Hoera voor het anti-evolutionaire creationisme!

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

heeck
Ontoombaar

Re: Hoera voor het anti-evolutionaire creationisme!

Bericht door heeck »

F001 schreef:Is het ook. Beide vallen onder de categorie geloof, ondergedompeld in de leer van dogmatiek.
Weer fout en daarmee bijna opzettelijk proberen om zaken te verwarren.
Reli-geloof kent van geen aanpassing en ruikt daarmee dogmatisch.
Evolutiebiologie valt onder de wetenschappelijke methode die openstaat voor nieuwe, niet passende zaken of wat voor nieuws ook.

Dat er mensen zijn die van geen wetenschappelijke methode willen weten en een reli-geloofje missen, dan wil het wel eens gebeuren dat die bloednerveus worden als een wetenschappelijke theorie nieuwe, verifieerbare inzichten absorbeert.
Die zwakte van sommigen mag jij F001 de wetenschap niet in de schoenen schuiven opdat het daarmee een reli-geloof zou lijken.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Juan
Forum fan

Bericht door Juan »

Samsa schreef: Oke ik overdrijf. Alle respect voor dat je een leuke tijd hebt gehad, maar ongetwijfeld is dit ook een reactie op mijn eerdere kritiek in het 95 stellingen topic. Ik blijf erbij dat je in 4 jaar een universitaire opleiding biologie had kunnen *afronden* (10 jaar deeltijd), waarin je meer had geleerd dan 15 jaar langs de zijlijn vechten tegen idioten met basisbiologie. Ik begrijp dat dat ook eigenlijk totaal niet is wat mensen willen horen, maar ooit FLIM gebruikt? Ooit enzymen uit een sample geextraheerd? Kun je gegeven een diersoort deze determineren? Genen ingebouwd in een organisme?

Ik snap prima dat het een leuke hobby is en dat discussieren ook wel 'ns boeiend kan zijn maar wat PietV zegt: het is oppassen dat je niet in een basaal niveau blijft hangen.
Af en toe heeft een mens eens wat hersenloze ontspanning nodig natuurlijk. Het is ook te gemakkelijk te veronderstellen dat de problematiek rond creationistisch of islamitisch gedachtegoed 'best wel meevalt'. Af en toe een koude douche houdt kan deugd doen. Voorts volg ik je betoog wel.
Why has not anyone seen that fossils alone gave birth to a theory about the formation of the earth, that without them, no one would have ever dreamed that there were successive epochs in the formation of the globe.
G. Cuvier (1769-1832)
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

F001 schreef:
MRbe schreef: Regelmatig komt de opmerking en het gevoel naar boven dat de hele (eindeloos herkauwende) discussie tussen crea’s en evo’s tijdverspilling is.
Is het ook. Beide vallen onder de categorie geloof, ondergedompeld in de leer van dogmatiek.
Nee, evolutie valt daar niet onder. Zie Karl Popper.
Maar ik moet je een groot compliment geven. Dit is het beste pseudo-meta-argument dat ik ooit gehoord heb om het creationisme en de evolutietheorie op één lijn te stellen.
Creationisme = geloof en als zodanig perfect.
Evolutietheorie = wetenschap en per definitie imperfect.

Ik herken de ontwikkeling van mrBe wel. Toen een andersoortige malloot, Richard Moody Jun., ging beweren dat er niets van Einsteins wetenschappelijke bijdragen deugde ben ik allerlei soorten van pseudonatuurkunde tegengekomen. Dat was wel leerzaam.
Blackadder schreef:Tegenwoordig heb ik echt een goede bullshit radar voor dingen als 'oorzaak en gevolg omdraaien' en andere drogredenaties die vaak verstopt zitten in dat soort artikelen. Soms zo goed verstopt dat ik me goed kan voorstellen dat de spreker zelf het ook niet door heeft.
Ditto voor mij. Ja, dat is nuttig. Een mens is nooit te oud om beter te leren nadenken.
PietV. schreef:Een in zichzelf gekeerde celbioloog derft het onderspit. De tegenstanders zijn altijd op zoek naar een zwakke plek.
Daar zou je wel eens heel erg gelijk in kunnen hebben. Ik herinner me een talkshow bij Sonja Barend zo'n 25 jaar geleden met een uitvinder die een perpetuum mobile had uitgevonden. Hij had tekeningen gebracht en vroeg mensen om geld te in hem te investeren. De tegenhanger was een natuurkundige (naam vergeten), die ongetwijfeld intelligenter was dan ik en meer van het vak wist.
Toch wist deze de argumentatie van de uitvinder niet de pareren, werd boos en dolf het onderspit in de kijkersogen. Wij studenten van de lerarenopleiding vroegen de volgende ochtend onze docent wat nou de weerlegging was en die gaf haar binnen twee minuten.
Dat is me altijd bijgebleven. Op mijn beurt pas ik dan dezelfde strategie toe: ik zoek de zwakke plek bij de pseudowetenschapper. Die is meestal vrij eenvoudig te vinden.
Samsa schreef:1) ze zijn religieus (maar niet perse orthodox). Protestants? Katholiek? Islamitisch?
2) ze hebben geen universitaire opleiding genoten in de natuurwetenschappen
3) Ze hebben alleen maar belangstelling voor feiten en redeneringen die hun vooroordelen bevestigen.
4) Ze hebben de Engelse Wikipedia-pagina over Logical Fallacy uitgebreid bestudeerd om deze zelf uitgebreid te kunnen toepassen.
5) Stel ze een lastige vraag en je krijgt geheid geen antwoord. "Ik weet het niet" of "daar kan ik geen antwoord op geven", laat staan "daar heb je een goed punt" past niet in hun zelfbeeld de Absolute Waarheid in pacht te hebben.
6) Dat de wetenschap zwakke punten en gebrek aan kennis (feiten en/of theorie) als de motor van de vooruitgang ziet valt buiten hun begripsvermogen. Zie F001, nog in deze draad.

Ik ben ook pseudowetenschappers tegengekomen die in Atlantis, aliens op aarde en duizend jaar oude Tibetaanse monniken geloven. Ze aanvaarden alles, zolang er maar geen bevestigende waarnemingen van zijn. Kortom, ze hebben hun eigen religie uitgevonden.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Samsa & MNb , hebben eigenlijk een zeer goed begin gemaakt om een Creationisten filter( een checklist ) te ontwikkelen

Een vooraf
Er zijn twee grote groepen creationisten te onderscheiden ( in het kader van het opstellen van een checklist ) ;
-professionele creationisten( het kader / de denktank ) waarbij "evolutiewetenschap" slechts een ideologisch middel / speerpunt vormt van een gewenste
culturele revolutie , binnen een politieke campagne om een theocratie te installeren en te restaureren ,
en hun ( voor allerlei bijgeloof para- en alterneuterij , vatbare )nalopers/militante zeloten en nuttige idioten ( het voetvolk, de soldaatjes )
en " stille " creationisten :

-Die laatste groep gelooft( =en/of accepteerd )de van hun ouders , leraren , vrienden etc ...ontvangen " scheppingverhalen" uit de bijbel
( of in hun eigenste heilige schrift )letterlijk of metaforisch ( al naargelang hun ontwikkelingsniveau ) maar houdt dat voor zichzelf en gaat dat
ook niet verder onderzoeken en/of systematisch betwijfelen en/of "prediken "

Creationisten zijn
1)religieus (maar niet perse orthodox). Protestants? Katholiek? Islamitisch? (1)

2) ze hebben geen universitaire opleiding genoten in de natuurwetenschappen (2)
3) Ze hebben alleen maar belangstelling voor feiten en redeneringen die hun vooroordelen bevestigen.(= data selectie ) (3)
4) Ze hebben de Engelse Wikipedia-pagina over Logical Fallacy uitgebreid bestudeerd om deze zelf uitgebreid te kunnen toepassen.(4)
5) Stel ze een lastige vraag en je krijgt geheid geen antwoord.
"Ik weet het niet" of "daar kan ik geen antwoord op geven",
-laat staan "daar heb je een goed punt" past niet in hun zelfbeeld de Absolute Waarheid in pacht te hebben.(5)

6) Dat de wetenschap zwakke punten en gebrek aan kennis (feiten en/of theorie) als de motor van de vooruitgang ziet ,valt buiten hun begripsvermogen(6).

(1)-Echter sommige pseudowetenschappers zijn geen religieus gemotiveerden
-ook zij bezondigen zich aan puntjes 3,4,5
-Er bestaan ook niet- religieuze pseudowetenschappers die in bijvoorbeeld Atlantis, aliens op aarde en duizend jaar oude Tibetaanse monniken geloven.
Ze aanvaarden alles, zolang er maar geen bevestigende waarnemingen van zijn.
Kortom, ze hebben hun eigen "bijgeloof " (= particuliere religie ) uitgevonden.= zweefrekartiesten
al deze gelovigen en ersatz-gelovigen hebben een ding gemeen --> superstitie

en er zijn ook de complot-theoretici die niet perse religio hoeven te zijn ... gewone paranoia volstaat ... en ze bedienen zich ook van pseudo-wetenschap

(2) Er bestaan ook creationisten /superstitie aanhangers die wél een akademische opleiding in de natuurwetenschappen hebben genoten ...
Er zijn ook creationisten die een akademische titel behaalden in de natuurwetenschap om daarna beter de apologeet te kunnen uithangen
=het leugenachtige werhaal is dan gewoonlijk dat ze vroeger wel "atheistische" wetenschapper waren maar zich uiteindelijk toch bekeerden( lees terugkeerden naar de indoctrinatie van hun vroegere jeugd )indachtig de volkswijsheid "De beste boswachters waren vroeger dieven "...
...Enkelen zijn veel eerlijker en erkennen de wetenschap maar blijven toch verder hun particuliere
interpretatie van hun geloofsgroep en superstitie(s) aanhangen en waarover de door hen ook als "agnostisch "gepercipieerde wetenschap geen uitspraken kan doen ;
ze propageren alleen maar cognitieve dissonantie en een gespleten (niet de ziekte ) gecompartimenteerde mindset , die hen motivaties en houvast moet bieden
wanner ze geconfronteerd zijn met de minder "leuke" aspekten van het bestaan of existentieele noden ...

Veel pseudowetenschappers zijn wegens het gebrek aan opleiding(= schetenwappers ) geneigd een eigen "wetenschappelijk klinkend "jargon te ontwikkelen (=mimicry)
natuurwetenschappelijk gediplomeerde creationisten doen dat ook soms .... en wel omdat hun eigen "creationistische theorie", naar hun zeggen ,
andere en "betere" begrippen nodig heeft dan de officieele vaktaal ;
In werkelijkheid vervangen ze meestal bestaande termen door paraplu begrippen van eigen vinding ... zodat opzoekwerk die deze termen beschrijven
of definieëren vanuit de wetenschap , uiterst moeilijk wordt ( voor wetenschap-leken waaruit hun doelpubliek voornamelijk bestaat ) ... een meester op dat
vlak is bijvoorbeeld Peter Borger

(3) Tunnel visie en post- modernismen ...Ze weigeren iets anders te overwegen dan de eigen ideologische feedback
en /of beweren dat er geen non-solipsistische werkelijkheid bestaat , geen controleerbare( of objectieve ) onhafhankelijke buitenwereld
, geen wetenschappelijke methode en/ of vluchten in idealisme en filosofische non-materialisme

(4) de retorika is nu eenmaal een kunde die toepasbaar is door iedereen ...
Logische redeneerfouten zijn daarvan een onderdeel en belangrijke tool , ze kunnen meestal als niet toepasbaar in veel bepaalde maar concrete gevallen opzij
worden geschoven ( ook door allerlei sofisterijen )
Bijvoorbeeld ;
iemand vertellen dat hij een pseudowetenschapper is , kan worden gepareerd door te antwoorden dat dit een "ad hominem "is
maar gewoonlijk ( dat is mijn ervarin,g ) zal de aangesprokene weigeren zijn credentials bloot te geven ...wanneer daar terug naar wordt gevraagd wordt dit als nieuw "ad hominem "
gebrandmerkt en/of gezien als een (impliciet ) beroep op autoriteit (" luister naar de woorden , niet naar de spreekbuis ") precies alsof je een taart gaat kopen bij de schoenlapper
(best mogelijk dat een of andere schoenlapper ook een gastronomische taart kan bakken natuurlijk)
Uiteindelijk is"retoriek" ( met inbegrip van het gebruik van "logical fallacies" ) een middel om iedreen op een dwaalspoor te kunnen zetten en om iedreeen aan het lijntje te houden ...
Vroeger noemde het laaste jaar van het zesjarige(katholieke -jezuiten) middelbare onderwijs ( de humaniora )niet voor niets = de rethorica

(5) Doodgewone betweters zullen ook nooit hun ongelijk toegeven ...dat hoeven niet perse religio's te zijn
Het schrikbeeld van de pseudo en de betweter is het "gezichtsverlies " die de( door hemzelf zo gewenste ) "bevochten" autoriteit als guru van een of andere groep volgelingen , ernstig bedreigd

(6) dat men slechts de tastbare realiteit (steeds beter )kan benaderen , zonder dat er een definitieve onbetwijfelbare en absolute waarheid uitrolt ( tenzij een axiomatische op grond van consensus ) is een gevolg van een gegeven dat o.a. door ( ...de naam ontsnapt me , maar die zal me wel te binnen schieten ... ) is aangebracht : een axioma is slechts " echt" bewijsbaar vanuit een meta-axiomatisch stelsel en dat is eeuwigdurend regressief

Bovendien kan een consensus-axioma veranderen wanneer het (voordurend )methodisch naturalistisch verantwoord , gefalsifeerd wordt door controleerbare feitelijkheden ...
het verondersteld axioma is dan verkeerd ,( niets meer dan een slechte gissing ) niet de feiten

P.S.
*de betere anti-creationist kan ook al dergelijke tekortkomingen bezitten ... hij herkent ze derhalve vlugger :D
In veel gevallen is de " jijbak" (vice versa ) dan ook verantwoord ...( alweer een voorbeeld dat een
herkende "drogreden " slechts een indicatie is maar geen uitsluiting gevend tool ) :lol:
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

"de naam ontsnapt me, maar die zal me wel tebinnen schieten"

Gödel ?
mrBE
Forum fan

Bericht door mrBE »

Blackadder schreef:Samsa, ik geloof niet dat de TS nu zoveel waarde hecht aan het op scholieren niveau discussiëren met crea's en andere IDioten en ook niet dat hij al die tijd gedurende 10, 15 jaar nu nuttig besteed heeft. Het gaat hem om andere zaken. ik vind dat de poging om die zaken onder woorden te brengen redelijk goed geslaagd is, ik herken er veel in.
Ik zal nog een andere analogie geven: net zoals het menselijke immuunsysteem blootgesteld moet worden aan allerlei stoffen en ziekteverwekkers om zijn mannetje te kunnen (blijven) staan, zo moet een kritische geest ook geactiveerd, opgebouwd en onderhouden worden met behulp van een sparring-partner. Ik zie het hele verhaal dus eigenlijk in DIE termen.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

mrBE schreef:
Ik zal nog een andere analogie geven: net zoals het menselijke immuunsysteem blootgesteld moet worden aan allerlei stoffen en ziekteverwekkers om zijn mannetje te kunnen (blijven) staan, zo moet een kritische geest ook geactiveerd, opgebouwd en onderhouden worden met behulp van een sparring-partner. Ik zie het hele verhaal dus eigenlijk in DIE termen.
Mooie omschrijving. Ik plak er nog een stukje idealisme aan vast. Als er zoveel onzin wordt geschreven, moeten er ook mensen opstaan die dit trachten te weerleggen. Doe je dit niet, dan woekert het creationisme straks overal. In het onderwijs, politiek, televisie etc. en raakt het ingeburgerd. Door het bij de basis te bestrijden voorkom je dat mensen het klakkeloos gaan overnemen. Ik heb in deze context bewondering voor het uitvoerige stuk wat je hebt geschreven en naar de moslims hebt gebracht. Of ze er iets mee doen, dat zal de tijd leren. Maar ze lezen wel andere informatie.

Groeten,

Piet.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
mrBE
Forum fan

Bericht door mrBE »

PietV. schreef:Ik heb in deze context bewondering voor het uitvoerige stuk wat je hebt geschreven en naar de moslims hebt gebracht. Of ze er iets mee doen, dat zal de tijd leren. Maar ze lezen wel andere informatie.
.
Ik weet nog altijd niet precies wat me nu uiteindelijk zover gebracht heeft. :D

Er zal wel wat idealisme bij geweest zijn, maar dat heeft zeker en vast steun gekregen van de vrienden "onderschatting van de inspanning", "verveling", "perfectionisme", "zonde van het niet afmaken", "leuk, Photoshop" en "overdonderen, die ellendeling!" :D :D
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Gödel ?
ja , die is het
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kurt_G%C3%B6del

Er ik ook van hem bekend dat hij "een christen en openlijk theist was " was ...
Dit in tegenstelling met "pantheist"/agnost(?) Einstein , die men steeds weer tracht te recupereren
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 08 okt 2010 15:45, 4 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

en er zijn ook de complot-theoretici die niet perse religio hoeven te zijn ... gewone paranoia volstaat ... en ze bedienen zich ook van pseudo-wetenschap
Voeg daar ook maar de "ontkenners " bij die zich ook bedienen van pseudo-wetenschap =
-de Hiv en aids ontkenners
-de holocaust ontkenners ... etc ... etc ...
-overigens zijn ook creationisten ontkenners ( van de evolutiewetenschappen tot en met feit van de evolutie en de consensus over de "ouderdom" van het heelhal die pakweg de 10 a 100.000 duizend jaar overstijgt / maar vooral ontkennen ze allemaal de ( vooral morele en mentale evolutionaire ontwikkeling) van de mens uit dieren )
Ni dieu , Ni maitre
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Tsjok45 schreef:Er zijn twee grote groepen creationisten te onderscheiden ( in het kader van het opstellen van een checklist ) ;
-professionele creationisten( het kader / de denktank ) waarbij "evolutiewetenschap" slechts een ideologisch middel / speerpunt vormt van een gewenste
culturele revolutie , binnen een politieke campagne om een theocratie te installeren en te restaureren ,
en hun ( voor allerlei bijgeloof para- en alterneuterij , vatbare )nalopers/militante zeloten en nuttige idioten ( het voetvolk, de soldaatjes )
en " stille " creationisten :
Deze horen onder groep één zeker:
http://www.wnd.com/index.php?fa=PAGE.view&pageId=212249
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Simon_Magus
Geregelde verschijning

Bericht door Simon_Magus »

Persoonlijk zie ik er het nut niet meer van in om in discussie te gaan met creationisten. Ik heb het een tijdlang geprobeerd, maar mijn ergernis won het uiteindelijk van mijn idealisme. Zo las ik onlangs een tekst waarin een creationist dhr Glenn Beck citeerde als een wetenschappelijke autoriteit. (voor de leken: zie fox news)

Ik volg het betoog van mrBE wel. Voor iemand die nog niet veel heeft deelgenomen aan schriftelijke discussies is dit debat wel een interessante leerschool. Maar na verloop van tijd krijg je uiteindelijk wel het gevoel dat je ieder argument al tienmiljoenmiljard keer hebt moeten herhalen.
Rede. Logica. Wetenschap. Verwondering. Esthetica. Humanisme.

Ulquiorra Schiffer.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Simon_Magus schreef:Persoonlijk zie ik er het nut niet meer van in om in discussie te gaan met creationisten. Ik heb het een tijdlang geprobeerd, maar mijn ergernis won het uiteindelijk van mijn idealisme. Zo las ik onlangs een tekst waarin een creationist dhr Glenn Beck citeerde als een wetenschappelijke autoriteit. (voor de leken: zie fox news)

Ik volg het betoog van mrBE wel. Voor iemand die nog niet veel heeft deelgenomen aan schriftelijke discussies is dit debat wel een interessante leerschool. Maar na verloop van tijd krijg je uiteindelijk wel het gevoel dat je ieder argument al tienmiljoenmiljard keer hebt moeten herhalen.
http://farm5.static.flickr.com/4080/488 ... 372fdc.jpg

:D

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Simon_Magus schreef:Persoonlijk zie ik er het nut niet meer van in om in discussie te gaan met creationisten. Ik heb het een tijdlang geprobeerd, maar mijn ergernis won het uiteindelijk van mijn idealisme. Zo las ik onlangs een tekst waarin een creationist dhr Glenn Beck citeerde als een wetenschappelijke autoriteit. (voor de leken: zie fox news)

Ja, je doet het vooral voor de mee lezer, de creationist verschuift toch geen millimeter.

Ik zie je niet zoveel meer posten op OI, je buik vol of heb je het druk met je studie?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

Simon_Magus schreef:Ik heb het een tijdlang geprobeerd, maar mijn ergernis won het uiteindelijk van mijn idealisme.
Idealisme als drijfveer is nobel, maar vragen om teleurstelling.
Ik zorg er het liefste voor dat die creationisten zich blauw ergeren.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
Plaats reactie