Nasa kondigt bevindingen buitenaards leven aan

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

sarnian
Bevlogen

Re: Nasa kondigt bevindingen buitenaards leven aan

Bericht door sarnian »

In de uitzending van Pauw & Witteman van 1 Dec. was er een soort herhaling van het programma "zoeken naar ontstaan leven" - Astrobiologie in VPRO's Labyrint van 23 Nov. 2010.
Daar werd ook verwezen naar de NASA persconferentie morgen, die hoogst - hoogst - hoogst - hoogst waarschijnlijk over het zelfde onderwerp zal gaan. :)

Zie ook :

Astrobiologie in Labyrint: zoeken naar ontstaan leven in rubriek "Evolutie en creationisme".
.
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
F001
Banned

Bericht door F001 »

Indien het waar is dat leven zich ook kan ontwikkelen op basis van arcenicum inplaats van fosfor, betekend dat we onze huidige visie met betrekking tot de evolutie van biologisch leven volledig moeten herzien. Alsof we de evolutietheorie opnieuw moeten gaan herschrijven! Heel spannend allemaal! :)
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Inderdaad F001, nu we een voertuig hebben ontdekt dat niet rijdt op wielen kunnen we beter naar ons werk lopen 's ochtends ipv de auto pakken.
Wim Aalten
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Wim Aalten »

Voorlopig hou ik het er op dat het Vliegend Spagettimonster iets bacterieels heeft laten vallen toen zij (want volgens mij is ze een zij) over de VS vloog.
ALLEDAAGS VRIJDENKEN:
Ik ben van mening dat vrijdenken veel breder dan nu het geval is in de samenleving thuis hoort. Het hoort bij vrije en verantwoordelijke mensen.
Vrijdenken is niet alleen een intellectuele bezigheid, het is in mijn visie vooral ook de basis voor ons dagelijks denken en handelen.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

F001 schreef:Indien het waar is dat leven zich ook kan ontwikkelen op basis van arcenicum inplaats van fosfor, betekend dat we onze huidige visie met betrekking tot de evolutie van biologisch leven volledig moeten herzien. Alsof we de evolutietheorie opnieuw moeten gaan herschrijven! Heel spannend allemaal! :)
Grappig, dat ik dat wat minder vind:

Want wat moet er dan herschreven worden?
Voorlopig "alleen maar" dat er kennelijk op basis van andere dan de tot heden bekende basisingrediënten ook een vorm van organisatie kan ontstaan die we levend noemen.

Wel ben ik benieuwd of de ene vorm los van de andere zou zijn ontstaan of dat ze uit elkaar voort zijn gekomen.
In dat laatste geval zie ik gelijk al mooie lab-proeven voor me om dat te demonstreren.
In het eerste geval zullen er vast zijn die gaan betogen dat er per aparte soort leven een aparte god bestaat.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Hoorde gisteren een aardige nuancering van Govert Schilling. Gezien de hoeveelheid aanwezige koolstof en waterstof in het heelal is het voor de hand liggend door vooral naar leven op basis van koolwaterstoffen wordt gezocht. Nu schijnt silicium qua structuur behoorlijk op koolstof te lijken en zo wellicht daarvoor inwisselbaar te zijn.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
siger

Bericht door siger »

heeck schreef:
F001 schreef:Indien het waar is dat leven zich ook kan ontwikkelen op basis van arcenicum inplaats van fosfor, betekend dat we onze huidige visie met betrekking tot de evolutie van biologisch leven volledig moeten herzien. Alsof we de evolutietheorie opnieuw moeten gaan herschrijven! Heel spannend allemaal! :)
Grappig, dat ik dat wat minder vind:

Want wat moet er dan herschreven worden?
Voorlopig "alleen maar" dat er kennelijk op basis van andere dan de tot heden bekende basisingrediënten ook een vorm van organisatie kan ontstaan die we levend noemen.

Wel ben ik benieuwd of de ene vorm los van de andere zou zijn ontstaan of dat ze uit elkaar voort zijn gekomen.
In dat laatste geval zie ik gelijk al mooie lab-proeven voor me om dat te demonstreren.
In het eerste geval zullen er vast zijn die gaan betogen dat er per aparte soort leven een aparte god bestaat.

Roeland
Inderdaad, ik zie de connectie niet tussen de evolutietheorie en fosfor. Met andere elementen was de evolutietheorie net dezelfde geweest.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Samsa schreef:Inderdaad F001, nu we een voertuig hebben ontdekt dat niet rijdt op wielen kunnen we beter naar ons werk lopen 's ochtends ipv de auto pakken.
Nou, dat is een verkeerde voorstelling van zaken. Dat "nieuwe" voertuig is gewoon voorzien van een andere kleur banden en velgen. Gewoon blijven rijden, lijkt mij dus.

Wat ik persoonlijk veel interessanter vindt is niet alleen dat de bacterie waar het over gaat arsenicum in de (DNA) opbouw gebruikt, maar dat het zowel fosfor als arsenicum gebruikt, met - waar nodig - arsenicum.
Ik hoop dat daar meer de aandacht op wordt gelegd, want dat kwam er ook niet al te duidelijk uit in dat Labyrint programma van vorige week. Hoe zou dat aanpassen kunnen werken?

:)
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Die NASA TV link werkt hier perfect.

De inhoud van het programma komt tot nu toe volledig overeen met dat van labyrint van vorige week.
Waaruit maar weer blijkt dat NASA wetenschap ruim een week achterloopt op dat van de VPRO !

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Kijk ze eens glunderen daar, als een uitgehongerde Turkse familie in een snoepwinkel.
Ik geloof dat de krullenbol, Felicia heet ze, nu na zo'n 3 kwartier pas echt loskomt.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
F001
Banned

Bericht door F001 »

Ik heb de uitzending bekeken en de bevindingen bewijzen dat er biologische levensvormen spontaan kunnen ontstaan buiten één van de zes veronderstelde basisvoorwaarden voor biologisch leven. In dit geval werd fosfor vervangen door het element arcenicum, wat voorheen als niet-levensvatbaar werd beschouwd.

Een ander belangrijk feit is dat deze microben zijn aangetroffen op onze bio-sfeer Aarde en niet op een andere planeet zoals Mars. Natuurlijk biedt dit gegeven enorme complicaties over de vraag van de oorsprong van de evolutie van de eerste biologische levensvormen. De hypothetische oersoep heeft er een ingrediënt bij gekregen, waarvan altijd er vanuit is gegaan dat het niet levensvatbaar bleek. Dat mag terdege als schokkend worden ervaren. Ik denk dat de grote massa nog niet de implicaties begrijpt van deze ontdekking. Inderdaad, de evolutietheorie zal weer opnieuw moeten worden bekeken en beoordeeld. Boeken zullen worden herschreven. Ik ben enorm opgewonden van deze ontdekking! :)
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Fenomeen schreef:Ik geloof dat de krullenbol, Felicia heet ze, nu na zo'n 3 kwartier pas echt loskomt.
Die "krullenbol" windt mij niet op. Een meer diepgaande discussie over die bacterie en hoe het fosfor met arsenicum verwisselt zou dat wel doen.
Maar het programma met zijn "dramatische onthullingen" is ondertussen al afgelopen.

Jasper
Ervaren pen

Bericht door Jasper »

F001 schreef:Inderdaad, de evolutietheorie zal weer opnieuw moeten worden bekeken en beoordeeld.
Deze ontdekking heeft weinig met de evolutietheorie te maken, er is geen reden om te denken dat dit wat dan ook voor onderdeel van de evolutietheorie tegenspreekt. Het is eerder een voorbeeld van wat we vanuit de evolutietheorie allang wisten: levensvormen evolueren en passen zich aan aan de omgeving waarin ze leven.

Wat men heeft ontdekt is een bacterie die heel ver gegaan is met zich aanpassen: hij kan in zijn DNA arseenatomen in plaats van fosforatomen gebruiken. Dat is heel bijzonder, want bij al het andere leven wat we tot nu toe kennen bestaat het DNA uit een bepaalde set bouwstenen (voornamelijk: koolstof, waterstof, zuurstof, fosfor, zwavel, stikstof). Deze bacterie toont aan dat het leven weer een stuk flexibeler is dan we dachten, en dat het zelfs nog werkt als één van de bouwstenen wordt vervangen door iets anders.

De gevolgen voor zoeken naar leven in de ruimte zijn vooral dat we nu extra goed in de gaten moeten houden dat leven in de ruimte er misschien wel anders uitziet dan we dachten - dat het is opgebouwd uit bouwstenen waar we in eerste instantie niet aan gedacht hadden.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

F001 schreef:Ik heb de uitzending bekeken en de bevindingen bewijzen dat er biologische levensvormen spontaan kunnen ontstaan buiten één van de zes veronderstelde basisvoorwaarden voor biologisch leven. In dit geval werd fosfor vervangen door het element arcenicum, wat voorheen als niet-levensvatbaar werd beschouwd.
Al dat het programma aantoonde was dat er een bacterie is die er precies zo uit ziet en functioneert als enig andere bacterie, met het verschil dat het fosfor in het DNA en andere cel functies kan vervangen door arsenicum. Het DNA schijnt het zelfde te functioneren, de cel functies schijnen precies het zelfde, alles schijnt het zelfde, behalve dan dat fosfor wordt vervangen door arsenicum. Er is eigenlijk geen sprake van het ontstaan van een nieuwe biologische levensvorm. Wel een modificatie.
De grote ecologische en chemische verschillen in de levensruimte van deze bacterie lijkt mij veel eerder de oorzaak van de fosfor-arsenicum aanpassing. Evolutie past daar veel meer bij.

We weten niet hoe oud deze levensvorm reeds is. Is het een ontwikkeling die al die 4 miljard jaar parallel heeft gelopen met de rest van het aardse leven, of is het een aanpassing van een latere datum.
Het lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk dat deze nieuwe levensvorm - omdat die in zo veel opzichten gelijk is aan het ons reeds bekende leven - een geheel afgescheiden ontwikkeling is, of een veel latere ontwikkeling, van welke oorsprong dan ook.
F001 schreef:Ik ben enorm opgewonden van deze ontdekking! :)
Ik denk dat dat voor de meesten zal gelden. Toch lijkt het mij wel verstandig eerst eens goed te gaan onderzoeken of er werkelijk sprake is van een geheel vrijstaande ontwikkeling, of een aanpassing aan wijzigende omstandigheden, een soort evolutionaire stap dus.

Laatst gewijzigd door sarnian op 02 dec 2010 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Jasper
Ervaren pen

Bericht door Jasper »

Het is zeer waarschijnlijk geen parallelle levensvorm die al miljarden jaren naast het "gewone" leven bestaat.

De bacterie is namelijk niet afhankelijk van arseen - het is niet zo dat in zijn DNA het fosfor (P) voor 100% vervangen is door arseen (As). Er zit ook nog gewoon fosfor in het DNA. Het is alleen zo dat onder moeilijke omstandigheden, als er niet voldoende P aanwezig is de bacterie een deel daarvan kan vervangen door As.

Het is dus zeer waarschijnlijk een buitengewone evolutionaire aanpassing aan de omgeving waarin de bacterie leeft - Mono Lake op de grens van Californië en Nevada, een meer vol met stoffen die voor de meeste levensvormen giftig zijn, zoals arseen.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick
Plaats reactie