De keppeldragers zijn weer lekker bezig in Israël

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Fish
Ontoombaar

Re: De keppeldragers zijn weer lekker bezig in Israël

Bericht door Fish »

Lex-Legis

Abraham
De commentator zegt: “As we see, contrary to the Old Testament, there is no evidence of a massive migration from Mesopotamia in the supposed time of Abraham.”
Even een correctie: de commentator zegt, there is no evidence for 'any' migration, not for 'massive'.
De claim is zeer vreemd gezien het Oude Testament niet spreekt over een “Massive migration from Mesopotamia”. Het boek Genesis zegt:
Zie boven.
De Theorie bouwd op het idee dat er geen “massive migration from Mesopotamia” was.
En zoals al opgemerkt, dat doet ze niet.
Natuurlijk begrijp ik dat een documentary niet een goede bron om hun voldige theorieen te bestuderen gezien het alleen maar statements geeft en geen achtergrond.
Inderdaad daarvoor zul je het boek van Israël Finkelstein en Neil Asher Silberman moeten lezen.
Neem gerust de tijd.

Een puntje uit het boek: in de tijd dat Abraham geleeft zou hebben waren er nog geen Filistijnen, die kwamen pas honderden jaren later in die streek wonen?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Victor Onrust schreef:Op http://freethinker.co.uk (tip!!) staat ...
Ja inderdaad, een excellente website. Kunnen ze bij DVG nog veel van leren ...
Victor Onrust schreef:Sluit goed aan bij mijn opwelling van laatst om orthodoxen van alle gezindten bij elkaar te vegen en, voorzien van kapmessen en kromzwaarden in een omheind "religieus park" op te sluiten.
Uit dit soort opmerkingen spreekt een zekere onrust . :) . en nogal wat onverdraagzaamheid.
Dat soort zinnen zie je dan ook niet zo vaak op "the freethinker".

.
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Lex-Legis
Forum fan

Bericht door Lex-Legis »

Fishhook schreef: Even een correctie: de commentator zegt, there is no evidence for 'any' migration, not for 'massive'.
Ik heb het even opnieuw bekeken, en je hebt gelijk. Dat maakt het dan meer aanamelijk. Non the less, de Commentator zegt wel: "Contrary to the Old Testament there is no evidence for any migration from Mesopotamia at the supposed time of Abraham ". Hier is nog steeds het geval dat het Oude Testament spreekt over een handje vol personen waar natuurlijk moeilijk bewijs voor te vinden is hence de "Contrary" part is dan een beetje misleidend in mijn mening.

Inderdaad daarvoor zul je het boek van Israël Finkelstein en Neil Asher Silberman moeten lezen.
Dat kan dan nog wel even duren voor ik dat boek heb, zijn er geen online links die hier over gaan in detail?
Een puntje uit het boek: in de tijd dat Abraham geleeft zou hebben waren er nog geen Filistijnen, die kwamen pas honderden jaren later in die streek wonen?
Dat was al bekend. De Talmoed zelf zegt dat de Filistijnen in de tijd van Abraham in werkelijkheid “Aviim” waren die een paar honderd jaar later verovered werden door de “Capitoriim” en dat de Israeliten zelf later met de Capitoriim te maken hadden en niet de Aviim. De Talmoed instructs us dat beide groepen Filistijnen genoemd worden maar dat het in werkelijkheid twee verschillende volkeren waren. (Zie: Talmoed, Chulin 60b).

Dat is dan weer facinerend dat de Joodse Traditie en jou boek het daarin met elkaar teminste eens zijn.

De Sabbath komt er weer aan hier in USA dus ik ben een dag of twee offline.

Groetjes,
Lex-Legis
"We never judge a statement by its author, but only on its own merit."
-Rabbi Moshe Chaim Luzzato (1707-1746)
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Lex-Legis schreef:Dat kan dan nog wel even duren voor ik dat boek heb, zijn er geen online links die hier over gaan in detail?
Ik neem aan dat je engels prefereerd?
Archaeology and the Bible

The story of how and why the Bible was written — and how it fits into the extraordinary history of the people of Israel — is closely linked to a fascinating tale of modern discovery. The search has centered on a tiny land, hemmed in on two sides by desert and on one side by the Mediterranean, that has, over the millennia, been plagued by recurrent drought and almost continual warfare. Its cities and population were minuscule in comparison to those of the neighboring empires of Egypt and Mesopotamia. Likewise, its material culture was poor in comparison to the splendor and extravagance of theirs. And yet this land was the birthplace of a literary masterpiece that has exerted an unparalleled impact on world civilization as both sacred scripture and history.
More at:
http://www.nytimes.com/books/first/f/fi ... bible.html
Lex-Legis schreef:De Sabbath komt er weer aan hier in USA dus ik ben een dag of twee offline.

Groetjes,
Lex-Legis
Fijne dag.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Lex-Legis
Forum fan

Bericht door Lex-Legis »

"We never judge a statement by its author, but only on its own merit."
-Rabbi Moshe Chaim Luzzato (1707-1746)
Plaats reactie