Is het vrijdenken strijdig met de mensenrechten?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

ASP
Forum fan
Contacteer:

Re: Is het vrijdenken strijdig met de mensenrechten?

Bericht door ASP »

je bent 1 belangrijk item vergeten, vriend, die zal ik maar voor je neerschrijven gezien jij dat vergeten bent....
een afterlife op de eeuwige voetbalvelden in de voetbal hemel in het eeuwig heilige stadion alwaar
je ontvangen wordt door de heilige voetbal die je beoordeeld d.m.v. de heilige lotto maschine, vandaar de uitdrukking ~~het balletje ken raar rollen~~~.

:D :D :D :D

sorry geen argument..
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Thor schreef: ik zie christen haters, ook wel atheïsten genaamd, ook als een religie.
Ho, ho, ik ben atheïst maar zeker geen christenhater. Je bedoelt waarschijnlijk anti-theïsten maar niet elke atheïst is een anti-theïst. Ik in ieder geval niet. Ik ben een groot voorstander van de vrijheid van godsdienst. Verder is mijn atheïsme op geen enkele manier te vergelijken met een religie. Dus enige nuance zou je sieren.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
a.r.

Bericht door a.r. »

Kitty schreef:
Thor schreef: ik zie christen haters, ook wel atheïsten genaamd, ook als een religie.
Ho, ho, ik ben atheïst maar zeker geen christenhater. Je bedoelt waarschijnlijk anti-theïsten maar niet elke atheïst is een anti-theïst. Ik in ieder geval niet. Ik ben een groot voorstander van de vrijheid van godsdienst. Verder is mijn atheïsme op geen enkele manier te vergelijken met een religie. Dus enige nuance zou je sieren.
Nou enige nuance zou jou dan ook sieren :) Ik ben een antitheist, maar dat wil nog niet zeggen dat ik een mensenhater ben. Ja, ik vind dat religie schadelijk is, dát is dan ook de reden dat ik op dit forum schrijf. Dát schrijven er tegen is het enige waarmee ik alle religie bestrijd. Wil ik religieuzen opsluiten in kampen, wil ik hen dood hebben oid? ...Zeker niet! Mensen hebben de vrijheid om te geloven wat ze willen, ik ben echter van mening dat het gros van de mensen niet nadenkt over wat andere mensen en zijzelf nu eigenlijk geloven, voor waarheid aannemen. Ze slikken dingen voor zoete koek, hebben geen weet van... en daar ligt een taak voor ieder mens die wel zaken ontmaskerd heeft:

Ik haal de woorden van Christopher Hitchens hier even aan:
Ik ben niet zozeer een atheïst maar vooral een antitheïst; Ik ben niet alleen van mening dat alle religies versies van dezelfde onwaarheid zijn, maar ook dat de invloed van kerken en het effect van religieus geloof schadelijk is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Antithe%C3%AFsme

De schrijfsels van de atheisten én antitheisten op dit forum, getuigen mi niet van haat tegen mensen die een religie aanhangen maar wel van een drang hen te laten zien dat heel veel religieuze zaken niet deugen.
Thor
Forum fan

Bericht door Thor »

Beste Kitty,
Je bedoelt waarschijnlijk anti-theïsten maar niet elke atheïst is een anti-theïst.
Je hebt gelijk, daarom schreef ik het ook: "ik zie christen haters, ook wel atheïsten genaamd, ook als een religie." maar het had waarschijnlijk beter geformuleerd kunnen worden.
Ik ben een groot voorstander van de vrijheid van godsdienst. Verder is mijn atheïsme op geen enkele manier te vergelijken met een religie.
Ik ben een groot tegenstander van de vrijheid van godsdienst en geen atheïst. En in het begin van de jaartelling waren de christenen de atheïsten, hoe de geschiedenis kan draaien.
Daarnaast heb ik de overtuiging dat elke overtuiging over de levensvragen een geloof is. De een noemt dat een ideologie, de ander een religie en de derde noemt het wetenschap etc. uiteindelijke geloven we allemaal. Maar ik realiseer me dat dit niet de normale kijk is, meestal hebben we de neiging de traditionele indeling klakkeloos te volgen.
"Er bestaat geen mening, hoe absurd ook, die de mensen niet gemakkelijk tot de hunne maken, zodra het gelukt is, hen te overtuigen, dat die algemeen aanvaard is."
ASP
Forum fan
Contacteer:

Bericht door ASP »

hoe kom je hier weer op??
dat elke overtuiging over de levensvragen een geloof is. De een noemt dat een ideologie, de ander een religie en de derde noemt het wetenschap
een atheist heeft geen levensvragen..
dus geen religie die wetenschap heet.

wetenschap is slechts een constatering.....die het mogelijk maakt nieuw en nog leuker speelgoed te maken.
siger

Bericht door siger »

Thor schreef:En in het begin van de jaartelling waren de christenen de atheïsten, hoe de geschiedenis kan draaien.
Draait altijd sneller, niet? Sta eens op één been en kijk naar mijn vinger.
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

*
Waarom probeer je dan een politieke partij op te richten?
Waarom discussieer je dan overal over mee?
ASP schreef:<< >>
een atheist heeft geen levensvragen..
<< >>
Natuurlijk hebben atheïsten wel levensvragen, tenzij ...
... wat versta jij onder levensvragen?

Als voorbeeld een van mijn levensvragen:
"Hoe kan ik met mensen om mij heen goede relaties beleven?"

*
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
ASP
Forum fan
Contacteer:

Bericht door ASP »

in elk geval niet die levensvragen die hij insinueert..
voor mij is wetenschap slechts een constatering waar we weer wat mee kunnen en geen vorm van religie.

ik snap je vraag niet ??? 8-[
ASP
Forum fan
Contacteer:

Bericht door ASP »

haal je levensvraag misschien door elkaar met levens doel??
en een doel te hebben in t leven is ook niet te kwalificeren als een overtuiging of als een geloof.
Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Bericht door Nietweten en Geweten »

Gewoon van die makkelijk te stellen maar o zo moeilijk te beantwoorden levensvragen als: wie ben ik? wat is de mens? wat moet ik doen om 'goed' te leven? waarop mag ik hopen?...
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
ASP
Forum fan
Contacteer:

Bericht door ASP »

oh, zeg dat dan..

want eerst werd levensvraag als iets mytisch aan religie gekoppeld.

ik ben net zo als ieder persoon hier 1 van de 7 miljard anderen op deze planeet.
wat dacht jij dat je was??

wat is de mens??
geen idee, is niet belangrijk.
wil iemand soms hier ook een mytische status aan toe voegen??
de mens is in elk geval zijn we hier met teveel op deze planeet.

wat moeten we doen om goed te leven??..religieus getint vraagje ..zuip gewoon een gat in de dag.
wat mogen we hopen?? retorische vraag ...de dag van morgen te halen?

zo iets??
Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Bericht door Nietweten en Geweten »

ASP, het is veelzeggend hoe weinig doordacht en dus weinigzeggend jouw beantwoording weer is.

Mijn moeder zou zeggen: "meer voor-denken, dan hoef je minder na te denken".

Voorlopig blijf ik je houden voor de anti-religiemissionaris van de Atheïstische Stereotypen Partij.
Sorry, maar het lukt me maar niet om van die indruk af te komen...
Laatst gewijzigd door Nietweten en Geweten op 20 okt 2010 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
ASP
Forum fan
Contacteer:

Bericht door ASP »

weet je, wat had je dan gedacht dat wij mensen zijn??

wij zijn als je ons stript van onze bezittingen en van wat we gedacht hadden te zijn, niets meer dan die spreeuw op het grasveld die op jacht is naar een dikke wurm.
het feit dat mensen verwachten een antwoord te krijgen op vragen die retorisch en filosofisch zijn..
is tekenend voor hoe weinig ze over ``wat ben ik`` hebben nagedacht,,
wat je bent, wat je doet en wat je denkt is slechts afhankelijk van het moment.
en hoe je het kan manifesteren.
technisch gezien zijn wij niets anders dan dieren.
en dat beetje verstand wat we hebben om een wereldbeeld en een zelfbeeld te scheppen waar wij mee kunnen leven of waar mee wij ons veilig (of zoiets) voelen is totaal bedriegelijk van natuur.
dat wordt bepaald door de realiteit waarin je je in bevindt .
het beetje verstand wat je hebt moet je steken in de kunst van het overleven want daar is ons verstand voor gemaakt.
en niet om schaduw werelden te bedenken en te dagdromen over levensvragen en dat soort onzin..
maar om te werken aan practische oplossingen voor problemen die met het overleven te maken hebben.

filosoferen en vrijdenken kan je dus alleen maar wanneer je niet meer hoeft te jagen (werken) en je in een beschermde omgeving zit waar de wolf je niet ken opeten.
dieren hebben daarom niet dat vermogen, wij wel .
maar waarom wij daar direct een mytische status aan moeten geven en moeilijke vragen aan een ander moet gaan stellen???

en hoezo een anti reli missionaris??
heb jij zelf dan nog niet gezien hoe gevaarlijk religie en religieuzen zijn??
daarom proberen wij er wat aan te doen voor het te laat is.
en je ken beter met ons te maken hebben dan met idiote fundamentalisten en hun wetten en regels..
wij willen de macht van religie inbinden zodat ze geen prominente rol meer spelen in de maatschappij.
en hiermee de vrijheid van mensen als jij waarborgen.

dus // cut the crap !!
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

a.r. schreef:
Kitty schreef:
Nou enige nuance zou jou dan ook sieren :) Ik ben een antitheist, maar dat wil nog niet zeggen dat ik een mensenhater ben.
Ok, religiehaters dan.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Plaats reactie