Nee die vraag zou ik niet stellen. Hoe God in het verleden tot de mensheid zou hebben gesproken is voor mij persoonlijk niet van belang. Het gaat erom hoe God op dit moment, in mijn eigen leven, tot mij spreekt. Dat is het belangrijkste.Roald schreef: stel het is voor jou een bewezen feit dat God bestaat, dat jij dus niet onder dat feit uit komt. Dan geldt voor jou dus alleen nog maar de vraag of Hij in het verleden contact heeft gemaakt met de mensheid en op wat voor manier.
Ik zou die bestaande boeken misschien voor de aardigheid lezen, maar ik zou me tevens voorhouden dat het mensenwerk blijft. Het zijn mensen geweest die de boeken hebben geschreven en samengesteld. Ik zou zeker nooit één van die boeken omhoog gaan houden en roepen dat dit het heilige schrift is.Roald schreef: Zou jij dan een van de bestaande religieuze boeken (bijbel, koran of wat dan ook) serieuzer gaan nemen?
Mijn mening dat het een afstotelijk kleinmenselijk figuur is zou niet veranderen, ook niet als die bijbelgod werkelijk bestaat. Ik zou me voelen als bijvoorbeeld een onderdrukt mens van een dictator.Roald schreef: Vraag 2: Stel het zou daarnaast een bewezen feit zijn dat de bijbel de openbaring van God is. Het blijft jouw mening dat je de in de bijbel beschreven God een afstotelijk kleinmenselijk figuur vindt. Maar wat zou jij vervolgens gaan doen met de wetenschap dat God bestaat en dat het hier gaat om de God van de bijbel?
Maar vertel eens Roald waarom je de God zoals die beschreven wordt in de bijbel zo mooi vindt?
Verwacht je niet dat de liefde van God puur en onvoorwaardelijk is? Verwacht je niet dat mensen niets kunnen doen dat de wil van een almachtige God kan dwarsbomen? Waarom is er de noodzaak dat mensen in God geloven als zij Hem niet herkennen in de wereld waarin zij leven?