En dat is zeer moeilijk want je moet zelfs het sociale gezelschap ( en drinken ) vermijden dat de roker automatisch naar de sigaret doet grijpen ....
Eens wanneer het "klik "zegt in het kopje zit je goed ....
Ikzelf heb misschien wel 30 keer geprobeerd te stoppen met alles wat dat inhield aan het zoeken naar rare uitvluchten en drogredenen om er toch maar eentje op te steken ;van " velen hebben er toch geen nadeel van " tot en met " ik ben niet meer genietbaar voor mijn omgeving , zonder die sigaret ( dat je ook met die sigaret niet meer overal genietbaar bent ,doe je dan af met iets als ; " ach die lui weten niet wat ze missen " ) " en /of subjectieve inschattingen als " mijn "pintje smaakt niet zo goed meer " en zelfs " om mezelf te belonen dat ik het al zo lang heb uitgehouden zonder, steek ik er nu eentje op ...."
Echt stoppen kon ik pas toen het ernstig werd ; ofwel kompleet en bruusk stoppen ofwel binnen de zes maanden op het kerkhof gaan liggen ... en toen ging het plotst wél ....
En vooral ook dank zij mijn echtgenote die ook op dat moment uit solidariteit ook onmiddelijk stopte met die gewoonte
Ondertussen rook ik al meer dan zestien jaar niet meer .... wat niet wil zeggen dat ik nu als oudere , niet krijg af te rekenen met de gevolgen van mijn vroegere langdurige rook gewoontes en andere littekens en diverse gevolgen van multiple verslavingen
(waaronder bijvoorbeeld het meer "aangename" ,maar voortdurend tegen je zin , baby sitter moeten spelen , althans volgens de goegemeente ...

Er zijn ook zeer veel positieve bijwerkingen ; ik snoep me nu te pletter en ik wordt ook al moddervet .... Nogal in schril contrast met de model-look van mijn beide graatmagere dochters , die zich gelukkig niets aantrekken van de "talk " en nu graag in het gezelschap van hun vader worden gezien ... Vroeger was dat niet zo , ze vonden het al meer dan genoeg , te moeten wonen met constant tranende ogen in een met rook gevuld huis ... laat staan dat ze ook nog eens zouden optrekken met die asbak
Dat ik dat nu nog allemaal mag meemaken ( en allemaal op freethinkers kan neerplempen ) is een gevolg van het stoppen met roken zestien jaar geleden natuurlijk .... Maar ja 't komt ook nooit goed omdat je ouder wordt , hé ....

Misschien krijg je niet meer zo gauw een hartinfarkt of zoiets ,of stik je niet zogauw van de COPD ... maar kun je rustig dement worden of een hersenbloeding gaan krijgen ; met of zonder rook
Maak je maar niet druk .... maar kies wat je zelf wel wilt , zonder je te laten beinvloeden door het soort fatalisme dat terecht of onterecht stelt dat het altijd kan mislukken door een toevallig iets buiten je plannetje ... en brei er zelf ook een eindje aan als je het nog kan
Andere en betere ...