Achnaton schreef:Ok, dit geld voor de gehele wereld om in Nederland te beginnen, hier is het nog maar de vraag of de meerderheid zich gelovig noemt.
Ik heb in andere discussies al diverse keren gewezen op het boek "Geloven in Nederland". Daarin staan cijfers over het geloofsleven van de Nederlanders, en daaruit blijkt dat (nog steeds) een meerderheid zichzelf gelovig noemt.
Achnaton schreef:Je gaat duidelijk voorbij aan mijn vorige post, neem aan dat je er dus ook begrijpt dat deze lessen gegeven dient te worden door een neutraal persoon, een Agnost bij voorkeur dus geen lid van een geloofsgemeenschap,
Neutrale personen bestaan niet.
Achnaton schreef:en hoe zit het met de kosten? Kun je het de maatschappij verplichten hiervoor kosten te moeten maken? Voor jouw is het mischien zinvol maar ik voel er niets voor als deze lessen aan mijn kinderen worden gegeven door een gelovige.
Kun je het de maatschappij verplichten kosten te moeten maken voor de vakken Frans en Duits? Voor sommigen is het misschien zinvol, maar ik voel er niets voor als deze lessen aan mijn dyslectische kinderen wordne gegeven door een taalkundige en liefhebber van die talen.
Achnaton schreef:Helemaal waar, dus ook voldoende reden om ook de negatieve zaken mee te nemen, zoals het gemis in neutraliteit betrekkende de verschillende invalshoeken, religie als basis voor conflict, het gemis van bewijsbaarheid in het G'dsidee, en last but no least de problematiek van religieuze dogma's zinvol te fungeren als reele bron ter discussie.
Klopt mijn indruk dat je geen idee hebt wat de doorsnee inhoud is van godsdienstlespakketten?
Achnaton schreef:Het beter begrip van de Islam bijvoorbeeld leidt voor een niet Moslim (die dat niet wil worden) nauwelijks tot meer begrip,
De -door mij- onderstreepte delen bevatten een contradictio in terminis.
Achnaton schreef: (...)het zal meer angst en weerstand opleveren dan de nu over het algemeen nog onwetende niet-moslim, beter kan deze er niet achterkomen hoe in de Islam word gedacht over "ongelovigen" waaronder inclusief aanhang van welke andere geloofsgenootschap ook. De dwingende en herhalende trant in die geschriften waarin word opgeroepen iedere twijfel ten aanzien van de "boodschap" te vermijden tot hersenspoelende vormen kan beter alleszins worden vermeden.
Ik constateer dat de onwetende niet-moslim op dit moment bang is voor de islam. Dit komt JUIST door de onwetendheid, waardoor de spaarzame kennis over islam slechts bestaat uit wat extremisten roepen.
Achnaton schreef:Daarbij in ogenschouw nemend waartoe dergelijke religies toe lijden te zien in voorbeelden elders in de wereld, waarin het normaal is de activiteiten van niet-moslims te onderdrukken zoniet praktisch onmogelijk te maken, alswel het vrouwelijk deel zodanig gehersenspoeld is dat ze het als normaal beschouwen een onderdanige status aan te nemen of zelfs praktisch moeten discrimineren t.a.v. partnerkeuze in het geval er nog zoiets als keuze bestaat. Het lijkt me dan toch beter dit alles niet te stimuleren, er zijn al problemen genoeg!
Het lijkt me dat wat extra kennis van de islam bij jou geen overbodige luxe is, gezien deze overvloed aan generaliserende vooroordelen.
Achnaton schreef:Nee, dan kun je beter een samenleving nastreven waarin slechts een korte neutrale inzage t.a.v. religie word gegeven en de invloed ervan sterk
proberen terug te brengen om het samenleven in gelijkwaardigheid niet onnodig te frustreren.
Indien de tekst uit jouw bericht een voorbode zou zijn van die 'neutrale inzage' hou ik mijn hart vast, want dan lijkt verdere escalatie onontkoombaar.
doeidoei
Frodo