Gidswoorden.

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Re: Gidswoorden.

Bericht door Nietweten en Geweten » 29 nov 2010 17:50

Goed, Cluny, schepper van het woord 'gidswoord'. Ik herroep mijn bewering en herformuleer: er is een woord voor woorden die mensen in hokjes stoppen zodat ze er nooit meer uit kunnen komen en dat is 'stigma'. Dus ik waarschuw ervoor dat jij de opmerkelijke misslag maakt om het woord 'dhimmie' als stigma te gebruiken. Duidelijk?
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens

siger

Bericht door siger » 29 nov 2010 17:52

Nietweten en Geweten schreef:Goed, Cluny, schepper van het woord 'gidswoord'. Ik herroep mijn bewering en herformuleer: er is een woord voor woorden die mensen in hokjes stoppen zodat ze er nooit meer uit kunnen komen en dat is 'stigma'. Dus ik waarschuw ervoor dat jij de opmerkelijke misslag maakt om het woord 'dhimmie' als stigma te gebruiken. Duidelijk?
Ja, jij zal het weten.

Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Bericht door Nietweten en Geweten » 29 nov 2010 17:56

Ok, Siger, geef even jouw visie op de betekenis van het woord 'stigma' svp en geef aan of starre hokjesgeest oid van die betekenis onderdeel uitmaakt.
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 29 nov 2010 18:01

Nietweten en Geweten schreef:Goed, Cluny, schepper van het woord 'gidswoord'. Ik herroep mijn bewering en herformuleer: er is een woord voor woorden die mensen in hokjes stoppen zodat ze er nooit meer uit kunnen komen en dat is 'stigma'. Dus ik waarschuw ervoor dat jij de opmerkelijke misslag maakt om het woord 'dhimmie' als stigma te gebruiken. Duidelijk?
Voorlopig lijkt het erop dat mijn beslissing om jouw gekozen woordje te weigeren voor de verzameling gidwoorden juist is geweest.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Bericht door Nietweten en Geweten » 29 nov 2010 18:43

Cluny: Een gidswoord is één opvallend woordje in een lange vaak ook onoverzichtelijke tekst die met zijn aanwezigheid zoveel over die tekst zegt dat het helemaal lezen niet echt meer nodig is. Evolutionist is zo'n woord. Islamofobie is er ook één. Soms is het ook een groepje woorden met een vaste samenstelling.
Heb me nog totaal niet beziggehouden met jouw begrip 'gidswoord', dus dank voor de uitleg. Indien het bedoeld is als 'oplichtend' woord in een tekst dat verder lezen onnodig maakt, dan hoop ik dat de verzame-ling leesstop-woorden enorm klein is. Omdat het opnemen van 'islamofobie' is de gidswoordenlijst ertoe leidt dat zelfs bepaalde Europese resoluties en vele islamkritische teksten niet meer verder gelezen worden moet het heel snel van die lijst af!

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 24 jan 2011 06:35

MNb schreef:
Cluny schreef:leugenachtig links karakter.
Nog een gidsterm.
Wie iets dergelijks gebruikt is onveranderlijk domrechts.
1] Welnee, jôh! Het is helemaal geen gidsterm. Dat verzin je maar. De term "leugenachtig links karakter" komt helemaal niet zo veel voor. Een zelden gebruikte term verdient de status gidsterm niet. En zelfs dan, dan klopt je conclusie niet. Anti-links betekent niet automatisch rechts, laat staan domrechts.
2] De grote zwarte kale leider uit Suriname

Link.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

els
Forum fan
Contacteer:

Bericht door els » 24 jan 2011 14:37

Is "het mens zijn" eigenlijk al voorbij gekomen? Ik kon het in elk geval niet vinden.
Even zoeken op google naar 'het mens zijn' zorgde in elk geval voor de zekerheid dat 'het mens zijn' niet iets is wat alle mensen eigen is, maar hoort bij een bepaalde categorie.

Hier nog even ter herinnering een paar toepasselijke citaten van Rudy Kousbroek uit het stuk 'Een nieuw licht op alles', uit de bundel 'Het avondrood der magiërs'.
Arthur Koestler beschrijft ergens hoe een communiste die door de Gestapo ondervraagd werd haar politieke aanhorigheid verraadde door haar taalgebruik. Ze stond op het punt om losgelaten te worden toen zij een woord gebruikte dat karakteristiek was voor het communistische vocabulaire. De ondervrager spitste zijn oren, ging op haar woordgebruik letten, en raakte weldra overtuig van het feit dat zij een communiste moest zijn.
Dat was de introductie van het stuk, dat in feite over 'wetenschapsmysticisme' ging.
Op precies dezelfde manier bestaat er een taalgebruik dat karakteristiek is voor moderne mensen die de wetenschap opvatten als een manifestatie van het hogere. Woorden als Energie, Force-Field, Straling (alleen het gebruik van hoofdletters is meestal voor een identificatie voldoende) hebben in de geschriften van de moderne magiërs een hoge frequentie en een karakteristieke functie. Een oude bekende is ook het woord 'trillingen'. Alle mystici trillen, terwijl de sleutelwoorden uit oudere vormen van mysticisme, zoals 'harmonie', 'schijn', 'illusie', 'verborgen', 'tijdloos', ook vaak van de partij zijn. Wat dat betreft is er niet veel veranderd, en het essay van Bertrand Russell Mysticism and Logic, daterend uit 1910, kan nog steeds dienen als een model van de manier waarop mystici denken.
Kousbroek legt nog uit dat mystieke betekenis is gebaseerd op een andere 'manier van kennen', verkregen door 'een plotseling irrationeel inzicht, een openbaring', die 'een nieuw licht' werpt op alles.

Ik vond deze zin nog erg mooi, van ene George Adams, die na het lezen van een artikel over meetkunde tot het volgende inzicht kwam:
De projectieve meetkunde erkent een onderliggende polariteit als de diepste wet van de ruimtelijke structuren.
Elk woord is in deze zin tot gidswoord omgetoverd, alleen over het woord meetkunde twijfel ik eigenlijk nog. Maar als je het in de context leest zal hij daar ook wel iets diepers mee bedoelen.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 24 jan 2011 16:55

els schreef:Is "het mens zijn" eigenlijk al voorbij gekomen? Ik kon het in elk geval niet vinden.

...dat doet me denken aan mijn frase "de mens zonder God".....die ik ooit een intypte op google...je krijgt dan een prachtige verzameling van wat christenen zoal over je denken. Ik heb er een paar jaar geleden een mooie lijst van gemaakt...ik zie dat ik die weer een flink eind kan aanvullen. :lol: .....

http://www.google.com/search?sourceid=n ... der+God%22
Born OK the first time

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 24 jan 2011 21:32

Rereformed schreef:
els schreef:Is "het mens zijn" eigenlijk al voorbij gekomen? Ik kon het in elk geval niet vinden.

...dat doet me denken aan mijn frase "de mens zonder God".....die ik ooit een intypte op google...je krijgt dan een prachtige verzameling van wat christenen zoal over je denken. Ik heb er een paar jaar geleden een mooie lijst van gemaakt...ik zie dat ik die weer een flink eind kan aanvullen. :lol: .....

http://www.google.com/search?sourceid=n ... der+God%22
:lol: Je kunt je verzameling inderdaad flink uitbouwen! Succes! Ik lees nog steeds graag!
I’m who I want to be!

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 19 mar 2011 11:06

roeptoeteren

een nieuw gidswoord wat helaas ook op dit forum haar intrede heeft gedaan. Door dit zeggen geef je al een diskwalificatie aan het getoeterde.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Jinny

Bericht door Jinny » 19 mar 2011 11:23

Hoewel het meestal wel de lading dekt.

(Jin die het woord wel eens gebruikt)

GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH » 19 mar 2011 17:58

*
doctorwho schreef:roeptoeteren

een nieuw gidswoord wat helaas ook op dit forum haar intrede heeft gedaan.
Door dit zeggen geef je al een diskwalificatie aan het getoeterde.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*

heeck
Superposter

Re: Gidswoorden. Euthanasie plegen.

Bericht door heeck » 22 nov 2011 15:02

Samante slaat de spijker op de kop:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 58#p304558" onclick="window.open(this.href);return false;

Plegen impliceert iets afkeurenswaardigs.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

GayaH
Bevlogen

Re: Gidswoorden. Euthanasie plegen.

Bericht door GayaH » 22 nov 2011 16:15

*
Plegen impliceert een gewoonlijk verboden handeling uitvoeren ...
heeck schreef:<< >>
Plegen impliceert iets afkeurenswaardigs.
... indien dus euthanasie gepleegd wordt is niet voldaan aan de wettelijke eisen en
indien sprake is van euthanasie toepassen is wel voldaan aan de wettelijke eisen.
*
Palliatieve sedatie is geen euthanasie!

-
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*

HomoSignificans
Forum fan