Als je in God gelooft is alles geoorloofd!
Moderator: Moderators
Re: Als je in God gelooft is alles geoorloofd!
En ik wil weten waarom. Geef graag even de toegevoegde waarde aan voor dit topic.
Er wordt een topic gestart, ik neem de vrijheid om daarop te reageren.Jim schreef:In dit topic vallende, dat jij in een god geloofd Vuurtje, dat is je goed recht.
Iedereen heeft het recht op zijn of haar gedachtespinsels.
Maar dat je het te vuur en te zwaard verdedigt doet wat aandoenlijk aan, het doet me wat denken aan ene Cor Huizer die z'n geloof in z'n virtueel vrindje ook altijd zal verdedigen. (usenet)
Desnoods met de meest vreselijke leugens overigens, maar dat terzijde.
Maar dat je niet serieus genomen wordt kan je geen mens kwalijk nemen, je kunt anderen je geloof in die bolle onzin nu eenmaal niet verplichten.
Met andere woorden, je strijd een kansloze missie.
Zoals ik al aangaf komt dit topic dat ik op de startpagina van freethinker tegenkwam mij nogal aandoenlijk over. Of men weet echt niet waarover men praat (en beoordeeld het geloof dus op verkeerde gronden) of men is aan het trollen. Datzelfde geld voor de manier van discussiëren, of men kan echt geen goede discussie opzetten en reageren op een topic, of men is aan het trollen. Ik vraag mij af of dat de missie van freethinker ten goede komt.
Vuurtje:
Het is heel normaal voor een christen om te beweren dat een atheïst een immoreel beest is. Het staat ook ongeveer in die woorden in de Bijbel. Verder kun je je afvragen hoe het komt dat woorden als "goddeloos" en frasen als "van God los" zo'n negatieve lading hebben. Mij is het duidelijk. Het is het resultaat van een paar eeuwen stront gooien door christenen.
Het is niet verrassend dat atheïsten vaak vijandig zijn tegenover christenen. Jullie zijn onze traditionele vijand. Nu kunnen we met zijn allen besluiten vriendjes te worden en zo, maar als je collega-christenen stront blijven smeren op atheisten als groep moet je er niet te erg mee zitten als er ook af en toe een niet door de mantel der liefde bedekt geluid uit ons kamp komt.
En zeg zelf: Christenen hebben toch alles geflikt wat maar kan? Ik snap waar de titel vandaan komt, nu jij nog.
Het is heel normaal voor een christen om te beweren dat een atheïst een immoreel beest is. Het staat ook ongeveer in die woorden in de Bijbel. Verder kun je je afvragen hoe het komt dat woorden als "goddeloos" en frasen als "van God los" zo'n negatieve lading hebben. Mij is het duidelijk. Het is het resultaat van een paar eeuwen stront gooien door christenen.
Het is niet verrassend dat atheïsten vaak vijandig zijn tegenover christenen. Jullie zijn onze traditionele vijand. Nu kunnen we met zijn allen besluiten vriendjes te worden en zo, maar als je collega-christenen stront blijven smeren op atheisten als groep moet je er niet te erg mee zitten als er ook af en toe een niet door de mantel der liefde bedekt geluid uit ons kamp komt.
En zeg zelf: Christenen hebben toch alles geflikt wat maar kan? Ik snap waar de titel vandaan komt, nu jij nog.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
-
siger
Beste Vuurtje,siger schreef:En hoe zit het dan met de rest? Leven die in zonde, en waarom niet?Vuurtje schreef:Ik geloof dat mensen, met de hulp van God geen slaaf hoeven te blijven van de zonde. Dat geeft voor mij dus aan dat godsdienst nut kan hebben en mensen in kan laten zien dat niet alles geoorloofd is. Ik heb dat zelf ook zo ervaren.
Als je op deze site schrijft dat mensen met de hulp van god geen zondaars zijn, dan vraag ik me af wat je vindt van mensen die geen hulp van god willen. Dat ligt toch voor de hand? Het staat je natuurlijk vrij daarop te antwoorden, maar als je dat niet wil begrijp ik niet waarom je op een site van ongelovigen post. En dat hoef je natuurlijk ook weer niet uit te leggen als je niet wil.
-
Jinny
Of het nu een missie is van FT of niet zal mij zorg zijn.Vuurtje schreef:Er wordt een topic gestart, ik neem de vrijheid om daarop te reageren.Jim schreef:In dit topic vallende, dat jij in een god geloofd Vuurtje, dat is je goed recht.
Iedereen heeft het recht op zijn of haar gedachtespinsels.
Maar dat je het te vuur en te zwaard verdedigt doet wat aandoenlijk aan, het doet me wat denken aan ene Cor Huizer die z'n geloof in z'n virtueel vrindje ook altijd zal verdedigen. (usenet)
Desnoods met de meest vreselijke leugens overigens, maar dat terzijde.
Maar dat je niet serieus genomen wordt kan je geen mens kwalijk nemen, je kunt anderen je geloof in die bolle onzin nu eenmaal niet verplichten.
Met andere woorden, je strijd een kansloze missie.
Zoals ik al aangaf komt dit topic dat ik op de startpagina van freethinker tegenkwam mij nogal aandoenlijk over. Of men weet echt niet waarover men praat (en beoordeeld het geloof dus op verkeerde gronden) of men is aan het trollen. Datzelfde geld voor de manier van discussiëren, of men kan echt geen goede discussie opzetten en reageren op een topic, of men is aan het trollen. Ik vraag mij af of dat de missie van freethinker ten goede komt.
Op persoonlijke titel heb ik meer dan voldoende smerigheid gezien die onder het mom van een geloof/religie begaan werd om een hartgrondige hekel te hebben aan religies.
Iemand die diezelfde religies dan verdedigt kan op mijn commentaar rekenen indien ik dat nodig vind.
Nee, dat is dus niet normaal voor een christen. Lees Johannes 8 nog maar eens. Een christen is niet in de positie om dat te zeggen. Daar kun je zien dat het nu juist de schriftgeleerden en farizeeen, zeg maar de dominees van die tijd waren die iemand wilden veroordelen. Maar ze hadden donders goed door dat ze zelf niet zonder zonden waren.Het is heel normaal voor een christen om te beweren dat een atheïst een immoreel beest is.
In Matteus 18 is Jezus daar ook heel duidelijk in. Als Petrus hem vraagt hoe vaak hij iemand moet vergeven die tegen hem zondigt. Dan verteld Jezus een hele mooie gelijkenis waarin de positie van een christen duidelijk wordt gemaakt:
23 Daarom is het met het koninkrijk van de hemel als met een koning die rekenschap wilde vragen van zijn dienaren. 24 Toen hij daarmee begonnen was, bracht men iemand bij hem die hem tienduizend talent schuldig was. 25 Omdat hij niets kon terugbetalen, gaf zijn heer bevel dat de man samen met zijn vrouw en kinderen en alles wat hij bezat verkocht moest worden, zodat de schuld kon worden ingelost. 26 Toen wierp de dienaar zich aan de voeten van zijn heer en smeekte hem: “Heb geduld met mij, ik zal u alles terugbetalen.” 27 Zijn heer kreeg medelijden, hij liet hem vrij en schold hem de geleende som kwijt. 28 Toen deze dienaar naar buiten ging, trof hij daar een van de andere dienaren, die hem honderd denarie schuldig was. Hij nam hem in een wurggreep en beet hem toe: “Betaal me alles wat je me schuldig bent!” 29 Toen wierp deze zich voor hem neer en smeekte hem: “Heb geduld met mij, ik zal je betalen.” 30 Maar hij wilde daar niet van weten, integendeel, hij liet hem gevangenzetten tot hij de hele schuld zou hebben afbetaald. 31 Toen de andere dienaren begrepen wat er gebeurd was, waren ze zeer ontdaan, en gingen ze naar hun heer om hem alles te vertellen. 32 Daarop liet zijn heer hem bij zich roepen en hij zei tegen hem: “Je bent een slechte dienaar. Heel die schuld heb ik je kwijtgescholden, omdat je me erom smeekte. 33 Dan had jij toch zeker ook medelijden moeten hebben met die andere dienaar, zoals ik medelijden heb gehad met jou?”
Ik zie geen reden waarom je het in dit geval nodig zou vinden. Het doet me denken aan het veroordelen van voetbal omdat er hooligens zijn.Iemand die diezelfde religies dan verdedigt kan op mijn commentaar rekenen indien ik dat nodig vind.
Het doet me denken aan het veroordelen van voetbalsupporters omdat er hooligens zijn.maar als je collega-christenen stront blijven smeren op atheisten als groep moet je er niet te erg mee zitten
Het is maar goed dat ik even doorgevraagd heb, anders hadden we er blijkbaar een misverstand bij. Ik heb namelijk nooit gezegd dat mensen met de hulp van god geen zondaars zijn. Ze zijn zich er heel goed van bewust dat ze niet perfect zijn en zonden doen. Wel heb ik gezegd dat je geen slaaf van de zonde hoeft te zijn. Dus verslaafd aan de zonde. Dat je leeft met als doel die zonde, volledig gericht op de zonde. Daarmee wil God je helpen. Maar zoals hierboven al aangegeven, er is iets mis als je er dan hooghartig door zou worden. Of als je een ander zou veroordelen om zijn of haar zonden. Neemt natuurlijk niet weg dat je een ander wel wilt behoeden voor die zonden. Overigens ga ik er vanuit dat het begrip zonde zoals christenen dat kennen afwijkt van wat een gemiddelde atheist daaronder verstaat. Al is het maar omdat het bij een atheist niet zo duidelijk is wat nu zonde is en wat niet.Als je op deze site schrijft dat mensen met de hulp van god geen zondaars zijn, dan vraag ik me af wat je vindt van mensen die geen hulp van god willen.
-
Jinny
Toch zijn er een hoop christenen die zo denken.Vuurtje schreef:Nee, dat is dus niet normaal voor een christen.Het is heel normaal voor een christen om te beweren dat een atheïst een immoreel beest is.
Ik kan je een stukje proza laten zien waar de haat tegen de atheïsten vanaf druipt.
En niet van een persoon, maar gewoon van meerdere.
Niet al je geloofsgenoten zijn intellectueel eerlijk.
Snip bijbel quotes
Dus toch even een sneer onder water, 'wij hebben de hogere morele standaard'.Het is maar goed dat ik even doorgevraagd heb, anders hadden we er blijkbaar een misverstand bij. Ik heb namelijk nooit gezegd dat mensen met de hulp van god geen zondaars zijn. Ze zijn zich er heel goed van bewust dat ze niet perfect zijn en zonden doen. Wel heb ik gezegd dat je geen slaaf van de zonde hoeft te zijn. Dus verslaafd aan de zonde. Dat je leeft met als doel die zonde, volledig gericht op de zonde. Daarmee wil God je helpen. Maar zoals hierboven al aangegeven, er is iets mis als je er dan hooghartig door zou worden. Of als je een ander zou veroordelen om zijn of haar zonden. Neemt natuurlijk niet weg dat je een ander wel wilt behoeden voor die zonden. Overigens ga ik er vanuit dat het begrip zonde zoals christenen dat kennen afwijkt van wat een gemiddelde atheist daaronder verstaat. Al is het maar omdat het bij een atheist niet zo duidelijk is wat nu zonde is en wat niet.
Vuurtje,Vuurtje schreef:Al is het maar omdat het bij een atheist niet zo duidelijk is wat nu zonde is en wat niet.
Zonde betreft het ingaan tegen een regel/wet van (jouw) god.
Wie zo een god niet (er)kent kan de regels/wetten van een god niet overtreden, dwz zonde begaan.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
-
siger
Goed dan.Vuurtje schreef:Het is maar goed dat ik even doorgevraagd heb, anders hadden we er blijkbaar een misverstand bij. Ik heb namelijk nooit gezegd dat mensen met de hulp van god geen zondaars zijn. Ze zijn zich er heel goed van bewust dat ze niet perfect zijn en zonden doen. Wel heb ik gezegd dat je geen slaaf van de zonde hoeft te zijn. Dus verslaafd aan de zonde. Dat je leeft met als doel die zonde, volledig gericht op de zonde.Als je op deze site schrijft dat mensen met de hulp van god geen zondaars zijn, dan vraag ik me af wat je vindt van mensen die geen hulp van god willen.
Als je schrijft dat mensen met de hulp van god niet verslaafd zijn aan de zonde - niet leven met als doel de zonde, of volledig gericht op de zonde - dan vraag ik wat je vindt van je medemensen die geen hulp van god willen?
-
siger
siger schreef:Goed dan.Vuurtje schreef:Het is maar goed dat ik even doorgevraagd heb, anders hadden we er blijkbaar een misverstand bij. Ik heb namelijk nooit gezegd dat mensen met de hulp van god geen zondaars zijn. Ze zijn zich er heel goed van bewust dat ze niet perfect zijn en zonden doen. Wel heb ik gezegd dat je geen slaaf van de zonde hoeft te zijn. Dus verslaafd aan de zonde. Dat je leeft met als doel die zonde, volledig gericht op de zonde.Als je op deze site schrijft dat mensen met de hulp van god geen zondaars zijn, dan vraag ik me af wat je vindt van mensen die geen hulp van god willen.
Als je schrijft dat mensen met de hulp van god niet verslaafd zijn aan de zonde - niet leven met als doel de zonde, of volledig gericht op de zonde - wat vind je dan van je medemensen die geen hulp van god willen?
-
a.r.
Verklaar je nader!Dat je leeft met als doel die zonde, volledig gericht op de zonde.
Daar hebben religie aanhanger hélemaal geen last van als ik je goed begrijp?Daarmee wil God je helpen. Maar zoals hierboven al aangegeven, er is iets mis als je er dan hooghartig door zou worden.
Jáááhhh natuurlijk, stel je voor zeg, seks voor het huwelijk is héééél erg zondig, net als samenwonen, abortus, euthenasie, homofilie, etc., etc.Of als je een ander zou veroordelen om zijn of haar zonden. Neemt natuurlijk niet weg dat je een ander wel wilt behoeden voor die zonden.![]()
Ja natuurlijk, een atheist kent het begrip zonde helemaal niet. Die hokt met de één een paar maanden en dan met de ander, die heeft dampende seks met wie hij of zij maar tegenkomt, gewoon in het openbaar en niet met één tegelijk, maar gewoon hoppáááhhh een gangbang midden in de Bijenkorf, d'r wordt door atheisten bij iedere zwangerschap ruecksichtloss abortus gepleegd en ik heb mijn ouders een spuitje gegeven, 't was zoveel werk om achter die nutteloze bejaarden aan te lopen, dus wat moest ik er nog langer mee....pppffff, opgeruimd staat netjes...heb ik eindelijk tijd om achter al mijn zedeloze geneugten aan te rennen.Overigens ga ik er vanuit dat het begrip zonde zoals christenen dat kennen afwijkt van wat een gemiddelde atheist daaronder verstaat.
En nu ga jij die atheistische stumpers wel eens bijbrengen wat zonde is.Al is het maar omdat het bij een atheist niet zo duidelijk is wat nu zonde is en wat niet.
Geloof me, ik ben zeer benieuwd naar je reaktie(s)!
Wel Vuurtje, kom maar op dan! Je leest al een poos mee, je hebt van vele religieuze ontmaskeringen kennis kunnen nemen op dit forum. Atheisten weten of begrijpen er allemaal niets van volgens jou! Dit is je kans om ons te openbaren wat wij nooit hebben kunnen en willen zien!
Als ik het goed begrepen heb moet je van de christelijke god woekeren met je talenten. Het is dan ook een grote zonde dat christenen dat stelselmatig niet doen. Het talent "zelf nadenken" en daardoor automatisch tot de conclusie te komen dat die god niet bestaat wordt permanent niet gebruikt. Het kan natuurlijk ook zijn dat een catogorie dat talent ontbeert. Ja dat is dan jammer.
Groet
kiks
Groet
kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
-
a.r.
Nog even terugkomend op mijn bovenstaande bericht: @ Vuurtje....wát is dat ....Zonde...???????
Wát wil je er mee zeggen???? Zonde is het wanneer je je enige leven vergooid door te bidden en te hopen dat jezus terugkomt op aarde, zonde is het wanneer je je seksualiteit wegstopt, zonde is het wanneer je je eigen Zijn onderdrukt, zonde is het wanneer je niet durft te zijn wie je bent, zonde is het is wanneer je jezelf je "fouten" niet kunt vergeven en om die reden een ballonnetje aan een touwtje vastgrijpt én niet meer los durft te laten en daardoor je enige leven verkwanseld aan een sprookje!
Zonde is het dat schuld- en boetegevoel (de rest van) iemand's leven bepalen, zonde is het dat iemand zijn/haar leven verkwanseld door zijn/haar intellectuele vermogen(s) te grabbel te (laten) gooien, de grootste zonde is Dát wat ik hierboven beschrijf!!!! Kunnen wetende DAT er een oneindig groot heelal bestaat en wellicht meerdere http://welingelichtekringen.nl/zo-belan ... jtsin.html en toch stompzinnig willen blijven geloven in sprookjes!!!
Wát wil je er mee zeggen???? Zonde is het wanneer je je enige leven vergooid door te bidden en te hopen dat jezus terugkomt op aarde, zonde is het wanneer je je seksualiteit wegstopt, zonde is het wanneer je je eigen Zijn onderdrukt, zonde is het wanneer je niet durft te zijn wie je bent, zonde is het is wanneer je jezelf je "fouten" niet kunt vergeven en om die reden een ballonnetje aan een touwtje vastgrijpt én niet meer los durft te laten en daardoor je enige leven verkwanseld aan een sprookje!
Zonde is het dat schuld- en boetegevoel (de rest van) iemand's leven bepalen, zonde is het dat iemand zijn/haar leven verkwanseld door zijn/haar intellectuele vermogen(s) te grabbel te (laten) gooien, de grootste zonde is Dát wat ik hierboven beschrijf!!!! Kunnen wetende DAT er een oneindig groot heelal bestaat en wellicht meerdere http://welingelichtekringen.nl/zo-belan ... jtsin.html en toch stompzinnig willen blijven geloven in sprookjes!!!
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Devious schreef:ProberenVuurtje schreef:Iemand die in God geloofd zal willen proberen te leven zoals God dat wil.![]()
In de praktijk maakt het echter geen donder uit. .... God is slechts een stropop die mensen voor hun karretje spannen naar gelang het hun uitkomt; zelfmisleiding; soms bewust maar meestal onbewust. Mensen kunnen daar niet bijster veel aan doen; het zit ingebakken in hun brein - een apenbrein met een abnormaal grote frontale hersenkwab; in ideale gevallen wordt die hersenkwab gebruikt om oprecht naar waarheid te zoeken, maar evenvaak wordt deze misbruikt om onzin te rationaliseren of wandaden te rechtvaardigen. Allerlei mensen doen dit, ongeacht of ze geloven of niet.
Gegroet,
Vuurtje schreef:Toch geloof ik niet dat hormonen, neurotransmitters of omgevingsfactoren het laatste woord hebben. Ik geloof dat mensen, met de hulp van God geen slaaf hoeven te blijven van de zonde. Dat geeft voor mij dus aan dat godsdienst nut kan hebben en mensen in kan laten zien dat niet alles geoorloofd is.
Dat Devious hier het gelijk aan zijn kant heeft kan heel eenvoudig worden bewezen door te kijken naar bepaale statistieken: bijvoorbeeld in de westerse wereld komt echtscheiding bij christenen net zoveel voor als bij niet-religieuze mensen. Terwijl Jezus heel duidelijk heeft uitgesproken tégen echtscheiding te zijn.
Het enige wat christelijk geloof in deze zaak dus toevoegt is christenen met een groter schuldgevoel op te zadelen.
Born OK the first time
Ik had het niet verwacht, maar je maakt zowaar mijn punt. Overigens zou ik er maar niet te veel van uitgaan dat wij niet weten wat "zonde" is. Testen wijzen uit dat gemiddeld atheïsten beter weten wat het christendom inhoud dan christenen zelf. De moraal van het Christendom/de Bijbel is niet consistent, rammelend aan alle kanten en vaak hoogst immoreel. Christenen lijken vaak in totale verwarring te verkeren over wat nu goed en fout is, met bijvoorbeeld tot gevolg dat er oeverloze discussies over sex en zo zijn.Vuurtje schreef:Al is het maar omdat het bij een atheist niet zo duidelijk is wat nu zonde is en wat niet.
Ik kan je uitstekend uitleggen wat zonden zijn volgens het christendom, veel beter dan de gemiddelde Christen dat kan. Alleen is de Christelijke/Bijbelse moraal hopeloos gedateerd en niet meer van deze tijd. Christenen met een bijbelse moraal worden steeds zeldzamer. In NL heeft de gemiddelde Christen een seculiere moraal, aangevuld met wat soundbites uit de bijbel.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"