" De terugkeer van het Fascisme"

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

demmers
Forum fan

" De terugkeer van het Fascisme"

Bericht door demmers »

Mede door de boekbespreking van Enno Nuy op de site van de Vrije Gedachte, heb ik het essay van Rob Riemen " De terugkeer van het Fascisme" aangeschaft...
Vond het een buitengewoon boeiend werk en zeer verhelderend ook.
Raad een ieder hier op dit forum het essay toch vooral een keer te lezen.
Lex-Legis
Forum fan

Re: " De terugkeer van het Fascisme"

Bericht door Lex-Legis »

Ik heb geprobeerd dit artiekel te Googlen, kan het niet vinden. Heb je een link? Of is het alleen in boek vorm?
"We never judge a statement by its author, but only on its own merit."
-Rabbi Moshe Chaim Luzzato (1707-1746)
Victor Onrust
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Victor Onrust »

Boek deugt voor geen meter wegens geheel uit de lucht gegrepen "eigen" definitie van fascisme. Overigens al vanaf 24 november op dit forum bediscussieerd:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =59&t=8490
Maar meneer Demmers probeert het gewoon nog een keertje. Past geheel in zijn multicul profiel.
Victor Onrust = kijk ook eens op hardewoorden.nl =
Volg mij @VictorOnrust
Toen hij de top van zijn streven een belangrijk man te worden misschien iets dichterbij voelde komen, werd hij van daaraf begroet door het geniale renpaard dat hem voor was geweest. -- (Musil)
Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos »

Bovendien is dit het verkeerde topic voor(sprookjes)boeken
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Topic verplaatst van Actualiteit naar Boeken.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

demmers schreef:Vond het een buitengewoon boeiend werk en zeer verhelderend ook.
Ik niet. Verhelderend is om het niet alleen over de overeenkomsten te hebben maar ook over de verschillen. Bovendien, het is al gezegd, deugt Riemers' definitie niet.
Het resultaat is politieke propaganda. Daar heb ik Riemers niet voor nodig. Bovendien is het resultaat van Riemers' propaganda averechts, zoals Onrust en Ongeloveloos laten zien.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
karin
Forum fan

Bericht door karin »

demmers schreef:Vond het een buitengewoon boeiend werk en zeer verhelderend ook.

Ik vind de titel al belachelijk. Heb vijf jaar lang door afrika gezwerft alleen al de visie van de Europeaan op de afrikaanse medemens is al fascistisch. Fascisme is nooit weggeweest
I dare you God to challenge me. On these wild and stormy seas. A spirit spoke, a spirit cursed this ship. To dwell eternaly. Across the seven seas, she dwells eternally. Help me, join me. On my endless voyage.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

karin schreef:

Ik vind de titel al belachelijk. Heb vijf jaar lang door afrika gezwerft alleen al de visie van de Europeaan op de afrikaanse medemens is al fascistisch. Fascisme is nooit weggeweest
Ach, mens. Jij weet niet eens wat fascisme betekent.

Als je iets durft te zeggen over iemand die Afrikaan blijkt te zijn, ben je in jouw optiek al een fascist.
Je snapt er werkelijk de ballen van.

Je hebt vast een diep respect voor de slachtofferrol.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
karin
Forum fan

Bericht door karin »

Oh sorry voelde je je aangesproken?
I dare you God to challenge me. On these wild and stormy seas. A spirit spoke, a spirit cursed this ship. To dwell eternaly. Across the seven seas, she dwells eternally. Help me, join me. On my endless voyage.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

karin schreef:Oh sorry voelde je je aangesproken?
Nee, want dan was ik niet tot de conclusie gekomen dat jij niet weet wat fascisme inhoudt.
Misschien zou je het beter eens beschrijven in je eigen woorden.

Niet smokkelen met woordenboeken, hé.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

karin schreef:Heb vijf jaar lang door afrika gezwerft alleen al de visie van de Europeaan op de afrikaanse medemens is al fascistisch. Fascisme is nooit weggeweest
Dat bedoel ik. De term fascisme wordt zo ruim gebruikt dat ze elke betekenis verliest.
Ik woon in totaal al ruim 14 jaar in Suriname. Moet je de visies van de verschillende bevolkingsgroepen hier op elkaar eens tot je nemen.
Zo bekeken is iedereen een fascist. En dus niemand.
Karin als Rob Riemen in de overtreffende trap ...
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
karin
Forum fan

Bericht door karin »

MNb schreef:Karin als Rob Riemen in de overtreffende trap ...
Nou nee MnB. Helaas is de werkelijkheid dat veel mensen in het westen meningen ten berde brengen waarin eigenlijk wordt verwezen naar de onderontwikkeling van de afrikaanse volksgeest en cultuur. Een beeld die ik vroeger eerlijk gezegd ook wel had over afrika. Totdat je daadwerkelijk een paar jaar opgaat in de afrikaanse cultuur en ziet dat afrika veel ontwikkelder is, en dat de mensen veel moderner denken als dikwijls voor het gemaak maar wordt aangenomen in het westen.

Het gemak waarmee sommige oordelen en ideeën hebben over afrika en de afrikaanse mensen duid op een groot disrespect die dicht staat tot het racisme en facisme. Het verveldende is dat de mensen dat misschien nog geeneens per opzet doen (vele hebben een hekel aan racisme en facisme) maar wel op een dergelijke manier denkbeelden ventileren over afrika en de afrikaanse mensen.

Vandaar, als ik dat facisme en racisme ter sprake brengt men zo fel reageert maar niet willen nadenken waar hun ideeën over afrika dan op gebaseerd zijn. Veel kan je scharen onder een superioriteitsgevoel van het westen en de westerse samenleving. Ik ben niet ot die conclusie gekomen omdat ik zo graag facisme en racisme roept maar omdat ik zelf geconfronteerd ben met die denkbeelden en daartegenover de werkelijkheid.
Jinny

Bericht door Jinny »

Het gemak waarmee sommige oordelen en ideeën hebben over afrika en de afrikaanse mensen duid op een groot disrespect die dicht staat tot het racisme en facisme.
Dicht staan op wil nog niet zeggen dat het dat ook is.
karin
Forum fan

Bericht door karin »

Joh Jim, ik ben in landen geweest waar je verdwijnt in een politie celletje en gemarteld wordt als je commentaar op het regime heb. Toch als je met de mensen spreekt, en vooral de jongeren, dan willen ze graag een vrije democatie. Maar ja, wat doe je als je een ongewapend burger bent?

Als ik dan hier lees dat "democratie een leerproces is" en dat we de afrikanen daarom maar aan hun lot willen overlaten dan heb je te maken met racisme. Voor het gemak wordt er maar vanuit gegaan dat afrikanen (notabene een heel continent) nog te stom zijn om te begrijpen wat democratie is. Zo'n mening (wellicht onbedoeld) is gewoon racistisch en pertinent onjuist.

Het erge is dan dat we
a) Zwarte afrikaanse mensen niet in staat achten tot het vormen van een democratie
b) Zwarte afrikaanse mensen dan maar onderdrukt mogen laten (zo leer je immers democratie??????)
c) We een heel continent afschrijven.

Een dergelijk iets is (wellicht onbedoeld) wel racistisch, misschien niet vanuit dat motief, maar het is wel het wegschrijven van een heel continent aan mensen en zelfs hun problemen (onderdrukking) bagatelliseren.

Maar vervolgens, als Karin er wat van zegt is ze een ouwehoer....

Nou Jim, ik heb in die landen gewerkt met dictators (dikwijls ondersteund door het westen) en het lijden van de mensen gezien. De continuë schending van de mensenrechten, uitbuiting van kinderen en hongersnood, dyfterie, malaria, cholera, aids en nog een hele waslijst..dankzij het wegkijken van het westen met in het achterhoofd....ach het is afrika daar is immers altijd wat....die mensen moeten nog ontwikkelen en leren wat democratie is.

Ja wat is Karin een ouwehoer he om eens een paar vrijdenkers een pets op de vingers te geven en eens te confronteren met hun racisitische redenatie en ze te confronteren met hun ononderbouwde gezwatel.
Jinny

Bericht door Jinny »

Karin, dat jij in Afrikaanse landen hebt gewerkt wil nog steeds niet zeggen dat 'een groot disrespect' gelijk staat aan racisme.
Plaats reactie