classed as saheeh by al-Albaani in al-Silsilah al-Shaheehah, no. 2688.

And he (peace and blessings of Allaah be upon him) said concerning a woman’s prayer in the mosque: “Their houses are better for them.” Narrated by Abu Dawood (567) and classed as saheeh by al-Albaani in Saheeh Abi Dawood.

Bron: http://www.islamqa.com/en/ref/106815/women%20working en http://www.islamqa.com/en/ref/6742
Samenvatting van deze sites: de plaats van de vrouw is thuis, ze mag alleen naar buiten als het echt noodzakelijk is. Gewoon een lekker wandelingetje in de natuur zit er niet in! Jammer dames.

Surrendered?
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

(Van Islam QA):
And he was asked about a man who has a wife who is rebellious and refuses intimacy – does she forfeit the right to maintenance and clothing, and what should she do?

He replied:

She forfeits her right to maintenance and clothing if she does not let him be intimate with her. He has the right to hit her if she persists in being defiant. It is not permissible for her to refuse intimacy if he asks for that, rather she is disobeying Allaah and His Messenger (by refusing). In al-Saheeh it says: “If a man calls his wife to his bed and she refuses, the One Who is in heaven will be angry with her until morning comes.”

From Majmoo’ al-Fataawa, 32/278. The hadeeth was narrated by Muslim, 1736.

So the wife should be admonished first, and warned against defiance (nushooz) and of the anger of Allaah and the curse of the angels. If she does not respond, then the husband should forsake her in her bed, and if she does not respond to that, then he may hit her in a manner that does not cause injury. If none of these steps are effective, then he may stop spending on her maintenance and clothing, and he has the right to divorce her or to allow her to separate from him by khula’ in return for some financial settlement, such as giving up the mahr.

Similarly a slave woman does not have the right to refuse her master’s requests unless she has a valid excuse. If she does that she is being disobedient and he has the right to discipline her in whatever manner he thinks is appropriate and is allowed in sharee’ah.

And Allaah knows best.
Surrendered
Ervaren pen

Bericht door Surrendered »

petals schreef:en deze dan:

The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “Woman is ‘awrah, and if she goes out, the shaytaan raises his hopes (of misguiding her). She is never closer to Allaah than when she stays in her house.” Narrated by Ibn Hibbaan and Ibn Khuzaymah; classed as saheeh by al-Albaani in al-Silsilah al-Shaheehah, no. 2688.

And he (peace and blessings of Allaah be upon him) said concerning a woman’s prayer in the mosque: “Their houses are better for them.” Narrated by Abu Dawood (567) and classed as saheeh by al-Albaani in Saheeh Abi Dawood.

Bron: http://www.islamqa.com/en/ref/106815/women%20working en http://www.islamqa.com/en/ref/6742
Samenvatting van deze sites: de plaats van de vrouw is thuis, ze mag alleen naar buiten als het echt noodzakelijk is. Gewoon een lekker wandelingetje in de natuur zit er niet in! Jammer dames.

Surrendered?
Staat er dat de plaats van de vrouw thuis is, of dat het beter is dat ze thuis blijft. En ik lees nergens dat ze naar buiten mag gaan wanneer het noodzakelijk is.

Groeten, Surrendered
"Kullu nefsun za'i gattu mevt"
Elke nafs zal de dood proeven.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Als ik Sur zo lees, is de Koran 1400 jaar verkeerd geïnterpreteerd.

Overigens weten we toch, dat de meeste vrouwen naar de hel gaan. Wegens hun gebrekkige verstandelijke vermogens zijn ze niet goed in staat gehoorzaam te zijn en op de juiste manier te geloven, ze vloeken te veel, zijn ruziezoekers.

Het is daarom niet meer dan rechtvaardig, dat er voor de mannen in hemel vele maagden zijn. Anders zou er een mannenoverschot in de hemel zijn.

Zo zien we maar weer Allah heeft aan alles gedacht.

"Two women are to take the place of one man because women are lacking in reason, as Muslim narrated in his Saheeh… from Abu Hurayrah that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “O women, give in charity and seek forgiveness a great deal, for I have seen that you form the majority of the people of Hell.” A wise woman among them said, “Why is it, O Messenger of Allaah, that we are the majority of the people of Hell?” He said, “Because you curse too much, and you are ungrateful to your spouses. I have seen none lacking in common sense and failing in religion but (at the same time) robbing the wisdom of the wise, besides you.” The woman asked: “O Messenger of Allaah, what is wrong with our common sense and our religion?” He said: “Your lack of common sense (can be well judged from the fact) that the evidence of two women is equal to that of one man, that is a proof of the lack of common sense, and you spend some nights (and days) in which you do not offer prayer and in the month of Ramadan (during the days) you do not observe fast, that is a failing in religion.”

Het christendom/jodendom kent i.t.t. de islam wel vrouwelijke profeten.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Dat is gek, wij lezen het allemaal wel. Hoe komt dat denk je?
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Samsa schreef:Dat is gek, wij lezen het allemaal wel. Hoe komt dat denk je?
Sur kan er niets aan doen, hij leest met de bril van een gelovige.
Hij kan niet anders. [-X
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
a.r.

Bericht door a.r. »

Allereerst wil ik van de gelegenheid gebruik maken om mijn complimenten maken aan Free-Me! Je hebt er heel wat tijd in gestoken en hoewel ik ook de religieuze overtuiging van islam probeerde te volgen en begrijpen, was het tot nu toe een erg warrige kluwe voor mij...(maar ik geef direct toe, dat het christendom meer mijn belangstelling/verbijstering had). Ik ben erg blij met je bijdragen op het forum, en net als ik een aantal jaar geleden dit zeer indrukwekkende/ontmaskerende e-book met belangstelling, verbazing en verbijstering las http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/index.htm lees ik met belangstelling en verbijstering wát er nu precies geschreven staat in de koran en aanverwante boeken. Verwondering over hoe het mogelijk is dat mensen dit allemaal maar klakkeloos geloven en verwondering over de vele interpretaties en stromingen van die beide geschriften. Nimmer verdwijnende verbijstering over wát mensen allemaal voor "Waerheid" aannemen omdat het in een "heilig" boek staat, alsmede verbijstering over wát er nu werkelijk geschreven staat. Toen Sur maanden geleden op dit forum schreef dat hij 14 jaar was heb ik hem laten weten dat ik niet met hem in discussie zou gaan omdat ik niet "een kind"(sorry Sur :D ) wilde dé-evangeliseren (geen familie uitéén wilde rukken), en hoewel ik een zeer sterke verdenking heb dat hij "een beetje" heeft gejokt over zijn leeftijd, waren/zijn er gelukkig genoeg mensen (met veel verstand van zaken) die hem wél kritische vragen durfden stellen over zijn overtuiging. Telkens als ik de berichten van Sur lees, valt het mij op dat hij een "verlichte" moslim schijnt te zijn (al zal hij dat nooit toegeven :wink: ) en maakt hij van zijn religie iets mooiers/lievers dan het in werkelijkheid is....zoals veel christenen er ook graag een veel mooier/liever iets van de bijbel maken dan dat het is. Religie en zeker de boekgodsdienstige religieuze overtuiging (Jodendom/christendom/islam) zal mij vermoedelijk wel altijd blijven verbazen, en/maar ik hoop ten diepste dat we je kritische bijdragen lange tijd mogen kunnen lezen op dit forum. :)
Surrendered
Ervaren pen

Bericht door Surrendered »

Free_Me gaat het bij jou(met gelijkheid) om fysieke gelijkheid of geestelijke gelijkheid?

Groeten, Surrendered
"Kullu nefsun za'i gattu mevt"
Elke nafs zal de dood proeven.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Surrendered schreef:Free_Me gaat het bij jou(met gelijkheid) om fysieke gelijkheid of geestelijke gelijkheid?

Groeten, Surrendered
Sur.
Is er in jouw gedachtenpatroon een verschil in de begrippen gelijkheid en in gelijkwaardigheid?
Daarbij aantekenend, dat gelijkheid moet voldoen aan exacte gegevens en dat gelijkwaardigheid, afhankelijk is van waarde oordelen?

Dit in aanmerking nemend is, datgene wat je verstaat onder gelijkwaardig, nooit te vatten in exacte data en dus definities, maar is het per defenitie afhankelijk van vele varianten.
Kan dus ook nooit "opgelegd" zijn door één persoon.
Als men komt met de goddelijkheid van de schrift, ook God kan dat dus per defenitie niet bepalen, want daarvoor kan het woord en begrip "waard" te flexibel uitgelegd worden.
Laatst gewijzigd door Maria op 17 apr 2011 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Weer zo'n onzinnige vraag. Geen enkel mens is geestelijk 'gelijk' (wat betekent dat uberhaupt?) en dat mannen en vrouwen fysiek niet helemaal gelijk zijn is zo vanzelfsprekend dat het bijna pijn doet aan mijn hoofd om die vraag uberhaupt te lezen.

Met gelijk bedoelt ze natuurlijk dat ze inherent dezelfde rechten hebben, dat ze dezelfde vrijheden kunnen genieten. Dat er niet op basis van één geslachtskenmerk uberhaupt gelijk uitspraken worden gedaan over de mentale gesteldheid en de sterke en zwakke punten van die persoon, en op basis daarvan het die persoon ook gelijk verboden wordt om sommige zaken uit te voeren.

Dat mensen van elkaar verschillen, dat hun talenten op andere vlakken liggen ontneemt namelijk niet het recht om die dingen toch te doen Surrendered.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

a.r. schreef:Allereerst wil ik van de gelegenheid gebruik maken om mijn complimenten maken aan Free-Me! J)
Ik moet soms even tijd vrijmaken om een topic goed door te lezen. Maar ik sluit me bij a.r.. Eindelijk weer iemand die met goede argumenten de vele gedachtekronkels binnen de Islam in het juiste perspectief plaatst.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Free_Me

Bericht door Free_Me »

Surrendered schreef:
Free_Me schreef: Nice try maar nee. In dit vers wordt ''slaan'' gewoon bedoeld.
Nice try too, maar wat ik zeg klopt. Iemand slaan betekent "adriboo" in het Arabisch. Dus hoort volgens jou de vers zo te zijn:

"[...]as for those women on whose part ye fear rebellion (nushuz), admonish them and banish them to beds apart, (and last) beat (adriboo) them. Then, if they obey you, seek not a way against them."

Ik heb nog net in de Quran gekeken, en er stond nergens adriboo. Er stond letterlijk: idribuhunna. Zoek het zelf maar op(in de Quran).

De foute vertaling ligt bij de twee woorden nushuz en idribuhunna/adriboo.

Nushuz: vijandigheid, oproer/opstand, mishandeling, onenigheid; schending van de echtelijke plichten van de kant van zowel man als vrouw.
Adriboo/idribuhunna: slaan(to beat, to strike), scheiden(verlaten).

In 4:34 is de beste betekenis die daarbij past voor nushuz, is huwelijkscrisis(marital discord), en voor adriboo/idribuhunna scheiden/verlaten(to separate in het Engels). Dus is de juiste vertaling van 4:34:

"[...]as for those women whose animosity or ill-will you have reason to fear, then leave them alone in bed, and then separate; and if thereupon they pay you heed, do not seek a way against them."

De scheiding kan tijdelijk of permanent zijn, afhankelijk van de verzoening procedure. En het zelfde wordt gebruikt bij vers 4:128:

"If a wife fears ill-treatment (nushuz) or desertion on her husband's part, there is no blame on them if they arrange an amicable settlement between themselves; and such settlement is best[...]"

Dus je mag een vrouw volgens de Quran niet slaan.

Groeten, Surrendered
Met alle respect maar ik denk dat de metgezellen van Mohamed het beter weten dan jij en ik wat bedoeld werd met dat vers. Als zij dat vers uitleggen als slaan dan zal Mohamed het ook wel zo bedoeld hebben.

Jij vergelijkt appels met peren.

Als ik zeg ''De man slaat zijn vrouw als ze niet gehoorzaamd''

Of ''Dat slaat nergens op''

Dan kan je wel de zin ''dat slaat nergens op'' hierbij halen om te bewijzen dat het een andere betekenis kán hebben maar in die context is ''slaan'' gewoon ''slaan'' zoals de koranuitleggers uitgelegd hebben. Sorry, het is niet anders.

Ik vond je reacties heel erg raar omdat ik niet kan begrijpen dat iemand al deze onvriendelijkheid ontkent of negeert maar in een andere topic las ik dat je moslim bent. Ik heb ooit in jouw schoenen gestaan en begrijp je reacties dus.
''Heb geen angst voor de dood, want zolang wij er zijn is de dood er niet en als de dood er is zijn wij er niet meer.''
Free_Me

Bericht door Free_Me »

petals schreef:free_me, wat dacht je van alle beschrijvingen van het paradijs, waar de man zich mag verlustigen aan ontelbare mooie paradijsvrouwen, vrij van aardse onzuiverheden als zwangerschap en ongesteldheid? Lekker he voor de vrouw die op aarde de kids mag krijgen, met alle ongemakken van dien, en dat ook nog als onzuiverheid krijgt verweten. In het paradijs, daar wordt het pas echt feest! Ik heb zelfs ahadith gelezen waar stond dat die rondborstige vrouwen in mooie paleizen zaten te wachten op de man, kuis en niet zichtbaar voor andere mannen. En ze worden na elke sexbeurt weer maagd. Maar niet getreurd voor de moslima, want die is de beste van allemaal en hoogste van aanzien. Maar moet haar man dan wel delen met al die anderen. Ik vond het altijd heel erg, heb heel lang geprobeerd excuses te verzinnen maar je maakt mij echt niet wijs dat de islam hiermee vrouwvriendelijk is.
Ja, wat je zegt klopt inderdaad. :shock:

Ongelooflijk gewoon. Ik snap ook niet waarom de Islam zo pro-polygamie is, het lijkt wel of mannen geleerd word dat een man nooit genoeg kan hebben aan 1 vrouw. Ook als het over die 7our el3ayn (die paradijschicks) gaat dan zijn het er altijd meer dan 1. Een man met ''maar'' 1 vrouw lijkt wel minder te zijn, niet mannelijk genoeg. Echt oertijd-mentaliteit.

Ja, die excuses komen me heel bekend voor ;) als je de gemiddelde moslima vraagt wat ze ervan zou vinden als haar man met een tweede vrouw aan komt zetten en dat Allah hem dit recht geeft dan krijg je ook de ene na de andere smoes en hoor je duidelijk hun afkeuring voor polygamie.
''Heb geen angst voor de dood, want zolang wij er zijn is de dood er niet en als de dood er is zijn wij er niet meer.''
Plaats reactie