marie-louise schreef:siger schreef:Er bestaat geen enkele falsifieerbare theorie die zegt dat materialisme universeel deterministich is.
Dat is pure vermoeiende metafysica. Of onzin, in duidelijker taal.
Ik ben blij dat je er zo op reageert. Maar dan mag jij me stante pede eens uitleggen hoe het zelfbewuste ik, het autonome kiezende subject kan bestaan in een louter complexe chemische-fysische structuur als de hersenen.
Er zijn talrijke voorbeelden van connecties in de natuurlijke wereld die aanleiding geven tot nieuwe eigenschappen. Subatomaire deeltjes kunnen samen atomen vormen; atomen kunnen samen moleculen vormen; moleculen kunnen samen cellen vormen; cellen kunnen samen organismen vormen.
Al deze nieuwgevormde connecties (atomen, moleculen, cellen...) brengen eigenschappen met zich die daarvoor niet bestonden. Net hetzelfde geldt voor het menselijke brein. Net zoals eencelligen de natuurwetten van moleculen uitbreidt met eigen wetten, zijn onze hersenen een uitbreiding van de natuurwetten van eencelligen.
De evolutie van eencelligen tot mensen is een groei van vrijheid en doelbewustheid. Met andere woorden, onze langdurige evolutie is er een geweest wég van determinisme.
Ik heb vandaag nog een mooi kritisch artikel van Bertrand Russel over determinisme teruggevonden. Als ik tijd heb zal ik er citaten uit scannen.
Onze hersenen hebben klaarblijkelijk de eigenschap verworven verschillende scenario's te bewaren en te overlopen, en aan de hand daarvan de vermoedelijk geschikste handeling te kiezen, en daaruit te leren. Ook dit is voortgebracht door nieuewere complexe connecties. Over hoe het allemaal werkt en geëvolueerd is, is het laatste woord nog niet geschreven, maar zoals Sears zegt in je filmpje (waarvoor dank): het zit in onze biologie. Let wel: dat is geen reductionisme. Ik stel alleen dat alles wat is, natuurlijk is.
marie-louise schreef:Waar ben 'jij', Siger?
Dit antwoord komt uit mijn hersenen.