F001 schreef:Ik heb de uitzending bekeken en de bevindingen bewijzen dat er biologische levensvormen spontaan kunnen ontstaan buiten één van de zes veronderstelde basisvoorwaarden voor biologisch leven. In dit geval werd fosfor vervangen door het element arcenicum, wat voorheen als niet-levensvatbaar werd beschouwd.
Al dat het programma aantoonde was dat er een bacterie is die er precies zo uit ziet en functioneert als enig andere bacterie, met het verschil dat het fosfor in het DNA en andere cel functies kan vervangen door arsenicum. Het DNA schijnt het zelfde te functioneren, de cel functies schijnen precies het zelfde, alles schijnt het zelfde, behalve dan dat fosfor wordt vervangen door arsenicum. Er is eigenlijk geen sprake van het ontstaan van een nieuwe biologische levensvorm. Wel een modificatie.
De grote ecologische en chemische verschillen in de levensruimte van deze bacterie lijkt mij veel eerder de oorzaak van de fosfor-arsenicum aanpassing. Evolutie past daar veel meer bij.
We weten niet hoe oud deze levensvorm reeds is. Is het een ontwikkeling die al die 4 miljard jaar parallel heeft gelopen met de rest van het aardse leven, of is het een aanpassing van een latere datum.
Het lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk dat deze nieuwe levensvorm - omdat die in zo veel opzichten gelijk is aan het ons reeds bekende leven - een geheel afgescheiden ontwikkeling is, of een veel latere ontwikkeling, van welke oorsprong dan ook.
F001 schreef:Ik ben enorm opgewonden van deze ontdekking!

Ik denk dat dat voor de meesten zal gelden. Toch lijkt het mij wel verstandig eerst eens goed te gaan onderzoeken of er werkelijk sprake is van een geheel vrijstaande ontwikkeling, of een aanpassing aan wijzigende omstandigheden, een soort evolutionaire stap dus.

A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)