noösfeer en huidige voorvallen

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

siger

Re: noösfeer en huidige voorvallen

Bericht door siger »

Hierboven had ik een schema van e-doctor online gelinkt.
Blijkbaar is die site gekraakt door een Arabische autohandelaar.
Hier een nieuwe poging:
Afbeelding
1. Binoculair gezichtsveld
2. Voorwerp
3. Beeld rechteroog
4. Rechtse oogzenuw
5. Chiasma opticum
6. Rechtse optische baan
7. Rechterhersenhelft
8. Eén enkel, driedimensionaal beeld waargenomen door de hersenen
9. Rechter visuele cortex
10. Linkse visuele cortex
11. Linker hersenhelft
12. Linkse optische baan
13. Linkse oogzenuw
14. Beeld linkeroog

Voor meer info zie http://www.kiesbeter.nl/medische-inform ... ctioneert/

PS: als een mod de link hierboven wil aanpassen (vervangen door deze) des te beter.
Thor
Forum fan

Bericht door Thor »

Beste siger,

Dank voor de meer inhoudelijke antwoorden dan dat ik normaal gewend ben. :D
Mijn vraag zou zijn, waar en hoe in de hersenen wordt het bewustzijn geproduceerd?
Dat weet ik niet.
Dank voor het eerlijke antwoord, want daarmee kunnen we verder.
Volgens A.R.Luria (The Working Brain, 1973), die heel veel patienten met hersenbeschadiging heeft onderzocht, spelen de frontale hersenlobben (dat is het gedeelte van de neo-cortex in je voorhoofd) een centrale regelende rol.
Ik ben nu het nieuwe boek van Damasio aan het lezen, want ik wil een verbinding zoeken tussen de theorie van Steiner en deze onderzoeken. Maar het is ook logisch dat er in de hersenen wordt gezocht, omdat de meeste acties daar vandaan komen. De vraag die daar bijhoort is stuurt het bewustzijn/denken het handelen (los van de instinctieve activiteiten) of wordt elk handelen produceert door de hersenen, zonder tussenkomst van iets dat niet fysiek is.
Het is inderdaad vastgesteld dat er verbindingen (zgn. synapsen) bestaan tussen de meest afgelegen gebieden van onze hersenen.
Het is ook wetenschappelijk vastgesteld dat emoties zich via bepaalde peptides vastzetten in het lichaam, waarbij de locatie veel overeenkomsten vertoond met de energie-lijnen in het lichaam zoals die in de theorie van de chakra's voorkomt. Een studie naar de beïnvloeding van die energie-lijnen vindt (bij mij weten) niet plaats.
Maar de hersenen zijn de plaats waar wetenschappers zoeken.
Zoals, aangegeven lijkt mij dat logisch.
Met "functie" bedoel ik de werking van iets, waar iets voor dient. Je lijstje is dus erg onvolledig. Van Dale geeft enkele voorbeelden:
ademhalingsfunctie, denkfunctie, leesfunctie, schrijffunctie, voortplantingsfunctie, hartfunctie, hersenfunctie, leverfunctie, miltfunctie, nierfunctie, schildklierfunctie
Het is leuk allerlei synoniemen te lezen, maar daar waar het om ging, te komen tot een definitie van het door jou gehanteerde begrip functie blijft daarmee achterwegen.
Jij stelt dat het bewustzijn een functie is van de hersenen. Van welke afhankelijkheid-situatie is er in deze situatie sprake en welke variabele spelen hier een rol, hoe moet ik hier het onderbewustzijn in passen?
Kun je me daar iets meer over vertellen?
Het bewustzijn is aanhoudend afhankelijk van prikkels (stimuli), ofwel afkomstig van de zintuigen, ofwel van een of ander geheugengebied (bijvoorbeeld zichzelf.)
Tijdens de nacht, waar het bewustzijn 'uit staat', zijn er constant prikkels van de zintuigen en toch is er geen bewustzijn. Dus dat kan het niet zijn.
Deze voorbeelden geven al aan dat ons bewustzijn nauw verbonden is met communicatie tussen mensen, en het is wel zeker dat het gebruik maakt, en misschien niet kan bestaan zonder, een gemeenschap die gebruik maakt van externe symbolen (van grotschilderkunst tot internet etc...)
Dit is een interessante stellingname, twee eerste reacties;
- deze stellingname impliceert dat communicatie (wat een typische menselijke eigenschap is) pas mogelijk is als het bewustzijn er is, hetgeen verklaart waarom mensen in hun slaap niet 'bewust' communiceren.
- Dat communicatie pas zin heeft in een gemeenschappelijk kader met andere mensen.
In The Working Brain heeft A.R. Luria talrijke effecten gegeven van schade aan de hersenen op het herkennen van voorwerpen, waarmee afdoende werd aangetoond dat de hersenen een belangrijke rol spelen bij het zien.
Misschien toch een andere formulering, dat hersenen een rol spelen bij het kanaliseren van allerlei signalen van zintuigen, deze verschillende signalen en waarschijnlijk nog aanverwante interne signalen komen bij elkaar in de hersenen. Jij verwijst naar de stelling "Een enkel, driedimensionaal beeld waargenomen door de hersenen" en dat zou plaats vinden de 'visuele cortex' (http://nl.wikipedia.org/wiki/Visuele_cortex)
Indien je dat zou lezen dan kom je nergens een verklaring tegen dat en hoe deze informatie 'geprojecteerd' wordt in het bewustzijn. Je kunt lezen over Kanizsa-driehoek, Ebbinghaus-illusie of de Orbison-illusie waaruit moet blijken dat de aangereikte informatie niet absoluut wordt aangereikt (aan het bewustzijn) maar wordt geïnterpreteerd, waarbij waarnemingen passend gemaakt wordt aan de beschikbare begrippenkader.
Wie of wat doorzoekt het geheugen en welk geheugen het korte termijn geheugen het lange termijn geheugen etc. en hoe weet de grote onbekende waar hij moet zoeken?
Geen idee. Er zijn tal van theorieën en onderzoeken, die zich voorlopig vooral met de "hoe"-vraag bezig houden. Ik heb er wel wat over gelezen. Ik hoop dat je niet van me verwacht dat ik hier een verhandeling ga schrijven.
Hieruit en uit de vorige reactie van mij blijkt dat er veel meer automatische processen plaatsvinden binnen de hersenen die niet terug te vinden zijn in de hersenen zelf. De zoektocht zal doorgaan, maar de theorie van mensen als Steiner zullen nog niet worden opgepakt hoewel er toch vrij simpele stappen te zetten zijn. Zoals het meten van het gewicht van mensen die wakker zijn, slapen of dood zijn, zodat bewezen wordt dat er klaarblijkelijk stoffen verdwijnen (vandaar mijn belang in de wet van het behoud van energie dan wel massa).
Dus welke variabele zorgen ervoor dat hoewel de hersenen functioneren er geen bewustzijn is?
Er is geen "variabele", er is veeleer een netwerk van aanhoudende uitwisselingen van stimuli waar het bewustzijn de controle over kan nemen, bijvoorbeeld als deze stimuli tot meer aandacht en/of keuzes leiden.
Ik gaf eerder aan dat externe stimuli ook geregistreerd worden in de slaap. Waarbij ik mij afvraag wanneer het bewustzijn dan besluit de controle over te nemen en waarom hij dat op een ander moment niet doet?
Zoals al eerder gezegd, als er geen bewustzijn is spelen alleen automatische routines hun rol. Die routines kunnen samenspelen met het bewustzijn. Ze zijn (bewust of niet) aangeleerd en/of aangeboren.
Ook hier kunnen, waarom zouden ze dat doen en waarom weet ons bewustzijn dat niet?
Bijvoorbeeld: als je een kamer binnenstapt om een bekende te zoeken, doe je dat bewust, maar je oogbewegingen en je benen gaan "vanzelf" en worden weer terug onder bewuste controle gebracht als je meent iemand te herkennen.
Nu hebben we het over iets anders, het bewustzijn is een ander woord als bewust iets doen of niet. Beide (bewust iemand zoeken en de actie uitvoeren) kunnen plaatsvinden terwijl het bewustzijn actief is, beide kunnen niet actief zijn indien het bewustzijn er niet is.
"Er bestaat geen mening, hoe absurd ook, die de mensen niet gemakkelijk tot de hunne maken, zodra het gelukt is, hen te overtuigen, dat die algemeen aanvaard is."
siger

Bericht door siger »

Thor schreef:De vraag die daar bijhoort is stuurt het bewustzijn/denken het handelen (los van de instinctieve activiteiten) of wordt elk handelen produceert door de hersenen, zonder tussenkomst van iets dat niet fysiek is.
De tussenkomst van iets dat niet fysiek is? Simpel: die bestaat niet. Niet dus.
Thor schreef:Hieruit en uit de vorige reactie van mij blijkt dat er veel meer automatische processen plaatsvinden binnen de hersenen die niet terug te vinden zijn in de hersenen zelf.
Je moet hier toch zelf het ongerijmde van inzien?
Thor schreef:Zoals het meten van het gewicht van mensen die wakker zijn, slapen of dood zijn, zodat bewezen wordt dat er klaarblijkelijk stoffen verdwijnen (vandaar mijn belang in de wet van het behoud van energie dan wel massa).
Zo'n prietpraat kan een volwassen modern mens toch zelf niet geloven??? Die simpele experimenten zijn in honderd jaar niet gedaan door steinierianen (of gedaan en verzwegen) omdat de resultaten voorspelbaar tegen zullen vallen. Ze zijn niet gedaan door anderen omdat ze de slappe lach kregen, vermoed ik.
Thor schreef:
Siger schreef:Bijvoorbeeld: als je een kamer binnenstapt om een bekende te zoeken, doe je dat bewust, maar je oogbewegingen en je benen gaan "vanzelf" en worden weer terug onder bewuste controle gebracht als je meent iemand te herkennen.
Nu hebben we het over iets anders, het bewustzijn is een ander woord als bewust iets doen of niet. Beide (bewust iemand zoeken en de actie uitvoeren) kunnen plaatsvinden terwijl het bewustzijn actief is, beide kunnen niet actief zijn indien het bewustzijn er niet is.
Dit is het enige bewustzijn waar ik het over heb in al wat ik zeg of schrijf, Thor. Jij wilt er al een tijdje wat anders van maken, nu meer open dan voordien, maar met mij kan je het niet, ik herhaal niet, hebben Voor kruinkietels, chakras, teenschimmel, aura's, waterbedden, levitatie, huppelzieltjes en andere mogelijkheden om cosmische energieën te vangen.

Mijn aanwezigheid in deze topic lijkt me niet langer nuttig.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

siger schreef: De tussenkomst van iets dat niet fysiek is? Simpel: die bestaat niet. Niet dus.
Wat is eigenlijk de strikte omschrijving van iets fysieks?
siger

Bericht door siger »

Ali schreef:
siger schreef: De tussenkomst van iets dat niet fysiek is? Simpel: die bestaat niet. Niet dus.
Wat is eigenlijk de strikte omschrijving van iets fysieks?
In dit geval of deze context: "niet buitennatuurlijk".
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

thor
Tijdens de nacht, waar het bewustzijn 'uit staat', zijn er constant prikkels van de zintuigen en toch is er geen bewustzijn. Dus dat kan het niet zijn.
Daar gaan we weer, het bewustzijn verdwijnt als een dief in de nacht.
De zoektocht zal doorgaan, maar de theorie van mensen als Steiner zullen nog niet worden opgepakt hoewel er toch vrij simpele stappen te zetten zijn. Zoals het meten van het gewicht van mensen die wakker zijn, slapen of dood zijn, zodat bewezen wordt dat er klaarblijkelijk stoffen verdwijnen (vandaar mijn belang in de wet van het behoud van energie dan wel massa).
Zo dus er is een meetbaar verschil in gewicht tussen iemand die wakker is en iemand die slaapt? Graag een linkje.
Ik gaf eerder aan dat externe stimuli ook geregistreerd worden in de slaap. Waarbij ik mij afvraag wanneer het bewustzijn dan besluit de controle over te nemen en waarom hij dat op een ander moment niet doet?
Je gaf eerder aan dat je meent dat tijdens de slaap het bewustzijn het lichaam verlaat. Hoe zit het nu?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Thor schreef: Maar het is ook logisch dat er in de hersenen wordt gezocht, omdat de meeste acties daar vandaan komen.
Welke niet?
Thor schreef:De zoektocht zal doorgaan, maar de theorie van mensen als Steiner zullen nog niet worden opgepakt hoewel er toch vrij simpele stappen te zetten zijn. Zoals het meten van het gewicht van mensen die wakker zijn, slapen of dood zijn, zodat bewezen wordt dat er klaarblijkelijk stoffen verdwijnen (vandaar mijn belang in de wet van het behoud van energie dan wel massa).
Als ze die zelf serieus zouden nemen (Steinerianen) dan hadden ze dat allang gedaan, maar meer waarschijnlijk hebben ze op tijd in gezien dat de uitkomst nul zou zijn.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Fishhook schreef:Ik, of eigenlijk mijn vrouw, heb sinds kort "Wij zijn ons brein, van baarmoeder tot alzheimer" van hoogleraar neurobiologie Dick Swaab in huis. Alleen nog wat doorgebladerd.
Wat ik daaruit begreep is zoiets als HET bewustzijn nogal arbitrair.
Er is niet een eensoortig bewustzijn, ziekten of beschadigingen van het brein kunnen het zelfbewustzijn veranderen.
Er zijn hoofdstukken als Neuro-theologie: hersenen en religie, en De vrije wil, een plezierige illusie.
Als je het al niet kent Thor lijkt me dit boek een must.
Dick Swaab is als neurobioloog betrokken geweest bij een aantal zeer aansprekende theorieen, waarvan enkele nog wachten op brede(re) evidence. Zijn stokpaardje is op gegeven moment geworden, naast seksualiteit, de ontwikkeling van het brein onder invloed van de omgeving in de baarmoeder.

Het boek ""wij zijn ons brein" is een aanrader.

Absoluut de moeite waard om door te lezen Fishhook!

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Thor
Forum fan

Bericht door Thor »

Beste Blues-Bob,
de ontwikkeling van het brein onder invloed van de omgeving in de baarmoeder.
Wat vindt je van deze theorie?

Beste siger,
De vraag die daar bijhoort is stuurt het bewustzijn/denken het handelen (los van de instinctieve activiteiten) of wordt elk handelen produceert door de hersenen, zonder tussenkomst van iets dat niet fysiek is.
De tussenkomst van iets dat niet fysiek is? Simpel: die bestaat niet. Niet dus.
Nu dacht ik die maakt een klein stapje en hier zien we de spreekwoordelijke twee stappen terug.
Is energie (van de kleinste golflengte tot de grootste) in jouw terminologie niet fysiek?
Je moet zaken die je niet kunt zien, niet gelijk stellen met niet fysiek, misschien een klein beetje onderricht: "The density of a quantity of matter is its mass divided by its volume. Density is important in determining the bouyance of materials in fliuds,

The units of density are typically g/cm3, but they can also be kg/m3, kg/L and lb/ft3. The densities of various materials range from 19.3 g/cm3 for Gold to 0.00009 g/cm3 for Hydrogen."

Hier hebben we te maken met de chemische elementen van deze wereld, waarschijnlijk de groep waar jij naar verwijst. Maar dit is niet het enige waar je het over kan hebben we kunnen het ook over de bandbreedte van licht hebben, die begint bij gammastraling tot aan radiostraling, niet tastbaar, kun je niet proeven etc, maar zijn heel concreet, versta jij dit onder niet-fysiek? Datgene wat niet bestaat?
Maar we kunnen nog iets anders nemen, elektriciteit bestaat dat en is dat niet-fysiek? Zo kunnen we door gaan de dimensies waar men het over heeft in de quantummechanica http://www.youtube.com/watch?v=JkxieS-6WuA
Er is een breed spectrum aan mogelijkheden die niet fysiek zijn in de terminologie van de chemische elementen, het ontbreken (door misschien op tild te slaan) van die kennis maakt je dus angstig, wat niet erg is maar wel een blokkade kan opwerken voor een zinvol verdere discussie.
Hieruit en uit de vorige reactie van mij blijkt dat er veel meer automatische processen plaatsvinden binnen de hersenen die niet terug te vinden zijn in de hersenen zelf.
Je moet hier toch zelf het ongerijmde van inzien?
Nee, waarom zou ik anders die woorden gebruiken.
In dit geval of deze context: "niet buitennatuurlijk".
We hebben het alleen maar over natuurlijke processen, ik weet trouwens niet hoe jij het begrip buiten-natuurlijk in dit verband kan omschrijven, vreemd.
Zoals het meten van het gewicht van mensen die wakker zijn, slapen of dood zijn, zodat bewezen wordt dat er klaarblijkelijk stoffen verdwijnen (vandaar mijn belang in de wet van het behoud van energie dan wel massa).
Zo'n prietpraat kan een volwassen modern mens toch zelf niet geloven??? Die simpele experimenten zijn in honderd jaar niet gedaan door steinierianen (of gedaan en verzwegen) omdat de resultaten voorspelbaar tegen zullen vallen. Ze zijn niet gedaan door anderen omdat ze de slappe lach kregen, vermoed ik.
Ja hoor, rond 1900 zijn er meerdere pogingen geweest, ongeacht de slechte meetinstrumenten van toen, maar aangezien veel wetenschappers (gelovige van het atheïsme) daar direct op in hebben gehakt, hebben ze deze vorm in de ban gedaan. Dus als hier iemand is die mij die ruimte in een ziekenhuis zou willen geven graag.
Bijvoorbeeld: als je een kamer binnenstapt om een bekende te zoeken, doe je dat bewust, maar je oogbewegingen en je benen gaan "vanzelf" en worden weer terug onder bewuste controle gebracht als je meent iemand te herkennen.
Dit is het enige bewustzijn waar ik het over heb in al wat ik zeg of schrijf,
Mijn beste siger, een bewuste keuze is het waar jij het over hebt, terwijl het begrip bewustzijn in deze topic besproken wordt, een bewuste keuze maken kan alleen maar bij aanwezigheid van bewustzijn. Ik zie dit als een poging een nette uitweg te vinden omdat het je over de schoenen loopt, het is niet anders.
Mijn aanwezigheid in deze topic lijkt me niet langer nuttig.
Angst om in onbekende gebieden rond te kijken is inderdaad niet voor verstarde standpunten geschikt. Je hebt gelijk.

Beste LordDragon,
Daar gaan we weer, het bewustzijn verdwijnt als een dief in de nacht.
Maar het verdwijnt niet als een dief, dat doen mensen zoals jij en siger. :wink:
Je weet wel dieven zijn bang gepakt te worden.
Je gaf eerder aan dat je meent dat tijdens de slaap het bewustzijn het lichaam verlaat. Hoe zit het nu?
Mijn vraag was gericht aan siger die daar een andere theorie over heeft, misschien eerst eens lezen, een vraagje hoe oud ben jij eigenlijk?

Beste Fishhook,
Maar het is ook logisch dat er in de hersenen wordt gezocht, omdat de meeste acties daar vandaan komen.
Welke niet?
De meeste instinctieve reacties worden door het lichaam uitgevoerd zonder tussenkomst van de hersenen.
Een bekend voorbeeld is angst, waar het lichaam begint te zweten, de vuisten worden gebald etc. etc.
Als ze die zelf serieus zouden nemen (Steinerianen) dan hadden ze dat allang gedaan, maar meer waarschijnlijk hebben ze op tijd in gezien dat de uitkomst nul zou zijn.
Misschien krijgen ze geen platform, de wetenschap is niet zo open als het lijkt beste Fishhook.
"Er bestaat geen mening, hoe absurd ook, die de mensen niet gemakkelijk tot de hunne maken, zodra het gelukt is, hen te overtuigen, dat die algemeen aanvaard is."
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Thor schreef:Beste Blues-Bob,
de ontwikkeling van het brein onder invloed van de omgeving in de baarmoeder.
Wat vindt je van deze theorie?
Van de theorie vind ik dat het een goed idee is, die het onderzoeken waard is. De theorie is echter niet volledig uit de lucht gegrepen. Het ontbreekt aan evidence volgens mij om die theorie als waar te beschouwen. Althans, er mag zowiso meer specifieke kennis over opgedaan worden, ofwel welke omgevingsfactoren hebben waarop invloed. Talrijke onderzoeksdomeinen kunnen hierop bedacht worden.

Het is duidelijk dat bijvoorbeeld bepaalde hormonen invloed hebben op de vroege ontwikkeling van het kindje / embryo / de foetus in de baarmoeder. Consumptie van folium(zuur) is evident goed voor de ontwikkeling van het zenuwstelsel (voor zover ik begreep). Babies van wie de moeder doorrookt tijdens de zwangerschap worden significant kleiner geboren dan babies van wie de moeder dit niet doet. Ditzelfde geldt voor babies van moeders met veel zelfgerapporteerde stress. De gevolgen van het gebruik van alcohol tijdens de zwangerschap zijn ook bekend.

Tal van invloeden in de baarmoeder spelen dus de rol van de ontwikkeling van het kindje (mag ik het kindje noemen?). Dat is de evidence die al geproduceerd is. Het onderzoek naar de rol van bijvoorbeeld die invloeden op het brein is zeer nuttig lijkt me. Andere specifieke onderzoeken kunnen ook geformuleerd worden. Al-met-al lijkt me dat zeer nuttig.

Groet,

Bob
siger

Bericht door siger »

Er bestaat geen ontwikkeling zonder omgeving, daar is iedereen het toch over eens? Wat is er bijzonder aan de ontwikkeling van het brein, in vergelijking met bijvoorbeeld de handen?
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

siger schreef:Er bestaat geen ontwikkeling zonder omgeving, daar is iedereen het toch over eens? Wat is er bijzonder aan de ontwikkeling van het brein, in vergelijking met bijvoorbeeld de handen?
Hoe bedoel je het woord bijzonder in deze? Heeft dat betrekking tot het proces van ontwikkeling, of het bijzondere aan het ontwikkelen van functies van het brein?

De ontwikkeling an sich is denk ik niet bijzonder. Maar de specifieke functies die besloten liggen in het brein zijn uitermate fascinerend. De hand bevat zintuigen, maar het brein verwerkt de prikkels uit deze zintuigen en gebruikt deze soms om andere functies te faciliteren, sturen of zelfs te ontwikkelen. Dat vind ik aan het orgaan wel fascinerend.

Groet,

Bob
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

thor
Mijn vraag was gericht aan siger die daar een andere theorie over heeft, misschien eerst eens lezen,
ik lees dat siger ook niet van mening is dat het bewustzijn snachts zomaar verdwijnt.
een vraagje hoe oud ben jij eigenlijk?
in welke zin draagt dat bij aan de discussie? (ik ben van 1972)

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
siger

Bericht door siger »

Blues-Bob schreef:
siger schreef:Er bestaat geen ontwikkeling zonder omgeving, daar is iedereen het toch over eens? Wat is er bijzonder aan de ontwikkeling van het brein, in vergelijking met bijvoorbeeld de handen?
Hoe bedoel je het woord bijzonder in deze? Heeft dat betrekking tot het proces van ontwikkeling, of het bijzondere aan het ontwikkelen van functies van het brein?

De ontwikkeling an sich is denk ik niet bijzonder. Maar de specifieke functies die besloten liggen in het brein zijn uitermate fascinerend. De hand bevat zintuigen, maar het brein verwerkt de prikkels uit deze zintuigen en gebruikt deze soms om andere functies te faciliteren, sturen of zelfs te ontwikkelen. Dat vind ik aan het orgaan wel fascinerend.
Dat ben ik volledig met je eens.

Maar ik merkte dat Thor opsprong als een jong hondje bij "ontwikkeling van het brein onder invloed van de omgeving in de baarmoeder" alsof hij daar eindelijk het zo verlangde opstapje naar haar/zijn spirituele zoldertje zou vinden, waarop hij telkens met hangende oortjes moet afdruipen. Er is gewoon veel mystieke onzin verteld over de baarmoeder.

Hoe bijzonder ook, de baarmoeder is de meest vanzelfsprekende natuurlijke omgeving voor een ontwikkelend kind.
siger

Bericht door siger »

Thor schreef:
Fishook schreef:
Thor schreef:Maar het is ook logisch dat er in de hersenen wordt gezocht, omdat de meeste acties daar vandaan komen.
Welke niet?
De meeste instinctieve reacties worden door het lichaam uitgevoerd zonder tussenkomst van de hersenen. Een bekend voorbeeld is angst, waar het lichaam begint te zweten, de vuisten worden gebald etc. etc.
Ik erger me aan zulke onzin. Tien minuutjes op het internet kunnen je wijzer maken, tenzij je natuurlijk instinktief wordt aangetrokken door domme sites.

Het verbluffende is dat je al met je hoofd in de noösfeer zit terwijl je niet eens weet waar je gewone hersenen voor dienen. Net angst is veelvuldig onderzocht, omdat het ook bij andere dieren dan bij mensen voorkomt. Hier een scan uit Biological Psychology, Rozenzweig et al. 1999.
IMG.jpg
IMG.jpg (43.1 KiB) 1116 keer bekeken
Gesloten