Vilaine schreef:En dan kunnen we natuurlijk niet om Lao Tse heen:
Het zijn:
"Alle wezens onder de hemel hebben hun oorsprong in het zijnde; het zijnde heeft zijn oorsprong in het niet-zijnde."
Het nut van niets:
"Spaken komen samen in een naaf, maar de lege ruimte maakt de kar bruikbaar. Een pot bestaat uit klei, maar de lege ruimte maakt de pot bruikbaar. Balken en stenen vormen een huis, maar de lege ruimte maakt het huis bruikbaar.
Alleen het niets is bruikbaar."
Ik kan makkelijk om Lao Tse heen; Volgens mijn definitie van zijn, staat hij daar onzin de beweren. De diepzinnnigheid zal wel verloren zijn gegaan in de vertaling....
Zijn = gelijk eigenschappen hebben, Ergo:
"Hetgene dat eigenschappen heeft, heeft zijn oorsprong in hetgeen geen eigenschappen heeft". Yī tuó shǐ!
1. Een kar vermag niets in de lege ruimte, daar heb je toch echt een raketmotor nodig. Een vlakke weg, daarop voldoet een kar al een stuk beter!
2. Een pot hoeft niet leeg te zijn om bruikbaar te zijn. Doorgaans volstaat het als er lucht in zit, maar voor sommige dingen is water of alcohol weer te prefereen.
3. Een huis is ook veel beter bruikbaar als het bedden, kasten, stoelen, tafels, verwarming, eten en drinken bevat. Oja en lucht; heel veel lucht, anders stik ik.
Nou, dat was een flinke omweg, maar die Lao Tse had zich dan ook flink opgeblazen.
Gemeen natuurlijk van mij, om een filosoof met pure fysica af te serveren.
Het is duidelijk dat het nuttig is om zaken te kunnen verplaatsen, daartoe hebben we inderdaad plaatsen nodig waar uitsluitend iets is dat - zoals lucht bij uitstek doet - gevoegelijk uit de weg gaat. Voor een reis naar de maan is er zelfs vrijwel (maar nooit helemaal) lege ruimte beschikbaar.
Maar dat is niet niets. In de waarneembare werkelijkheid is het slechts waarneembaar doordat het volzit met fotonen, en in de wereld van de gedachten heeft het wel degelijk eigenschappen,
Er kan een kar doorheen rijden, er kan honing in worden bewaard er kan iemand in wonen. Niet niets dus.
Gaten zijn eigenlijk dus niet niets.
NIets heeft geen eigenschappen, en er kan dus niets in of doorheen. Ruimte is iets anders dan niets, al vragen de fysici zich geloof ik nog steeds af, wat het eigenlijk is, Ergens heb ik eens gelezen dat ruimte een eigenschap is van de materie. Hoe meer materie, hoe meer ruimte dus. Je zou verwachten dat de zwaartekracht ervoor zorgt dat de materie steeds minder ruimte inneemt totdat het een zwart gat wordt. Maar nadat het gat is gevormd, doet zich eigenaardig genoeg het omgekeerde voor: Hoe meer materie er in een zwart gat valt, hoe meer ruimte het gat inneemt!
Dat komt door de Schwarzschildradius. De afstand tot het centrum van de zwaartekracht waarop de ontsnappingssnelheid groter is dan de lichtsnelheid. Die afstand is recht evenredig met de hoeveelheid materie in het zwarte gat. 2 x zoveel materie betekent een tweemaal zo grote radius. Maar het leukste is dit: Het volume van de bol met die radius wordt bij 2 keer zoveel materie, wel 8 keer zo groot. Naarmate er meer materie in het gat valt, wordt een steeds groter gedeelt van de ruimte in beslag genomen. Die ruimte is écht weg! Er kan immers geen lichtstraal meer doorheen! Het zwarte gat steelt dus ruimte van het heelal maar - omdat de tijd op die schwarzschildradius stilstaat - is die ruimte er binnen het zwarte gat weer wel.
Ik vermoed dat ons heelal een groot zwart gat is, en naarmate het groter wordt valt er meer materie naar binnen waardoor het nog sneller groter wordt. . . . . .
Ik, zei al, gaten zijn niet niets.