Rudolph Steiner

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Blues-Bob
Bevlogen

Rudolph Steiner

Bericht door Blues-Bob »

"Antroposofie is een weg naar inzicht die het geestelijke in de mens met het geestelijke in de kosmos wil verbinden. Zij maakt zich in de mens kenbaar als een behoefte van het hart en van het gevoel. Zij moet haar rechtvaardiging vinden in het vermogen deze behoeften te bevredigen. Alleen diegene die in de antroposofie vindt waar hij vanuit zijn gemoed naar zoeken moet, kan haar waarde erkennen. Daarom kunnen antroposofen alleen mensen zijn die bepaalde vragen over het wezen van de mens en wereld even existentieel ervaren als zij honger en dorst ervaren."

Rudolf Steiner zag de geschiedenis van de mensheid als een progressieve ontwikkeling van de individuele ziel, maar wel als onderdeel van een spirituele hiërarchie. In oudere tijdperken had de ziel in een meer of minder dromend bewustzijn een directe waarneming of gewaarwording van geestelijke wezens. Deze gewaarwordingen verdwenen langzaam maar zeker met de ontwikkeling van de mens tot een zelfstandig individu met een eigen verstand en een Ik-bewustzijn. Uitgaande van dit Ik-bewustzijn is het volgens Rudolf Steiner mogelijk opnieuw tot waarneming van geestelijke wezens en het geestelijke in de kosmos te komen. Dat deze ontwikkeling mogelijk is, is volgens Rudolf Steiner een van de gevolgen van de Christusimpuls in de wereld.

Steiner verkondigt dat organismen (en de mens in het bijzonder), en de processen die zich in hen afspelen, het resultaat zijn van invloeden uitgaande zowel van de aarde als vanuit de kosmos (zon, maan en sterren).

Hij bracht zijn eigen buitenzinnelijke waarnemingen in verband met de natuurwetenschappelijke waarnemingen van Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832), die onder meer een theorie had ontwikkeld over de groei van de plant. Volgens Steiner bevestigden zijn buitenzinnelijke waarnemingen sommige klassieke theorieën, onder andere van Aristoteles. Zo aanvaardde hij bijvoorbeeld een indeling van de menselijke psyche in vier basistemperamenten, namelijk het cholerische, het sanguinische, het flegmatische en het melancholische temperament. Steiner bracht deze indeling in verband met de vier elementen.
Uit wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Steiner
De antroposofische arts gaat ervan uit dat de mens uit vier lagen bestaat. Het fysieke lichaam, het levenslichaam, de ziel en de geestelijke kern:

Het fysieke lichaam is de eerste laag. Dit maakt deel uit van de materiële wereld. De wereld waarin men kan waarnemen met zintuigen. Het fysieke lichaam is tastbaar doordat men het bijvoorbeeld kan meten en wegen.
De tweede laag is het levenslichaam. Dit staat voor alle lichaamsprocessen. Hierbij kan worden gedacht aan het herstellen van cellen, het groeien, het opnemen en afbreken van voeding en de erfelijkheid. Het levenslichaam is niet zichtbaar.
De ziel, als derde laag van de mens wordt in de antroposofie beschouwd als de laag waar de emoties zich bevinden. Vreugde, verdriet, liefde, angst etc.
De bovenstaande drie lagen zijn bij alle levende wezens aanwezig. De antroposofie gaat er vanuit dat alleen bij de mens een vierde laag aanwezig is die benoemd wordt als het "ik", de geestelijke kern. In deze vierde laag bevinden zich gedachten, dromen en idealen.
In de antroposofische geneeskunde wordt gezondheid ook bekeken vanuit deze vier lagen van de mens. Vanuit een balans tussen deze vier lagen, en in balans met de wereld om ons heen. Men zou kunnen zeggen dat een evenwicht tussen deze vier lagen nodig is voor een goede gezondheid.
Om de discussie aan te zwengelen.

Stelling 1: De antroposofie en geneeskunde sluiten elkaar op het eerste en tweede niveau niet uit. Hoe groter de kennis over het fysische / fysieke, hoe kleiner de rol van het derde en vierde niveau in de geneeskunde is.
Stelling 2: Antroposofie verdient dus meer een plek in de filosofie en wat betreft gezondheidsproblematiek eventueel in de psychologie, dan in de geneeskunde en biologie.
Stelling 3: Omdat de antroposofie in de basis uitgaat van een niet materialistische visie, zijn de fundamentele elementen (ziel / geest) niet falsificeerbaar.

Ik ben benieuwd naar de mening van de kenners hier. Als ik voor mijzelf spreek vind ik antroposofie wat te vaag / weinig concreet om er iets nuttigs over te zeggen.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
doctorwho
Ontoombaar

Re: Rudolph Steiner

Bericht door doctorwho »

Eerst maar eens Steiners ideeën over mensenrassen aan de kaak stellen. De landbouw en geneeskunde komen later wel.

Stelling:
Steiner was een racist en dit goedpraten met het feit dat hij een kind van zijn tijd was is in tegenspraak met de grote visionair die hij volgens zijn volgelingen is.

http://www.doorbraak.eu/gebladerte/10307l19.htm
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

doctorwho schreef:Eerst maar eens Steiners ideeën over mensenrassen aan de kaak stellen. De landbouw en geneeskunde komen later wel.

Stelling:
Steiner was een racist en dit goedpraten met het feit dat hij een kind van zijn tijd was is in tegenspraak met de grote visionair die hij volgens zijn volgelingen is.

http://www.doorbraak.eu/gebladerte/10307l19.htm
Allereerst excuses voor het dubbele posten van dit topic.

Verder over de stelling:
Er zijn racistische werken bekend. Eens met de stelling dat dit in de tijdgeest gezien moet worden, niets afdoet aan zijn ideeen en de werkbaarheid die zijn "volgelingen" eraan toeschrijven.

Wat als belangrijke wetenschappelijke ontdekkingen en bewijzen geleverd zijn voor hedendaags breed geaccepteerde theorieen door racisten? Volgens mij is een ad hominem geen geldig argument voor de bruikbaarheid van zijn denkmodel. Ik zou het liever hebben over de bruikbaarheid van zijn model, dan over de persoon. Hoewel de topic titel wellicht anders doet vermoeden.

Groet,

Bob
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Stelling 1: De antroposofie en geneeskunde sluiten elkaar op het eerste en tweede niveau niet uit. Hoe groter de kennis over het fysische / fysieke, hoe kleiner de rol van het derde en vierde niveau in de geneeskunde is.

Zolang zaken als karma een toonaangevende rol in de uitlegkunde van de antroposofische geneeswijze krijgt wordt het lastiger.

De antroposofische medische theorie vertoont enkele eigenaardigheden, en het vreemdst is wel de theorie van het bloed. Volgens Steiner is het menselijk bloed iets heel bijzonders. Het beweegt vanzelf. Het hart is slechts nodig om het bloed telkens even te laten stilstaan, en dat is weer nodig omdat in een organisme waarin de sapstroom ononderbroken is, geen bewustzijn kan ontstaan. Desgevraagd verklaren de antroposofen dat het bewustzijn ontstaat door een dynamische dualiteit tussen de bovenpool (denken, dood, nee zeggen) en de onderpool (handelen, dadendrang, ja zeggen) en dat daarom bloed om en om stilstaat en stroomt. Dat de menselijke bloedsomloop, een gesloten circulatie met kleine lekken en één hart, net zo in elkaar zit als die van alle andere gewervelde dieren, en dat geleedpotigen en weekdieren ook voorzien zijn van pompende harten, schijnt er in dit verband weinig toe te doen.(kwakzalverij.nl)
en het gaat nog verder:
Deze theorie van de bloedsomloop is een wezenlijk onderdeel van de antroposofische geneeskunde. Ze gaat al terug op een zekere K. Schmidt die (in 1882) het hart zag als een zogeheten waterram: een eenvoudige pomp die de kinetische energie van snelstromend water via een kleppenstelsel gebruikt om water op te pompen (een vondst uit 1796). Bij een waterram gaat er dus snelstromend water in en komt er energie plus langzaam stromend water uit, terwijl het hart energie gebruikt om het langzaam binnenstromende bloed met grote kracht en snelheid door de kleine en grote bloedsomloop te persen. Steiner nam het idee over zonder zich af te vragen hoe een en ander natuurkundig in elkaar zat. Hij dacht niet in termen van machines en energiebehoud. De energie van de waterram (uit snelstromend beekwater) ging uiteindelijk terug op de zon, net zoals uiteindelijk de geest het bloed voortstuwt. Volgelingen van Steiner, met name de artsen Leon Manteuffel-Szoege en Paul Vogler hebben geprobeerd bewijzen te vinden voor deze bloedtheorie. Nog in de jaren '60 en '70 verschenen er talrijke artikelen over deze onzinnige theorie in een antroposofisch medisch tijdschrift, Beiträge zu einer Erweiterung der Heilkunst.

Het mag vreemd en onaardig lijken voor Steiner adepten maar ik ben hier al afgehaakt.
nog veel meer hierover vind je hier
http://www.skepsis.nl/antroposofisch.html
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Wanneer je vloeistofdruk op het hart zou zetten, zou de vloeistof zonder horten en stoten door het hart heen lopen, omdat alle kleppen gewoon met de stroming mee open zouden blijven staan.

Een waterram.
Hoe verzint men het?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

doctorwho schreef:

Zolang zaken als karma een toonaangevende rol in de uitlegkunde van de antroposofische geneeswijze krijgt wordt het lastiger.

De antroposofische medische theorie vertoont enkele eigenaardigheden, en het vreemdst is wel de theorie van het bloed. ...nog veel meer hierover vind je hier
http://www.skepsis.nl/antroposofisch.html
Ik heb na het vermelden van karma's en andere metafysische aanduidingen voor een ziel die niet falsificeerbaar zijn al mijn interesses verloren voor deze zeer opmerkelijke stroming met hele praktijken en tehuizen die de filosofie volgen. Ik verbaas mij er steeds meer over.

Na het lezen van de theorie over het bloed kan ik wel zeggen dat hoe meer ik erover weet, hoe minder mijn interesse geprikkeld wordt. Ik hoop dat als mijn rikketik er ooit mee ophoudt, dat dan mijn cardioloog geen antroposoof is... #-o Fijn te weten overigens dat wanneer ik een sprintje trek voor de trein, mijn bloed dan blijkbaar vaker stilstaat. Tegen het schudden denk ik :? Geloven hedendaagse antroposofen dit verhaaltje nog, of is ook het antroposofisch denkmodel aan wijzigingen onderhevig?

Groet,

Bob
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

Blues-Bob schreef:Ik heb na het vermelden van karma's en andere metafysische aanduidingen voor een ziel die niet falsificeerbaar zijn al mijn interesses verloren voor deze zeer opmerkelijke stroming met hele praktijken en tehuizen die de filosofie volgen.
De genadeklap is hier te vinden:

http://www.trouwcommunities.nl/religie- ... /2650.html

Het zal me benieuwen na hoeveel alinea's je er de brui aan geeft.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

http://www.skepsis.nl/koehoorns.html

Ik heb in de jaren zeventig een groententuin gehad om mijn opgroeiende kinderen gezonde groenten te geven, er werd toen buitensporig veel gif gebruikt in de reguliere landbouw.
Ik heb toen ook een boekje gehad waarin de biologisch dynamische landbouw ala Steiner beschreven stond.
Er stonden dingen in die ik kon gebruiken, tot ik verse koehoorns gevuld met koemest moest ingraven in mijn tuin, toen ben ik afgehaakt.
Het oogsten van de horens moet in september gebeuren als de zon in het dierenriemteken Maagd staat. Dan overheersen bepaalde kosmische krachten. Waarom een koehoorn? Omdat een koe horens heeft om bij zich zelf datgene naar binnen te richten, wat astraal-etherisch vorm moet geven, wat zelfs tot in het spijsverteringsorganisme door moet dringen. De werking in het spijsverteringsorganisme ontstaat door straling, die van de horens en hoeven uitgaat.
:roll: Nou ja? 8-[
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Jinny

Bericht door Jinny »

Proest, wat een onzin.
Ik zal dit eens aan een antroposoof laten lezen de 26ste, kijken wat ze ervan zegt.
Ze staat nogal met beide benen zoniet op danwel in de grond.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Ramon
Steinerscholen
Steiner is een gevaarlijke gek, gevaarlijk omdat 75 jaren na zijn dood er nog steeds idioten zonder bullshitfilter achter deze spirituele oplichter aanlopen en bijvoorbeeld hun kinderen naar de steinermafkezenscholen sturen.
Het is een maffe godsdienst.
Afbeelding
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

*
Ik vind het wel wat hebben hoor!

*
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

GayaH schreef:*
Ik vind het wel wat hebben hoor!

*
Het heeft wel wat ja!
Opvallend veel weg van een kerk.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

@ Cluny
*
Ik zag vooral de kleuren ...
... deed me in deze context denken aan de kleurenleer van Goethe.
De Kleurenleer van Goethe vind ik ook wel wat hebben ... :wink:

Kleurenleer van Goethe

<< >>
Een verklaring voor het vele onbegrip kan zijn, dat men Goethes kleurenleer vanuit zuiver fysisch oogpunt benadert. Goethes methode wijkt echter af van de hedendaagse empirische wetenschappelijke benadering, in die zin dat hij de dingen niet waarnam als uiterlijk verschijnsel, maar als fenomeen, dus als het geheel van uiterlijk verschijnsel en innerlijk wezen. In zijn autobiografische roman "Dichtung und Wahrheit" maakt Goethe ons meermalen attent op zijn bijzondere waarnemingsvermogen.
*
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Blues-Bob schreef:Geloven hedendaagse antroposofen dit verhaaltje nog, of is ook het antroposofisch denkmodel aan wijzigingen onderhevig?

Groet,

Bob
Ik vermoed dat de antroposofie, evenals de meeste vormen van kwakzalverij, zich meer zal beroepen op traditie dan op innovatie.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Cluny schreef:Ramon
Steinerscholen
Steiner is een gevaarlijke gek, gevaarlijk omdat 75 jaren na zijn dood er nog steeds idioten zonder bullshitfilter achter deze spirituele oplichter aanlopen en bijvoorbeeld hun kinderen naar de steinermafkezenscholen sturen.
Het is een maffe godsdienst.
Afbeelding
Over belangstelling heeft hij zo te zien niets te klagen.
Henry Ford
Plaats reactie