MNb schreef:Welk hedendaags menselijk probleem? In welke opzichten is die anders dan het vroegere menselijk probleem? Waarom is Thatcher daar een illustratie van? Heeft ze een lage SI-score? Waar komt die bewering vandaan, als het niet je natte vinger is?
marie-louise schreef:Niks natte vinger. Als het je echt interesseert, zoek dan eens iets op over Goleman en sociale intelligentie. Echt zeer interessant.
Groetjes
Heeft Goleman Thatcher een SI-test afgenomen?
Gewoon ja of nee, aub.
marie-louise schreef:Met extreem bedoel ik dat reductionisme dat stelt: 'de vrije wil bestaat niet'. Dat is een probleem.
Op het tweede punt: natuurlijk niet.
axxyanus schreef:Kan je dat wat verder uitdiepen? Ik ben van het standpunt dat (filosofische) vrije wil niet bestaat. Ik zie daar geen probleem in.
En ik ben van het standpunt dat extremer materialistisch reductionisme tot de conclusie leidt dat de vrije wil wel bestaat. Problem no de.
http://www.quantumconsciousness.org/pen ... ation.html
axxyanus schreef:1) O.K. Maar welk argument heb je dat de hersenen niet mechanisch als een klok werken.
Hebben we het daar niet al eens over gehad? Zie Heisenberg.
marie-louise schreef:Maar het is een logische metafysische aanname.
Ikke dommerik bennen. Ikke logica niet zien kunnen. Ikke jouw uitleg nodig hebben voor logica hierin.
marie-louise schreef:Het blijft een metafysische, zij het logisch verantwoordde, aanname.
Geef die verantwoording dan maar. Want ik zie het niet.
Sahtouris schreef:‘De aarde leeft. De aarde is geen mechanisch, hiërarchisch systeem, maar een organisch, zelfscheppend systeem. De hele kosmos is een levend organisme dat zichzelf organiseert.’
Eehh?
marie-louise schreef:Transcendentie staat buiten de wetenschappelijke methode en is daarom niet te bewijzen waar of onwaar.
Aha, dit begrijp ik. Dan hoef ik ook niet te bewijzen dat de kosmos geen bewustzijn heeft.
Het is erg onaardig van je om iets te vragen waarvan je zelf weet dat het onmogelijk is.
marie-louise schreef:Ik citeer daarom graag even Max Planck:
'Als fysicus die zijn hele leven aan de nuchtere wetenschap, de bestudering van materie heeft gewijd... kan ik op grond van mijn onderzoek naar het atoom dit zeggen: er is geen materie als zodanig! Alle materie ontstaat en bestaat slechts door een kracht die de atoomdeeltjes tot trilling brengt en ze in het nietigste zonnestelsel van het heelal bijeenhoudt. We moeten achter deze kracht het bestaan van een bewuste intelligente geest veronderstellen. Deze geest is de Matrix van alle materie.'
En omdat Max Planck het zei is het waar? Nog afgezien van het feit dat de natuurkunde sinds Max Planck niet bepaald heeft stilgestaan.
Die bewuste intelligente geest achter de kracht die de atoomdeeltjes tot trilling brengt is in de moderne natuurkundetheorieën niet terug te vinden. Nog afgezien van die kracht - die is er ook al uitgegooid. Interactie is de moderne term. Kon Max Planck niet weten, maar zoals dat nou eenmaal gaat en zonder dat het iets aan zijn geniale bijdragen afdoet - we zijn inmiddels een stukkie verder.
marie-louise schreef:De logische consistentie heb ik beschreven en ik ga ze niet herhalen.
Wil je dan aub djw een citaat geven? Want ik kan de beschrijving maar niet vinden.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.
Johan Cruijff