The Black Mathematician schreef:Verder is het zo dat je in de echte ruimte geen echt vacuum hebt
Je bent me voor, want ik wilde het hierover gaan hebben. Laat me een poging doen dit uit te leggen. Zoals ik al schreef moeten we het begrip materie vervangen door materie/energie. Daardoor moet volgens de Quantummechanica ons begrip van ruimte veranderd worden. Het eenvoudigste voorbeeld is het waterstofatoom. Velen van ons zullen het planetaire model wel kennen: een positief geladen proton in het centrum en een electron dat er omheen draait.
Het eenvoudigste quantummechanische is anders. Het electron is overal tegelijk volgens een bepaalde kansverdeling. Het is echter aan zijn baan gebonden. De kans dat het buiten zijn baan zit is 0.
Dat zou je dus een absentie kunnen noemen.
The Black Mathematician schreef:Je kan het ook zo interpreteren dat er helemaal geen kromming is, maar een kracht die op een bepaalde manier werkt. Wat is nu juist? Daar kan je hele filosofische discussies over houden.
Ik vind het zo jammer dat juist filosofen dat zo weinig lijken te doen. Het ligt toch voor de hand, praktische problemen als de moeilijkheidsgraad van het onderwerp gelaten, dat filosofen die onderwerpen oppikken die natuurkundigen niet meer of nog niet experimenteel kunnen toetsen.
siger schreef:Een zwart gat is het tegenovergestelde van een absentie?
Dat lijkt me wel, ja.
Peter van Velzen schreef:Omdat het per definitie niet falcificeerbaar is, is het eigenlijk ook in strijd met de wetenschappelijke methode.
Het punt is dat natuurkundige theorieën zowel falsifieerbare als non-falsifieerbare uitspraken doen. Wat we weten is dat ze consistent zijn. De niet-falsifieerbare uitspraken zijn middels wiskundige deductie aan de falsifieerbare verbonden. Zoals je weet propageer ik altijd dat de uitkomsten van deductie en waarneming overeen moeten stemmen; helaas zijn er meer uitkomsten van deductie dan mogelijke waarnemingen.
Let wel, dit geldt ook voor de klassieke natuurkunde. De zwaartekracht is ook niet direct waarneembaar. Wat we waarnemen is de uitwerking daarvan - de verstuikte enkel als we naar beneden gevallen zijn. Of nauwkeuriger: de uitrekking van een veerunster als we er een voorwerp aan hangen.
Zelfs snelheid is niet direct waarneembaar. We meten afgelegde weg en tijd en delen die op elkaar en doen de aanname dat snelheid in dat tijdsinterval constant is.
Het is mijn indruk - maar ook niet meer dan dat - dat de verhouding falsifieerbare vs. niet-falsifieerbare uitspraken aan het verschuiven is in het nadeel van de eerste. Precies daarom ben ik optimistisch over de toekomst van de filosofie.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.
Johan Cruijff