Hoe om te gaan met gelovigen op dit forum

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roald
Banned
Berichten: 212
Lid geworden op: 06 jan 2011 16:38

Re: Hoe om te gaan met gelovigen op dit forum

Bericht door Roald »

Jim schreef:Probleem in essentie is dat jij stelt dat god bestaat, mij interesseert het domweg niet eens.
Ergo, jij zult met een bewijs moeten komen.
Ik meet met maar een (1) maat.
Voor iedereen dezelfde maat.
Als het je niet interesseert, waarom discussieer je er dan over? Maar ik weet nu genoeg over hoe jij er in staat. Je onderbouwdt ook niet. Het enige dat je kunt schrijven is: "jij zult met een bewijs moeten komen en ik meet maar met 1 maat"

Je weerlegt het punt niet dat ik maak (namelijk dat je met twee maten meet). Je bent kennelijk niet in staat om dit te weerleggen. Het is mij niet waard om met iemand in discussie te gaan die het "domweg niet eens interesseert."Ik laat je verder links liggen in deze discussie, het is tijdverspilling.
I was already on pole, then by half a second and then one second and I just kept going. It was like I was in a tunnel. Not only the tunnel under the hotel but the whole circuit was a tunnel. I was just going and going, more and more and more and more.
Gebruikersavatar
Cluny
Banned
Berichten: 7575
Lid geworden op: 29 apr 2006 20:58

Re: Hoe om te gaan met gelovigen op dit forum

Bericht door Cluny »

Roald schreef:
Jim schreef:Probleem in essentie is dat jij stelt dat god bestaat, mij interesseert het domweg niet eens.
Ergo, jij zult met een bewijs moeten komen.
Ik meet met maar een (1) maat.
Voor iedereen dezelfde maat.
Als het je niet interesseert, waarom discussieer je er dan over? Maar ik weet nu genoeg over hoe jij er in staat. Je onderbouwdt ook niet. Het enige dat je kunt schrijven is: "jij zult met een bewijs moeten komen en ik meet maar met 1 maat"

Je weerlegt het punt niet dat ik maak (namelijk dat je met twee maten meet). Je bent kennelijk niet in staat om dit te weerleggen. Het is mij niet waard om met iemand in discussie te gaan die het "domweg niet eens interesseert."Ik laat je verder links liggen in deze discussie, het is tijdverspilling.
Toch heeft Jim gelijk en jij niet.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Gebruikersavatar
Roald
Banned
Berichten: 212
Lid geworden op: 06 jan 2011 16:38

Re: Hoe om te gaan met gelovigen op dit forum

Bericht door Roald »

Cluny schreef:Nee. Nogmaals fout.
Degene die iets claimt, heeft de verplichting bewijzen te leveren.
Ook jij gaat niet in op mijn punten, want je kunt het niet. Jij claimt toch dat God niet bestaat. Dus dan moet je bewijzen leveren volgens jouw eigen overtuiging. Je claimt ook dat iets (mensen, wereld, dieren, liefde) uit niets is onstaan, of in ieder geval niet uit een Intelligentie maar uit toevalligheden. Ook dat is een claim van je. Kom dan op met je bewijzen zou ik zeggen!

Het enige dat je kunt schrijven is: "Nee. Nogmaals fout." Erg overtuigend...
I was already on pole, then by half a second and then one second and I just kept going. It was like I was in a tunnel. Not only the tunnel under the hotel but the whole circuit was a tunnel. I was just going and going, more and more and more and more.
Gebruikersavatar
Fish
Ontoombaar
Berichten: 11211
Lid geworden op: 14 sep 2008 10:44
Locatie: Aan de kust.

Re: Hoe om te gaan met gelovigen op dit forum

Bericht door Fish »

Roald schreef: Vind je het niet-bestaan van God ook iets geweldigs?
Wat een rare vraag? Waarom zou ik iets vinden van iets dat niet bestaat?
Roald schreef: Maar waarom moet volgens jou iemand die gelooft in het bestaan van God met bewijzen komen en waarom hoeft iemand die gelooft in het niet-bestaan van God niet met bewijzen te komen? Beiden geloven immers ergens in.
Daar zit je toch fout, atheisme is juist het niet geloven in God. A=niet theist=gelovige in God.
Net zoals het niet sparen van postzegels geen hobby is. Dus ik geloof niet in het niet bestaan van God, ik denk dat ik goede redenen heb om het bestaan van goden/godinnen etctra af te wijzen.
Roald schreef: Het is ieders vrije keuze (of je nu gelovige of ongelovige bent) om met bewijzen te komen!
Als ik tegen jou zou zeggen dat er een roze theepot rond de planeet Mars draait, zou jij je dan geroepen voelen om het tegendeel te bewijzen. Hoe zou je dat doen trouwens?
"Extraordinary claims require extraordinary proof,"
Roald schreef:Maar goed ik wil best met aannemelijkheden komen dat God moet bestaan (zoals ik het liever zou willen noemen, bewijzen kan ik het namelijk niet, in ieder geval zeker niet wetenschappelijk). Maar waar het eerst om gaat is, ook jij kunt niet wetenschappelijk bewijzen dat God niet bestaat. Maar ongelovigen eisen van ons dat gelovigen wetenschappelijk moeten bewijzen dat God bestaat.
Ik eis niets Roald, pas als iemand mij komt vertellen dat God bestaat (welke God dan), dan is het minste wat hij kan doen die claim aannemlijk te maken.
Roald schreef:Ik probeer jullie de onredelijkheid hiervan in te laten zien. Als jij van mij eist dat ik eerst maar eens wetenschappelijk moet bewijzen dat God bestaat, welnu dat kan ik niet. Maar jij kunt ook niet wetenschappelijk bewijzen dat God niet bestaat. Als je bij het ontbreken van wetenschappelijk bewijs in deze kwestie dan maar onverschillig op "je gat blijft zitten" (want jij en ik kunnen dit bewijs niet leveren), waarom meng je je dan uberhaupt in deze discussie? Later pas wil ik gaan praten over de historiciteit van Bijbels of Korans of wat dan ook.
Het is hier een vrijdenkers forum, geen christenforum. :wink:

Verder vind ik dat je het paard achter de wagen spant, als het OT op mythische verhalen is gebaseerd waarom dan nog over de 'waarheid' van de bijbel/koran praten.
Laten we eerst uitmaken of dat nog wel zin heeft.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Gebruikersavatar
Cluny
Banned
Berichten: 7575
Lid geworden op: 29 apr 2006 20:58

Re: Hoe om te gaan met gelovigen op dit forum

Bericht door Cluny »

Roald schreef:
Cluny schreef:Nee. Nogmaals fout.
Degene die iets claimt, heeft de verplichting bewijzen te leveren.
Ook jij gaat niet in op mijn punten, want je kunt het niet. Jij claimt toch dat God niet bestaat. Dus dan moet je bewijzen leveren volgens jouw eigen overtuiging. Je claimt ook dat iets (mensen, wereld, dieren, liefde) uit niets is onstaan, of in ieder geval niet uit een Intelligentie maar uit toevalligheden. Ook dat is een claim van je. Kom dan op met je bewijzen zou ik zeggen!

Het enige dat je kunt schrijven is: "Nee. Nogmaals fout." Erg overtuigend...
Ik claim niets.
Jij claimt. Dat er ergens heel veel goddelijk gedinges is waar jammer genoeg voor ons mensen helemaal niets van merkbaar en meetbaar is.
En dat jij als geïndoctrineerd christen niet te overtuigen bent, verbaast mij niets.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Gebruikersavatar
Roald
Banned
Berichten: 212
Lid geworden op: 06 jan 2011 16:38

Re: Hoe om te gaan met gelovigen op dit forum

Bericht door Roald »

Cluny schreef: Toch heeft Jim gelijk en jij niet.
Meer schrijf je niet. Wat een volslagen kinderlijke wijze van debateren leg jij hier aan de dag. Ik zal nu op dezelfde wijze reageren op jouw kinderachtige "wel waar":

Niet waar.

Ik laat je verder links liggen in deze discussie...
I was already on pole, then by half a second and then one second and I just kept going. It was like I was in a tunnel. Not only the tunnel under the hotel but the whole circuit was a tunnel. I was just going and going, more and more and more and more.
Jinny

Re: Hoe om te gaan met gelovigen op dit forum

Bericht door Jinny »

Roald, ik zie niet eens waar ik met twee maten zou meten.
Iemand die met een god komt aandraven zal het bestaan van die god moeten aantonen.
Daar heeft een OT of een NT of een Koran niets mee te maken.
Indien ik zou stellen dat de evolutietheorie onzin is zou ik dat ook moeten aantonen.
En terecht.
Er is al het voorbeeld gegeven van de theepot.
Ik meen echter serieus mijn opmerking over jeugdige indoctrinatie, het blijkt dat veel gelovigen indien ze op jeugdige leeftijd zijn opgegroeid met een intensief godsbesef ze maar slecht los kunnen komen van het korset van de religie.

Ik ben opgegroeid in een gezin waar een god danwel religie geen rol speelde.
Gebruikersavatar
Cluny
Banned
Berichten: 7575
Lid geworden op: 29 apr 2006 20:58

Re: Hoe om te gaan met gelovigen op dit forum

Bericht door Cluny »

Roald schreef:
Cluny schreef: Toch heeft Jim gelijk en jij niet.
Meer schrijf je niet. Wat een volslagen kinderlijke wijze van debateren leg jij hier aan de dag. Ik zal nu op dezelfde wijze reageren op jouw kinderachtige "wel waar":

Niet waar.

Ik laat je verder links liggen in deze discussie...
Het is allemaal zo voorspelbaar met die evangeliserende christenen die denken hier op Freethinker die atheïsten eens een lesje te kunnen leren.
Nu zijn er als ik goed geteld heb al 4 mensen die jou hetzelfde vertellen en er wil maar niets tot je doordringen.
Wat verwacht je nou?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Gebruikersavatar
Roald
Banned
Berichten: 212
Lid geworden op: 06 jan 2011 16:38

Re: Hoe om te gaan met gelovigen op dit forum

Bericht door Roald »

vuurdoorn schreef: Hoi Roald,

welkom op dit forum.

ik heb een vraag.

Je schrijft dat het bestaan van God niet bewijsbaar is, maar wie weet, in een verre toekomst misschien ooit.......

Dan vraag ik me af.... hoe wisten de mensen uit de bijbel dat God bestaat, en maakte hij zich in die tijd duidelijk kenbaar? Noach heeft b.v. een ark gebouwd in opdracht van God en God deed zelf de deur dicht. Hoe wist Noach zo zeker dat het God was die hem die opdracht geeft? Dat kan i.m.o. alleen als God zich duidelijk kenbaar heeft gemaakt.


Waarom gebeurd dat tegenwoordig niet meer en moeten we het doen met hele oude verhalen?

ik zie in de hele wereld nergens wat maar iets op een aanwezigheid van god wijst en ook in mijn persoonlijk leven niet. Toen ik mijn geloof dreigde te verliezen heb ik hem gesmeekt om zich kenbaar te maken en er gebeurde helemaal niets.

dus mijn vraag: zie jij in deze tijd iets van God en waarom staat de bijbel vol van God? Waarom nu niet en toen wel?
Hoi Vuurdoorn,

Terechte vragen die je stelt. Alleen zo ver ben ik nog niet in deze discussie. Eerst gaat het nog om de vraag "is het aannemelijk dat God bestaat". Het spijt me, ik kan niet op alle deelonderwerpen en iedereen reageren. Mijn tijd is beperkt.
I was already on pole, then by half a second and then one second and I just kept going. It was like I was in a tunnel. Not only the tunnel under the hotel but the whole circuit was a tunnel. I was just going and going, more and more and more and more.
Gebruikersavatar
Cluny
Banned
Berichten: 7575
Lid geworden op: 29 apr 2006 20:58

Re: Hoe om te gaan met gelovigen op dit forum

Bericht door Cluny »

Roald schreef: Eerst gaat het nog om de vraag "is het aannemelijk dat God bestaat".
Het antwoord is eenvoudig.
Nee!
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Gebruikersavatar
Roald
Banned
Berichten: 212
Lid geworden op: 06 jan 2011 16:38

Re: Hoe om te gaan met gelovigen op dit forum

Bericht door Roald »

Jagang schreef:
Roald schreef:Mijn voorbeeld ging helemaal niet om de (on)logica achter de bewering van zonneschijn, hagel of regen. Mijn punt was het volgende: Is het volgende logisch: als er drie mensen zijn die drie verschillende beweringen doen en alledrie claimen ze dat hun eigen bewering de enige juist is, dat daarom alledrie beweringen (waarschijnlijk) onjuist zijn?
Welkom.

Wanneer allen geen enkel bewijs voor hun stellingen aandragen, kan je al die beweringen inderdaad verwerpen.
Sorry Jagan, ik moet me tot een aantal mensen beperken, het zijn veel ongelovigen tegen 1 ongelovige, dat valt te verwachten op freethinker en dat maakt mij verder niet uit, maar ik hoop dat je zult begrijpen dat mijn tijd beperkt is en ik niet met iedereen de discussie aan kan gaan.

Nog even over bovenstaande, ik heb Jasper en Jim al uitgelegd dat ze mij verkeerd begrijpen, en jij nu ook. In dit voorbeeld ging het niet om de logica achter de beweringen van de drie weermannen. Lees het voorbeeld nu maar eens aandachtig na. Ik stelde aan de hand van het voorbeeld alleen maar dat Jim onlogisch redeneert. Echter Jim heeft nu aangegeven dat het hem "domweg helemaal niet interesseert of God bestaat." Dus je zult begrijpen dat ik verder geen tijd meer aan Jim besteed.

Over het algemeen vind ik het debateerniveau van veel ongelovigen van bedroevend laag intellectueel niveau.
I was already on pole, then by half a second and then one second and I just kept going. It was like I was in a tunnel. Not only the tunnel under the hotel but the whole circuit was a tunnel. I was just going and going, more and more and more and more.
Gebruikersavatar
Ali
Banned
Berichten: 2910
Lid geworden op: 20 sep 2008 01:58

Re: Hoe om te gaan met gelovigen op dit forum

Bericht door Ali »

Cluny schreef: Toch heeft Jim gelijk en jij niet.
Nietes.
Gebruikersavatar
Roald
Banned
Berichten: 212
Lid geworden op: 06 jan 2011 16:38

Re: Hoe om te gaan met gelovigen op dit forum

Bericht door Roald »

Jim schreef:Roald, ik zie niet eens waar ik met twee maten zou meten.
Nou, ik bedoel veel ongelovigen in het algemeen. Ik weet niet of jij ook zo'n ongelovige bent die van de gelovige eist dat deze met wetenschappelijke bewijzen komt, terwijl de ongelovige dat niet hoeft te doen.

Misschien dat jij dat als ongelovige dan weer anders ziet, zo ja, dan mijn excuses dat ik jou beschuldig van meten met twee maten.

Ik moet me maar beperken tot het reageren op 1 of 2 personen. Zo is het namelijk bijna niet te doen, en dan krijg je dit soort zaken van.
I was already on pole, then by half a second and then one second and I just kept going. It was like I was in a tunnel. Not only the tunnel under the hotel but the whole circuit was a tunnel. I was just going and going, more and more and more and more.
Jagang
Ontoombaar
Berichten: 11260
Lid geworden op: 27 jul 2009 00:22

Re: Tien tegen één

Bericht door Jagang »

Roald schreef:Dit is een eenzijdige belichting. Ik heb hier en daar goed gelezen op freethinker en ik kom ook veel ongelovigen tegen die kringredeneringen, voorwaardelijke stellingen, ervaringswaarheden, etc. gebruiken tegen religie.
Dat kan.
Maar waarom zou een willekeurige poster zich hiervoor moeten excuseren?
Ik kan alleen voor mezelf spreken, aangezien we onderling niet georganiseerd zijn, en geen gezamelijk plan van aanpak opstellen.

Daarnaast is het bovenstaande inderdaad een jijbak, zoals al eerder is opgemerkt.
Wanneer alle atheïsten de door jou gebruikte drogredeneringen zouden gebruiken, is dat nog geen vrijbrief voor jou om hetzelfde te doen.
Om een voorbeeld te geven: men gelooft niet in het bestaan van de God van de bijbel omdat men vindt dat de God van het Oude Testament wreed en Jezus hardvochtig is. Alsof dat geen persoonlijke ervaringswaarheid is!
De erkenning dat goed en kwaad een ervaring is, is de eerste stap naar het verlaten van het geloof. :wink:

Daarnaast kan je, los van de ervaring, wel stellen dat goed en kwaad volgens het woordenboek tegenstellingen zijn, en dat een god die algoed is, per definitie geen kwaad in zich kan herbergen.
Wanneer deze god almachtig is, is deze god dus verantwoordelijk voor alles wat er in zijn oneindige domein gebeurt.
Daar valt de duivel, die volgens de bijbel het ultieme kwaad belichaamt, dus ook onder.

Ben je bekend met de Epicurus-paradox?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Probleem_van_het_lijden
Epicurius
Epicurus (371 v.Chr. - 342 v.Chr.)was de eerste die het probleem filosofisch formuleerde en bestudeerde. De volgende reductio ad absurdum wordt wel de paradox van Epicurus genoemd (parafrase):

Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen.
Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig.
Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig.
Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen?
Als hij het kán en wíl opheffen, waar komt het kwaad dan vandaan?
Ook de 18e eeuwse filosoof David Hume formuleerde het probleem op een gelijkaardige manier in zijn 'Dialogues Concerning Natural Religion'. [2]

J.L. Mackie
Meer recentelijk heeft de Australische filosoof John Leslie Mackie (1917–1981) het probleem in de vorm van deze drie proposities geformuleerd:[3]
A. God is omnipotent (almachtig)
B. God is geheel goed
C. Het Kwaad bestaat
De contradictie is duidelijk. Deze 3 proposities kunnen samen onmogelijk waar zijn. Hoogstens 2 van de 3 proposities (beweringen) kunnen samen waar zijn zonder logisch contradictorisch te zijn. Daarom moet 1 ervan fout zijn. Immers:

1.Als (A) waar was, had God de wereld kunnen scheppen zonder het kwaad.
2.Als (B) waar was, zou God een wereld gewenst hebben zonder het kwaad.
3.Maar (C) is duidelijk waar. Er is veel kwaad in de wereld, zinloos en onnodig kwaad inbegrepen. Daarom: moet dan niet eerder (A) of (B) noodzakelijk onwaar zijn? Als je 'nee' antwoordt, dan werpt een andere vraag zich op: hoe kan het bestaan van het kwaad verzoend worden met het bestaan van een omnipotente en geheel goede God?
Mackie's conclusie is dat, wanneer we de werkelijkheid van het kwaad erkennen, God blijkbaar niet zowel almachtig als uiterst goed kan zijn. Vertrekkend vanuit die aanname stelt hij de volgende alternatieven voor:

1.God bestaat, een god die volledig bekwaam is om het kwaad te verhinderen, maar dit niet wenst te doen. Een ietwat sadistische god dus (volgens Mackie), waardoor hij zeker niet uitermate goed is.
2.of: God bestaat, een god die het kwaad wil verhinderen, maar daarvoor de macht niet heeft. Hij is op zijn best een eindig en gelimiteerd wezen.
3.of: Er bestaat helemaal geen God.
Wanneer een bijbelse god wordt voorgesteld als algoed, kan men dit concept logischerwijs verwerpen zodra er een eveneens bijbels kwaad in naar voren komt, volledig los van de ervaringswereld!
Dat is hetzelfde als bijvoorbeeld: je vindt Adolf Hitler wreed en daarom geloof je niet dat hij bestaan heeft. Als Exdeo een ervaringswaarheid een oneigenlijk argument vindt, dan tellen veel argumenten van zijn mede-ongelovigen dus niet.
Maar over Hitler hangt dan ook niet de claim dat hij algoed was.
Daarnaast bestaan er van hem foto en filmmateriaal, en hebben gelovigen alleen een boek dat zichzelf zogenaamd bewijst. (cirkelredenering)
Voor de goede orde: ik weet dat ongelovigen ook met andere zogenaamde wetenschappelijke argumenten op de proppen komen, het punt dat ik hier maak is dat niet alleen ongelovigen het patent op persoonlijke ervaringswaarheden mogen hebben.
Ik vind "ervaringswaarheden" een opmerkelijk woord.
Wat betekent dat?

Dat het waar is dat je iets ervaart?
Dat datgene wat je ervaart waar is?

Verder heeft een ieder volgens mij het monopolie op de eigen ervaringen, omdat anderen daar niet onafhankelijk toegang tot hebben.
Daarmee zeg ik overigens niet dat iedereen eigenlijk wel een beetje gelijk heeft.
Iemand die God als wreed ervaart, bijvoorbeeld op basis van het Oude Testament, en daarom Zijn bestaan ontkent, heeft niet het alleenrecht op zo'n persoonlijke ervaringswaarheid.
Maar de tegenstelling tussen het zijn van een algoede god, en het toelaten van een alslechte duivel ontstijgt de persoonlijke ervaring.
Het spreekt zichzelf gewoon evident tegen, en moet derhalve op logische gronden worden verworpen.
Je kan ook niet tegelijkertijd links en rechts afslaan.
Iemand die God als liefde ervaart en daarom Zijn bestaan erkent heeft evengoed recht op zijn/haar persoonlijke ervaringswaarheid.
Zeker, maar dan spreken we niet meer over de god zoals die in de bijbel wordt geschetst.
De kunst is vervolgens om te definiëren over welke god je het dan wél hebt, en wat ik daarvan kan merken, mocht je me willen aanmoedigen om tot deze god te komen.
Overigens is in zekere zin ook een wetenschappelijk argument een ervaringswaarheid. In de wetenschap wordt namelijk een proef waargenomen (ervaring) en op basis daarvan worden conclusies getrokken.
Zeker, maar die ervaringen zijn meer dan strikt persoonlijk.
Het is aardig dat je er over begint, want in feite komen we nu bij het punt van geloof zonder, en geloof mét rede.
Geloof zonder rede is bijvoorbeeld gewoon aannemen dat iets bestaat, en dat datgene al bij voorbaat boven elke twijfel verheven is.

Geloof mét rede, is geloven op basis van evidence, die middels reproduceerbare proeven te delen is met onafhankelijke derden die komen kijken.
Proeven leveren dus resultaten op die interpersoonlijk zijn, en waar men in de regel niet snel ruzie over zal krijgen.

In de tijd vóór de verlichting, prevaleerde het geloof zonder rede.
Dit heeft geleid tot een sociaal/maatschappelijke stasis die hier in Europa zo'n 1400 jaar heeft geduurd, en in weerwil van de bijbelse claims heeft het geloof in die tijd de status-quo nooit kunnen doorbreken.

Toen kwamen de verlichtingsdenkers op, die begrepen dat er meer was dan geloof zonder rede om verder te komen, in maatschappelijk en technologisch opzicht.
En vanaf die verlichting is er in een 250 jaar meer gebeurd dan in het anderhalve millennium daarvoor!
Rede en logica werken dus!
Atheisten gebruiken vaak het waarneembare (ervaring) als argumentatie tegen religie.
Nee, eerder het gebrek daaraan, wanneer het op godsdienstclaims aankomt.
In de gevallen van het monotheïsme zijn de claims door hun interne tegenstrijdigheid zelfs falsifieerbaar, zoals ik eerder al aan heb getoond middels de Epicurus-paradox. :)

Daarnaast is er nog een logisch argument tegen überhaupt het bestaan van bovennatuurlijkheid:

Nu is bovennatuurlijkheid op zichzelf al een postulaat, maar laat ik voor de aardigheid eens aannemen dat er zoiets bestaat als bovennatuurlijkheid.
Ik ben de beroerdste ook niet.

We hebben omwille van je these nu dus twee domeinen: Natuurlijk en bovennatuurlijk.
De implicatie van deze twee domeinen is dus dat er een scheiding is tussen deze twee zaken.
Was die afscheiding er niet, dan was er immers maar één domein geweest.

Maar de claims van een bovennatuurlijkheid, komen vaak met een vreemde eigenaardigheid.

Men gelooft weliswaar in twee gescheiden domeinen, maar tegelijkertijd gelooft men dat er vanuit de bovennatuurlijkheid ingegrepen kan worden in de natuur.
Dit is op zichzelf al een inconsistente claim, want als er sprake is van een scheiding, hoe kan er vanuit dat andere domein dan worden ingegrepen in de natuur?
Is de scheiding dan opeens verdwenen?

Zijn we dan allemaal even bovennatuurlijk?
Is de bovennatuurlijkheid dan even natuurlijk?

Wanneer er ingegrepen wordt in de natuur, en deze dus kennelijk beïnvloedt wordt, waarom is dat dan niet meetbaar?
Het waarneembare is wetenschappelijk verklaarbaar, maar de wetenschap kan het bewijs voor het bestaan van God niet leveren. Evenmin kan de wetenschap een bewijs leveren voor de afwezigheid van God.
Nee, de wetenschap kan ook geen bewijs leveren voor het niet-bestaan van de Onzichtbare Roze Eenhoorn.
Maakt dit het geloven in een Roze Eenhoorn geloofwaardiger?

De wetenschap hoeft niet te bewijzen dat iets niet bestaat, maar de claimer moet bewijzen dat iets wél bestaat. Zeker wanneer hij vanuit dat geloof een politieke visie ontwikkelt, waaraan anderen gehoor zouden moeten geven.
Want hoe zou het waarneembare het niet-waarneembare kunnen bewijzen of ontkrachten?
Waarom zou dat moeten, als iets niet waarneembaar is?
En als iets niet waarneembaar is, wat verleent het dan in de eerste plaats een algemene geloofwaardigheid?
Om niet verkeerd begrepen te worden: met niet-waarneembaar bedoel ik niet per defintie iets dat je niet kunt zien. Gas is bijvoorbeeld niet te zien, maar wel wetenschappelijk waarneembaar (en overigens ook waarneembaar door de reuk). Maar iets dat dus niet-waarneembaar is kan nooit door het waarneembare bewezen worden, maar dus ook niet ontkracht worden!
Is dat een argument om aan te geven dat alles wat gepostuleerd kan worden, bij voorbaat serieus moet worden genomen omdat het niet te ontkrachten is?
Er zijn duizenden dingen waarvan het bestaan niet te ontkrachten is, maar die we desondanks niet serieus nemen.
Geloof jij in smurfen?
Kan je op een rationele manier aangeven waarom niet?
Zou je iemand die in smurfen gelooft serieus nemen? Waarom (niet)?
Kan je bewijzen dat ze niet bestaan, in plaats van dat ze alleen maar onzichtbaar worden zodra je naar ze kijkt?
Misschien dat God in de toekomst wel waargenomen kan worden door de wetenschap, dat kan niemand voorspellen. Maar als God niet onderhevig is aan die natuurwetten, als Hij die natuurwetten zelf heeft gemaakt, ja dan wordt het vrees ik toch een moeilijk verhaal om Hem te bewijzen of te ontkrachten aan de hand van die natuurwetten. Waar baseren atheisten zich toch op als ze het hebben over wetenschap die bewijst dat God niet bestaat vraag ik mij verwonderd af.
Ik baseer me op de inconsistente eigenschappen die aan deze godheid worden toegeschreven.
De these van de algoede, alwetende, omnipotente god beschouw ik als gefalsifieerd door de logica.

Natuurlijk zou je daar tegenin kunnen brengen dat je god zich niet laat binden door logica, als "menselijke conditie", waar het godsgeloof overigens evenzeer deel van uitmaakt, maar in dat geval mag het vreemd heten dat gelovigen deze god concreet trachten te maken voor mensen die in het beste geval gebonden zijn aan logica.

Ik kan als logisch denkend mens niet veel relevante betekenis koppelen aan een onlogische godheid.
Dat is niet compatibel.
Om weer een voorbeeld te geven: sommigen dachten dat de kans op buitenaards leven uitermate klein was, het referentiekader voor deze stelling was de waarneming dat leven alleen onder specifieke voorwaarden mogelijk is, zouden deze voorwaarden er niet zijn op andere planeten, dan zou daar geen leven mogelijk zijn. Totdat er iets anders waargenomen werd, want we weten dat men recent in Californië een levenvorm heeft waargenomen in een zwaar giftig meer, dat wil zeggen leven onder andere voorwaarden. En daarmee acht men buitenaards leven plotseling veel aannemelijker. Niet dat ik daarmee bedoel dat buitenaards leven wetenschappelijk bewezen is. Nee ik bedoel het volgende: het waarneembare (leven onder specifieke voorwaarden) kon de afwezigheid van leven onder andere voorwaarden nooit bewijzen, totdat dit laatste leven waarneembaar werd.
Hopen dat god, of specifieker jouw god ooit door de wetenschap wordt gevonden mag je natuurlijk altijd.
Maar neem ondertussen geen voorschot op de toekomst, en spaar je adem voor allerlei wilde claims voor als het moment daar is.
En zo kan de wetenchap het bestaan van God niet ontkrachten.
Dat hangt er vanaf wat voor god je claimt, en welke eigenschappen je deze toedicht.
Als je gelooft in een god die alle mensen s'ochtends uit bed haalt en aankleedt, is het bestaan van die god weldegelijk te ontkrachten, simpelweg omdat het genoemde niet gebeurt.
Zo zijn wichelroede lopen en paragnosten ook ontmaskerd omdat ze hun claims niet in concrete resultaten kunnen omzetten.
Dan over persoonlijke ervaringswaarheden. Natuurlijk moeten we daar mee uitkijken. Maar in de discussie over het wel of niet bestaan van God, dit wil ik benadrukken, ontkomt niemand aan persoonlijke ervaringswaarheden.
Ik zie het woord "ervaringswaarheden" als een poging om van "ervaring" en "waarheid" één te maken.
Maar in werkelijkheid heb je persoonlijke ervaringen, en waarheden.

En waarheid is de mate waarin een uitspraak/claim overeenkomt met de kenbare werkelijkheid.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Gebruikersavatar
LordDragon
Bevlogen
Berichten: 2932
Lid geworden op: 07 aug 2009 18:18

Re: Hoe om te gaan met gelovigen op dit forum

Bericht door LordDragon »

roald
Wat ik met het woord 'God' bedoel in deze discussie is een Intelligentie uit Wie zaken zijn voortgekomen als de aarde, mensen, heelal, liefde, etc.
dat is heel vaag, een intelligentie waaruit dit en dat is voortsgekomen? Intelligentie is volgens mij een verworvn eigenschap voor een aantal complexe adaptieve systemen. Dingen komen voorts uit de relatie tussen chaos en orde.
Dat is de reden dat ik geen discussie met je wil starten over de God van de bijbel, want ik wil graag vanuit de beginvraag vertrekken, namelijk is het aannemelijk dat er een God bestaat? Deze vraag dus even los zien van het Oude Testament, Nieuwe Testament, Koran of wat dan ook.
de beginvraag is waarover willen we discusieren? Zolang dat niet kan omschreven worden zijn we eigenlijk maar wat aan het lullen. Dus ik zie het idd los van de koran en het oude testament.
Zo lang ongelovigen doen voorkomen dat het wetenschappelijk bewijsbaar is of wetenschappelijk aannemelijk is dat God niet bestaat, en ontkennen dat zij zelf ook aan ervaringswaarheden aangaande deze basisvraag gebonden zijn, dan probeer ik toch eerst het punt te maken dat ze wat dit betreft ongelijk hebben. En zolang ongelovigen van ons gelovigen eisen dat we wetenschappelijk moeten bewijzen dat God bestaat (nogmaals, los even van OT, NT, Koran of wat dan ook) terwijl ongelovigen niet wetenschappelijk hoeven te bewijzen dat God niet bestaat, dan probeer ik toch eerst het punt te maken dat de ongelovigen hier met twee maten meten.
wat zoek je? de absolute warheid? Die heeft niemand in pacht, mijn ervaringswaarheid en die van jou, hoe gaan we die vergelijken? met welke referentie punten? Dat we beiden mens zijn is bvb een begin en nu mag jij aanvullen, ...


voor de rest, een beetje essentiëler, jij als gelovige beweert dat er een god is, dat is niet mijn bewering. Waarom zou ik dan iets moeten bewijzen? Het is aan jou toch?


MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Plaats reactie